پروژه جدید اپل: باتری‌هایی که منفجر نمی‌شوند و عمر طولانی‌تری دارند

سامسونگ در حال حاضر با رسوایی عظیمی در رابطه با گوشی گلکسی نوت 7 روبرو است که دلیل رخ دادن آن طراحی اشتباه باتری است. جای تعجب ندارد که کوچکترین اشتباهی در طراحی باتری گوشی‌های هوشمند می‎تواند به انفجارهای مرگباری روبرو شود، و شاهد آتش گرفتن ماشین‎ها و حتی خانه‎ها در نتیجه‎ی چنین چیزی بوده‎ایم. […]

سامسونگ در حال حاضر با رسوایی عظیمی در رابطه با گوشی گلکسی نوت 7 روبرو است که دلیل رخ دادن آن طراحی اشتباه باتری است. جای تعجب ندارد که کوچکترین اشتباهی در طراحی باتری گوشی‌های هوشمند می‎تواند به انفجارهای مرگباری روبرو شود، و شاهد آتش گرفتن ماشین‎ها و حتی خانه‎ها در نتیجه‎ی چنین چیزی بوده‎ایم. گلکسی نوت 7 تنها گوشی‎هوشمندی نیست که باتری آن منفجر شده است، ولی اولین گوشی است که به خاطر نقص گسترده‎ی باتری فراخوانی آن صورت گرفته است. آیفون‎ها نیز می‎توانند منفجر شوند، گرچه اپل هرگز مجبور به متوسل شدن به انجام چنین تدابیر شدیدی برای رفع مشکلات باتری نبوده است. و به نظر می‎رسد که این شرکت در حال بررسی راه‎هایی برای ساخت باتری‎هایی در آینده است که علاوه بر بالا بردن کارآیی آن‎ها، اطمینان امن بودن‎شان نیز فراهم شود.

پتنت جدیدی از سوی اپل با عنوان ” Battery Can” ثبت شده که توصیف‎کننده‎ی فناوری است که به این شرکت اجازه‎ی ساخت باتری‎هایی را خواهد داد که انرژی بیشتری فراهم ساخته، عمر طولانی دارند و هم‎چنین جنبه‎های ایمنی آن‎ها بیشتر خواهد بود. تاریخ ثبت این پتنت به 1 آوریل و چاپ آن به 6 اکتبر بر می‎گردد و نکات عمده‎ی آن در رابطه با فناوری است که امنیت کاربر را فراهم و عملکرد باتری را افزایش می‎دهد.

این پتنت به جای سلول باتری تمرکز بر پوشش باتری دارد، یعنی به عبارتی اپل بسیار نسبت به ساخت باتری‎هایی علاقه دارد که احتمال انفجار آن‎ها، یا هرچه به پایان عمر خود نزدیک می‎شوند احتمالا باد کردن آن‎ها، کمتر است.

اپل چنین نوشته است “نگرانی در رابطه با عملکرد و چرخه‎ی عمر باتری در وسایل الکترونیکی موبایل و سایر انواع دستگاه‎های محاسبه‎ای روز به روز بیشتر می‎شود. دلیل آن به خصوص این است که دستگاه‎های موبایل کوچکتر می‎شوند ولی تقاضا برای قدرت پردازش چنین دستگاه‎هایی افزایش پیدا می‎کند، بنابراین توانایی باتری در فراهم‎سازی توان لازم برای چنین دستگاهی با اهمیت بیشتری روبرو می‎شود و در همین حین رقابتی بین گنجایش باتری و کاهش اندازه‎ی کلی دستگاه شکل می‎گیرد. به دست آوردن توان بیشتر از باتری در حین حفظ اندازه‎ی کلی باتری برای جا گرفتن در دستگاه موبایل یک چالش دائمی است. با توجه به این مسائل و یک سری موارد دیگر، جنبه‎های مختلف این پوشش (باتری) ارائه شده توسعه داده شده است.”

پیشنهادات طراحی battery can اپل “فشار بیشتری بر روی سلول‎های باتری به منظور بالا بردن عملکرد باتری” فراهم خواهد کرد. این طراحی می‎تواند هر گونه شکل و اندازه‎ای داشته باشد و در نتیجه باتری با یک نوع انعطاف‎پذیری در رابطه با شکل و ساختار روبرو شود.

اپل هم‎چنین جزئیاتی در رابطه با این‎که چطور ساخت چنین باتری فضای بین باتری و سطح محفظه‎ی باتری را در مقایسه با طرح‎های سنتی کاهش می‎دهد، ارائه داده است.

طبق توضیح اپل “فضای کاهش یافته می‎تواند منجر به یک تماس بسیار نزدیک یا دائمی بین باتری و battery can شود. این کاهش در فضا کمک به مقاومت در برابر بادکردن محفظه‎ی اطراف باتری در طول چرخه‎ی عمر باتری می‎کند. چنین مقاومتی در برابر باد کردن محفظه‎ی اطراف باتری ممکن است باعث افزایش عملکرد، دوام و عمر مفید باتری شود و هم‎چنین از دستگاهی که در آن باتری قرار گرفته است محافظت کند.”

این پتنت به خصوص اشاره به محصولاتی از اپل دارد که می‎توانند از چنین نوآوری‎هایی بهره‎مند شود از جمله آیفون، آی‎پد، آیپاد و اپل تی‎وی که همگی به خصوص در درخواست پتنت نام برده شده‎اند. فناوری battery can توضیح داده شده در این پتنت ممکن است هم‎چنین برای لپ‎تاپ‎ها، لوازم جانبی کامپیوتری یا هرچیزی که ممکن است باتری در آن به کار گرفته شود، مفید باشد.

با این وجود، هنوز مشخص نیست که چه محصولات جدیدی از اپل واقعا از این نوع طراحی استفاده خواهند کرد یا حتی اصلا کدام یک از محصولات فعلی اپل دارای چنین باتری‎هایی هستند.

تصاویری از طراحی battery can به صورت زیر است