تست مقایسه‌ی گرمای تولید شده چیپ‌های Helio X20 و Snapdragon 810

به تازگی اطلاعاتی جدید از مقایسه‌ی گرامی تولید شده توسط چیپ‌های Helio X20 و Snapdragon 810 منتشر شده که نشان می‌دهد چیپ جدید شرکت مدیاتک، خنک‌تر از پرچم‌دار شرکت کوآلکام می‌باشد. پیش از اینکه به بررسی جزئیات این تست بپردازیم، باید توجه کنید، با اینکه شایعه شده این اطلاعات از داخل مدیاتک به بیرون درز […]

به تازگی اطلاعاتی جدید از مقایسه‌ی گرامی تولید شده توسط چیپ‌های Helio X20 و Snapdragon 810 منتشر شده که نشان می‌دهد چیپ جدید شرکت مدیاتک، خنک‌تر از پرچم‌دار شرکت کوآلکام می‌باشد. پیش از اینکه به بررسی جزئیات این تست بپردازیم، باید توجه کنید، با اینکه شایعه شده این اطلاعات از داخل مدیاتک به بیرون درز پیدا کرده اما رسمی نیست و نمی‌توان نتیجه‌های به دست آمده را 100 در 100 درست پنداشت.

چیپ Helio X20 شرکت مدیاتک، اولین چیپ ساخته شده برای موبایل با پردازنده‌ی 10-هسته‌ای می‌باشد که قدرت بسیار بالایی دارد و می‌تواند در محصولات میان‌رده و حتی پرچم‌داران بازار، جای چیپ‌هایی همچون Snapdragon 810 را تصاحب نماید. البته با توجه به اطلاعاتی که از قدرت این چیپ منتشر شده، واقعا هدف عرضه‌ی Helio X20 توسط مدیاتک، پیدا کردن راهی به پرچم‌داران شرکت‌های مختلف نیست اما پیشتر، شرکت‌های سونی، ال‌جی، لنوو، زد تی‌ای و میزو، اعلام کرده‌اند که از این چیپ در محصولات خود استفاده خواهند کرد.

شرایط تست

طبق اطلاعات موجود، این تست‌ها بر روی محصولاتی انجام شده‌اند که هر دو از سیستم‌عامل اندروید 4.4 بهره برده و سیم‌کارت نیز درون آنها قرار نداشته است. همچنین، تست انجام شده در سه بخش زیر می‌باشد:

1. وب‌گردی به وسیله‌ی WiFi به مدت 10 دقیقه

2. انجام بازی Asphalt 8 به مدت 10 دقیقه (به همراه قرار دادن تنظیمات گرافیکی بر روی آخرین حد)

3. انجام بازی Modern Combat 5 به مدت 10 دقیقه

نتایج به دست آمده

در تست اول، دمای هر دو چیپ بین 20 تا 25 درجه‌ی سلسیوس بوده و پس از گذشت 10 دقیقه، دمای آنها به 30 درجه رسیده است. حتی مشاهده شده که دمای Snapdragon 810، کمی پایین‌تر از Helio X20 بوده است.

اما در تست دوم همه چیز فرق کرده و دمای Helio X20 حداکثر به 33 درجه‌ی سلسیوس رسیده اما دمای Snapdragon 810 پس از گذشت از 38 درجه، به دمای قابل توجه 45 درجه‌ی سلسیوس رسیده است!

Alleged-heat-test-results

اما تصور می‌کنید چه چیزی باعث شده تا دمای Snapdragon 810 بسیار بیشتر از Helio X20 شود؟ طبق اسلایدهای منتشر شده به همراه این تست، هر دو این چیپ‌های Snapdragon 810 و Helio X20 در مرحله‌ی اول تست، از 4 هسته‌ی Cortex-A53 خود، به ترتیب با فرکانس‌های 1.5 گیگاهرتز و 1.4 گیگاهرتز برای پردازش استفاده کرده‌اند و در تست دوم، زمانی که Snapdragon 810 نیاز به قدرت بیشتری برای پردازش داشته‌، به استفاده از هسته‌های Cortex-A57 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز روی آورده اما Helio X20 تنها فرکانس هسته‌های Cortex-A53 را به 2.0 گیگاهرتز افزایش داده و به استفاده از هسته‌های پردازشی Cortex-A57 که قدرت و مصرف برق بالاتری دارند، روی نیاورده است.

نکته‌ی جالب دیگر در مورد Helio X20 و تست‌های منتشر شده، این است که چیپ ساخته شده توسط مدیاتک در مرحله‌ی سوم، 2 هسته‌ی پردازشی Cortex-A72 را در کنار 4 هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 به کار گرفته اما دمای آن همچنان هم 33 درجه سلسیوس بوده است! از آنجایی Cortex-A72 دما و قدرت بالاتری نسبت به Cortex-A53 و Cortex-A57 دارد، باید گرمای بیشتری را نیز تولید کند، اما معماری بسیار خوب این چیپ، سبب شده تا گرما بیش از حد معمول تولید نشود. شاید چنین چیزی، یکی از دلایل بیشتر شدن دمای Snapdragon 810 بوده و ضعفی در معماری تراشه‌ی کوآلکام وجود داشته باشد.

اما این نتایج تا چه حدی می‌تواند درست باشد؟

یکی از مواردی که اصلا به آن توجهی نشده، اندازه‌گیری میزان عملکرد هسته‌های پردازشی می‌باشد. به عنوان مثال اگر میزان نرخ فریم در بازی‌ها اندازه‌گیری میشد، با تست کامل‌تری روبه‌رو بودیم چرا که اگر تفاوت نرخ فریم برای این دو چیپ با یکدیگر بسیار زیاد باشد، شاید میزان دمای بالاتر برای Snapdragon 810، توجیح خوبی داشته باشد.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشت این است که زمانی که به انتهای تست‌ها نزدیک شده‌ایم، دمای Snapdragon 810 کاهش پیدا می‌کند. این مورد کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد اما به سادگی می‌توان آن را با مکانیزم‌های مربوط به گلوگاه شدن توضیح داد. تمامی چیپ‌هایی که برای موبایل‌های ساخته می‌شوند، فرکانس خود را زمانی که با افزایش دما روبه‌رو می‌شوند، کاهش داده تا از بروز هر صدمه‌ای به گوشی، جلوگیری نمایند.

حتی اگر این تست، یک بررسی واقعی از میزان گرمای تولید شده باشد، اطلاعاتی که در دست داریم به اندازه‌ای نیست که بتوانیم یک نتیجه‌گیری کی از آن داشته باشیم. هنوز زمان زیادی تا عرضه‌ی Helio X20 که سه ماهه‌ی اول سال 2016 اعلام شده، باقی مانده و هنوز زود است که بخواهیم تستی قطعی از این چیپ و عملکرد آن را مشاهده نماییم.

نظر شما چیست؟ آیا این تست‌ها حقیقت داشته و Helio X20، گرمای بسیار کمتری را از Snapdragon 810 تولید می‌کند؟