نقد و بررسی تخصصی گوشی آیفون 6 اس پلاس اپل؛ لمس بُعد سوم

گوشی آیفون 6 اس پلاس اپل (Apple iPhone 6s Plus)، دومین فبلت این شرکت بزرگ و مشهور بعد از گوشی آیفون 6 اس این کمپانی می‌باشد که به واسطه در اختیار داشتن حرف S در میان نام خود، دارای طراحی ظاهری مشابهی با نسخه پیشین خود است. البته این تمام داستان نبوده و گوشی مزبور […]

گوشی آیفون 6 اس پلاس اپل (Apple iPhone 6s Plus)، دومین فبلت این شرکت بزرگ و مشهور بعد از گوشی آیفون 6 اس این کمپانی می‌باشد که به واسطه در اختیار داشتن حرف S در میان نام خود، دارای طراحی ظاهری مشابهی با نسخه پیشین خود است. البته این تمام داستان نبوده و گوشی مزبور از نظر محتوایی نسبت به نسل گذشته تغییرات بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و در حقیقت برای رقابت با قوی‌ترین گوشی‌ها و فبلت‌های موجود در بازارهای جهانی آماده گشته است.

gsmarena_002

این گوشی اولین فبلت شرکت اپل است که به فناوری لمس سه بعدی یا همان فورس تاچ مجهز گشته است. البته اپل خود نام 3D touch را بر روی این تکنولوژی جدید قرار داده است. با استفاده از این فناوری کاربر می‌تواند با فشار آوردن بر روی نمایشگر گوشی، عملکرد جدید را بر روی ارتباط خود با دستگاه اعمال نماید. شرکت اپل از یک موتور جدید با نام Taptic engine بر روی این گوشی و درست در زیر لایه نمایشگر آن استفاده کرده است تا به شکلی بسیار خیره کننده، به فشارهای متفاوت لمس‌های کاربران واکنش نشان دهد. یکی از مهمترین تغییرات فیزیکی بوجود آمده در این گوشی نسبت به نسل پیشین، در ابعاد و وزن آن بوده است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت. البته شاید با در دست گرفتن این گوشی متوجه تغییرات ضخامت آن نشوید ولی مسلما افزایش وزن آن را سریعا احساس خواهید کرد. زیرا شاید بتوان این تغییرات را بر روی نسخه 4.7 این گوشی تحمل کرد اما به دلیل بزرگتر بودن نسخه پلاس، مسلما حمل و نقل آن به این خاطر سخت‌تر خواهد شد.

gsmarena_003

یکی از بخش‌های مهم در لیست بروز شده‌های این گوشی مربوط به ناحیه دوربین اصلی این گوشی می‌شود. هم اکنون این فبلت دارای یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی بوده و از طرفی قادر به فیلم‌برداری با دقت 4K ‌می‌باشد. البته در زمینه فناوری‌های مربوط به شارژ گوشی، هنوز هم گوشی‌های جدید شرکت اپل در این حوزه از دیگر دستگاه‌های پیشرفته اندرویدی تولید شده توسط شرکت‌های بزرگ عقب‌تر است و در واقع هیچ چیز جدیدی در این زمینه ارائه نشده است. البته در بخش سخت‌افزاری با دو برابر کردن میزان حافظه RAM و همچنین قرار دادن تراشه بسیار قدرتمند A9، تغییر نسبتا بزرگی را در این حوزه اعمال کرده است.

gsmarena_004

مشخصات فنی آیفون 6 اس پلاس اپل 

– بدنه تمام فلزی، ضخامت 7.3 میلی‌متر، وزن 192 گرم

– پشتیبانی از شبکه LTE با استاندارد Cat. 6

– دارای نمایشگر 5.5 اینچی از نوع LED-backlit IPS LCD با دقت 1,080 × 1,920 پیکسل، توانایی نمایش 16 میلیون رنگ، میزان چگالی تصویر 401 پیکسل در هر اینچ، به همراه تکنولوژی 3D Touch و موتور بسیار حساس و دقیق Taptic engine، دارای لایه محافظ شیشه‌ای تقویت شده به همراه لایه Oleophobic به منظور عدم جذب چربی و عرق دست

– مجهز به 64 بیتی A9 اپل شامل دو هسته 1.8 گیگاهرتزی در بخش CPU به همراه واحد گرافیکی PowerVR GT7600 و میزان حافظه RAM دو گیگابایت

– دارای سیستم عامل iOS 9 اپل به طور پیش‌فرض

– مجهز به دوربین اصلی با دقت 12 مگاپیکسل، عدد دیافراگم F/2.2، به همره سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، فلاش True tone، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز، قابلیت فیلم‎برداری در حالت‌های 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه و 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه یا 60 فریم بر ثانیه و یا 120 فریم بر ثانیه و همچنین ضبط فیلم با دقت 720p با نرخ‌های 120 و 240 فریم بر ثانیه

– دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل با عدد دیافراگم F/2.2 و حسگر BSI CMOS، دارای حالت HDR و قابلیت فیلم‌برداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

– دارای نسخه‌های 16، 64 و 128 گیگابایتی (میزان حافظه داخلی)

– مجهز به نسل دوم حسگرهای تشخیص دهنده اثر انگشت Touch ID واقع شده در کلید فیزیکی Home گوشی

– دارای حسگر فشارسنج

– مجهز به باتری با ظرفیت 2750 میلی‌آمپر ساعت

gsmarena_005

بزرگترین معایب آیفون 6 اس پلاس

– سنگینی گوشی

– عدم وجود شیار به منظور جای گذاری کارت حافظه جانبی

– عدم وجود یک نسخه 32 گیگابایتی (میزان حافظه استاندارد) برای دستگاه گران‌قیمتی همچون آیفون

– باتری گوشی توسط کاربر قابلیت تعویض ندارد

– لنز بیرون‌زده گوشی باعث نامتعادل و غیر‌معمولی بودن سطح مسطح پشتی آن شده است

– فقدان وجود مجوز رسمی مقاومت در برابر قطرات آب و ذرات گرد و غبار

– NFC این گوشی را تنها می‌توان به منظور انجام عملیات مربوط به سرویس Apple Pay به کار برد

– هیچگونه فناوری شارژ سریع گوشی، رادیو FM و حسگر مادون قرمزی را در این گوشی نخواهید یافت

– میزان نسبت مساحت نمایشگر به سطح گوشی در حد نسبتا متوسطی قرار دارد

gsmarena_001

در ادامه به منظور بررسی محتویات درون جعبه و همچنین ظاهر و طراحی گوشی با تک‌نیوز همراه باشید؛

محتویات درون جعبه

جعبه نسخه خرده فروشی گوشی آیفون 6 اس پلاس اپل بسیار ساده بوده و رنگ آن سفید است. از طرفی نمای جلویی این فبلت بر روی درب آن نقشه بسته طوری که هر کاربری را به سمت خود جلب خواهد نمود. این مجموعه شامل خود گوشی به همراه یک آداپتور شارژر AC (که دارای مشخصه میزان جریان نسبتا کم 1 آمپر می‌باشد)، یک عدد کابل USB به لایتنینگ یک متری و همچنین یک جفت هدفون واقع شده در یک بسته مجزا می‌باشد.

gsmarena_019

gsmarena_020

ظاهر و ابعاد گوشی

بدنه گوشی هوشمند آیفون 6 اس پلاس نسبت به ابعاد نمایشگرش، بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. ابعاد دقیق بدنه این گوشی برابر 158.2 × 77.9 × 7.3 میلی‌متر بوده که البته به جز بخش ضخامت آن، در طول و عرض نسبت به نسل پیشین خود خیلی تغییر نکرده و تنها مقداری نامحسوس بزرگتر گشته است. اما ضخامت این گوشی به واسطه قرار گرفتن لایه حسگر لمس سه‌بعدی نمایشگر گوشی، نسبتا به نسل پیشین خود بسیار تغییر کرده 0.2 میلی‌متر افزایش یافته است. از طرفی وزن این گوشی نیز معادل 192 گرم است که با مقایسه آن نسبت به نسل پیشین متوجه می‌شویم که دقیقا این گوشی 20 گرم سنگین‌تر شده است. البته جالب است بدانید که این مورد نیز به دلیل قرار گرفتن لایه مربوط به حسگرهای فناوری فورس تاچ به این شکل در آمده است. جالب است بدانید که یک جسم کاملا آلومینیومی با همین ابعاد دارای وزنی برابر 245 گرم خواهد بود.

gsmarena _003

در مقایسه با گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ که دارای نمایشگری با ابعاد 5.7 اینچ است بهتر است بدانید که نماینده سامسونگ علاوه بر کوچکتر بودن در تمامی ابعاد و جنبه‌ها، دارای 39 گرم وزن کمتر نیز می‌باشد. این به آن معناست نماینده سامسونگ با اینکه دارای نمایشگری بزرگتر است، اما گوشی سبک‌تر و همچنین کوچکتری به حساب می‌آید. جی4 ال‌جی نیز که از نمایشگری 5.5 اینچی بهره‌مند است به میزان کمی از نماینده اپل کوتاه‌تر بوده و البته 37 گرم نیز سبکتر می‌باشد. گوشی اکسپریا زد5 پریمیوم سونی نیز با در اختیار داشتن نمایشگری با ابعاد مشابه، دارای بدنه‌ای است که به میزان 2 میلی‌متر کم‌عرض‌تر بوده و 4 میلی‌متر نیز کوتاه‌تر از نماینده اپل می‌باشد. البته نماینده سونی از نظر وزنی به دلیل ساخته شده از فلز و شیشه دارای سنگینی 180 گرمی می‌باشد.

طراحی و ارگونومی

همانطور که می‌دانید امسال شرکت اپل از نسخه رنگی جدیدی در گوشی‌های آیفون خود با نام رزگلد پرده برداشت. به همین دلیل در این بررسی از این نسخه استفاده نمودیم. البته با نگاه و مقایسه این نسخه به سادگی متوجه خواهید شد که رنگ بدنه این نسخه بیشتر به صورتی شباهت دارد تا رزگلد. از طرفی به دلیل وزن نسبتا بالای این گوشی و همچنین ابعاد بدنه بسیار زیاد آن، این فبلت بیشتر به عنوان یک گوشی مردانه به حساب می‌آید. هر چند به دلایل بسیار روشن پیشنهاد می‌شود به جای قرار دادن آن در جیب خود، آن را در ساک و یا کیف پول خود جای دهید.

gsmarena_001

آیفون 6 اس پلاس (سمت چپ) در کنار آیفون 6 پلاس

از طرفی به دلیل شباهت ظاهری بسیار زیادی این گوشی با نسخه قدیمی‌تر خود، نسخه رزگلد این گوشی فعلا تنها تفاوت آیفون 6 اس پلاس با نسل قبلی خود به حساب می‌آید.

gsmarena_002

آیفون 6 اس پلاس (سمت چپ) در کنار آیفون 6 پلاس

gsmarena_003

آیفون 6 اس پلاس (پایینی) در کنار آیفون 6 پلاس

gsmarena_004

آیفون 6 اس پلاس (پایینی) در کنار آیفون 6 پلاس

در بدنه گوشی‌های نسخه 6 اس شرکت اپل از آلومینیوم سری 7000 استفاده شده است تا دوباره همانند نسخه قدیمی‌تر، مشکلات مربوط به بدنه گوشی ایجاد نشده و به سادگی قبل خم نشود. از طرفی این روزها تصاویر و کلیپ‌های بسیار زیادی در سایت‌های‌ مختلف همچون یوتیوب منتشر شده است که نشان می‌دهد بدنه این گوشی به سادگی قبل خم نخواهد شد. مسلما شرکت اپل از این موضوع درس خوبی گرفته است.

gsmarena_005

همانطور که می‌دانید، نسخه‌های سری اس گوشی‌های آیفون از نظر ظاهری هیچ تغییر خاصی نسبت به نسل گذشته خود نمی‌کنند. شاید سال بعد در گوشی آیفون جدید این شرکت، نوارهای سفید مربوط به آنتن از بخش پشتی گوشی حذف شده و یا شکل آنها تغییر نمایند.

gsmarena_016

یکی دیگر از معایب این گوشی در بخش حاشیه بسیار زیاد نمایشگر گوشی بوده و همانطور که قبلا با هم مرور کردیم، مساحت آیفون 6 اس پلاس نسبت به نمایشگر 5.5 اینچی آن بسیار زیاد به حساب آمده و در واقع نوعی تلف کردن فضای گوشی به حساب می‌آید. البته در نسخه خاکستری این گوشی، این مورد به طور نامحسوسی دیده نمی‌شود زیرا بخش مشکی رنگ جلویی گوشی با نمای خاموش نمایشگر گوشی یکی می‌شود. در سه نسخه رنگی دیگر این گوشی از جمله همین رنگ رزگلد و یا نسخه سفید رنگ آن، این بخش به طور کاملا آشکاری قابل تشخیص می‌باشد.

gsmarena_006

لایه شیشه‌ای 2.5D تقویت شده قرارگرفته بر روی نمایشگر این گوشی در هنگام اتصال به کناره‌های آلومینیومی گوشی به شکلی صیقلی در آمده و از این رو حس بسیار لذت‎بخشی را به کاربران خود منتقل می‌نماید. یکی از بزرگترین تغییرات صورت گرفته در این گوشی نسبت به نسل گذشته خود مربوط به افزایش قابل توجه وزن آن می‌شود. جالب است بدانید که گوشی نسل پیشین یعنی همان آیفون 6 پلاس به دلیل وزن بیش از حد میانگین خود تحت مضیقه بود. حالا سری جدید آن دارای 20 گرم اضافه وزن نیز هست. البته طول و عرض این گوشی خیلی تغیر نکرده‌اند و در صورت خریداری این گوشی می‌توانید از کاورهای گوشی آیفون پلاس قبلی خود بر روی آن استفاده کنید.

gsmarena_021

مسلما در هنگام لمس بخش‌های دورتر نمایشگر این گوشی می‌بایست کمی گوشی را در میان دست خود جابه‌جا نماید و در حقیقت به سادگی نمی‌توانید با یک دست و بوسیله انگشت شست خود به بخش‌های کناری صفحه نمایش گوشی دسترسی داشته باشید. البته می‌بایست در این موضوع مهارت خاصی داشته باشید زیرا در صورت اشتباه در انجام این پروسه به دلیل آلومینیومی بودن بخش پشتی گوشی، ممکن است آیفون از کف دست شما سُر خورده و بر روی زمین بیفتد. شاید به همین دلیل خریداری یک کاور برای گوشی آیفون 6 اس پلاس کمی واجب‌تر باشد.

gsmarena_022

کنترل‌ها، شیارها و حسگرها

مسلما کلید Home این گوشی واقع در زیر نمایشگر دستگاه و درست در بخش میانی این محل، نماد و نشانه گوشی‌های اپل، یکی از بخش‌های مجهز این گوشی است زیرا علاوه بر عملکرد یک کلید فیزیکی، حسگر اثر انگشت دستگاه به نام Touch ID  نیز در زیر آن قرار گرفته است. این گوشی از نسل دوم فناوری Touch ID شرکت اپل استفاده می‌کند. در این نسخه، سرعت تشخیص اثر انگشت کاربر افزایش یافته است.

gsmare na_004

در بخش فوقانی نمایشگر گوشی شاهد قرارگیری بلندگوی مکالماتی گوشی و دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی آن هستیم. علاوه بر آن حسگر مجاورت‌سنج دستگاه نیز در این بخش جای داده شده است.

gsmarena_007

gsmarena_008

دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی این گوشی نیز در بخش پشتی دستگاه درست در ناحیه قبلی قرار گرفته است. البته مکان آن به میزان چند میلی‌متر نسبت به نسل پیشین جابه‌جا گشته است. شیشه بیرونی لنز این دوربین از جنس کریستال‌های یاقوت می‌باشد و به همین دلیل در برابر بسیاری از ناملایمات مقاومت خواهد کرد.

gsmarena_016

gsmarena_017 gsmarena_018

در بخش کناره سمت راست بدنه گوشی کلید پاور دستگاه به همراه یک شیار به منظور جای گذاری سیم کارت همانند قبل دیده می‌شود.

gsmarena_012

کناره سمت چپ گوشی نیز محل قرار گرفتن کلیدهای کنترل صدای گوشی و همچنین کلید غیر‌فعال‌سازی هشدارهای آن انتخاب گشته است.

gsmarena_009 gsmarena_010

بخش بالایی گوشی نیز فاقد هر گونه کلید یا شیاری بوده و کاملا یکسره است.

gsmarena_013

بخش زیرین دستگاه کمی شلوغ‌تر به نظر می‌آید. درگاه لایتنینگ گوشی در بخش میانی این محل قرار گرفته و در دو طرف آن نیز دو حفره که در آنها پیچ‌های مربوط به بدنه گوشی قرار گرفته‌اند دیده می‌شود. بلندگوی گوشی در سمت راست این محل واقع شده و سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا به همراه میکروفون گوشی نیز در قسمت چپ این محل قابل مشاهده می‌باشد.

gsmarena_014 gsmarena_015

نمایشگر 

آیفون 6 اس پلاس اپل دارای نمایشگری 5.5 اینچی از نوع IPS LCD با دقت 1,080×1,920 پیکسل است که در واقع با این اوصاف میزان چگالی تصویر آن برابر 401 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. یعنی کمی بیشتر از استاندارد رتینا شرکت اپل. در بررسی‌های انجام شده بر روی نمایشگر این گوشی شاهد ماتریس استاندارد RGB صفحه نمایش این گوشی بودیم و در واقع تعداد ساب‌پیکسل‌های قرمز و سبز و آبی با هم برابر بودند.

gsmaren a_001

نمایشگر گوشی آیفون 6 اس پلاس حتی از صفحه نمایش آیفون اس 6 این شرکت نیز حداکثر میزان روشنایی بیشتری را از خود می‌تواند ساتع نماید. البته به دلیل غلظت بیشتر رنگ مشکی در نمایشگر گوشی آیفون 6 اس، میزان نسبت کنتراست تصویر در آن بیشتر است. البته با تمام این تفاسیر، نمایشگرهای این نسل از گوشی‌های آیفون شرکت اپل دارای حداکثر میزان روشنایی تصویر بسیار کمتری نسبت به نسل پیشین خود بوده و تنها به دلیل غلظت بالاتر رنگ مشکی است که میزان نسبت کنتراست تصویر آنها توانسته است با مدل‌های سال قبل خود برابری داشته باشد.

Untitled

در زمینه میزان خوانایی نمایشگر در زیر نور آفتاب، این گوشی نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت بسیار خوبی داشته است. البته مدل‌های 4.7 اینچی قدیمی و جدید سری 6 اپل هم اینک نیز دارای عملکرد بهتری هستند. از این رو نمایشگر این گوشی یکی از بهترین پنل‌های LCD در این حوزه به حساب می‌آید.

s

تست دوام باتری

گوشی هوشمند آیفون 6 اس پلاس دارای یک باتری با ظرفیت 2750 میلی‌آمپر ساعت می‌باشد. در این حوزه میزان ظرفیت باتری این گوشی نسبت به نسل پیشین خود که (2915 میلی‌آمپر ساعت) بود کاهش یافته است. البته شرکت اپل مدعیست که باتری این گوشی می‌توانند همانند نسل پیشین خود دوام آورده و پایداری خوبی را از خود به نمایش گذارد. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که این گوشی بجز در بخش تست مکالمه صوتی تحت شبکه 3G، توانست امتیازات بهتری را نسبت به نسل پیشین خود بر جای بگذارد. در واقع در تست مکالماتی، این گوشی بعد از 16 ساعت خاموش خواهد شد. این امتیاز برابر دو سوم نتیجه کسب شده توسط نسخه سال قبل این گوشی می‌باشد. در زمینه پخش فیلم این گوشی می‌تواند به میزان 2 ساعت و نیم بیشتر از نسل پیشین خود دوام آورد. جالب است بدانید که گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ در این حوزه، 4 دقیقه زودتر شارژرش تمام خواهد شد. در زمینه وب‌گردی نیز این گوشی توانسته است به میزان دو ساعت و نیم از نسل پیشین خود و یک ساعت و نیم از گوشی گلکسی اس 6 اچ پلاس سامسونگ بیشتر دوام و پایداری از خود نشان دهد. در نهایت همانطور که در بخش زیر مشاهده می‌کنید این گوشی توانست امتیاز کلی 85 ساعت دوام باتری گوشی را از آن خود نماید. نسل پیشین این گوشی توانسته بود امتیاز 79 ساعت را از آن خود نماید. همانطور که شرکت اپل مدعی بود، این گوشی توانست با وجود ظرفیت کمتر باتری، امتیازات بسیار بهتری را از آن خود نماید.

در این تست از تنظیمات روشنایی 50 درصد نمایشگر استفاده می‌شود و البته همانطور که در بخش پیشین مشاهده کردید، این گوشی در این نوع تنظیمات، نور کمتری را نسبت به نسل پیشین از خود ساتع می‌کند. در نتیجه این موضوع به کسب امتیازهای بهتر توسط این گوشی بسیار کمک خواهد کرد. از طرفی میزان روشنایی نمایشگر و همچنین میزان نسبت کنتراست بسیار بالای صفحه نمایش در این حالت به شکلی است که می‌توان از آن به سادگی در محیط باز استفاده کرد.

gsmarena_001

امتیاز 85 ساعتی این گوشی نسبت به امتیاز نسل پیشین خود (79 ساعت) پیشرفت‌های خوبی داشته است. در واقع با یک بار شارژ کامل این گوشی می‌توانید به مدت سه روز و نیم، هر روز به مدت یک ساعت به انجام عملیات استانداردی همچون وب‌گردی، تماشای ویدئو و یا تماس صوتی بپردازید. البته این مورد یک الگوی و نمونه مصرف انرژی باتری به حساب می‌آید و شاید نتوان به صورت دقیقی آن را اعمال کرد.

قابلیت‌های ارتباطی

گوشی آیفون 6 اس پلاس اپل از نظر قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم بسیار غنی است. این گوشی از LTE Cat. 6 پشتیبانی کرده و پوشش شبکه LTE آن بسیار وسیع است. علاوه بر آن شبکه‌های 2G و 3G را نیز به راحتی پوشش می‌دهد. در کنار آن این گوشی از قابلیت‌های VoLTE و همچنین HD Voice و پروتکل‌های برقراری تماس‌ از طریق وای‌فای نیز پشتیبانی می‌کند. البته این موارد به نسخه‌های مربوط به اپراتورهای تحت قرارداد بستگی داشته و در تمامی نسخه‌ها نمی‌توان آن را جست. در مقایسه با نسل پیشین، عملکرد وای‎فای این گوشی پیشرفت‌هایی داشته است. هم اینک سرویس گیرندگی وای‌فای آیفون 6 اس دارای استاندارد a/b/g/n/ac بوده و البته به لطف وجود ویژگی 2×2 MIMO میزان آنتن‌دهی و گیرایی آن چندین برابر شده است. قابلیت AirPlay تنها ویژگی این گوشی است که می‌توان با استفاده از آن نمایشگر گوشی را به صورت بی‌سیم بر روی تلویزیون‌های HDTV به نمایش در آورد. البته بدین منظور حتما می‌بایست صاحب یک دستگاه تلویزیون Apple TV باشید! دیگر ویژگی‌های ارتباطی این گوشی شامل نسخه 4.2 و LE بلوتوث و NFC می‌باشند که البته مورد اخیر را تنها می‌توان برای پرداخت‌های مربوط به Apple Pay به کار برد. همانطور که احتمالا می‌دانید، آیفون 6 اس نیز همانند دیگر آیفون‌ها دارای درگاه اختصاصی لایتنینگ اپل به منظور انتقال کابلی اطلاعات و شارژ دستگاه است. در واقع این گوشی از هیچگونه سرویس USB یا USB OTG و یا USB host بهره نبرده و بدین منظور در صورت تمایل اتصال لوازم جانبی به گوشی حتما می‌بایست از بلوتوث دستگاه استفاده کنید.

رابط کاربری

شرکت اپل طبق رسمی نانوشته در ماه ژوئن از نسخه بعدی سیستم عامل خود با نام iOS 9 رونمایی به عمل آورد. در ابتدای کار و با نگاهی به ظاهر این نگارش جدید، هیچ حس هیجانی به کاربران منتقل نمی‌شد. زیرا ظاهر آن شباهت بسیار زیادی به نسخه پیشین این سیستم عامل داشت. در واقع این ویرایش جدید تنها دارای تعدادی ویژگی و قابلیت جالب و جدید بود. اما بعد از گذشت ما‌ه‌ها داستان کمی تغییر کرده و دو واقع این نسخه با دریافت بروزرسانی جدید خود که مربوط به ویژگی 3D Touch نمایشگر گوشی و همچنین API‌های جدید به منظور دسترسی توسعه‌دهندگان برنامه‌ها بود، مسیر جدیدی را به کاربران خود نشان داد. بسته به اینکه چه مدت طول می‌کشد تا با این فناوری جدید کنار آمده و به آن عادت کنیم، مسلما این گونه نمایشگرها نیز می‌توانند همانند پنل‌های چند لمسی خازنی، طرفداران بسیار زیادی را سوی خود جلب کنند.

gsmare na_005

مطمئنا قرارگیری فناوری 3D Touch، به جهت اعمال فشار بیشتر و یا مدت‌دارتر می‌تواند جسجرهای لمسی خاصی را بوجود آورد. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که ببینیم این فناوری توسط توسعه‌دهندگان بر روی بازی‌های مختلفی قرار بگیرد. در بخش‌های دیگر به صورت اختصاصی به فناوری لمس سه بعدی اپل خواهیم پرداخت. فعلا در این بخش، رابط کاربری گوشی و مبانی اصلی آن را نشانه خواهیم رفت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

نگارش نهم سیستم عامل iOS اپل از برنامه‌های پیشفرض جدیدی بهره‌مند است. اپلیکیشن‌های News و Notes از این دسته هستند. البته برنامه‌های دیگر مانند Maps در بخش‌هایی دچار تغییراتی شده و بهبود یافته‌اند. برنامه‌های Mail و Messages هم بروزرسانی شده و در کنار آن فونت سیستمی نیز تغییر پیدا کرده است. در عین حال سرویس Siri اپل نیز باهوش‌تر شده و هم اینک می‌تواند به سرویس Spotlight Search گوشی مستقیما دسترسی داشته باشد. همانطور که گفته شده iOS9 از نظر ظاهری به نسخه پیشین خود شباهت بسیار زیادی دارد. تمامی برنامه‌ها در بخش هوم اسکرین یا همان صفحه اصلی گوشی قرار داشته و امکان دسته‌بندی آنها در پوشه‌هایی خاص وجود دارد. نوار پایینی نمایشگر گوشی نیز می‌تواند تا چهار آیکون برنامه گنجایش داشته باشد. آیکون‌های سیستمیک گوشی، رنگ‌های پوسته‌ها و تم‌ها و همچنین ویژگی شفافیت آنها شباهت کاملی به iOS 8 دارد. قفل صفحه یا همان لاک اسکرین گوشی نیز تغییر خاصی نکرده است اما با این حال هم اینک از ویژگی نمایش زنده تصاویر پس‌زمینه پشتیبانی می‌کند به منظور فعال‌سازی انیمیشن‌های این بخش نیز می‌بایست به مدت سه ثانیه انگشت خود را با فشار زیاد بر روی نمایشگر گوشی نگه دارید. البته شک داریم که کاربران از این ویژگی و جسجر لمسی به دفعات استفاده کنند.

بخش مدیریت و کنترل مرکزی (Control Center) که از بخش زیرین نمایشگر گوشی ظاهر می‌شود دارای همان بخش‌های تاگل‌ها، آیکون میانبرها و کنترل اصوات دستگاه است. صفحه اعلانات گوشی نیز که از قسمت فوقانی نمایشگر گوشی پایین می‌آید دارای دو زبانه Today و Notification می‌باشد. هیچگونه ویژگی ویجت‌های جدید و یا تنظیمات اعلانات گوشی در این بخش یافت نمی‌شود. رابط کاربری بخش جابه‌جایی میان برنامه‌های (Task-switcher) این گوشی نیز کمی تغییر کرده است و در واقع هم اینک شاهد ظاهر تخت و کارتی پنجره‌‌ها نیستیم. در واقع هم اکنون پنجره‌هایی شناور و سه بعدی با انیمیشن چرخشی جای آن را گرفته‌اند. در این نسخه نیز تنها می‌توانید نشان سه برنامه را در این بخش ملاقات کنید و البته برای جابه‌جایی میان آنها به زحمت بیشتری نیاز است. در نهایت باید گفت که این تغییرات خیلی به مذاق ما خوش نیامد.

gsmarena_006

صفحه جابه‌جایی میان برنامه‌ها

از طرفی این گوشی از قابلیت جابه‌جایی سریع میان‌ برنامه‌های در حال اجرا نیز پشتیبانی می‌کند که البته این مورد از طریق جسجرهای لمسی فناوری فورس تاچ اپل امکان‌پذیر می‌شود. بدین منظور می‌بایست ابتدا از منتهاالیه سمت چپ نمایشگر با لمس پرفشاری انگشت خود را به سمت داخل نمایشگر حرکت دهید تا پنل app switcher گوشی گشوده شود. بر حسب برنامه‌ای که در این پنل بر روی آن قرار گرفته‌اید، سیستم به طور خودکار شما را بین این اپلیکیشن و برنامه گشوده شده جابه‌جا خواهد کرد. برای مثال در حین وب‌گردی در حال چت کردن از طریق فیس‌بوک نیز هستید. می‌توانید به سادگی با حرکت لمسی و پرفشار از غربی‌ترین بخش نمایشگر به سمت داخل، میان برنامه‌ها جابه‌جا شوید. شاید در ابتدا این کار کمی سخت به نظر برسد اما در ادامه به آن عادت کرده و این عمل بسیار دلپذیر و کارا خواهد بود. فیلد جستجوی Spotlight این گوشی نیز پیشرفت‌هایی داشته است. کاربر می‌تواند فیلد مربوط به این سرویس را با به پایین سُُر دادن انگشت خود در هر بخشی از نمایشگر زمانی که در صفحه هوم اسکرین گوشی قرار دارد، ظاهر نماید. علاوه بر آن این مورد از طریق رفتن به غربی‌ترین قاب نیز امکان‌پذیر خواهد بود. این بخش هم اینک از بروزرسانی‌های خوبی برخوردار بوده و می‌تواند محاسبات ساده ریاضی و همچنین تبدیلات را به خوبی انجام دهد. همچنین در این بخش امکان اطلاع پیدا کردن از وضعیت آب و هوا و نتایج بازی‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر آن با جستجوی نام یک مخاطب در این بخش، امکاناتی همچون برقراری تماس و یا ارسال پیامک به طور مجزا نیز وجود خواهد داشت.

از آنجایی که رابط کاربری این گوشی فاقد هر گونه ویژگی‌های مالتی تسکینگ می‌باشد، این گوشی دارای حالتی به نام Landscape است که برای بخش هوم اسکرین گوشی ساخته شده است. از طرفی در این مود بعضی از برنامه‌های پیشفرض موجود در گوشی دارای قابلیتی به منظور نمایش اطلاعات در دو قاب مجزا می‌باشند که البته نسبتا ساده به نظر می‌آید. البته در برنامه مرورگر سافاری موجود در این گوشی، اپل پا را کمی فراتر گذاشته و محل کلیدهای کنترلی برنامه را از بخش پایینی نمایشگر به قسمت بالایی آن نزدیک به محل آدرس پیوندها منتقل نموده است. همچنین در این محل نوار دیگری به منظور دسترسی سریع‌تر به زبانه‌ای دیگر جای داده شده است.

سرویس Siri در این نسخه از سیستم عامل بسیار باهوش‌تر از قبل شده است. علاوه بر ویژگی‌های گذشته هم اینک سیری می‌تواند در بین تصاویر و فیلم‌های شما جستجو کرده و آنها را بر اساس اطلاعات مربوط به تاریخ، زمان و مکان و یا نام آلبوم پیدا کرده و به نمایش بگذارد. این سرویس صوتی تمامی عبارات جستجو شده و همچنین نوشته شده شما در برنامه‌های Safari و Mail و همچنین Notes و Messages را به یاد آورده و در کنار آن از اطلاعات ناوبری مربوط به عبور و مرور شهری نیز پشتیبانی می‌کند. در نهایت در صورت لزوم می‌توانید با گفتن عبارت “Hey, Siri” به سادگی سرویس سیری را احضار کنید.

علاوه بر آن شرکت اپل سرویسی را تدارک دیده است که همانند سرویس Google Now بوده و در واقع اطلاعات مورد نیازتان را در هنگام شروع نوشتن و یا زمان رفتن به بیرون، در پیش رویتان قرار خواهد داد. علاوه بر آن در iOS 9 پشتیبانی از تعداد زبان‌های زنده دنیا در سرویس‌های Siri و Spotlight و بخش پیش‌بینی نوشتاری، غلط‌یابی نوشتاری، دیکشنری و اسپل کلمات افزایش یافته است. سرویس سیری هم اینک از زبان‌های اتریشی، آلمانی، بلژیکی، فرانسوی و نروژی نیز پشتیبانی می‌کند. سرویس اسپات‌لایت نیز زبان مکزیکی را پوشش می‌دهد. سرویس حدس کلمات این نسخه نیز هم اکنون از زبان‌های بلژیکی، فرانسوی، اتریشی، آلمانی، هندی، مکزیکی، اسپانیایی و تعدادی زبان دیگر پشتیبانی می‌کند. با استفاده از زبان‌های کره‌ای و فنلاندی نیز می‌توان به اسپل کلمات پرداخت. غلط‌یابی کلمات نیز با استفاده از زبان‌های بلژیکی، ایرلندی، فیلیپینی، و آفریقای جنوبی به همراه اتریشی و اسپانیایی (برای شیلی و کلمبیا) امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر آن در بخش حدس کلمات این نگارش از سیستم عامل، سرویس مزبور نحوه تایپ و جستجوی صحیح کلمات و عبارات را به شما آموزش خواهد داد. مسلما این سرویس کمی سنگینی بار قرار گرفته بر روی دوش سیری را خواهد کاست.

فناوری 3D Touch

هم اینک تکنولوژی لمس سه بعدی (یا همان فورس تاچ) تنها در اپلیکیشن‌های خاصی قابل استفاده است. علاوه بر آن این سرویس را می‌توان در بخش‌های لاک اسکرین و هوم اسکرین نیز به کار برد. چون قبلا در مورد جسجرهای لمسی این فناوری در بخش قفل صفحه گوشی صحبت کردیم، اینبار در مورد موارد استفاده از آن در قسمت هوم اسکرین گوشی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

gsmarena_010

با فشار بر روی آیکون برنامه Message، پنجره شناوری گشوده خواهد شد که بر روی آن دو گزینه ایجاد پیام جدید و لیستی کوتاه از مخاطبین دوست‌داشتنی شما قرار خواهد گرفت. علاوه بر آن با فشار زیاد بر آیکون برنامه Phone، گزینه‌های مثل ساخت یک مخاطب جدید و همچنین لیست کوتاهی از پرمکالمه‌ترین مخاطب‌ها به نمایش در خواهد آمد.

با اعمال فشار بر روی آیکون برنامه Calendar، گزینه‌ای به منظور ایجاد یک رویداد جدید به نمایش در خواهد آمد. با اجرای همین جسجر بر روی آیکون اپلیکیشن Clock، سه گزینه برای ایجاد یک هشدار، زمان‌سنج و همچنین کرونومتر نمایش داده خواهد شد. در برنامه Maps چهار گزینه شامل راهنمایی به سمت خانه، به اشتراک گذاری محل حضور، نشانه‌گذاری محل حضور و همچنین جستجو در حوالی محل حضور وجود خواهند داشت. بر روی برنامه Stores این گوشی دو گزینه Redeem و جستجو ظاهر خواهند شد. بر روی اپلیکیشن Camera نیز چهار گزینه شامل ثبت عکس معمولی، ثبت عکس سلفی، ضبط معمولی ویدئو و همچنین فیلم‌برداری اسلوموشن نمایش داده خواهند شد.

با انجام جسجر فشار بر روی آیکون Safari، چهار گزینه شامل مشاهده لیست صفحات ذخیره شده برای خواندن، لیست بوکمارک‌ها، ایجاد زبانه‌ای جدید برای مرورگری ناشناس و همچنین ایجاد زبانه‌ جدید معمولی ظاهر خواهند شد. برنامه Mail گوشی نیز چهار گزینه دیگر شامل صندوق پیام‌ها، VIP، ایجاد پیام جدید و همچنین جستجو در بین پیام‌ها را نشان می‌دهد. برنامه Music نیز گزینه Play Beats را نشان می‌دهد و علاوه بر آن اپلیکیشن Notes نیز گزینه‌هایی همچون ایجاد نوشته جدید، نقاشی جدید و همچنین ایجاد نوشته تصویری را به نمایش خواهد گذاشت.

جسجرهای لمسی فورس تاچ مربوط به صفحه اصلی این گوشی، همانطور که مشاهده کردید بسیار جالب و کاربردی هستند. البته با این حال مسلما استفاده از این تکنولوژی در رابط کاربری داخل برنامه‌ و اپلیکیشن‌ها بسیار جالب و کاراتر خواهد بود. تمامی این اعمال با اعمال فشار زیاد و مدت‌دار قابل استفاده خواهد بود. البته این موارد تنها به منظور نگاهی کوتاه به سرویس‌ها به کار می‌روند. در داخل برنامه Mail با اعمال فشار بر روی یکی از ایمیل‌ها، ابتدا آن گزینه به وسیله غیرشفاف شدن دیگر گزینه به نمایش در خواهد آمد. با اعمال کمی فشار بیشتر، پنجره‌ای شناور ظاهر خواهد شد که محتویات آن ایمیل را برای شما نمایش خواهد گذاشت. با اعمال فشار بیشتر، ایمیل مزبور کاملا گشوده خواهد شد. همچنین با برداشتن دست خود از روی آن، این گزینه به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

هنگامی که پنجره شناوری یک ایمیل باز نگه داشته شده است با سُر دادن انگشت خود به سمت بالا می‌توانید به گزینه‌های بسیار زیادی شامل Reply, Forward, Mark, Notify Me و Move دسترسی داشته باشید. علاوه بر این موارد، تمامی موارد گفته شده بر روی اپلیکیشن Messages نیز امکان‌پذیر بوده و در واقع با فشاری زیاد بر روی یک مخاطب، آخرین پیام‌های رد و بدل شده پیش‌نمایش خواهد شد. علاوه بر آن با اعمال فشار بیشتر، به محل مکالمه نوشتاری با مخاطب مزبور وارد خواهید شد.

در اپلیکیشن Phone گوشی با اعمال فشار بر روی آیکون یک مخاطب پنجره شناور کوچکی به همراه گزینه‌های ارسال پیامک، ایمیل و همچنین برقراری تماس ظاهر می‌شوند. با فشار آوردن بر روی آیکون یکی از روزها در برنامه Calendar، پیش‌نمایشی از رویدادهای آن روز به نمایش در خواهد آمد. با فشار بیشتر، نمای کلی رویدادهای آن روز ظاهر خواهد شد. برنامه Notes نیز به همین روال ساخته شده است.

با انجام جسجر فشار بر روی یک عکس در برنامه گالری گوشی، پیش‌نمایشی از آن عکس ظاهر خواهد شد. اگر انگشت خود را به سمت بالا حرکت دهید، منویی با گزینه‌های کپی، به اشتراک‌گذاری و حذف ظاهر خواهند شد. در صورت پایین کشیدن انگشت یا رها کردن آن، تصویر به جای اول خود باز خواهد گشت. در صورتی که یک عکس را قبلا باز کرده باشید، با اعمال فشار بر روی آن در صورت امکان آن عکس برای سرویس Live Photo فراخوانی خواهد شد.

در برنامه Safari زمانی که بر روی یک لینک فشار می‌آورید پیش‌نمایشی از آن به نمایش در خواهد آمد که با فشار بیشتر بر روی آن، پیوند مزبور به طور کامل گشوده خواهد شد. همچنین با رها کردن آن اوضاع به حالت اول باز خواهد گشت.

از بهترین و کاربردی‌ترین قابلیت‌های فورس تاچ، در حوزه انتخاب و گزینش متون نهفته است. اگر به شکلی معمولی بر روی یک متن اشاره کنید و سپس انگشت خود را بر روی آن نگه دارید، می‌توانید بر روی متون مزبور جابه‌جا شده و آنها را گزینش کنید. شما می‌توانید این کار را به سادگی با فشار زیاد بر روی یک متن نیز انجام دهید. این موارد، بخشی از ویژگی‌های فناوری فورس تاچ اپل هستند که البته مسلما لذت استفاده از این تکنولوژی به این بخش‌ها ختم نخواهد شد. البته اینطور هم به نظر می‌آید که شرکت اپل در حال رساندن راهنمایی‌هایی به توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های این سیستم عامل است. در واقع این جسجرها نوعی ایده برای ساختن برنامه‌هایی جالب‌تر و بهتر هستند. با تمام این تفاسیر باید گفت که تکنولوژی لمس سه بعدی، فناوری خاصی است که تا سال‌ها می‌تواند کاربری گوشی‌های هوشمند را تغییر دهد. دقیقا همانند مثال‌هایی از حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت و یا نمایشگرهای چند لمسی، که شرکت اپل آنها را در گوشی‌های هوشمند به یک استاندارد تبدیل کرد. از طرفی چیزی که باعث می‌شود آتش تکنولوژی فورس تاچ در بین دیگر شرکت‌ها داغ‌تر شود، ارائه محصولاتی این چنینی از دیگر کمپانی‌ها حتی کمی قبل‌تر از رویداد شرکت اپل بود که باعث شد نشان علاقه‌مندی دیگر شرکت‌ها به این تکنولوژی جدید نمایان شود. علاوه بر آن توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند با خیال آسوده‌تری به ارائه محصولاتی با پشتیبانی از این فناوری در پلتفرم‌های مختلف بپردازند.

قدرت سخت‌افزاری و بنچمارک‌ها

گوشی آیفون 6 اس پلاس اپل مجهز به تراشه قدرتمند A9 این شرکت است. این چیپ در بخش CPU خود دارای دو هسته 1.8 گیگاهرتزی بوده و دارای واحد گرافیکی شش هسته‌ای بسیار قدرتمند PowerVR GT7600 به همراه میزان حافظه RAM دو گیگابایت می‌باشد. چیپ‌های قرار داده شده در این گوشی از نوع تراشه‌های 14 نانومتری ساخته شده توسط سامسونگ و یا 16 نانومتری ساخته شده توسط TSMC هستند. تمام این موارد این موضوع را به اثبات می‌رساند که تراشه A9 این شرکت در تمامی جنبه‌ها بسیار قدرتمند و سطح بالاست.

gsmarena_006

کمپانی اپل همیشه بر روی عملکرد سطح بالای تک هسته‌ای تراشه‌های خود تمرکز و توجه خاصی داشته است. در واقع این مورد در سیستم عامل iOS نیز بسیار مهم محسوب می‌شود. البته در آزمایشات به عمل آمده متوجه شدیم که هسته 64 بیتی Twister این تراشه بهترین، سریع‌ترین و قدرتمندترین هسته پردازشی CPU موجود در بازار (تا به امروز) می‌باشد. از طرفی هم اینک این تراشه دارای دو عدد از این هسته‌ها است که بهتر است نتیجه عملکرد آنها را در بنچمارک‌ها مشاهده کنیم.

در هنگام اجرای تست گک بنچ 3 شاهد نمایش خیره‌کننده‌ای از هسته‌های پردازشی CPU تراشه موجود در این گوشی بودیم. این تراشه توانست در بنچمارک تست خام CPU تراشه‌ها، چیپ اسنپدراگون 810 کوالکام مجهز به چهار هسته قدرتمند کورتکس A57 را شکست دهد. البته در نهایت از تراشه اگزینوس 7420 سامسونگ در این زمینه عقب مانده است زیرا میزان فرکانس کاری آن کمتر بوده است. لازم به ذکر است که این گوشی از بروزرسانی iOS 9.0.1 استفاده می‌کند.

Untitled

از طرفی در بخش تست تک هسته‌ای شاهد امتیازات بسیار متفاوتی هستیم. هسته Twister تراشه A9 این گوشی توانست به طرز دیوانه‌واری تمامی حریفان سرسخت خود را با اختلاف بسیار زیادی شکست دهد. تا جایی که جالب است بدانید که امتیاز تک هسته‌ای تراشه A9 موجود در گوشی آیفون 6 اس با امتیاز 8 هسته کورتکس A53 موجود در گوشی m2 note میزو تقریبا برابری می‌کند!

Untitled

در طی تست ترکیبی بیس مارک 2.0 که به عملکرد CPU، واحد گرافیکی، سرعت حافظه داخلی، وب‌گردی و پردازش سیستمی امتیازی تعلق می‌گیرد، گوشی آیفون 6 اس اپل توانست به لطف بهینه‌سازی‌های انجام گرفته بر روی گوشی بهترین نتیجه را در بین دیگر رقبا به خود اختصاص دهد.

Untitled

در ادامه و در سری تست‌های بنچمارک GFX، واحد گرافیکی PowerVR GT7600 این تراشه مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. در طی تست‌های صفحه خاموش 1080p، تراشه موجود در این گوشی توانست توانایی‌های خود را به همگان اثبات کند. حال آنکه در بخش صفحه روشن (OnScreen) رقابت برای دیگر رقبا سخت شده و در واقع به دلیل پایین بودن دقت تصویر نمایشگر نماینده اپل نسبت به دیگر گوشی‌ها، فشار پردازشی بیشتری به تراشه‌های دیگر گوشی‌ها وارد می‌شود و البته کار آیفون 6 اس پلاس در این بخش راحتتر است. با نگاهی به نتایج متوجه این موضوع می‌شویم که آیفون 6 اس پلاس و واحد گرافیکی بسیار قدرتمند آن توانست به سادگی تمامی رقبا را در تمامی جنبه از سر راه بردارد.

Untitled 2 3 4

از آن جایی که سیستم عامل اندروید دارای API‌ به نام OpenGL ES 3.1 است، در سیستم عامل iOS 9، بخش گرافیکی آن با موردی به نام Metal لحاظ می‌شود. هر دو مورد به بازی‌ها اجزا می‌دهند تا به طور تمام و کمال از واحد گرافیکی تراشه استفاده شود. در طی تست بیس مارک و در نسخه BaseMark ES3.1 / Metal، این برنامه توانسته است در این زمینه امتیازات این دو نوع از واحدهای گرافیکی را با مقیاسی یکسان در کنار هم قرار دهد. همانطور که در بخش زیر مشاهده می‌کنید، آیفون 6 اس پلاس به لطف در اختیار داشتن نمایشگری با دقت کمتر توانست امتیاز بسیار بهتری را نسبت به دیگر گوشی‌های هوشمند از آن خود کند.

Untitled

متاسفانه به دلیل بروزرسانی‌های انجام گرفته بر روی مرورگر پیشفرض سافاری موجود بر روی این گوشی، تست بروس مارک را نتوانستیم بر روی آن اجرا کنیم. اما با این حال به منظور بررسی عملکرد اجرای کدهای جاوا اسکریپت، بنچمارک کراکن را بر روی این گوشی به اجرا در آوردیم. آیفون 6 اس پلاس توانست دوباره در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند رده‌بالای بازار، بهترین امتیاز و جایگاه اول را به خود اختصاص دهد.

Untitled

در پایان باید این طور اظهار کرد که تراشه A9 اپل یکی از بهترین چیپ و قوی‌ترین چیپ‌های موجود در بازار فروش گوشی‌های هوشمند است. در واقع اگر بخواهیم صادقانه در این مورد صحبت کنیم، آیفون 6 اس پلاس نه تنها سریع‌ترین آیفون ساخته شده تا به این تاریخ می‌باشد، بلکه سریع‌ترین گوشی هوشمندی است که تا به امروز تولید شده است. شرکت اپل نیز خیال کاربران خود را از بابت مشاهده هر گونه تاخیر و مشکلی راحت کرده است و با این عمل خود قول بهترین عملکرد را از این گوشی و چیپ درون آن می‌دهد. در پایان می‌بایست به این موضوع اشاره کرد که تراشه A9 اپل با این امتیازات تا سال‌های درازی عملکرد خوب خود به منظور رقابت با دیگر گوشی‌های هوشمند را ضمانت کرده و کاربران هم اینک می‌توانند با خیالی آسوده، سنگین‌ترین برنامه‌های موجود در بازار را بر روی آن به اجرا در آورند.

برنامه شماره‌گیری و دفترچه تلفن

اپلیکیشن شماره‌گیری موجود در iOS 9 نسبت به نسل پیشین خود تغییر خاصی نکرده است. پشتیبانی از تکنولوژی فورس تاچ که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، از جمله تغییرات بوجود آمده در این برنامه به حساب می‌آید. جسجرهای فورس تاچ این برنامه همانند ویژگی Quick Contacts در سیستم عامل اندروید عمل می‌کند (نمایش پنجره‌ای کوچک و ارائه گزینه‌های برقراری تماس، ارسال پیامک و ایمیل). برنامه دفترچه تلفن این گوشی از ویژگی شماره‌گیری هوشمند برخوردار نیست. اما خوشبختانه دارای قابلیت Blacklist می‌باشد و می‌توان ارتباط با مخاطبین خاص را از این نظر مسدود ساخت.

سرویس FaceTime اپل نیز برای سیستم عامل‌های iOS پشتیبانی کننده و همچنین دستگاه‌های دارای سیستم عامل Mac اپل موجود می‌باشد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید با کاربر دیگری که دارای این سرویس است به طور رایگان تماس صوتی و یا تصویری بر قرار سازید. علاوه بر آن در برنامه iMessage این گوشی نیز می‌توانید به سادگی پیام‌های نوشتاری و یا چند رسانه‌ای شامل پیام‌های صوتی ضبط شده را به هر کاربر دیگری که صاحب این برنامه است ارسال نمایید.

برنامه‌های پیام‌رسانی و ایمیل

نما و ظاهر رابط کاربری این برنامه شباهت بسیار زیادی به نسخه iOS 8 آن دارد. البته هم اینک این برنامه از قابلیت 3D Touch اپل نیز پشتیبانی کرده و می‌توان به سادگی با فشار بر روی آیکون یکی از مخاطبین، اطلاعات مکالماتی آن را پیش‌نمایش کرد. برنامه Mail این گوشی نیز تغییر خیلی خاصی نکرده است. تنها تغییر قابل توجه مربوط به ویژگی فورس تاچ این برنامه بوده که با فشار بر روی هر ایمیل، پنجره‌ای شناور و کوچک ظاهر می‌شود که دارای گزینه‌های پاسخ، فوروارد و حذف ایمیل است.

صفحه کلید مجازی 

صفحه کلید مجازی نسخه iOS 9 نیز نسبت به نسل پیشین تغییر خاصی نکرده است. تغییرات اعمال شده در الگوریتم سرویس QuickType به منظور حدس کلمات در این ویرایش بهبود پیدا کرده است. علاوه بر آن این برنامه از کاربران خود اطلاعاتی در مورد نمونه‌های تایپ نوشتاری، لغت‌ها، مخاطبینی که بیشتر با آنها در ارتباط هستید و همچنین موضوعاتی که درباره آنها صحبت می‌کنید را یاد خواهد گرفت. علاوه بر آن این برنامه موضوع مربوط به هر نوشته را درک خواهد کرد و بسته به رسمی و یا غیر رسمی بودن مکالمات، پیشنهادات مناسبی را به شما ارائه خواهد داد.

برنامه گالری

اپلیکیشن گالری این گوشی که با نام Photos شناخته می‌شود دارای رابط کاربری و ظاهر بسیار مشابهی با iOS 8 است. تصاویر قرار گرفته در این بخش بر اساس تاریخ و مکان اطلاعات عکس‌ها دسته بندی می‌شوند. علاوه بر آن در بین نماهای Moments و Collections و یا Year می‌توانید به تماشای تصاویر خود بپردازید.

با استفاده از سرویس خاص این سیستم عامل نیز می‌توانید تا مدت 30 روز، عکس‌ها و آلبوم‌های حذف شده خود را بازگردانی کنید. بخش جستجوی این برنامه نیز هم اینک بهبود یافته است و کماکان می‌توانید به سادگی بر اساس اطلاعات مربوط به مکان و زمان ثبت تصاویر در بین آنها به جستجو بپردازید. جالب است بدانید که این سرویس تنها به برنامه گالری گوشی محدود نشده و سیری نیز می‌تواند از آن استفاده کند. این ویژگی برای کسانی که دارای عکس‌ها بسیار زیادی در آیفون خود هستند بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. قابلیت Live Photo در این گوشی نیز قابل مشاهده است. با استفاده از ویژگی Live Photo که به طور پیشفرض در گوشی فعال است، در هنگام عکاسی یک کلیپ سه ثانیه‌ای (1.5 ثانیه قبل و 1.5 ثانیه بعد از فشردن دکمه شاتر) ساخته می‌شود. این ویژگی قبلا در گوشی‌های سری وان شرکت اچ‌تی‌سی قابل مشاهده بود و با نام Zoe شناخته می‌شد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید خاطرات بسیار شیرینی را از لحظات خود به ثبت برسانید. قبلا به فناوری 3D Touch این برنامه اشاره کردیم. با استفاده از این ویژگی می‌توانید پیش‌نمایشی از عکس معمولی و همچنین تصاویر Live Photos داشته باشید. این سرویس در یک پنجره شناور و کوچک باز می‌شود و در صورت بالا بردن انگشت خود می‌توانید به گزینه‌های Copy, Share, Delete دسترسی داشته باشید. سرویس ویرایشگر یکپارچه شده این برنامه نیز بسیار مجهز است و می‌تواند به راحتی تصاویر موجود در گوشی را از نظر کیفی بهبود بخشد. این برنامه یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ویرایشگر عکس است که تا به حال در گوشی‌های هوشمند شاهد آن بودیم. در واقع علاوه بر وجود تنظیمات دستی بسیار زیاد، این برنامه از ابزار ویرایش خودکار بسیار خوبی نیز بهره می‌برد.

برنامه ویدئو پلیر

متاسفانه در اپلیکیشن ویدئو پلیر iOS 9 تغییرات خاصی دیده نمی‌شود. تنها امکان آپلود کردن محتواهایی با فرمت‌های پشتیبانی شونده در iTunes وجود خواهد داشت و البته از همین راه نیز تنها می‌توان از فروشگاه iTunes خرید کرد. مسلما این مورد یکی از ناامیدکننده‌ترین موضوعاتی است که درباره این پلتفرم می‌توان از آن یاد کرد. علاوه بر آن فقدان وجود رابط کاربری مناسب از دیگر معایب این برنامه بوده و البته عدم پشتیبانی از فرمت‌ها و کدک‌هایی خاص از بزرگترین معایب آن به حساب می‌آید. خوشبختانه برنامه‌های ویدئو پلیر بسیار زیادی در فروشگاه App Store اپل وجود دارند و به همین دلیل نباید خیلی نگران این موضوع بود. با استفاده از یک برنامه جانبی مناسب مسلما می‌توانید از ویژگی‌های سخت‌افزاری بسیار بالای این گوشی استفاده کرده و پخش هر فایل ویدئویی با هر فرمتی را در کنار نمایش زیرنویس و یا ویژگی پخش بر روی نمایشگرهای جانبی را به طور مستقیم استفاده نمایید.

برنامه موزیک پلیر

اپلیکیشن پخش کننده فایل‌های صوتی iOS 9 شباهت زیادی به نسخه iOS 8 آن دارد. این برنامه از قابلیت‌های iTunes Radio و iTunes Match به همراه iCloud Music پشتیبانی می‌کند. این اپلیکیشن به iTunes کامپیوتر شخصی شما متصل شده و از طریق Match و یا iCloud قادر است آهنگ‌ها را پخش نماید. علاوه بر آن این گوشی دارای برنامه Apple Music نیز هست. کاربری این برنامه شباهت بسیار زیادی به اپلیکیشن Google Music در سیستم عامل اندروید دارد. علاوه بر موارد معمولی یک پخش کننده موزیک، با استفاده از این برنامه می‌توانید موزیک‌ها را برای استفاده آفلاین دانلود کنید. همچنین بر خلاف اپلیکیشن Google Music این برنامه می‌توانید آهنگ‌ها را به صورت تکی نیز از یک آلبوم دریافت نماید.

اپلیکیشن Apple Music دارای ویژگی جستجوی آهنگ‌ها نیز می‌باشد و می‌توانید آهنگ‌های مورد علاقه خود را به سادگی در آن جستجو نمایید. شرکت اپل نیز خود می‌داند که با اضافه کردن این گونه ویژگی‌ها نمی‌تواند به سادگی با سرویس‌هایی همچون Google Music، Spotify و یا Groove مایکروسافت رقابت کند. بنابراین تلاش می‌کند شما را به هنرمند محبوبتان نزدیک‌تر کند. در واقع با استفاده از ویژگی پیشنهاد هوشمند این سرویس می‌توانید بروزرسانی‌های مربوط به هنرمند محبوب خود را دنبال کرده و مطمئن شوید که هیچ خبری درباره آن را از دست نمی‌دهید. از طرفی در این برنامه هر دوی کاربران و هنرمندان می‌توانند محتواهای اجتماعی خود را به اشتراک بگذارند که البته این ویژگی به پیشرفت این برنامه کمک بسیار زیادی می‌کند. سرویس Apple Music در کشورهای و مناطق مختلف دارای هزینه‌های متفاوتی است. این برنامه به مدت سه ماه استفاده رایگان و آزمایشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته بعد از اینکه با پرداخت 2.99 دلار در بعضی بازارهای آسیایی و یا 9.99 پوند در بریتانیا و یا در دیگر مناطق دنیا، وارد معامله با اپل شدید. علاوه بر آن با صرف هزینه 14.99 دلار یا 14.99 یورو در ماه می‌توانید به صورت خانوادگی (تا شش نفر) از این سرویس استفاده نمایید.

کیفیت صدای خروجی گوشی

نتایج کسب شده توسط گوشی آیفون 6 اس پلاس اپل شباهت بسیار زیادی به نسل پیشین و همچنین نسخه کوچکتر خود با نام آیفون 6 اس دارد. در هنگام اتصال یک پخش کننده صوتی خارجی به این گوشی شاهد کیفیت صدای بسیار مناسبی بودیم هر چند در این زمینه امتیاز مربوط به هماهنگی صوتی در بخش صدای استریو کمی ضعیف بود. البته خبر خوش در این حیطه مربوط به عدم کاهش کیفیت صدای و امتیازات مربوط به آن در هنگام اتصال هدفون‌های استاندارد تست به این گوشی می‌شود. در هر دو تست انجام گرفته بر روی این گوشی، میزان بلندی صدای خروجی گوشی کمی بالاتر از حد میانگین بود و از طرفی شفافیت صدای خروجی آن نیز در حد بسیار رضایت‌بخش و مناسبی قرار داشت هر چند از بهترین‌های موجود در بازار نبود.

Untitled s

دوربین

از مهمترین بروزرسانی‌های اعمال شده بر روی آیفون 6 اس پلاس مربوط به افزایش میزان دقت حسگر دوربین اصلی آن است. آیفون 6 اس پلاس اپل دارای دوربین اصلی با دقت 12 مگاپیکسل بوده و بعد از چهار نسل از گوشی‌ها که دارای دوربینی با دقت 8 مگاپیکسل بودند، این تغییر، بسیار بزرگ به حساب می‌‌آید. علاوه بر آن دوربین سلفی این گوشی نیز هم اینک دارای میزان دقت 5 مگاپیکسل بوده و پیشرفت بسیار خوبی داشته است. هر دو دوربین دارای لنزی با عدد دیافراگم F/2.2 هستند. به لطف وجود دوربین 12 مگاپیکسلی و همچنین تراشه بسیار قدرتمند، با استفاده از این گوشی می‌توانید با دقت 4K فیلمبرداری کرده و یا از ویژگی Live Photos آن استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که مورد اخیر قبلا در گوشی‌های HTC One وجود داشت.

gsmarena_007

بوسیله این قابلیت‌ها، ویدئوهایی با دقت 1440×1080 پیکسل به مدت سه ثانیه به همراه صدا ضبط خواهد شد و این فیلم‌ها دارای فریم‌ریت 14 ثانیه‌ای هستند. این فایل‌ها هر کدام دارای حجمی برابر 3 یا 4 مگابایت بوده و مسلما اگر دارای نسخه 16 گیگابایتی این گوشی هستید، به مشکل بزرگی برمی‌خورید. دوربین سلفی این گوشی از ویژگی‌های Auto HDR و ضبط 1080p ویدئوها پشتیبانی کرده و می‌تواند از طریق نمایشگر Retina گوشی چهره کاربر را هنگام عکاسی روشن کند. فوکوس در دوربین سلفی این گوشی ثابت است اما می‌توانید تنظیمات مربوط به نوردهی دوربین را با لمس و نگه داشتن انگشت بر روی نمایشگر گوشی قفل نمایید. رابط کاربری برنامه دوربین به نسل پیش شباهت بسیار فراوانی دارد. در صورت لمس نمایشگر به منظور فوکوس، درجه‌بندی خاصی به جهت کنترل بر روی شاخصه‌های نوردهی ظاهر می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید به سادگی میزان جبران نوردهی تصاویر خود را دستکاری کنید. علاوه بر آن امکان قفل کردن فوکوس و نوردهی نیز وجود دارد. در بالای نمایشگر گوشی از راست به چپ گزینه‌هایی همچون انتقال به دوربین دیگر، ایجاد تایمر عکاسی (سه یا ده ثانیه‌ای)، تنظیمات HDR، تنظیمات Live Photo و همچنین تنظیمات مربوط به فلاش گوشی دیده می‌شوند. از طرفی در بالای دکمه شاتر برنامه نیز می‌توانید در بین مودهای photo و square و pano در یک سمت و video و slow-mo و همچنین time-lapse در طرف دیگر جابه‌جا شوید. علاوه بر آن به منظور عکاسی متوالی Burst mode نیز تنها می‌بایست کلید شاتر را به مدت بیشتری نگه دارید.

عکس‌برداری

با اینکه چهار سال به جهت قرار گرفتن یک حسگر 12 مگاپیکسلی بر روی این گوشی زمان صرف شد، اما با نگاهی به تصاویر ثبت شده شاهد عکس‌های خیلی شگفت‌انگیز و باکیفیتی نبودیم. جزئیات صحنه به خویی به تصویر کشیده شده‌اند اما یا این حال به خوبی گوشی آیفون 6 نبوده و حتی پردازش‌های پس از عکاسی نیز کمی مصنوعی و قابل تشخیص می‌باشند. علاوه بر آن در هنگام استفاده از حالت نوردهی خودکار نیز گاهی تصاویر بسیار overexposed (روشن شدن بسیار زیاد تصویر) هستند. اما خبرهای خوبی نیز وجود دارد و آن هم مربوط به دقت خوب ثبت رنگ‌ها و محدوده کنتراست بسیار مناسب تصاویر است. میزان محدوده گستره دینامیکی نیز بسیار عالی بوده تا جایی که با غیر‌فعالسازی مود HDR هنوز هم جزئیات تصاویر بسیار واضح هستند. اگر امروز یکی از روزهای سال 2014 بود، نمونه تصاویر این گوشی را در بین بهترین‌های بازار، در جایگاه اول می‌دانستیم. اما با نگاهی به تصاویر سری گوشی‌های گلکسی اس 6 سامسونگ و اکسپریا زد5 سونی، مسلما نظرتان تغییر خواهد کرد. در واقع عکس‌های آیفون 6 اس پلاس خوب هستند اما بهترین نیستند. در بخش زیر شاهد نمونه تصاویر دوربین اصلی آیفون 6 اس پلاس با ابعاد کوچکتر هستید:

از طرفی به منظور مقایسه بهتر با استفاده از گوشی‌های آیفون 6 اس پلاس و گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ به عکاسی از صحنه‌ای مشابه با شرایطی یکسان پرداختیم. در ابتدای مشاهده این تصاویر شاهد اختلاف میان نسبت تصاویر ثبت شده هستیم. در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که عکس‌های ثبت شده توسط نماینده اپل از نظر میزان جزئیات تصویر به هیچ وجه با گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ قابل مقایسه نمی‌باشند.

از طرفی عکس‌های ثبت شده توسط این دو گوشی را در شرایط نوری ضعیف نیز تحت بررسی قرار دادیم و در نهایت متوجه این موضوع شدیم که تصاویر ثبت شده توسط نماینده سامسونگ دارای جزئیات بیشتر و همچنین روشن‌تری نسبت به نماینده اپل می‌باشند. تصاویر ثبت شده توسط نماینده اپل با میزان حساسیت حسگر 125 تا 250 به ثبت رسیده و از این رو میزان نویز تصویر بسیار کم هستند. اما نکته جالب اینجاست که در عکس‌های ثبت شده توسط نماینده سامسونگ با وجود قرار گرفتن حساسیت سنسور بر روی عدد بسیار بالای 1250، نویز بسیار متعادلی در این گونه تصاویر دیده می‌شود. از طرفی در عکس‌های ثبت شده توسط نماینده سامسونگ، نورها بسیار روشن و گرم‌تر دیده می‌شوند.

علاوه بر آن، حالت HDR این گوشی را نیز امتحان کرده و دیدیم که در هنگام استفاده از آن جزئیات تصویر در بخش سایه‌ها به خوبی به تصویر کشیده می‌شود. علاوه بر آن این پردازش‌ها بدون کاهش کیفیت تصاویر صورت می‌گیرد و هیچگونه اثری از overexpose شدن تصاویر نیز وجود ندارد. یکی از ویژگی‌های بسیار کارا و مناسب این بخش، امکان ذخیره کردن عکس اصلی به همراه تصویر HDR می‌باشد که البته تنظیمات مربوط به آن را می‌توانید در بخشی خاص در این برنامه بیابید.

در نهایت، این گوشی به لطف در اختیار داشتن حسگری بزرگتر، تصاویر پانوراما بسیار خوبی و وسیعی را از خود بر جای می‌گذارد. این عکس‌ها می‌توانند در نهایت میدان دید 180 درجه‌ای را پوشش داده و علاوه بر آن تصاویر 60 مگاپیکسلی با دقت 15,000 × 4,000 پیکسل را پدید آورند. هم‌پوشانی قطعات تصویر بسیار مناسب بوده و هیچگونه اثرات مصنوعی و پردازشی در آن دیده نمی‌شود. محدوده گستره دینامیکی تصاویر بسیار مناسب بوده و ثبت رنگ‌ها به خوبی و با دقت صورت می‌گیرد. در پایان باید گفت که تصاویر پانوراما خلق شده توسط این گوشی از بهترین‌هایی است که تا به امروز در این حوزه مشاهده کرده‌ایم.

gsmarena_001

در ادامه کار، با دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این گوشی نیز به عکاسی پرداختیم. میزان جزئیات تصویر خیلی چشمگیر نیست اما با این حال نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت بسیار خوبی کرده است. در واقع کیفیت تصاویر سلفی این گوشی برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی بسیار مناسب و کافی است. به سادگی می‌توان فهمید که فوکوس این دوربین بر روی فاصله نزدیک قفل و ثابت گشته است زیرا در هنگام ثبت تصاویر سلفی شاهد تار شدن نمای پس زمینه تصاویر هستیم. از طرفی برنامه دوربین این گوشی مجهز به قابلیت Retina flash نیز می‌باشد که با استفاده از آن در هنگام ثبت تصاویر سلفی در محیط‌های کم نور، نمایشگر گوشی به میزان سه برابر حالت حداکثری از خود نور ساتع خواهد کرد تا به این شکل، تصاویر سلفی بسیار باکیفیتی را به ثبت رساند.

 

فیلم‌برداری

به دلیل در اختیار داشتن تراشه‌ای بسیار قدرتمند به همراه حسگر جدید و باکیفیت‌تر، هم اینک این گوشی می‌تواند با دقت 2160p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط تصاویر اقدام نماید. علاوه بر آن فیلمبرداری 1080p نیز با نرخ‌های 30 و 60 فریم و همچنین در حالت اسلوموشن و با نرخ 120 فریم امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین می‌توانید با دقت 720p نیز بصورت حرکت آهسته با نرخ 240 فریم بر ثانیه به ضبط تصاویر اقدام نمایید. حتی گزینه‌ای برای ثبت تصاویر تایم‌لپس نیز در این بخش موجود است. رابط کاربری بخش فیلم‌برداری این گوشی بسیار ساده شده و تنها می‌توان تنظیمات مربوط به فلاش را در صفحه مربوط به آن یافت. در بخش تنظیمات این برنامه نیز می‌توانید گزینه‌های مربوط به دقت فیلمبرداری را یافته و آنها را دستکاری کنید.

ویدئوهای 4K ضبط شده دارای نرخ حجمی 51 مگابیت بر ثانیه هستند. متاسفانه در این حالت صداها به صورت مونو و با فرمت AAC با نرخ 81 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره می‌شوند. فیلم‌های 1080p نیز در حالت 30 فریم بر ثانیه با نرخ 17.6 و در نرخ 60 فریم بر ثانیه با نرخ حجمی 26 مگابیت بر ثانیه بر روی حافظه گوشی ذخیره می‌شوند. فیلم‌های 4K ضبط شده نسبت به تصاویر عکاسی شده، کمتر تحت پردازش قرار گرفته‌اند. نویز تصویر به میزان بسیار کمی دیده می‌شود اما جزئیات تصاویر به خوبی به ثبت رسیده‌اند. میزان محدوده گستره دینامیکی بسیار عالیست و فریم‌ریت‌ها به درستی ثبت می‌شوند، اما با این حال ذخیره و ضبط صدای مونو آن بسیار ناامیدکننده است. در بخش زیر می‌توانید فایل‌های ویدئویی ضبط شده توسط این گوشی (بدون هیچگونه دستکاری اضافی) را دانلود و یا مشاهده نمایید:

2160p at 30 fps – 1080p at 60 fps – 1080p at 30 fps

سخن پایانی

مطمئنا گوشی آیفون 6 اس پلاس اپل، یکی از بهترین و قدرتمندترین و البته لوکس‌ترین فبلت‌ها موجود در سطح بازار به حساب می‌آید. این گوشی به دلیل در اختیار داشتن فناوری فورس تاچ در درون خود، تغییر بسیار بزرگی نسبت به نسل پیشین یعنی گوشی آیفون 6 پلاس این کمپانی به حساب می‌آید، هر چند از نظر ظاهری تفاوت خاصی با آن ندارد. مسلما این گوشی به جهت تجهیز به نمایشگر بسیار باکیفیت، دوربین نسبتا خوب، تراشه بسیار قدرتمند، ظاهر بسیار زیبا و بدنه مستحکم، دوام باتری بسیار مناسب و همچنین قابلیت‌های نرم‌افزاری عالی به همراه حسگرهای مربوط به اثر انگشت و لمس سه بعدی، می‌تواند فبلت بسیار مناسبی برای افراد خواهان یک گوشی تمام عیار باشد. اما از طرفی این دستگاه به دلیل سنگینی و ضخامت بیشتر نسبت به نسل پیشین خود، عدم وجود شیار کارت حافظه، عدم وجود نسخه استاندارد 32 گیگابایتی، لنز بیرون‌زده دوربین اصلی و همچنین عدم وجود هیچگونه فناوری مربوط به شارژ سریع و بی‌سیم، مسلما می‌تواند نظر هر کاربر و خریداری را نسبت به خود عوض کند. اما مطمئنا در نهایت حرف آخر را برای بسیاری از کاربران، هزینه یک کالا خواهد زد. نسخه‌های 16، 32 و 128 گیگابایتی آیفون 6 اس پلاس اپل را می‌توان هم اینک به ترتیب با پرداخت هزینه 749، 849 و 949 دلار خریداری کرد. از طرفی هم اینک در بازارها و فروشگاه‌های ایرانی، نسخه‌های 16، 32 و 128 گیگابایتی آیفون 6 اس پلاس اپل را به همراه گارانتی معتبر می‌توانید به ترتیب با قیمت‌های 2 میلیون و 850 هزار، 3 میلیون و 300 هزار و 3 میلیون و 700 هزار تومان خریداری نمایید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال