مطالعه جدید غرق شدن نیمی از شهرهای بزرگ چین را نشان می‌دهد

محققان در مطالعه جدید متوجه شدند حدود نیمی از زمین‌های شهری در چین با سرعتی باورنکردنی در حال غرق شدن هستند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک مطالعه جدید در چین نشان می‌دهد شهرهای بزرگ این کشور با سرعتی بیش از ۳ میلیمتر در سال چار فرونشست و غرق شدن می‌شوند. در […]

محققان در مطالعه جدید متوجه شدند حدود نیمی از زمین‌های شهری در چین با سرعتی باورنکردنی در حال غرق شدن هستند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک مطالعه جدید در چین نشان می‌دهد شهرهای بزرگ این کشور با سرعتی بیش از ۳ میلیمتر در سال چار فرونشست و غرق شدن می‌شوند. در این تحقیق مشخص شد حدود ۴۵ درصد از زمین‌های بخش شهری در این کشور یش از ۳ میلی‌متر در سال در حال غرق شدن هستند. به گفته محققان احتمالاً دلیل اصلی این فرونشست استخراج بی‌رویه آب است.

محققان چینی در مطالعه‌ای متوجه شدند شهرهای بزرگ چین با ساکنان میلیونی در معرض خطر سیل قرار داشته و در حال غرق شدن هستند. در وضعیت کنونی غرق شدن این زمین‌های شهری بیش از ۳ میلیمتر در سال است. حتی ۱۶ درصد از این شهرها با سرعت ۱۰ میلی‌متر در سال در آب فرو می‌روند.

محققان در این بررسی ۸۲ شهر چین با جمعیت بیش از ۲ میلیون را مورد مطالعه قرار داده و ارتفاع آنها را در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ به همراه تغییرات ایجاد شده اندازه‌گیری کردند. آنها دریافتند برخی از این شهرهای بزرگ از قبیل شانگهای حدود ۳ متر در طول ۱۰۰ سال اخیر فرو نشست داشته است. فرونشسته این زمین‌ها همچنان ادامه دار بوده و شهرهای دیگری نظیر پکن و تیانجین نیز در معرض این خطر قرار دارند.

به گفته محققان عواملی از قبیل استخراج آب در فرونشست شهرهای چین نقش داشتند. جمعیت زیاد این شهرها با توجه به اینکه عمر رسوب گذاری آنها از نظر زمین شناختی بسیار اندک است نیز در این فرونشست موثر است. بدین ترتیب استخراج آب‌های زیرزمینی می‌تواند باعث فرونشست این بخش از زمین‌های شهری شود. محققان برای حل این مشکل کنترل طولانی مدت و پایدار استخراج آب‌های زیرزمینی را پیشنهاد دادند. البته این فرونشست با هزینه ۱.۰۵ میلیارد دلاری در سال برای چین همراه است. این مشکل در برخی کشورهای دیگر از قبیل ایالات متحده نیز ایجاد شده است.