حسگری که برای مصرف انرژی از صدا استفاده می‌کند

محققان نوعی حسگر جدید توسعه داده‌اند که بدون باتری و تنها از طریق امواج صوتی مانند نوع خاصی از گفتار نیرو گرفته و با واکنش به آن انرژی ارتعاشی برای مصرف خود تولید مکند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان حسگر بدون باتری جدیدی توسعه دادند که با کمک آن اتلاف باتری‌ها […]

محققان نوعی حسگر جدید توسعه داده‌اند که بدون باتری و تنها از طریق امواج صوتی مانند نوع خاصی از گفتار نیرو گرفته و با واکنش به آن انرژی ارتعاشی برای مصرف خود تولید مکند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان حسگر بدون باتری جدیدی توسعه دادند که با کمک آن اتلاف باتری‌ها کاهش پیدا کرده و می‌توان به دیگر دستگاه‌ها مانند دستگاه‌های پزشکی از قبیل کاشت حلزون انرژی داد. طبق گزارش منتشر شده در این مورد بسیاری از لوازم هوشمند و الکترونیکی برای کارکرد خود از راه دور و یا استفاده روزانه به باتری وابسته هستند. از طرفی سالانه حدود ۱۵ میلیارد باتری در جهان به عنوان زباله دور انداخته می‌شوند. با استفاده از اختراع جدید ممکن است دیگر دستگاه‌ها به باتری وابسته نبوده و نیازی به دور انداختن باتری نیز نباشد.

حسگر جدید محققان موسسه فناوری زوریخ تنها از صدا برای تغذیه استفاده می‌کند. یوهان رابرتسون از نویسندگان این تحقیق در این مورد می‌گوید: حسگر کاملا مکانیکی ساخته شده بدون نیاز به انرژی خارجی تنها با استفاده از ارتعاش موجود در امواج صوتی انرژی می‌گیرد. البته تنها از امواج صوتی خاص استفاده خواهد کرد. از دیگر قابلیت‌های این حسگر امکان تشخیص غیر فعال گفتار است و در زمانی که کلمه خاص گفته شود و یا ایجاد لحن یا صدای خاص فعال خواهد شد همچنین با استفاده از امواج صوتی ساطع شده و ارتعاش کافی حسگر یک پالس الکتریکی کوچک ایجاد خواهد شد که می‌تواند یک دستگاه الکترونیکی را روشن کند.

در ساخت این حسگر از مدل سازی و الگوریتم‌های رایانه‌ای و شبکه صفحات سیلیکونی یکسان استفاده کردند که در آن میله‌های کوچکی همانند فنر عمل کرده و به یکدیگر متصل شدند. این فنرها تعیین کننده این موضوع هستند که آیا صدای خاصی حسگر را به حرکت در خواهد آورد یا خیر. محققان می‌گویند کاربردهای بالقوه زیادی برای این حسگر در آینده وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان از آن در پروژه‌های مربوط به نظارت بر زمین لرزه‌ها و ساختمان‌ها استفاده کرد. همچنین صدای ایجاد شده از ترک خوردن پی ساختمان ثبت شود.  می‌توان صدای خش خش ناشی از خروج گاز را تشخیص داده یک زنگ هشدار نیز برای آن فعال کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال