نقد و بررسی تخصصی گوشی آیفون 6 اس اپل؛ عمق تغییر را احساس کنید!

گوشی هوشمند آیفون 6 اس اپل (Apple iPhone 6s) از آن دسته از تلفن‌های هوشمند می‌باشد که تغییرات نسبتا زیاد و خوبی در آن صورت گرفته است. اما این تغییرات بصورت ظاهری خیلی بر روی گوشی قابل مشاهده نمی‌باشد. البته امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند دارای همین وجه تشابه بوده و در واقع تنها به تغییر […]

گوشی هوشمند آیفون 6 اس اپل (Apple iPhone 6s) از آن دسته از تلفن‌های هوشمند می‌باشد که تغییرات نسبتا زیاد و خوبی در آن صورت گرفته است. اما این تغییرات بصورت ظاهری خیلی بر روی گوشی قابل مشاهده نمی‌باشد. البته امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند دارای همین وجه تشابه بوده و در واقع تنها به تغییر ابعاد و دقت نمایشگر و همچنین قدرت سخت‌افزاری آنها اقدام می‌شود. در حقیقت گوشی‌های پرچم‌دار شرکت‌های بزرگ همانند ورزشکاران حرفه‌ای و مشهوری هستند که هر کدام با اختلافی چند میلی‌ثانیه‌ای به خط پایان می‌رسند. حتی خیلی از این شرکت‌ها برای رسیدن به پیروزی و کسب جایگاه اول به قرار دادن ویژگی‌های بسیار خاصی همانند مقاومت در برابر مایعات و ذرات ریز، دوربین سلفی باکیفیت‌ و قویتر، شارژ بی‌سیم گوشی، نمایشگر خمیده و بدون حاشیه و دیگر موارد این چنینی اقدام می‌نمایند.

thumb

بعضی از بازیگران موجود در این رقابت اصلا در دسته قهرمانان قرار ندارند. بعضی دیگر نیز زحمت بازی کردن و رقابت را برای رسیدن به پیروزی به خود نمی‌دهند. پس احتمالا می‌توان تا به اینجای کار جایگاه شرکت اپل را در بین گفته‌هایمان حدس زد. اپل همان شرکت یا بازیگری است که دست به آزمایش و ریسک نمی‌زند. آن شرکتی که هر ساله تنها دو گوشی هوشمند معرفی می‌کند. در حقیقت اپل بازیکنی است که بدون رقابت‌ها مقدماتی و گروهی و حذفی، مستقیما وارد جام جهانی می‌شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم، گوشی‌های شرکت اپل یا همان آیفون‌ها هر ساله با بروزرسانی‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند و در طی عرضه به بازارهای جهانی، رکوردهای بسیار جالبی را در زمینه فروش به نام خود به ثبت می‌رسانند.

gsmarena_007

آیفون جدید اپل که هم اکنون دارای نشان S بر روی بدنه خود است، از بروزرسانی‌ها بسیار مناسبی نسبت به مدل پیشین، البته در بخش داخلی خود (نه در ظاهر) بهره می‌برد. هم اکنون دقت دوربین اصلی گوشی آیفون 6 اس اپل برابر 12 مگاپیکسل بوده و در کنار آن قادر است به ضبط فیلم‌های 4K اقدام نماید. علاوه بر آن این گوشی می‌توانید به کمک تراشه بسیار قدرتمند خود فیلم‌هایی با دقت 1080p را با نرخ 120 فریم بر ثانیه بر روی حافظه گوشی ذخیره کند. هم اکنون دوربین سلفی این گوشی دارای میزان دقت 5 مگاپیکسل بوده و می‌تواند از چهره شما تصاویر سلفی بسیار باکیفیت‌تری را به ثبت برساند. دقت و ابعاد نمایشگر این گوشی نسبت به نسل قبلی خود هیچگونه تغییری نکرده است اما این تمام موضوع نیست. زیرا به قول اپل (در بخش نمایشگر) تنها چیزی که تغییر کرده است، تمام آن است!

مشخصات فنی آیفون 6 اس

-نمایشگر 4.7 اینچی از نوع LED-backlit IPS LCD با دقت تصویر 750 × 1334 پیکسل به همراه قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ، میزان چگالی تصویر 326 پیکسل در هر اینچ

-دارای فناوری 3D Touch به منظور تشخیص میزان فشار لمس، مجهز به موتور Taptic بسیار بهتر به منظور بازخورد مناسب‌تر

-دارای نسخه 9 سیستم عامل iOS شرکت اپل

-مجهز به تراشه 64 بیتی Apple A9 شامل دو هسته 1.8 گیگاهرتزی، واحد گرافیکی PowerVR GT7600 به همراه میزان دو گیگابایت حافظه RAM

-دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با میزان گشودگی دیافراگم F/2.2 به همراه فلاش True tone LED، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز، فیلمبرداری 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ‌های 30، 60 و 120 فریم بر ثانیه و 720p با نرخ‌های 120 و 240 فریم بر ثانیه

-دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی از نوع BSI  میزان گشودگی دیافراگم F/2.2 به همراه قابلیت HDR و فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

-دارای نسخه‌های 16، 64 و 128 گیگابایتی (میزان حافظه داخلی)

-مجهز به نسل دوم حسگرهای تشخیص دهنده اثر انگشت Touch ID اپل

-پشتیبانی از 4G LTE Cat.6، وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac، نسخه 4.2 بلوتوث، پورت لایتنینگ، GPS به همراه A-GPS و GLONASS، مجهز به NFC تنها به منظور انجام عملیات‌های مالی و بانکی از طریق سرویس Apple Pay

-باتری با ظرفیت 1715 میلی‌آمپر ساعت و دارای سیستم جدید صرفه‌جویی در مصرف انرژی

 

بزرگترین معایب آیفون 6 اس

-عدم برخورداری از شیار کارت حافظه جانبی

-عدم وجود یک نسخه 32 گیگابایتی (میزان حافظه استاندارد) برای دستگاه گران‌قیمت آیفون

-لنز بیرون‌زده گوشی باعث نامتعادل و غیر‌معمولی بودن سطح مسطح پشتی آن شده است

-فقدان وجود سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (که در گوشی آیفون 6 اس پلاس اپل شاهد آن هستیم)

-NFC این گوشی را تنها می‌توان به منظور انجام عملیات مربوط به سرویس Apple Pay به کار برد

-هیچگونه فناوری شارژ سریع گوشی، رادیو FM و حسگر مادون قرمزی را در این گوشی نخواهید یافت

-فقدان وجود مجوز رسمی مقاومت در برابر قطرات آب و ذرات گرد و غبار

-باتری گوشی توسط کاربر قابلیت تعویض ندارد

 

اولین گوشی آیفون شرکت اپل که در سال‌های خیلی دور شاهد معرفی آن بودیم، دارای اولین نمایشگر لمسی خازنی چند لمسی دنیا بود. هم اکنون این موضوع برای گوشی آیفون 6 اس نیز بوجود آمده و این گوشی دارای فناوری لمس سه‌بعدی این شرکت است. این فناوری میزان فشار وارده بر روی نمایشگر دستگاه را محاسبه کرده و از این نظر در بُعد و جنبه دیگری امکان کنترل صفحه نمایش گوشی را به کاربران خود می‌دهد. البته این تکنولوژی با فناوری نمایشگرهای مقاومتی که در سال‌های نسبتا دور شاهد آن بودیم کمی متفاوت است. در واقع نمایشگرهای مقاومتی تنها با فشار دست کار می‌کردند و به لمس آرام جواب نمی‌دادند. اگر نخواهیم به از موضوع اصلی خود دور شویم باید گفت که این گوشی اولین دستگاهی نیست که به این فناوری بسیار جالب مجهز شده و در واقع در شرکت اپل، ساعت هوشمند این کمپانی اولین دستگاهی بود که به این تکنولوژی مجهز شد. علاوه بر آن دستگاه‌های دیگری همچون گوشی‌های میت اس هواوی و آکسون مینی زد‌تی‌ای نیز در این حوزه از اولین‌ها بوده‌اند. در هر صورت این فناوری جدید در شرکت‌های مختلف با اختلافات جزئی همراه است. البته کوپرتینویی‌ها عادت دارند با ایجاد یک تکنولوژی جدید، استانداردهای خود را بر روی آن اعمال کنند تا دیگر شرکت‌ها از آن تبعیت کنند.

gsmarena_001

پس در نهایت باید گفت که سنسور جدید قرار گرفته در زیر نمایشگر این گوشی، بزرگترین بروزرسانی آیفون 6 اس اپل نسبت به نسل گذشته خود به حساب می‌آید. البته در کنار آن می‌توانید سیستم عامل جدیدتر و البته تراشه قدرتمندتری را نیز در این گوشی شاهد باشید. البته هم اکنون بسیاری از کاربران گوشی‌های آیفون به نبود ویژگی‌هایی همچون شیار کارت حافظه جانبی و همچنین عدم وجود قابلیت جدا شدن باتری گوشی عادت کرده‌اند. اما با این وجود نبود نسخه 32 گیگابایتی و تعویض آن با یک نسخه 16 گیگابایتی موردی است که مسلما به ذائقه‌ هر کاربری خوش نخواهد آمد. در واقع مسلما وجود ویژگی‌هایی همچون ضبط تصاویر با دقت 4K به فضای بسیار بیشتری نسبت به قبل نیاز دارد.

gsmarena_002

در ادامه کار وارد بخش بررسی محتویات درون جعبه این گوشی شده و سپس ظاهر و طراحی آن رو مورد نقد قرار خواهیم داد. در نهایت در بخش‌های دیگر، باقی معایب و مزایای این گوشی را خواهیم سنجید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

محتویات درون جعبه

بسته خرده فروشی گوشی آیفون 6 اس آیفون بسیار زیباست. این بسته شامل یک جعبه مقوایی نسبتا کوچک است که خود گوشی در آن قرار گرفته است. علاوه بر آن هدفون‌های EarPods اپل نیز در بسته بندی بسیار زیبایی در درون این جعبه واقع شده است. در کنار آن نیز آداپتور شارژر و کابل لایتنینگ گوشی قرار دارند.

gsmarena_014

gsmarena_015

شارژر یک آمپری این گوشی بسیار کوچک است. البته در رقابت با شارژرهای بسیار سریع و سطح بالای دیگر شرکت‌ها مسلما ضعیف‌تر ظاهر خواهد شد. در واقع در روزگاری که شارژرهای حاوی فناوری‌های شارژ سریع و بی‌سیم خود نمایی می‌کنند، اقدام اپل جهت قرار دادن یک شارژر معمولی و ساده بسیار ناامیدکننده بود. البته با این وجود اگر در کشورهای انگلیس، ایرلند، مالت، هنگ‌کنگ و یا هر کشور دیگری که از استانداردهای بریتانیا تبعیت می‌کند قرار داشته باشید، این شارژر کوچک را نیز از دست خواهید داد و می‌بایست از نوع بزرگتر آن استفاده کنید.

ابعاد و وزن گوشی

در گوشی آیفون 6 اس اپل، همانطور که از حرف “اس” آن پیداست، این گوشی از ظاهر و طراحی نسل قبلی خود تبعیت می‌کند، اما با این حال در بخش داخلی خود متحمل تغییراتی شده است. در واقع در این گوشی وجود فناوری لمس سه بعدی به همراه دوربین باکیفیت‌تر، تغییراتی کوچکی را بین این گوشی و نسل پیشین آن بوجود آورده است.

gsmarena_001

البته جالب است بدانید که نسبت به نسل پیش، آیفون 6 اس کمی ضخیم‌تر شده است و در کنار آن به منظور قرار گرفتن حسگر تشخیص دهنده فشار لمس، به میزان کمی از ظرفیت باتری گوشی نیز کاسته شده است. هم اینک ابعاد دقیق این گوشی برابر 138.3 × 67.1 × 7.1 میلی‌متر است (در برابر ابعاد اصلی آیفون 6 معادل 138.1 × 67 × 6.9 میلی‌متر). البته تفاوت ابعاد فیزیکی آنها بسیار ناچیز است اما به هر حال خبر افزایش ابعاد گوشی، مورد بسیار خوشایندی برابر طرفداران این شرکت به حساب نمی‌آید. اما موردی که بسیار قابل توجه‌تر است، مربوط به اضافه وزن 14 گرمی این گوشی می‌شود (وزن این گوشی برابر 143 گرم است). این مورد نیز به دلیل قرار گرفتن این لایه حساس به فشار بوجود آمده است. این مورد از آن دسته است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. برای مقایسه هر چه بهتر لازم است بدانید که گوشی گلکسی اس 6 با وجود در اختیار داشتن نمایشگر 5.1 اینچی دارای وزنی سبکتر از این گوشی می‌باشد.

طراحی و کیفیت ساخت

شاید این گوشی یک بروزرسانی بسیار بزرگ نسبت به نسل پیشین خود باشد اما مسلما ظاهر و طراحی آن مشابه گوشی آیفون 6 است. این گوشی با در اختیار داشتن یک نمایشگر 4.7 اینچی، هم اینک از کوچکترین گوشی‌های پرچم‌دار موجود در دنیا به حساب می‌آید. البته با این حال نسبت مساحت نمایشگر به سطح بدنه دستگاه خیلی مناسب نبوده و در واقع برای یک گوشی پرچم‌دار کمی غیر طبیعی است (65.6 درصد). جالب است بدانید که شرکت‌های دیگر با بدنه‌ای با این ابعاد، نمایشگری بزرگتر از 5.0 اینچ را قرار می‌دهند.

البته خبرهای در بخش بدنه این گوشی شنیده می‌شود و آن هم استفاده از آلومینیوم سری 7000 بجای سری 6000 است. در حقیقت هم اکنون بدنه این گوشی نسبت به سال پیش مقاوم‌تر شده است. حتی آزمایشات انجام شده بر روی این گوشی نشان می‌دهند، بدنه آن فشار بسیار بیشتری را تحمل کرده و حتی میزان آ ن به سه برابر نسل پیش نیز می‌رسد. بنابراین با این تفاسیر دیگر شاهد خم شدن آیفون‌های جدید نخواهیم بود. 

gsmarena_001

بخش قدامی گوشی توسط لایه مقاوم شده به همراه لایه Oleophobic (ضد چربی دست) ساخته شده است که البته با نگاهی به دیگر مشخصات متوجه شباهت تقریبی این بخش با نسل پیشین می‌شویم. در واقع نمایشگر این گوشی در برابر چربی و عرق دست و همچنین ایجاد خط و خش بسیار مقاوم و پایدار است. لایه شیشه‌ای Ion-X موجود بر روی نمایشگر این گوشی که البته 2.5D نیز خوانده می‌شود، در بخش‌های حاشیه‌ای خود صیقلی و گرد شده بوده و دیگر نیازی به قرار گرفتن فریمی خاص در این بخش نیست. البته اپل ادعا می‌کند به دلیل پردازش‌های انجام شده بر روی این شیشه، این لایه از موارد موجود در گوشی‌های دیگر بسیار مقاوم‌تر است. البته با نگاهی به دراپ تست‌ها (آزمایشات مربوط به مقاومت گوشی در هنگام انداختن آن از ارتفاع) متوجه می‌شویم که این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد.

gsmarena_011

در نهایت باید گفت که وجود آلومینیوم سری 7000 به همراه لایه شیشه‌ای تقویت شده، بدنه این گوشی را نسبت به نسل پیش بسیار مقاومتر کرده است. البته با این وجود هنوز هم این گوشی نسبت به ذرات آب و گرد و غبار نفوذپذیر بوده و مقاوم نیست. البته نمی‌توان در این مورد به سادگی به این گوشی اشکال گرفت، زیرا شرکت‌های سونی و سامسونگ نیز هم اکنون در حال تغییر موضع خود در این رابطه هستند.

gsmarena_012

بخش پشتی آیفون 6 اس به نسل پیشین خود شباهت بسیار زیادی دارد. بیشتر این قسمت را آلومینیوم پُر کرده است و نوارهایی پلاستیکی نیز (به منظور آنتن‌دهی بهتر) در بخش‌های فوقانی و تحتانی آن قرار گرفته‌اند. از طرفی لنز بیرون‌زده دوربین 12 مگاپیکسلی این گوشی در این بخش نیز نظرتان را به خود جلب خواهد کرد. این لنز با لایه‌ای شیشه‌ای از جنس یاقوت محافظت می‌شود.

gsmarena_016

در دست گرفتن این گوشی بسیار لذت‌بخش و خوشایند است. به لطف طراحی بسیار مناسب و همچنین بدنه‌ای از جنس مواد باکیفیت، مسلما حس بسیار خوبی به کاربر منتقل خواهد شد. اما با این حال به دلیل گرد بودن کناره‌های گوشی و همچنین باریک بودن ضخامت بدنه آن، امکان لیز خوردن آن از دست نیز وجود خواهد داشت.

gsmarena_017

کلیدها، شیارها و حسگرها

این بخش از گوشی نیز شباهت بسیار زیادی به نسل پیشین خود دارد. بالای نمایشگر گوشی محل قرار گرفتن خروجی صدای مکالماتی، تعدادی حسگر و همچنین دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی گوشی در نظر گرفته شده است.

gsmarena_003

در حالی که این بخش از گوشی از هیچگونه فلاش LED برخوردار نیست اما به کمک ترفندی خاص از اپل، نمایشگر گوشی به رنگ کاملا سفید و با حداکثر روشنایی در می‌آید تا بتوان در شرایط ناکافی بودن نور محیط، تصاویر باکیفیتی را تهیه کرد. این ترفند با نام Retina flash شناخته می‌شود. این ترفند را قبلا شرکت‌های دیگری در گوشی‌های خود به کار بسته بودند اما شرکت اپل پا را کمی فراتر گذاشته است و در واقع با اعمال این چنین قابلیتی، میزان روشنایی نمایشگر، سه برابر حداکثر میزان روشنایی معمولی (300 درصد) خواهد بود.

gsmarena_004

در زیر نمایشگر گوشی کلید Home دستگاه قرار دارد. این بخش از گوشی جایی است که حسگر Touch ID اپل در آن قرار گرفته است که البته نسبت به نسل‌های پیشین پیشرفت‌های خوبی در آن دیده می‌شود. در واقع این سنسور هم اینک دارای ویژگی‌ خاصی است که برای فعال کردن آن دیگر نیاز به فشردن این کلید نباشد. مطمئنا این حسگر یکی از بهترین سنسورهای اسکنر اثر انگشت محسوب می‌شود.

کلیدهای کنترل صدا و همچنین کلید خاموشی هشدارها در کناره سمت چپ دستگاه قرار گرفته است و کلید پاور و همچنین شیار سیم کارت نانو گوشی نیز در کناره سمت راست آن دیده می‌شود.

مورد خاصی در بخش فوقانی این گوشی دیده نمی‌شود. اما بر خلاف آن در بخش پایینی گوشی شلوغی‌های بسیار زیادی قابل مشاهده است. سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا، میکروفون اصلی گوشی، درگاه لایتنینگ و همچنین توری‌های مربوط به بلندگوهای گوشی در این بخش واقع شده‌اند.

بخش پشتی گوشی تا جایی که می‌توانست شبیه به نسل پیشین خود شده است! دوربین اصلی در همان بخش فوقانی گوشی واقع شده میکروفون ثانویه گوشی به همراه فلاش LED دو گانه دو رنگ گوشی نیز در کنار لنز آن قرار دارد. حسگر 12 مگاپیکسلی جدید موجود در این ماژول هم اکنون توانایی ثبت تصاویر پانوراما بسیار عریض‌تری را داشته و در کنار آن قادر است با دقت 4K به ضبط تصاویر بپردازد. علاوه بر آن به لطف تراشه بسیار قدرتمند خود می‌تواند با دقت 1080p و با نرخ 120 فریم بر ثانیه نیز به فیلم‌برداری اقدام نماید.

gsmarena_013

نمایشگر 

در حالی که نمایشگر این گوشی از فناوری‌ بسیار جدیدی بهره‌ می‌برد اما از جهت دقت و ابعاد، صفحه نمایش آن نسبت به نسل قبل هیچ تغییری نکرده است. ابعاد نمایشگر این گوشی برابر 4.7 اینچ بوده و دقت آن نیز معادل 750 × 1334 پیکسل است. (میزان چگالی تصویر 326 پیکسل در هر اینچ). پنل نمایشی موجود در این گوشی از نوع LED-backlit IPS LCD بوده و از ماتریس RGB پیروی می‌کند.

gsmarena_001

میزان غلظت رنگ مشکی نمایشگر آیفون 6 اس نسبت به نسل پیشین خود بیشتر است اما این موضوع در مورد حداکثر میزان روشنایی تصویر آن صحت ندارد. البته با تمامی این اوصاف میزان نسبت تصویر نمایشگر آیفون 6 اس بسیار بهتر از آیفون 6 است. علاوه بر آن این نمایشگر، رنگ‌ها را با دقت بسیار خوبی به نمایش می‌گذارد. البته طی آزمایش‌های انجام شده ثابت شد رنگ‌ها سفید و قرمز آن کمی انحراف رنگی دارند. رنگ سفید آن کمی به رنگ‌ها سرد و آبی تمایل داشته که البته خیلی چشمگیر و خاص نیست. در نهایت باید گفت که اگر از نوع نمایش رنگ‌ها نمایشگر این گوشی راضی هستید، به دلیل شخصی بودن تمایلات میزان غلظت و تمایل رنگ‌ها، مسلما می‌توانید بدون هیچگونه دستکاری بر روی تنظیمات آن از حالت پیش‌فرض گوشی لذت ببرید.

Untitled

در تست‌های مربوط به میزان خوانایی نمایشگر گوشی زیر نور مستقیم آفتاب، صفحه نمایش این گوشی به دلیل کاهش میزان حداکثر روشنایی نسبت به نسل پیشین خود، نتوانست امتیازات مناسبی را کسب کند. اما با این حال این گوشی هنوز هم در بین 20 گوشی برتر جدول قرار دارد. این به آن معناست که با وجود کمبود روشنایی نمایشگر، میزان نسبت کنتراست بسیار مناسب آن این کمبود را خیلی خوب جبران کرده است.

Untitled.pngs

تست دوام باتری

آیفون 6 اس اپل دارای یک باتری لیتیوم-پلیمری ثابت با ظرفیت 1715 میلی‌آمپر ساعت است. میزان ظرفیت باتری آن نسبت به نسل پیش 5 درصد کاهش یافته اما با دلیل وجود نسخه جدیدتر iOS و ویژگی‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، این کمبود به خوبی جبران گشته است. آیفون 6 اس اپل توانست در طی تست‌های انجام شده بر روی باتری، امتیاز کلی 62 ساعت را از آن خود کند. در واقع کاربر این گوشی می‌تواند با یک بار شارژ کامل گوشی به مدت 10 ساعت به مکالمه صوتی تحت شبکه 3G و یا تماشای فیلم و یا  به مدت بیشتر از 12 ساعت به وب‌گردی بپردازد.

gsmarena_002

امتیاز 62 ساعتی این گوشی نسبت به امتیاز نسل پیشین خود (61 ساعت) پیشرفت‌های خوبی داشته است. در واقع با یک بار شارژ کامل این گوشی می‌توانید به مدت 62 ساعت هر روز به مدت یک ساعت به انجام عملیات استانداردی همچون وب‌گردی، تماشای ویدئو و یا تماس صوتی بپردازید. البته این مورد یک الگوی و نمونه مصرف انرژی باتری به حساب می‌آید و شاید نتوان به صورت دقیقی آن را اعمال کرد.

قابلیت‌های ارتباطی

آیفون 6 اس از نظر قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم بسیار غنی است. این گوشی از LTE Cat. 6 پشتیبانی کرده و پوشش شبکه LTE آن بسیار وسیع است. علاوه بر آن شبکه‌های 2G و 3G را نیز به راحتی پوشش می‌دهد. در کنار آن این گوشی از قابلیت‌های VoLTE و همچنین HD Voice و پروتکل‌های برقراری تماس‌ از طریق وای‌فای نیز پشتیبانی می‌کند. البته این موارد به نسخه‌های مربوط به اپراتورهای تحت قرارداد بستگی داشته و در تمامی نسخه‌ها نمی‌توان آن را جست. در مقایسه با نسل پیشین، عملکرد وای‎فای این گوشی پیشرفت‌هایی داشته است. هم اینک سرویس گیرندگی وای‌فای آیفون 6 اس دارای استاندارد a/b/g/n/ac بوده و البته به لطف وجود ویژگی 2×2 MIMO میزان آنتن‌دهی و گیرایی آن چندین برابر شده است. قابلیت AirPlay تنها ویژگی این گوشی است که می‌توان با استفاده از آن نمایشگر گوشی را به صورت بی‌سیم بر روی تلویزیون‌های HDTV به نمایش در آورد. البته بدین منظور حتما می‌بایست صاحب یک دستگاه تلویزیون Apple TV باشید! دیگر ویژگی‌های ارتباطی این گوشی شامل نسخه 4.2 و LE بلوتوث و NFC می‌باشند که البته مورد اخیر را تنها می‌توان برای پرداخت‌های مربوط به Apple Pay به کار برد. همانطور که احتمالا می‌دانید، آیفون 6 اس نیز همانند دیگر آیفون‌ها دارای درگاه اختصاصی لایتنینگ اپل به منظور انتقال کابلی اطلاعات و شارژ دستگاه است. در واقع این گوشی از هیچگونه سرویس USB یا USB OTG و یا USB host بهره نبرده و بدین منظور در صورت تمایل اتصال لوازم جانبی به گوشی حتما می‌بایست از بلوتوث دستگاه استفاده کنید.

رابط کاربری

طبق عادت همیشگی، شرکت اپل در ماه ژوئن از نسخه بعدی سیستم عامل خود با نام iOS 9 رونمایی به عمل آورد. در ابتدای کار و با نگاهی به ظاهر این نگارش جدید، هیچ حس هیجانی به کاربران منتقل نمی‌شد. زیرا ظاهر آن شباهت بسیار زیادی به نسخه پیشین این سیستم عامل داشت. در واقع این ویرایش جدید تنها دارای تعدادی ویژگی و قابلیت جالب و جدید بود. اما بعد از گذشت ما‌ه‌ها داستان کمی تغییر کرده و دو واقع این نسخه با دریافت بروزرسانی جدید خود که مربوط به ویژگی 3D Touch نمایشگر گوشی و همچنین API‌های جدید به منظور دسترسی توسعه‌دهندگان برنامه‌ها بود، مسیر جدیدی را به کاربران خود نشان داد. بسته به اینکه چه مدت طول می‌کشد تا با این فناوری جدید کنار آمده و به آن عادت کنیم، مسلما این گونه نمایشگرها نیز می‌توانند همانند پنل‌های چند لمسی خازنی، طرفداران بسیار زیادی را سوی خود جلب کنند.

gsmarena_006

مسلما وجود فناوری 3D Touch، به جهت اعمال فشار بیشتر و یا مدت‌دارتر می‌تواند جسجرهای لمسی خاصی را بوجود آورد. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که ببینیم این فناوری توسط توسعه‌دهندگان بر روی بازی‌های مختلفی قرار بگیرد. در بخش‌های دیگر به صورت اختصاصی به فناوری لمس سه بعدی اپل خواهیم پرداخت. فعلا در این بخش، رابط کاربری گوشی و مبانی اصلی آن را نشانه خواهیم رفت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

نسخه نهم سیستم عامل iOS اپل از برنامه‌های پیشفرض جدیدی بهره‌مند است. اپلیکیشن‌های News و Notes از این دسته هستند. البته برنامه‌های دیگر مانند Maps در بخش‌هایی دچار تغییراتی شده و بهبود یافته‌اند. برنامه‌های Mail و Messages هم بروزرسانی شده و در کنار آن فونت سیستمی نیز تغییر پیدا کرده است. در عین حال سرویس Siri اپل نیز باهوش‌تر شده و هم اینک می‌تواند به سرویس Spotlight Search گوشی مستقیما دسترسی داشته باشد. همانطور که گفته شده iOS9 از نظر ظاهری به نسخه پیشین خود شباهت بسیار زیادی دارد. تمامی برنامه‌ها در بخش هوم اسکرین یا همان صفحه اصلی گوشی قرار داشته و امکان دسته‌بندی آنها در پوشه‌هایی خاص وجود دارد. نوار پایینی نمایشگر گوشی نیز می‌تواند تا چهار آیکون برنامه گنجایش داشته باشد. آیکون‌های سیستمیک گوشی، رنگ‌های پوسته‌ها و تم‌ها و همچنین ویژگی شفافیت آنها شباهت کاملی به iOS 8 دارد. قفل صفحه یا همان لاک اسکرین گوشی نیز تغییر خاصی نکرده است اما با این حال هم اینک از ویژگی نمایش زنده تصاویر پس‌زمینه پشتیبانی می‌کند به منظور فعال‌سازی انیمیشن‌های این بخش نیز می‌بایست به مدت سه ثانیه انگشت خود را با فشار زیاد بر روی نمایشگر گوشی نگه دارید. البته شک داریم که کاربران از این ویژگی و جسجر لمسی به دفعات استفاده کنند.

بخش مدیریت و کنترل مرکزی (Control Center) که از بخش زیرین نمایشگر گوشی ظاهر می‌شود دارای همان بخش‌های تاگل‌ها، آیکون میانبرها و کنترل اصوات دستگاه است. صفحه اعلانات گوشی نیز که از قسمت فوقانی نمایشگر گوشی پایین می‌آید دارای دو زبانه Today و Notification می‌باشد. هیچگونه ویژگی ویجت‌های جدید و یا تنظیمات اعلانات گوشی در این بخش یافت نمی‌شود. رابط کاربری بخش جابه‌جایی میان برنامه‌های (Task-switcher) این گوشی نیز کمی تغییر کرده است و در واقع هم اینک شاهد ظاهر تخت و کارتی پنجره‌‌ها نیستیم. در واقع هم اکنون پنجره‌هایی شناور و سه بعدی با انیمیشن چرخشی جای آن را گرفته‌اند. در این نسخه نیز تنها می‌توانید نشان سه برنامه را در این بخش ملاقات کنید و البته برای جابه‌جایی میان آنها به زحمت بیشتری نیاز است. در نهایت باید گفت که این تغییرات خیلی به مذاق ما خوش نیامد.

gsmarena_005

علاوه بر آن این گوشی از قابلیت جابه‌جایی سریع میان‌ برنامه‌های در حال اجرا نیز پشتیبانی می‌کند که البته این مورد از طریق جسجرهای لمسی فناوری فورس تاچ اپل امکان‌پذیر می‌شود. بدین منظور می‌بایست ابتدا از منتهاالیه سمت چپ نمایشگر با لمس پرفشاری انگشت خود را به سمت داخل نمایشگر حرکت دهید تا پنل app switcher گوشی گشوده شود. بر حسب برنامه‌ای که در این پنل بر روی آن قرار گرفته‌اید، سیستم به طور خودکار شما را بین این اپلیکیشن و برنامه گشوده شده جابه‌جا خواهد کرد. برای مثال در حین وب‌گردی در حال چت کردن از طریق فیس‌بوک نیز هستید. می‌توانید به سادگی با حرکت لمسی و پرفشار از غربی‌ترین بخش نمایشگر به سمت داخل، میان برنامه‌ها جابه‌جا شوید. شاید در ابتدا این کار کمی سخت به نظر برسد اما در ادامه به آن عادت کرده و این عمل بسیار دلپذیر و کارا خواهد بود. فیلد جستجوی Spotlight این گوشی نیز پیشرفت‌هایی داشته است. کاربر می‌تواند فیلد مربوط به این سرویس را با به پایین سُُر دادن انگشت خود در هر بخشی از نمایشگر زمانی که در صفحه هوم اسکرین گوشی قرار دارد، ظاهر نماید. علاوه بر آن این مورد از طریق رفتن به غربی‌ترین قاب نیز امکان‌پذیر خواهد بود. این بخش هم اینک از بروزرسانی‌های خوبی برخوردار بوده و می‌تواند محاسبات ساده ریاضی و همچنین تبدیلات را به خوبی انجام دهد. همچنین در این بخش امکان اطلاع پیدا کردن از وضعیت آب و هوا و نتایج بازی‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر آن با جستجوی نام یک مخاطب در این بخش، امکاناتی همچون برقراری تماس و یا ارسال پیامک به طور مجزا نیز وجود خواهد داشت.

سرویس Siri در این نسخه از سیستم عامل بسیار باهوش‌تر از قبل شده است. علاوه بر ویژگی‌های گذشته هم اینک سیری می‌تواند در بین تصاویر و فیلم‌های شما جستجو کرده و آنها را بر اساس اطلاعات مربوط به تاریخ، زمان و مکان و یا نام آلبوم پیدا کرده و به نمایش بگذارد. این سرویس صوتی تمامی عبارات جستجو شده و همچنین نوشته شده شما در برنامه‌های Safari و Mail و همچنین Notes و Messages را به یاد آورده و در کنار آن از اطلاعات ناوبری مربوط به عبور و مرور شهری نیز پشتیبانی می‌کند. در نهایت در صورت لزوم می‌توانید با گفتن عبارت “Hey, Siri” به سادگی سرویس سیری را احضار کنید.

در کنار این موارد شرکت اپل سرویسی را تدارک دیده است که همانند سرویس Google Now بوده و در واقع اطلاعات مورد نیازتان را در هنگام شروع نوشتن و یا زمان رفتن به بیرون، در پیش رویتان قرار خواهد داد. علاوه بر آن در iOS 9 پشتیبانی از تعداد زبان‌های زنده دنیا در سرویس‌های Siri و Spotlight و بخش پیش‌بینی نوشتاری، غلط‌یابی نوشتاری، دیکشنری و اسپل کلمات افزایش یافته است. سرویس سیری هم اینک از زبان‌های اتریشی، آلمانی، بلژیکی، فرانسوی و نروژی نیز پشتیبانی می‌کند. سرویس اسپات‌لایت نیز زبان مکزیکی را پوشش می‌دهد. سرویس حدس کلمات این نسخه نیز هم اکنون از زبان‌های بلژیکی، فرانسوی، اتریشی، آلمانی، هندی، مکزیکی، اسپانیایی و تعدادی زبان دیگر پشتیبانی می‌کند. با استفاده از زبان‌های کره‌ای و فنلاندی نیز می‌توان به اسپل کلمات پرداخت. غلط‌یابی کلمات نیز با استفاده از زبان‌های بلژیکی، ایرلندی، فیلیپینی، و آفریقای جنوبی به همراه اتریشی و اسپانیایی (برای شیلی و کلمبیا) امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر آن در بخش حدس کلمات این نگارش از سیستم عامل، سرویس مزبور نحوه تایپ و جستجوی صحیح کلمات و عبارات را به شما آموزش خواهد داد. مسلما این سرویس کمی سنگینی بار قرار گرفته بر روی دوش سیری را خواهد کاست.

فناوری 3D Touch

هم اکنون تکنولوژی لمس سه بعدی تنها در اپلیکیشن‌های خاصی قابل استفاده است. علاوه بر آن این سرویس را می‌توان در بخش‌های لاک اسکرین و هوم اسکرین نیز به کار برد. چون قبلا در مورد جسجرهای لمسی این فناوری در بخش قفل صفحه گوشی صحبت کردیم، اینبار در مورد موارد استفاده از آن در قسمت هوم اسکرین گوشی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

gsmarena_009

با اعمال فشار بر روی آیکون برنامه Message، پنجره شناوری گشوده خواهد شد که بر روی آن دو گزینه ایجاد پیام جدید و لیستی کوتاه از مخاطبین دوست‌داشتنی شما قرار خواهد گرفت. علاوه بر آن با فشار زیاد بر آیکون برنامه Phone، گزینه‌های مثل ساخت یک مخاطب جدید و همچنین لیست کوتاهی از پرمکالمه‌ترین مخاطب‌ها به نمایش در خواهد آمد.

با فشار آوردن بر روی آیکون برنامه Calendar، گزینه‌ای به منظور ایجاد یک رویداد جدید به نمایش در خواهد آمد. با اجرای همین جسجر بر روی آیکون اپلیکیشن Clock، سه گزینه برای ایجاد یک هشدار، زمان‌سنج و همچنین کرونومتر نمایش داده خواهد شد. در برنامه Maps چهار گزینه شامل راهنمایی به سمت خانه، به اشتراک گذاری محل حضور، نشانه‌گذاری محل حضور و همچنین جستجو در حوالی محل حضور وجود خواهند داشت. بر روی برنامه Stores این گوشی دو گزینه Redeem و جستجو ظاهر خواهند شد. بر روی اپلیکیشن Camera نیز چهار گزینه شامل ثبت عکس معمولی، ثبت عکس سلفی، ضبط معمولی ویدئو و همچنین فیلم‌برداری اسلوموشن نمایش داده خواهند شد.

با اعمال فشار بر روی آیکون Safari، چهار گزینه شامل مشاهده لیست صفحات ذخیره شده برای خواندن، لیست بوکمارک‌ها، ایجاد زبانه‌ای جدید برای مرورگری ناشناس و همچنین ایجاد زبانه‌ جدید معمولی ظاهر خواهند شد. برنامه Mail گوشی نیز چهار گزینه دیگر شامل صندوق پیام‌ها، VIP، ایجاد پیام جدید و همچنین جستجو در بین پیام‌ها را نشان می‌دهد. برنامه Music نیز گزینه Play Beats را نشان می‌دهد و علاوه بر آن اپلیکیشن Notes نیز گزینه‌هایی همچون ایجاد نوشته جدید، نقاشی جدید و همچنین ایجاد نوشته تصویری را به نمایش خواهد گذاشت.

همانطور که مشاهده کردید، جسجرهای لمسی فورس تاچ مربوط به صفحه اصلی این گوشی بسیار جالب و کاربردی هستند. البته با این حال مسلما استفاده از این تکنولوژی در رابط کاربری داخل برنامه‌ و اپلیکیشن‌ها بسیار جالب و کاراتر خواهد بود. تمامی این اعمال با اعمال فشار زیاد و مدت‌دار قابل استفاده خواهد بود. البته این موارد تنها به منظور نگاهی کوتاه به سرویس‌ها به کار می‌روند.

در داخل برنامه Mail با اعمال فشار بر روی یکی از ایمیل‌ها، ابتدا آن گزینه به وسیله غیرشفاف شدن دیگر گزینه به نمایش در خواهد آمد. با اعمال کمی فشار بیشتر، پنجره‌ای شناور ظاهر خواهد شد که محتویات آن ایمیل را برای شما نمایش خواهد گذاشت. با اعمال فشار بیشتر، ایمیل مزبور کاملا گشوده خواهد شد. همچنین با برداشتن دست خود از روی آن، این گزینه به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

زمانی که پنجره شناوری یک ایمیل باز نگه داشته شده است با سُر دادن انگشت خود به سمت بالا می‌توانید به گزینه‌های بسیار زیادی شامل Reply, Forward, Mark, Notify Me و Move دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن تمامی موارد گفته شده بر روی اپلیکیشن Messages نیز امکان‌پذیر بوده و در واقع با فشاری زیاد بر روی یک مخاطب، آخرین پیام‌های رد و بدل شده پیش‌نمایش خواهد شد. علاوه بر آن با اعمال فشار بیشتر، به محل مکالمه نوشتاری با مخاطب مزبور وارد خواهید شد.

در برنامه Phone گوشی با اعمال فشار بر روی آیکون یک مخاطب پنجره شناور کوچکی به همراه گزینه‌های ارسال پیامک، ایمیل و همچنین برقراری تماس ظاهر می‌شوند. با فشار آوردن بر روی آیکون یکی از روزها در برنامه Calendar، پیش‌نمایشی از رویدادهای آن روز به نمایش در خواهد آمد. با فشار بیشتر، نمای کلی رویدادهای آن روز ظاهر خواهد شد. اپلیکیشن Notes نیز به همین روال ساخته شده است.

با اعمال فشار بر روی یک عکس در برنامه گالری گوشی، پیش‌نمایشی از آن عکس ظاهر خواهد شد. اگر انگشت خود را به سمت بالا حرکت دهید، منویی با گزینه‌های کپی، به اشتراک‌گذاری و حذف ظاهر خواهند شد. در صورت پایین کشیدن انگشت یا رها کردن آن، تصویر به جای اول خود باز خواهد گشت. در صورتی که یک عکس را قبلا باز کرده باشید، با اعمال فشار بر روی آن در صورت امکان آن عکس برای سرویس Live Photo فراخوانی خواهد شد.

در اپلیکیشن Safari زمانی که بر روی یک لینک فشار می‌آورید پیش‌نمایشی از آن به نمایش در خواهد آمد که با فشار بیشتر بر روی آن، پیوند مزبور به طور کامل گشوده خواهد شد. همچنین با رها کردن آن اوضاع به حالت اول باز خواهد گشت.

یکی از مفیدترین قابلیت‌های فورس تاچ در انتخاب و گزینش متون نهفته است. اگر به شکلی معمولی بر روی یک متن اشاره کنید و سپس انگشت خود را بر روی آن نگه دارید، می‌توانید بر روی متون مزبور جابه‌جا شده و آنها را گزینش کنید. شما می‌توانید این کار را به سادگی با فشار زیاد بر روی یک متن نیز انجام دهید. اینها بخشی از ویژگی‌های فناوری فورس تاچ اپل هستند که البته مسلما لذت استفاده از این تکنولوژی به این بخش‌ها ختم نخواهد شد. البته اینطور هم به نظر می‌آید که شرکت اپل در حال رساندن راهنمایی‌هایی به توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های این سیستم عامل است. در واقع این جسجرها نوعی ایده برای ساختن برنامه‌هایی جالب‌تر و بهتر هستند. با تمام این تفاسیر باید گفت که تکنولوژی لمس سه بعدی، فناوری خاصی است که تا سال‌ها می‌تواند کاربری گوشی‌های هوشمند را تغییر دهد. دقیقا همانند مثال‌هایی از حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت و یا نمایشگرهای چند لمسی، که شرکت اپل آنها را در گوشی‌های هوشمند به یک استاندارد تبدیل کرد. اما با این حال چیزی که باعث می‌شود آتش تکنولوژی فورس تاچ در بین دیگر شرکت‌ها داغ‌تر شود، ارائه محصولاتی این چنینی از دیگر کمپانی‌ها حتی کمی قبل‌تر از رویداد شرکت اپل بود که باعث شد نشان علاقه‌مندی دیگر شرکت‌ها به این تکنولوژی جدید نمایان شود. علاوه بر آن توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند با خیال آسوده‌تری به ارائه محصولاتی با پشتیبانی از این فناوری در پلتفرم‌های مختلف بپردازند.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

آیفون 6 اس اپل مجهز به تراشه قدرتمند A9 این شرکت است. این چیپ در بخش CPU خود دارای دو هسته 1.8 گیگاهرتزی بوده و دارای واحد گرافیکی شش هسته‌ای بسیار قدرتمند PowerVR GT7600 به همراه میزان حافظه RAM دو گیگابایت می‌باشد. چیپ‌های قرار داده شده در این گوشی از نوع تراشه‌های 14 نانومتری ساخته شده توسط سامسونگ و یا 16 نانومتری ساخته شده توسط TSMC هستند. تمام این موارد این موضوع را به اثبات می‌رساند که تراشه A9 این شرکت در تمامی جنبه‌ها بسیار قدرتمند و سطح بالاست.

gsmarena_003

همانطور که می‌دانید شرکت اپل همیشه بر روی عملکرد سطح بالای تک هسته‌ای تراشه‌های خود تمرکز و توجه خاصی داشته است. در واقع این مورد در سیستم عامل iOS نیز بسیار مهم محسوب می‌شود. البته در تست‌های به عمل آمده متوجه شدیم که هسته 64 بیتی Twister این تراشه بهترین، سریع‌ترین و قدرتمندترین هسته پردازشی CPU موجود در بازار (تا به امروز) می‌باشد. از طرفی هم اینک این تراشه دارای دو عدد از این هسته‌ها است که بهتر است نتیجه عملکرد آنها را در بنچمارک‌ها مشاهده کنیم.

در طی اجرای تست گک بنچ 3 شاهد نمایش خیره‌کننده‌ای از هسته‌های پردازشی CPU تراشه موجود در این گوشی بودیم. این تراشه توانست در بنچمارک تست خام CPU تراشه‌ها، چیپ اسنپدراگون 810 کوالکام مجهز به چهار هسته قدرتمند کورتکس A57 را شکست دهد. اما در نهایت از تراشه اگزینوس 7420 سامسونگ در این زمینه عقب مانده است زیرا میزان فرکانس کاری آن کمتر بوده است. لازم به ذکر است که این گوشی از بروزرسانی iOS 9.0.1 استفاده می‌کند.

Untitled

اما در بخش تست تک هسته‌ای شاهد امتیازات بسیار متفاوتی هستیم. هسته Twister تراشه A9 این گوشی توانست به طرز دیوانه‌واری تمامی حریفان سرسخت خود را با اختلاف بسیار زیادی شکست دهد. حتی جالب است بدانید که امتیاز تک هسته‌ای تراشه A9 موجود در گوشی آیفون 6 اس با امتیاز 8 هسته کورتکس A53 موجود در گوشی m2 note میزو تقریبا برابری می‌کند!

Untitled

در طی تست ترکیبی بیس مارک 2.0 که به عملکرد CPU، واحد گرافیکی، سرعت حافظه داخلی، وب‌گردی و پردازش سیستمی امتیازی تعلق می‌گیرد، گوشی آیفون 6 اس اپل توانست به لطف بهینه‌سازی‌های انجام گرفته بر روی گوشی بهترین نتیجه را در بین دیگر رقبا به خود اختصاص دهد.

Untitled

در ادامه و در سری تست‌های بنچمارک GFX، واحد گرافیکی PowerVR GT7600 این تراشه مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. در طی تست‌های صفحه خاموش 1080p، تراشه موجود در این گوشی توانست توانایی‌های خود را به همگان اثبات کند. حال آنکه در بخش صفحه روشن (OnScreen) رقابت برای دیگر رقبا سخت شده و در واقع به دلیل پایین بودن دقت تصویر نمایشگر نماینده اپل نسبت به دیگر گوشی‌ها، فشار پردازشی بیشتری به تراشه‌های دیگر گوشی‌ها وارد می‌شود و البته کار آیفون 6 اس در این بخش راحتتر است. با نگاهی به نتایج متوجه این موضوع می‌شویم که آیفون 6 اس و واحد گرافیکی بسیار قدرتمند آن توانست به سادگی تمامی رقبا را در تمامی جنبه از سر راه بردارد.

Untitled Untitled.pngs

در حالی که سیستم عامل اندروید دارای API‌ به نام OpenGL ES 3.1 است، در سیستم عامل iOS 9، بخش گرافیکی آن با موردی به نام Metal لحاظ می‌شود. هر دو مورد به بازی‌ها اجزا می‌دهند تا به طور تمام و کمال از واحد گرافیکی تراشه استفاده شود. در طی تست بیس مارک و در نسخه BaseMark ES3.1 / Metal، این برنامه توانسته است در این زمینه امتیازات این دو نوع از واحدهای گرافیکی را با مقیاسی یکسان در کنار هم قرار دهد. همانطور که در بخش زیر مشاهده می‌کنید، آیفون 6 اس به لطف در اختیار داشتن نمایشگری با دقت کمتر توانست امتیاز بسیار بهتری را نسبت به دیگر گوشی‌های هوشمند از آن خود کند.

Untitled.pngs

متاسفانه به دلیل بروزرسانی‌های انجام گرفته بر روی مرورگر پیشفرض سافاری موجود بر روی این گوشی، تست بروس مارک را نتوانستیم بر روی آن اجرا کنیم. اما با این حال به منظور بررسی عملکرد اجرای کدهای جاوا اسکریپت، بنچمارک کراکن را بر روی این گوشی به اجرا در آوردیم. آیفون 6 اس توانست دوباره در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند رده‌بالای بازار، بهترین امتیاز و جایگاه اول را به خود اختصاص دهد.

Untitled.pngs

در نهایت باید گفت که تراشه A9 اپل یکی از بهترین چیپ و قوی‌ترین چیپ‌های موجود در بازار فروش گوشی‌های هوشمند است. در واقع اگر بخواهیم صادقانه در این مورد صحبت کنیم، آیفون 6 اس نه تنها سریع‌ترین آیفون ساخته شده تا به این تاریخ می‌باشد، بلکه سریع‌ترین گوشی هوشمندی است که تا به امروز تولید شده است. شرکت اپل نیز خیال کاربران خود را از بابت مشاهده هر گونه تاخیر و مشکلی راحت کرده است و با این عمل خود قول بهترین عملکرد را از این گوشی و چیپ درون آن می‌دهد. در پایان می‌بایست به این موضوع اشاره کرد که تراشه A9 اپل با این امتیازات تا سال‌های درازی عملکرد خوب خود به منظور رقابت با دیگر گوشی‌های هوشمند را ضمانت کرده و کاربران هم اینک می‌توانند با خیالی آسوده، سنگین‌ترین برنامه‌های موجود در بازار را بر روی آن به اجرا در آورند.

اپلیکیشن شماره‌گیری و دفترچه تلفن

برنامه شماره‌گیری iOS 9 نسبت به نسل پیشین خود تغییر خاصی نکرده است. پشتیبانی از تکنولوژی فورس تاچ که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، از جمله تغییرات بوجود آمده در این برنامه به حساب می‌آید. جسجرهای فورس تاچ این برنامه همانند ویژگی Quick Contacts در سیستم عامل اندروید عمل می‌کند (نمایش پنجره‌ای کوچک و ارائه گزینه‌های برقراری تماس، ارسال پیامک و ایمیل). اپلیکیشن دفترچه تلفن این گوشی از ویژگی شماره‌گیری هوشمند برخوردار نیست. اما خوشبختانه دارای قابلیت Blacklist می‌باشد و می‌توان ارتباط با مخاطبین خاص را از این نظر مسدود ساخت.

سرویس FaceTime اپل نیز برای سیستم عامل‌های iOS پشتیبانی کننده و همچنین دستگاه‌های دارای سیستم عامل Mac اپل موجود می‌باشد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید با کاربر دیگری که دارای این سرویس است به طور رایگان تماس صوتی و یا تصویری بر قرار سازید. علاوه یر آن در برنامه iMessage این گوشی نیز می‌توانید به سادگی پیام‌های نوشتاری و یا چند رسانه‌ای شامل پیام‌های صوتی ضبط شده را به هر کاربر دیگری که صاحب این برنامه است ارسال نمایید.

اپلیکیشن پیام‌رسانی و ایمیل

ظاهر رابط کاربری این برنامه شباهت بسیار زیادی به نسخه iOS 8 آن دارد. البته هم اینک این برنامه از قابلیت 3D Touch اپل نیز پشتیبانی کرده و می‌توان به سادگی با فشار بر روی آیکون یکی از مخاطبین، اطلاعات مکالماتی آن را پیش‌نمایش کرد. اپلیکیشن Mail این گوشی نیز تغییر خیلی خاصی نکرده است. تنها تغییر قابل توجه مربوط به ویژگی فورس تاچ این برنامه بوده که با فشار بر روی هر ایمیل، پنجره‌ای شناور و کوچک ظاهر می‌شود که دارای گزینه‌های پاسخ، فوروارد و حذف ایمیل است.

صفحه کلید مجازی 

کیبورد مجازی نسخه iOS 9 نیز نسبت به نسل پیشین تغییر خاصی نکرده است. تغییرات اعمال شده در الگوریتم سرویس QuickType به منظور حدس کلمات در این ویرایش بهبود پیدا کرده است. علاوه بر آن این برنامه از کاربران خود اطلاعاتی در مورد نمونه‌های تایپ نوشتاری، لغت‌ها، مخاطبینی که بیشتر با آنها در ارتباط هستید و همچنین موضوعاتی که درباره آنها صحبت می‌کنید را یاد خواهد گرفت. علاوه بر آن این برنامه موضوع مربوط به هر نوشته را درک خواهد کرد و بسته به رسمی و یا غیر رسمی بودن مکالمات، پیشنهادهای مناسبی را به شما ارائه خواهد داد.

برنامه گالری

برنامه گالری این گوشی که با نام Photos شناخته می‌شود دارای رابط کاربری و ظاهر بسیار مشابهی با iOS 8 است. تصاویر قرار گرفته در این بخش بر اساس تاریخ و مکان اطلاعات عکس‌ها دسته بندی می‌شوند. علاوه بر آن می‌توانید در بین نماهای Moments و Collections و یا Year به تماشای تصاویر خود بپردازید.

علاوه بر آن با استفاده از سرویس خاص این سیستم عامل می‌توانید تا مدت 30 روز، عکس‌ها و آلبوم‌های حذف شده خود را بازگردانی کنید. بخش جستجوی این برنامه نیز هم اینک بهبود یافته است و کماکان می‌توانید به سادگی بر اساس اطلاعات مربوط به مکان و زمان ثبت تصاویر در بین آنها به جستجو بپردازید. جالب است بدانید که این سرویس تنها به برنامه گالری گوشی محدود نشده و سیری نیز می‌تواند از آن استفاده کند. این ویژگی برای کسانی که دارای عکس‌ها بسیار زیادی در آیفون خود هستند بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. قابلیت Live Photo در این گوشی نیز قابل مشاهده است. با استفاده از ویژگی Live Photo که به طور پیشفرض در گوشی فعال است، در هنگام عکاسی یک کلیپ سه ثانیه‌ای (1.5 ثانیه قبل و 1.5 ثانیه بعد از فشردن دکمه شاتر) ساخته می‌شود. این ویژگی قبلا در گوشی‌های سری وان شرکت اچ‌تی‌سی قابل مشاهده بود و با نام Zoe شناخته می‌شد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید خاطرات بسیار شیرینی را از لحظات خود به ثبت برسانید. قبلا به فناوری 3D Touch این برنامه اشاره کردیم. با استفاده از این ویژگی می‌توانید پیش‌نمایشی از عکس معمولی و همچنین تصاویر Live Photos داشته باشید. این سرویس در یک پنجره شناور و کوچک باز می‌شود و در صورت بالا بردن انگشت خود می‌توانید به گزینه‌های Copy, Share, Delete دسترسی داشته باشید.

سرویس ویرایشگر یکپارچه شده این برنامه نیز بسیار مجهز است و می‌تواند به راحتی تصاویر موجود در گوشی را از نظر کیفی بهبود بخشد. این برنامه یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ویرایشگر عکس است که تا به حال در گوشی‌های هوشمند شاهد آن بودیم. در واقع علاوه بر وجود تنظیمات دستی بسیار زیاد، این برنامه از ابزار ویرایش خودکار بسیار خوبی نیز بهره می‌برد.

برنامه ویدئو پلیر

متاسفانه در برنامه پخش کننده فایل‌های ویدئویی iOS 9 تغییرات خاصی لحاظ نشده است. تنها امکان آپلود کردن محتواهایی با فرمت‌های پشتیبانی شونده در iTunes وجود خواهد داشت و البته از همین راه نیز تنها می‌توان از فروشگاه iTunes خرید کرد. مسلما این مورد یکی از ناامیدکننده‌ترین موضوعاتی است که درباره این پلتفرم می‌توان از آن یاد کرد. علاوه بر آن فقدان وجود رابط کاربری مناسب از دیگر معایب این برنامه بوده و البته عدم پشتیبانی از فرمت‌ها و کدک‌هایی خاص از بزرگترین معایب آن به حساب می‌آید.

خوشبختانه برنامه‌های ویدئو پلیر بسیار زیادی در فروشگاه App Store اپل وجود دارند و به همین دلیل نباید خیلی نگران این موضوع بود. با استفاده از یک برنامه جانبی مناسب مسلما می‌توانید از ویژگی‌های سخت‌افزاری بسیار بالای این گوشی استفاده کرده و پخش هر فایل ویدئویی با هر فرمتی را در کنار نمایش زیرنویس و یا ویژگی پخش بر روی نمایشگرهای جانبی را به طور مستقیم استفاده نمایید.

برنامه موزیک پلیر

برنامه موزیک پلیر iOS 9 شباهت زیادی به نسخه iOS 8 آن دارد. این برنامه از قابلیت‌های iTunes Radio و iTunes Match به همراه iCloud Music پشتیبانی می‌کند. این برنامه به iTunes کامپیوتر شخصی شما متصل شده و از طریق Match و یا iCloud قادر است آهنگ‌ها را پخش نماید.

علاوه بر آن این گوشی دارای برنامه Apple Music نیز هست. کاربری این برنامه شباهت بسیار زیادی به اپلیکیشن Google Music در سیستم عامل اندروید دارد. علاوه بر موارد معمولی یک پخش کننده موزیک، با استفاده از این برنامه می‌توانید موزیک‌ها را برای استفاده آفلاین دانلود کنید. همچنین بر خلاف اپلیکیشن Google Music این برنامه می‌توانید آهنگ‌ها را به صورت تکی نیز از یک آلبوم دریافت نماید.

برنامه Apple Music دارای بخش جستجوی آهنگ‌ها نیز هست و می‌توانید آهنگ‌های مورد علاقه خود را به سادگی در آن جستجو نمایید. شرکت اپل نیز خود می‌داند که با اضافه کردن این گونه ویژگی‌ها نمی‌تواند به سادگی با سرویس‌هایی همچون Google Music، Spotify و یا Groove مایکروسافت رقابت کند. بنابراین تلاش می‌کند شما را به هنرمند محبوبتان نزدیک‌تر کند. در واقع با استفاده از ویژگی پیشنهاد هوشمند این سرویس می‌توانید بروزرسانی‌های مربوط به هنرمند محبوب خود را دنبال کرده و مطمئن شوید که هیچ خبری درباره آن را از دست نمی‌دهید. از طرفی در این برنامه هر دوی کاربران و هنرمندان می‌توانند محتواهای اجتماعی خود را به اشتراک بگذارند که البته این ویژگی به پیشرفت این برنامه کمک بسیار زیادی می‌کند. سرویس Apple Music در کشورهای و مناطق مختلف دارای هزینه‌های متفاوتی است. این برنامه به مدت سه ماه استفاده رایگان و آزمایشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته بعد از اینکه با پرداخت 2.99 دلار در بعضی بازارهای آسیایی و یا 9.99 پوند در بریتانیا و یا در دیگر مناطق دنیا، وارد معامله با اپل شدید. علاوه بر آن با صرف هزینه 14.99 دلار یا 14.99 یورو در ماه می‌توانید به صورت خانوادگی (تا شش نفر) از این سرویس استفاده نمایید.

کیفیت صدای خروجی گوشی

کیفیت صدای خروجی آیفون 6 اس شباهت بسیار زیادی به نسل پیشین خود دارد. البته خبر بد این است که سال پیش شرکت اپل در این زمینه بسیار ضعیف کار کرده و در واقع آیفون 6 نتوانست در این حوزه امتیازات خوبی را از آن خود کند. از طرفی خوشبختانه در هنگام اتصال هدفون‌ها به گوشی تقریبا شاهد هیچگونه کاهش کیفی صدا در آن نبودیم. در واقع این گوشی توانست برخلاف دیگر گوشی‌ها در بخش دوم تست درخشان‌تر ظاهر شود. در هر دو مورد میزان بلندی صدای خروجی در سطح بالاتر از حد میانگین قرار داشت. در واقع این گوشی هم اینک در این زمینه در پشت سر گوشی‌های سطح بالا و البته در کنار دیگر گوشی‌ها قرار دارد. در نهایت خروجی صدای گوشی بسیار مناسب بوده و مسلما برای بسیاری از کاربران خوشایند و کافی خواهد بود.

Untitled

دوربین

یکی از بزرگترین بروزرسانی‌های اعمال شده بر روی این گوشی مربوط به افزایش میزان دقت حسگر دوربین اصلی آن است. آیفون 6 اس اپل دارای دوربین اصلی با دقت 12 مگاپیکسل بوده و بعد از چهار نسل از گوشی‌ها که دارای دوربینی با دقت 8 مگاپیکسل بودند، این تغییر، بسیار بزرگ به حساب می‌‌آید. علاوه بر آن دوربین سلفی این گوشی نیز هم اینک دارای میزان دقت 5 مگاپیکسل بوده و پیشرفت بسیار خوبی داشته است. هر دو دوربین دارای لنزی با عدد دیافراگم F/2.2 هستند. به لطف وجود دوربین 12 مگاپیکسلی و همچنین تراشه بسیار قدرتمند، با استفاده از این گوشی می‌توانید با دقت 4K فیلمبرداری کرده و یا از ویژگی Live Photos آن استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که مورد اخیر قبلا در گوشی‌های HTC One وجود داشت.

gsmaren a_004

با استفاده از این ویژگی ویدئوهایی با دقت 1440×1080 پیکسل به مدت سه ثانیه به همراه صدا ضبط خواهد شد و این فیلم‌ها دارای فریم‌ریت 14 ثانیه‌ای هستند. این فایل‌ها هر کدام دارای حجمی برابر 3 یا 4 مگابایت بوده و مسلما اگر دارای نسخه 16 گیگابایتی این گوشی هستید، به مشکل بزرگی برمی‌خورید. دوربین سلفی این گوشی از ویژگی‌های Auto HDR و ضبط 1080p ویدئوها پشتیبانی کرده و می‌تواند از طریق نمایشگر Retina گوشی چهره کاربر را هنگام عکاسی روشن کند. فوکوس در دوربین سلفی این گوشی ثابت است اما می‌توانید تنظیمات مربوط به نوردهی دوربین را با لمس و نگه داشتن انگشت بر روی نمایشگر گوشی قفل نمایید. رابط کاربری برنامه دوربین به نسل پیش شباهت بسیار فراوانی دارد. در صورت لمس نمایشگر به منظور فوکوس، درجه‌بندی خاصی به جهت کنترل بر روی شاخصه‌های نوردهی ظاهر می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید به سادگی میزان جبران نوردهی تصاویر خود را دستکاری کنید. علاوه بر آن امکان قفل کردن فوکوس و نوردهی نیز وجود دارد. در بالای نمایشگر گوشی از راست به چپ گزینه‌هایی همچون انتقال به دوربین دیگر، ایجاد تایمر عکاسی (سه یا ده ثانیه‌ای)، تنظیمات HDR، تنظیمات Live Photo و همچنین تنظیمات مربوط به فلاش گوشی دیده می‌شوند. از طرفی در بالای دکمه شاتر برنامه نیز می‌توانید در بین مودهای photo و square و pano در یک سمت و video و slow-mo و همچنین time-lapse در طرف دیگر جابه‌جا شوید. علاوه بر آن به منظور عکاسی متوالی Burst mode نیز تنها می‌بایست کلید شاتر را به مدت بیشتری نگه دارید.

عکس‌برداری

اگرچه چهار سال به جهت قرار گرفتن یک حسگر 12 مگاپیکسلی بر روی این گوشی زمان صرف شد، اما با نگاهی به تصاویر ثبت شده شاهد عکس‌های خیلی شگفت‌انگیز و باکیفیتی نبودیم. جزئیات صحنه به خویی به تصویر کشیده شده‌اند اما یا این حال به خوبی گوشی آیفون 6 نبوده و حتی پردازش‌های پس از عکاسی نیز کمی مصنوعی و قابل تشخیص می‌باشند. علاوه بر آن در هنگام استفاده از حالت نوردهی خودکار نیز گاهی تصاویر بسیار overexposed (روشن شدن بسیار زیاد تصویر) هستند. اما خبرهای خوبی نیز وجود دارد و آن هم مربوط به دقت خوب ثبت رنگ‌ها و محدوده کنتراست بسیار مناسب تصاویر است. میزان محدوده گستره دینامیکی نیز بسیار عالی بوده تا جایی که با غیر‌فعالسازی مود HDR هنوز هم جزئیات تصاویر بسیار واضح هستند. اگر امروز یکی از روزهای سال 2014 بود، نمونه تصاویر این گوشی را در بین بهترین‌های بازار، در جایگاه اول می‌دانستیم. اما با نگاهی به تصاویر سری گوشی‌های گلکسی اس 6 سامسونگ و اکسپریا زد5 سونی، مسلما نظرتان تغییر خواهد کرد. در واقع عکس‌های آیفون 6 اس خوب هستند اما بهترین نیستند. در بخش زیر شاهد نمونه تصاویر دوربین اصلی آیفون 6 اس با ابعاد کوچکتر هستید:

علاوه بر آن به منظور مقایسه بهتر با استفاده از گوشی‌های آیفون 6، آیفون 6 اس و گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ به عکاسی از صحنه‌ای مشابه با شرایطی یکسان پرداختیم. با وجود شباهت بسیار زیاد تصاویر نماینده‌های اپل، مسلما جزئیات تصویر در نمونه عکس نماینده سامسونگ بهتر به تصویر کشیده شده است. علاوه بر آن عدد دیافراگم F/1.9 بسیار بهتر نماینده سامسونگ باعث نمایش هر چه بهتر تصاویر می‌شوند:

در بخش زیر نیز شاهد مقایسه هرچه بهتر میان دوربین‌های اصلی دو گوشی آیفون 6 اس اپل و گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ هستیم:

علاوه بر آن مود HDR این گوشی را نیز امتحان کرده و دیدیم که در هنگام استفاده از آن جزئیات تصویر در بخش سایه‌ها به خوبی به تصویر کشیده می‌شود. علاوه بر آن این پردازش‌ها بدون کاهش کیفیت تصاویر صورت می‌گیرد و هیچگونه اثری از overexpose شدن تصاویر نیز وجود ندارد.

در نهایت این گوشی به لطف در اختیار داشتن حسگری بزرگتر، تصاویر پانوراما بسیار خوبی و وسیعی را از خود بر جای می‌گذارد. این تصاویر می‌توانند در نهایت میدان دید 180 درجه‌ای را پوشش داده و علاوه بر آن تصاویر 60 مگاپیکسلی با دقت 15,000 × 4,000 پیکسل را پدید آورند. هم‌پوشانی قطعات تصویر بسیار مناسب بوده و هیچگونه اثرات مصنوعی و پردازشی در آن دیده نمی‌شود. محدوده گستره دینامیکی تصاویر بسیار مناسب بوده و ثبت رنگ‌ها به خوبی و با دقت صورت می‌گیرد. در نهایت باید گفت که تصاویر پانوراما خلق شده توسط این گوشی از بهترین‌هایی است که تا به امروز در این حوزه مشاهده کرده‌ایم.

gsmarena_001

نمونه تصویر پانوراما آیفون 6 اس با ابعاد کوچکتر

در ادامه با دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این گوشی نیز به عکاسی پرداختیم. میزان جزئیات تصویر خیلی چشمگیر نیست اما با این حال نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت بسیار خوبی کرده است. در واقع کیفیت تصاویر سلفی این گوشی برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی بسیار مناسب و کافی است.

gsmarena_050

نمونه تصویر سلفی آیفون 6 اس در ابعاد کوچکتر

فیلم‌برداری

به لطف در اختیار داشتن تراشه بسیار قدرتمند به همراه حسگر جدید و باکیفیت‌تر، هم اینک این گوشی می‌تواند با دقت 2160p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط تصاویر اقدام نماید. علاوه بر آن فیلمبرداری 1080p نیز با نرخ‌های 30 و 60 فریم و همچنین در حالت اسلوموشن و با نرخ 120 فریم امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین می‌توانید با دقت 720p نیز بصورت حرکت آهسته با نرخ 240 فریم بر ثانیه به ضبط تصاویر اقدام نمایید. حتی گزینه‌ای برای ثبت تصاویر تایم‌لپس نیز در این بخش موجود است. رابط کاربری بخش فیلم‌برداری این گوشی بسیار ساده شده و تنها می‌توان تنظیمات مربوط به فلاش را در صفحه مربوط به آن یافت. در بخش تنظیمات این برنامه نیز می‌توانید گزینه‌های مربوط به دقت فیلمبرداری را یافته و آنها را دستکاری کنید.

ویدئوهای 4K فیلمبرداری شده دارای ریت حجمی 51 مگابیت بر ثانیه هستند. متاسفانه در این حالت صداها به صورت مونو و با فرمت AAC با نرخ 81 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره می‌شوند. فیلم‌های 1080p نیز در حالت 30 فریم بر ثانیه با نرخ 17.6 و در نرخ 60 فریم بر ثانیه با نرخ حجمی 26 مگابیت بر ثانیه بر روی حافظه گوشی ذخیره می‌شوند. فیلم‌های 4K ضبط شده نسبت به تصاویر عکاسی شده، کمتر تحت پردازش قرار گرفته‌اند. نویز تصویر به میزان بسیار کمی دیده می‌شود اما جزئیات تصاویر به خوبی به ثبت رسیده‌اند. میزان محدوده گستره دینامیکی بسیار عالیست و فریم‌ریت‌ها به درستی ثبت می‌شوند، اما با این حال ضبط صدای مونو آن بسیار ناامیدکننده است. در بخش زیر می‌توانید فایل‌های ویدئویی ضبط شده توسط این گوشی (بدون هیچگونه دستکاری اضافی) را دانلود و یا مشاهده نمایید:

2160p at 30 fps – 1080p at 60 fps  – 1080p at 30 fps

سخن پایانی

تا به امروز تقریبا کاربران گوشی‌های هوشمند از پایه به دو دسته اندرویدی‌ها و iOSها تقسیم می‌شوند. طرفداران محصولات اپل به لوکس بودن گجت‌های خود می‌نازند و البته گاهی به قابلیت‌های بسیار زیاد موجود در دستگاه‌های اندرویدی حسادت می‌ورزند. با تمام این داستان‌ها باید قبول کرد که به دلیل بیشتر بودن کاربران پلتفرم اندروید، توجه بیشتری به برنامه‌ها و محصولات این سیستم عامل شده است. اما با این حال شرکت اپل نیز خود را عقب نکشیده است و هر سال با ارائه محصولاتی بسیار باکیفیت و قدرتمند سعی دارد سهمی از بازارهای فروش جهانی را تصاحب کند. در نهایت کمپانی اپل بسیار از قابلیت‌های جالب سیستم عامل اندروید را با محدودیتی بیشتر و البته گرانتر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. البته نباید از کیفیت بسیار بالای طراحی و ظاهر گوشی، بدنه آن، قدرت بسیار زیاد تراشه و همچنین نمایشگر بسیار باکیفیت این گوشی‌ها غافل شد. با این حال در نهایت قیمت محصول است که ارزش آن را مشخص می‌کند. نسخه 16 گیگابایتی رزگلد گوشی آیفون 6 اس اپل به همراه گارانتی معتبر را می‌توانید در بازارها و فروشگاه‌های ایرانی  با قیمت دو میلیون پانصد هزار تومان خریداری نمایید (البته تا به امروز). در صورت چشم‌پوشی از ضمانت و گارانتی معتبر، نسخه 16 گیگابایتی با قیمت دو میلیون و 80 هزار تومان، نسخه 64 گیگابایتی با قیمت دو میلیون و 450 هزار تومان و نسخه 128 گیگابایتی را نیز با قیمت دو میلیون و 670 هزار تومان می‌توانید تهیه نمایید (البته تا به امروز). لازم به ذکر است که نسخه‌های 16، 64 و 128 گیگابایتی این گوشی در بازارهای جهانی به ترتیب 649، 749 و 849 دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال