بهبودی در آشکارسازی ذرات ماده تاریک با کمک پیشنهاد دانشمندان آلمانی

دانشمندان آلمانی برای شکار بهتر ماده تاریک و ذرات بنیادی آن راه حل جدیدی را پیشنهاد کردند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گروهی از فیزیکدانان بین‌المللی در پژوهش جدید خود با هدف آشکارسازی بهتر ماده تاریک از فناوری جدیدی به نام BabyIAXO رونمایی کردند که می‌تواند یک گزینه امیدوار کننده برای شناسایی […]

دانشمندان آلمانی برای شکار بهتر ماده تاریک و ذرات بنیادی آن راه حل جدیدی را پیشنهاد کردند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گروهی از فیزیکدانان بین‌المللی در پژوهش جدید خود با هدف آشکارسازی بهتر ماده تاریک از فناوری جدیدی به نام BabyIAXO رونمایی کردند که می‌تواند یک گزینه امیدوار کننده برای شناسایی ماده تاریک محسوب شود.

در حالت کلی آشکارسازی ماده تاریک از طریق مشاهدات نجومی مشخص شد و در آن مقدار مشاهده شده از ماده معمولی ی توضیح در مورد مسیر ستاره‌ها و کهکشان‌های جهان ما کافی نبود.

با وجود ۵ برابری میزان ماده تاریک در کیهان نسبت به ماده معمولی هنوز ذرات بنیادی تشکیل دهنده آن توسط فیزیکدانان شناسایی نشده و به همین دلیل تاکنون گزینه‌های عجیب و مختلفی در مورد این ذرات در نظر گرفته شده است.

یکی از این ذرات جالب و فعال آکسیون‌ها هستند. در حال حاضر آشکارسازهای بسیاری برای شناسایی آکسیون در سراسر جهان وجود دارند که یکی از آنها به نام ADMX و HAYSTAC در آمریکا و دیگری به نام CAST در سوئیس قرار دارد که هیچ کدام از آنها تاکنون نتایج مثبتی را به ثبت نرسانده‌اند.

از این رو فیزیکدانان کنونی با هدف پیشبرد جستجوی بهتر آکسیون‌ها قرار است از یک آشکارساز جدید در رصدخانه بین المللی آکسیون با حساسیت بیشتر استفاده کند. فیزیکدانان انتظار دارند با استفاده از فناوری بسیار پیچیده و گران قیمت جدید برای آشکارسازی آکسیون‌ها استفاده کنند. نسخه ساده شده از این فناوری به نام BabyIAXO در مقیاس بزرگ است که طراحی آن با هدف جستجوی آکسیون‌های نشئت گرفته از خورشید بوده و اکنون در مرحله توسعه قرار دارد. قرار است این فناوری در مرکز تحقیقات فیزیک ذرات در هامبورگ نصب و مورد استفاده قرار بگیرد در این هلیوسکوپ یک آهنربا با دو سوراخ به ابعاد ۱۰ متر و قطر ۷۰ سانتی‌متر وجود دارد که با میدان مغناطیسی همگن و بسیار قوی می‌تواند حساسیت آزمایش را نسبت به آزمایش‌های دیگر به شدت افزایش دهد. فیزیکدانان با استفاده از این هلیوسکوپ آزمایشی می‌توان یک آکسیون را با جرم در محدوده تا یک الکترون ولت شناسایی کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال