اسنپ‌دراگون 652 در برابر اسنپ‌دراگون 820؛ چه تفاوت‌هایی میان این دو چیپست وجود دارد؟

رقابت میان تولیدکنندگان سیستم‌های روی چیپ بسیار بالاست و شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت داشته و برای پشت سر گذاشتن دیگری، دست به دامن تکنولوژی‌های جدید و فناوری ساخت بهتر می‌شوند. در این میان شرکت‌های کوآلکام، سامسونگ و مدیاتک بیشترین رقابت را با یکدیگر دارند و شاید بیشتر اخبار مربوط به این تولیدکنندگان باشد. […]

رقابت میان تولیدکنندگان سیستم‌های روی چیپ بسیار بالاست و شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت داشته و برای پشت سر گذاشتن دیگری، دست به دامن تکنولوژی‌های جدید و فناوری ساخت بهتر می‌شوند. در این میان شرکت‌های کوآلکام، سامسونگ و مدیاتک بیشترین رقابت را با یکدیگر دارند و شاید بیشتر اخبار مربوط به این تولیدکنندگان باشد.

اما چیپ بسیار قدرتمند Snapdragon 820 که کوآلکام آن را معرفی کرد با داشتن ویژگی‌های بسیار خوب به سرعت در بسیاری از پرچم‌داران شرکت‌های مختلف به کار گرفته شد. علاوه بر این کوآلکام با معرفی کردن چیپ Snapdragon 652 با هشت هسته‌ی پردازشگر سعی کرد تا محصولاتی که پشت سر پرچم‌داران قرار می‌گیرند را نیز پشتیبانی کرده و چیپی مناسب این گوشی‌های هوشمند طراحی نماید. قدرت بالا و البته شایستگی این چیپ نیز باعث شد تا ما شاهد به کارگیری آن در گوشی‌های هوشمندی همچون HTC 10 Lifestyle و LG G5 SE باشیم.

هر دوی این گوشی‌های هوشمند را می‌توانیم نسخه‌ی ارزان‌قیمت‌تر نسبت به پرچم‌داران آنها در نظر بگیریم که علاوه بر قدرت پایین‌تر، قیمت پایین‌تری نیز دارند. به همین جهت اگر شما نیز به دنبال پرداخت پول کمتری برای یک گوشی‌هوشمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت دقیق تفاوت‌های میان این دو چیپست را بررسی نماییم.

1461477987703

اگر بخواهیم همین ابتدا به یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو چیپ اشاره کنیم، می‌توان گفت که پردازنده چیپ Snapdragon 820 به 4 هسته‌ی پردازشگر Kyro که به صورت اختصاصی توسط کوآلکام طراحی شده و پردازنده‌ی چیپ Snapdragon 652 به 8 هسته‌ی پردازشگر طراحی شده توسط شرکت ARM مجهز شده است. در واقع Snapdragon 652 با داشتن 4 هسته‌ی Cortex-A72 و 4 هسته‌ی Cortex-A53 (به جای Cortex-A57) شباهت بسیار زیادی به Snapdragon 810 که سال گذشته به عنوان پرچم‌دار کوآلکام شناخته میشد، داشته و در واقع ساختار آن را بهینه‌تر کرده است.

هر دو هسته‌ی پردازشگر Kyro و Cortex-A72 قدرت بسیار بالایی داشته و هنگام پردازش کارهای سنگین، کاربران به هیچ وجه نمی‌توانند متوجه تفاوت کارایی این دو هسته‌ی پردازشگر شوند. خود این دو سیستم روی چیپ نیز قدرت بسیار بالایی داشته و قادر خواهند بود تا از پس تمامی کارهای سنگین برآیند. اما چیزی که در این میان می‌تواند مهم و متفاوت باشد، توانایی این دو چیپ در نوع پردازش کارهای سنگین، مصرف برق و گرمایی که تولید می‌کنند، است.

پیش از این باید اشاره کنیم که چیپ Snapdragon 652 با فناوری ساخت 28 نانومتری تولید شده در حالی که Snapdragon 810 با فناوری ساخت 20 نانومتری طراحی و تولید شده و Snapdragon 820 حتی با اندازه‌ای کوچک‌تر و فناوری ساخت Snapdragon 820 تولید شده است. یکی از ویژگی‌های مثبتی که می‌توان در فناوری‌های پیشرفته پیدا کرد، توانایی پردازشی بالاتر در کنار مصرف برق پایین‌تر می‌باشد، چیزی که در Snapdragon 820 مشاهده می‌شود. از طرفی اندازه‌ی چیپ Snapdragon 652 بزرگ‌تر از Snapdragon 820 و تعداد هسته‌های پردازشگر نیز دو برابر آن می‌باشد. در نتیجه کنترل کردن وظایف میان این هسته‌ها کار سخت‌تری بوده و نیاز به توجه بیشتری نیز دارد.

شاید همین موضوع باعث شده باشد تا فرکانس هسته‌های Kyro در Snapdragon 820 بر روی 2.2 گیگاهرتز و فرکانس هسته‌های Cortex-A72 در Snapdragon 652 بر روی 1.8 گیگاهرتز قرار گرفته باشند. البته باید به این موضوع نیز اشاره داشت که در فناوری ساخت 28 نانومتری امکان فراتر بردن کلاک از 2 گیگاهرتز برای Cortex-A72 وجود ندارد و این هسته‌های در چیپ‌های 16 نانومتری می‌توانند تا 2.5 گیگاهرتز فرکانس داشته باشند.

htc-10-by-autom3otives-5-of-28-840x561

فضای زیادی که در چیپ‌های 28 نانومتری وجود دارد می‌تواند در عملکرد پردازشگر گرافیک تاثیر منفی داشته باشند چرا که در این حالت فاصله‌ی هسته‌های پردازشگر با پردازشگر گرافیکی بیشتر از قبل می‌شود. البته مهندسین کوآلکام نیز از پردازشگر گرافیکی Adreno 510 در Snapdragon 652 و از پردازشگر گرافیکی Adreno 530 در Snapdragon 820 بهره‌ برده‌اند. Adreno 530 در حال حاضر بهترین پردازشگر گرافیکی کوآلکام به حساب می‌آید و Adreno 510 نیز ضعیف‌ترین چیپ در این خانواده می‌باشد. طبق آزمایش‌های انجام شده بر روی این چیپ‌ها حتی قدرت Adreno 430 که در Snapdragon 810 به کار گرفته شده بود نیز بیشتر از Adreno 510 بوده و این چیپ عملکردی مشابه با Adreno 418 که در Snapdragon 808 مورد استفاده قرار گرفته بود، دارد.

افرادی که قصد دارند با خرید یک گوشی‌هوشمند بتوانند تمامی بازی‌هایی که برای این محصولات ساخته می‌شود را بدون هیچ مشکلی بازی کنند شاید با خرید یک گوشی مجهز به Snapdragon 652 کمی دلسرد گردند، هر چند این چیپ و پردازشگر گرافیکی آن قدرت بسیار بالایی دارد و می‌تواند همانند Snapdragon 808 که سال گذشته در LG G4 مورد استفاده قرار گرفته بود، بازی‌ها را اجرا نماید. البته این قدرت آنقدر که تصور کنید کمتر نیست و حتی می‌توان به آسانی از آن عبور کرد!

اگر شما از افرادی هستید که به بنچمارک‌ها توجه زیادی داشته و سعی می‌کنند از این طریق در مورد چیپ‌ها قضاوت کنند، طبق چارت رسمی که پیشتر از نرم‌افزار AnTuTu 10 منتشر شده و در آن 10 چیپ برتر که قدرت بالاتری نسبت به دیگر محصولات دارند مشخص شده است، Snapdragon 652 درست پس از Snapdragon 810 قرار گرفته و قدرتی بالاتر از Snapdragon 808 نیز دارد.

AnTuTu-Top-10-March-16 AnTuTu-Top-GPU-March-16

همانطور که مشاهده می‌کنید چیپ Snapdragon 820 از تمامی چیپ‌هایی که تا کنون تولید شده قدرت بالاتری داشته و به عنوان قدرتمندترین سیستم روی چیپ شناخته می‌شود. در مورد قدرت پردازشگر گرافیکی آن که 1.5 برار Apple A9 بوده نیز باید اشاره کرد که Adreno 530 قدرتی فوق‌العاده بالا داشته و نمونه‌ی کامل یک مهندسی بسیار عالی می‌باشد.

اما یکی از تقاوت‌های اصلی میان Snapdragon 652 و Snapdragon 820 که هنوز به آن اشاره نکرده‌ایم، تفاوت در پشتیبانی از نوع حافظه‌ی RAM می‌باشد. Snapdragon 820 با مجهز بودن به حافظه‌های رم LPDDR4 در حالت دو کاناله با فرکانس 1866 مگاهرتز قدرتی به مراتب بالاتر از Snapdragon 652 با حافظه‌های رم LPDRR3 و فرکانس 933 مگاهرتز دارد. پس اگر دو گوشی‌هوشمند از حافظه‌های رم مشابه با یکدیگر استفاده نمایند نمی‌توانیم تفاوت آنقدر زیادی میان چیپ‌های به کار رفته در آنها و هسته‌های پردازشگر آنها پیدا کنیم.

به یاد داشته باشید که حافظه‌ی رم بیرون از سیستم روی چیپ قرار گرفته و امکان تنظیم کردن آن توسط سازندگان وجود دارد. به همین جهت گوشی‌های هوشمند با چیپست یکسان، می‌توانند حافظه‌های رم متفاوتی داشته باشند.

نباید فراموش کنیم که Snapdragon 820 به پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال Hexagon 680 که در واقع یک پردازشگر کمکیست و سنسور پردازنده‌ی تصویر Spectra که می‌تواند در پردازش‌های مربوط به ویدئوها، تصاویر و فایل‌های صوتی حضور داشته باشد، مجهز شده است. این پردازشگرهای کمکی شاید به خودی خود تاثیر آنچنانی بر روی عملکرد چیپست نداشته باشند اما اگر سازندگان بتوانند به بهترین شکل ممکن از آنها و توانایی‌های آنها استفاده کنند، شاید بتوان گفت که تاثیر این پردازشگرهای کمکی می‌تواند بسیار بالا نیز باشد.

LG-G5-Tips-n-Tricks-1-840x560

ما در مورد تفاوت‌های اصلی این دو چیپ صحبت کردیم و حالا وقت آن رسیده که بخواهیم به مواردی اشاره کنیم که می‌توانند در متفاوت بودن قدرت این چیپ‌ها تاثیر قابل توجهی داشته باشند. کوآلکام برای پرچم‌دار خود در سال 2016 تلاش زیادی داشته و ویژگی‌های فنی زیادی را در آن گنجانده که Snapdragon 652 از آنها بی‌بهره است.

هر دو چیپ Snapdragon 652 و Snapdragon 820 به سیستم شارژ سریع Qucik Charge 3.0 مجهز شده‌اند و این یعنی سازندگان می‌خواهند که کاربران بتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند. هر چند، Snapdragon 820 یکی از دو چیپستی است که از شارژر بدون سیم WiPower پشتیبانی می‌نماید. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند Snapdragon 652 را پشت سر Snapdragon 820 قرار دهد، پشتیبانی نکردن از رابط پر سرعت USB 3.0 می‌باشد، موردی که می‌تواند در انتقال اطلاعات و سرعت آنها تاثیر داشته باشد.

در مورد شبکه نیز هر دو این چیپ‌ها از 4G/LTE پشیتبانی می‌کنند، اما Snapdragon 820 با مجهز بودن به مودم X12 با حداکثر سرعت دانلود و آپلود 450 و 150 مگابیت بر ثانیه، سرعتی بالاتر از مودم X8  با حداکثر سرعت دانلود و آپلود 300 و 100 مگابیت بر ثانیه که در چیپ Snapdragon 652 به کار رفته دارد. اگرچه بسیاری از کاربران “هرگز” به این تفاوت پی نخواهند برد و شاید هیچ‌گاه و در هیچ جایی نتوانند تفاوت این دو چیپ در این زمینه را احساس کنند، اما این چیزی است که واقعا وجود دارد و Snapdragon 820 به عنوان پرچم‌دار، عملکرد بهتری در این زمینه دارد.

در نهایت باید اشاره داشته باشیم که طبق گفته‌های ما تفاوت‌های میان Snapdragon 652 و Snapdragon 820 زیاد است، تفاوت‌هایی که برخی از آنها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برخی دیگر نیز اصلا مهم نیستند. بدون شک Snapdragon 652 نمی‌تواند قدرت Snapdragon 820 را داشته باشد، اما این چیپ قدرت بسیار بالایی در پردازش اطلاعات داشته و می‌تواند انتخاب بسیاری از کاربران و سازندگان برای محصولاتی باشد که قصد عرضه کردن آنها پس از پرچم‌دار خود به بازار را دارند. در واقع سازندگان از این چیپ در محصولات رده‌بالای خود استفاده نموده و اینطور نیست که Snapdragon 652 را بخواهیم یک چیپ میان‌رده یا معمولی در نظر بگیریم.

در نهایت تصور می‌کنید که کدام‌یک از چیپ‌های Snapdragon 652 و Snapdragon 820 در بازار موفق‌تر باشد؟ فراموش نکنید که Snapdragon 820 تنها در پرچم‌داران مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما Snapdragon 652 می‌تواند در بسیاری از گوشی2های هوشمند موجود در بازار به کار گرفته شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال