فناوری هوش مصنوعی می‌تواند موج‌های سرکش را پیش بینی کند

موج‌های سرکش در دریا یکی از خطرات احتمالی برای کشتی‌ها و جان ملوانان و مسافران دریا است که می‌توان از طریق هوش مصنوعی آنها را پیش بینی کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، امواج غیرقابل پیش‌بینی و سرکش در دریا که به آنها هیولاهای دریایی نیز گفته می‌شود می‌توانند باعث آسیب جدی […]

موج‌های سرکش در دریا یکی از خطرات احتمالی برای کشتی‌ها و جان ملوانان و مسافران دریا است که می‌توان از طریق هوش مصنوعی آنها را پیش بینی کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، امواج غیرقابل پیش‌بینی و سرکش در دریا که به آنها هیولاهای دریایی نیز گفته می‌شود می‌توانند باعث آسیب جدی به کشتی‌ها و سکوهای دریایی شوند. در صورتی که بتوان با استفاده از یک سیستم، هشدارهای اولیه در مورد ایجاد این امواج به دست آورد می‌توان علاوه بر نجات جان بسیاری از افراد، از بسیاری آسیب‌های جدی نیز جلوگیری کرد. محققان دانشگاه مریلند با استفاده از شبکه عصبی جدید یک سیستم برای ارائه هشدارهای اولیه ارزشمند در مورد ایجاد امواج سرکش ایجاد کردند.

این امواج اغلب دو برابر بلندترین امواج اطراف خود بوده و می‌توانند بسیار وحشتناک باشند. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۵ یک موج سرکش با ارتفاع ۲۵.۶ متر به سکوی گازی دریای شمالی در سواحل نروژ برخورد کرد. در سال ۲۰۲۰ نیز یک موج سرکش با ارتفاع ۱۷.۶ متر به مجموعه‌ای از شناورها در سواحل جزیره ونکوور برخورد کرده و خساراتی را ایجاد کرد.

در حالی که طبق مطالعات ایجاد امواج سرکش به ندرت اتفاق می‌افتد اما محققان می‌گویند میزان و شدت آنها رو به افزایش است. بنابراین سیستم‌هایی که بتوانند این امواج را پیش بینی کنند می‌توانند علاوه بر محافظت از جان افراد شرایطی را فراهم کنند که در آن می‌توان اقدامات احتیاطی را پیش از برخورد موج انجام داد. سال گذشته پژوهشگرانی از دانشگاه کپنهاگ یک سیستم هوش مصنوعی برای بررسی و تجزیه داده‌های شناورها ابداع کردند تا بتوانند علت پیچیده بودن این امواج را دریابند.

اکنون دو پژوهشگر از دانشگاه میرلند با کمک فناوری هوش مصنوعی و بررسی داده‌های عظیم موفق شدند بینش بیشتری در مورد این امواج مخرب به دست آورند. در این سیستم یک شبکه عصبی با استفاده از ۴ میلیون نمونه ۳۰ ثانیه‌ای که از ۱۷۲ شناور به دست آمده بود آموزش دید تا بتواند به شکل خاص امواج سرکش را شناسایی کند.