چرا مایکروسافت و اپل از پردازنده‌های نسبتا قدیمی در محصولات جدید خود استفاده کردند؟

روز گذشته شرکت اپل بعد از گذشت 527 روز از عرضه آخرین لپ‌تاپ خود مدلی جدید از مک بوک پرو معرفی کرد. این تازه وارد دارای نوار لمسی فانتزی و زیبایی است و صفحه نمایش بی نظیر آن چشم‌ها را به خود خیره کرده‌است. هرچند قیمت بالای این لپ تاپ برای طرفداران اپل خبر خوشایندی […]

روز گذشته شرکت اپل بعد از گذشت 527 روز از عرضه آخرین لپ‌تاپ خود مدلی جدید از مک بوک پرو معرفی کرد. این تازه وارد دارای نوار لمسی فانتزی و زیبایی است و صفحه نمایش بی نظیر آن چشم‌ها را به خود خیره کرده‌است. هرچند قیمت بالای این لپ تاپ برای طرفداران اپل خبر خوشایندی نبود اما معمای بی پاسخ دیگری در ارتباط با لپ تاپ جدید اپل وجود دارد.

حدود یک سال و نیم گذشت تا اپل یکی از پرفروش ترین لپ‌تاپ‌های خود را به روز رسانی کند و اکنون با رونمایی از آن شاهد انتخاب عجیب در پردازنده این لپ‌تاپ هستیم. اهالی کوپرتینو تصمیم گرفتند تا به جای معماری جدید کبی‌لیک از سری پردازنده‌های جدید اینتل، از سری قدیمی‌تر اسکای‌لیک با معماری میکرو استفاده کنند. در حالت عادی این انتخاب تعجب برانگیز است اما مایکروسافت نیز در کامپیوتر جدید خود، Surface Studio، انتخابی مشابه در بخش پردازنده داشته‌است.

دلیل این انتخاب چیست؟

پیش‌تر در ماه سپتامبر اینتل با رونمایی از یک پردازنده با معماری میکرو با نام کبی‌لیک همگان را شگفت زده کرد. این پردازنده از اسکای‌لیک، همتای سال گذشته خود، سریع‌تر است، انرژی کمتری مصرف ‌میکند و با سوکت سی‌پی‌یو یکسان کار می‌کند. کبی‌لیک توانسته پیشرفت قابل ملاحضه‌ای نسبت به نسل قبلی پردازنده‌های اینتل داشته باشد. بسیاری از رقبای مایکروسافت و اپل همچون دل، ریزر، لنوو و حتی سازنده های لپ‌تاپ‌های اقتصادی مثل MSI، استفاده از این پردازنده‌ را در لپ‌تاپ‌هایشان آغاز نموده‌اند.

در چنین وضعیتی غیبت پردازنده کبی‌لیک در جدیدترین محصولات مایکروسافت و اپل آنها را انگشت نما می‌کند. محصول جدید مایکروسافت، Surface Studio و هر سه لپ‌تاپ جدید سری مک‌بوک پرو اپل با پردازنده اسکای‌لیک به بازار عرضه خواهند شد.

پاسخی که یکی از نمایندگان اپل داده، بسیار ساده است: برای مک بوک 15 اینچی هنوز پردازنده‍ای از نسل کبی‌لیک ارائه نشده است. نسل پردازنده‌های کبی‌لیک به آرامی عرضه ‌می‌شود و تنها در فرم‌ها و وات‌های محدودی عرضه شده‌است. مک‌بوک پرو 15 اینچی دارای یک پردازنده 4 هسته‌ای است که نمونه‌ی مشابهی از سری کبی‌لیک برای استفاده عرضه نشده است، در حال حاضر این لپ‌تاپ از سریع ترین پردازنده موجود بهره می‌برد. این موضوع برای سرفیس بوک به‌روزرسانی شده، Surface Studio، نیز صدق می‌کند.

موضوع قابل تامل دیگری نیز وجود دارد، سرفیس بوک و سرفیس استودیو هر دو دارای کارت گرافیک بسیار قدیمی و از نسل انودیا 900 هستند. انودیا کارت گرافیک‌های بسیار سریع‌تر و بهینه تری(سری 1000) بر پایه معماری پاسکال ارائه کرده‌است. بهانه‌ی مایکروسافت برای غیبت کارت گرافیک‌های جدیدتر بسیار مشابه بهانه‌ی اپل برای غیبت پردازنده کبی‌لیک در مک‌بوک پرو 13 اینچی است، آنها مدعی هستند سری انودیا 1000 خیلی دیر عرضه شده‌است.

از نمایندگان هر دو شرکت در مورد دلیل استفاده از سی‌پی‎‌یو و گرافیک قدیمی پرسیده شده، در حالی که هر دو شرکت می‌توانستند به آسانی قطعات جدید را داخل محصولات تازه واردشان جای دهند. پاسخ آنها، به طراحی این محصولات بسیار زودتر از ارائه کبی‌لیک و پاسکال از سوی دو شرکت اینتل و انودیا، اشاره می‌کند. کبی‌لیک و پاسکال به حدی دیر معرفی شدند که اگر قرار بود در محصولات جدید اپل و مایکروسافت جای بگیرند، عرضه نهایی لپ تاپ‌ها را به تاخیر می انداختند. تکنولوژی های جدید هر قدر قوی و شگفت انگیز باشند قبل از ارائه نهایی به مشتری نیازمند آزمایشات متعدد هستند. یک باگ کوچک در دستگاه هایی به دقت مک بوک پرو و سرفیس استودیو، در صورت عدم توجه کافی طراحان می‌توانند فاجعه ایجاد کنند. عرضه نهایی نوت 7 از سوی سامسونگ یکی از این فاجعه هاست، یک باگ کوچک به حدی مشکل آفرید که سامسونگ ناچار به جمع‌آوری دستگاه‌ها از سطح بازار شد.

suface-studio

مایکروسافت سرفیس استودیو

سرفیس استودیو بازی ها و رندرهای سه بعدی را با قدرت اجرا می‌کند اما زمانی که گرافیکی پر سرعت تر و قوی‌تر در بازار وجود دارد این محصول نهایتا فلج به نظر می‌رسد. این مشکل در مک بوک پرو 13 اینچی کمتر به چشم می‌آید و دلیل عمده‌اش انتخاب مناسب اپل از پردازنده‌های سری اسکای‌لیک است، پردازنده‌ای که اپل برای استفاده در لپ تاپ 13 اینچی‌اش انتخاب کرده از تمام نمونه های موجود کبی‌لیک در بازار قوی‌تر است. تنها ایراد این انتخاب مصرف بالای باتری است. پردازنده‌ی انتخابی اپل قدرت بالایی دارد که نشان دهنده‌ی نیاز به باتری بزرگتر از رقبای خود همچون ریزر Stealth و دل XPS 13 است.

اگر وزن اضافه ناشی از باتری بزرگتر و پردازنده‌ی یکساله‌ی مک‌بوک پرو به چشم نیاید و بازهم با قیمت بالای 1800 دلار مشتری داشته باشد، اپل اشتباه بزرگی مرتکب نشده است. در چنین حالتی گرافیک قدیمی لپ‌تاپ تازه وارد مایکروسافت هم شکست محسوب نمی‌شود. باید دید این دو شرکت در فروش محصولاتشان تا چه حد قوی ظاهر خواهند شد.