آگهی کسب و کارها

آیا لپ تاپ برای بازی مناسب است؟

بازی کردن با لپتاپ‌ها از آن دسته مسائلی است که هنوز هم دارای بحث است، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا بازی کردن با لپتاپ درست است یا نه؟ آیا با بازی کردن با لپتاپ ممکن است سخت افزار و بخش‌هایی از آن آسیب ببینند یا خیر و […]

بازی کردن با لپتاپ‌ها از آن دسته مسائلی است که هنوز هم دارای بحث است، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا بازی کردن با لپتاپ درست است یا نه؟ آیا با بازی کردن با لپتاپ ممکن است سخت افزار و بخش‌هایی از آن آسیب ببینند یا خیر و سوال آخر این است که لپتاپ گیمینگ چیست و چرا با این نام شهرت یافته است. در این مقاله به تفصیل به این موضوع می‌پردازیم که چه لپتاپ‌هایی برای بازی مناسب هستند و کدام لپتاپ‌ها را نباید اصلا به منظور بازی استفاده کرد پس اگر گیمر هستید و می‌خواهید یک لپتاپ بادوام برای گیمینگ بخرید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اگر این مقاله را می‌خوانید به احتمال زیاد به فکر خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ جدید هستید، اما مطمئن نیستید که برای کار نیز انتخاب هوشمندانه‌ای است یا خیر. از آن جایی که خرید لپتاپ‌های گیمینگ ممکن است به عنوان یک تصمیم بسیار هزینه‌بر تلقی شود آیا واقعاً داشتن خرید یک لپتاپ گیمینگ منطقی است؟ آیا اگر لپ تاپ عادی بخریم نمی‌توانیم با نصب بازی بر روی آن به فعالیت‌های گیمینگ خود بپردازیم؟ این‌ها موضوعاتی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت لپتاپ‌های گیمینگ با لپتاپ‌های عادی

در وهله اول یک اختلاف فاحش میان لپتاپ‌های معمولی و گیمینگ وجود دارد. لپ تاپ‌های گیمینگ می‌توانند جایگزین مناسبی برای اهداف کاری (مثل برنامه‌نویسی و گرافیک) باشند. برخلاف کامپیوترهای کاری معمولی که در دفاتر استفاده می‌شوند، کامپیوترهای گیمینگ اغلب دارای کارت‌های گرافیکی با کارایی بالا و صفحه نمایش‌های بزرگ هستند. این باعث می‌شود که آن‌ها برای مدیریت نرم افزارهای پیچیده و نصب برنامه‌ها و بازی‌هایی با گرافیک بالا بسیار مناسب باشند. اگر در زمینه‌ای مانند طراحی، تصویرسازی یا ادیت ویدئو مشغول به کار هستید، لپ تاپ گیمینگ می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در ادامه می‌خواهیم به بررسی تفاوت لپتاپ کاری و لپتاپ‌های گیمینگ و کارایی آن‌ها بپردازیم.

چرا می‌توان از لپ تاپ گیمینگ برای کار هم استفاده کرد؟

جمله «لپتاپ برای بازی نیست و برای کاره» را قطعا چه هنگامی که خردسال بودید و چه زمانی که تبدیل به بزرگسال شده بودید شنیده‌اید. می‌خواهیم با هم به بررسی بهتر این جمله بپردازیم که آیا این جمله درست است یا خیر، از آنجایی که لپتاپ‌‌های گیمینگ برای اجرای بازی‌های با گرافیک بالا طراحی شده‌اند، معمولاً با قطعات سخت افزاری بادوام و قوی به بازار عرضه می‌شوند. مزیت اصلی چنین گجت‌هایی سخت‌افزار آن‌ها است که معمولاً از یک CPU و کارت گرافیک با کارایی بالا تشکیل شده است. ترکیب این دو جزء می تواند کارایی اموری مانند ویرایش ویدیو و کار با برنامه‌هایی با کیفیت بالا را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. یک CPU قدرتمند می‌تواند عملکرد کارهای مختلف، از مرور عادی صفحات وب گرفته تا مدیریت فایل‌ها را افزایش دهد. این مزیت‌ها فقط و فقط برای به حداکثر رساندن سرعت تا حد ممکن در لپتاپ‌های گیمینگ تعبیه شده‌اند.

این دستگاه‌ها با قابلیت‌های گرافیکی پیشرفته و پردازنده‌های رعدآسای خود، از هر نظر عملکرد بهتری از لپتاپ‌های مالتی مدیا و عمومی دارند و آن‌ها را به همراهی بی‌ قید و شرط برای هر کاری تبدیل می‌کنند. در بخش زیر فهرستی از مزایای استفاده از لپتاپ‌های گیمینگ آمده است:

عملکرد و سرعت دستگاه

لپتاپ‌های گیمینگ چه نو و چه استوک برای پردازش با سرعت بالا ساخته شده‌اند، زیرا نصب و اجرای بازی‌ها معمولاً شامل مراحل مختلفی است که یک CPU قدرتمند به اجرای روان آن کمک می‌کند.

RAM یا حافظه دسترسی تصادفی

وقتی صحبت از لپ تاپ‌های سنگین می‌شود، رم‌ها کاملاً پیشرفته هستند. رم بالاتر به شما کمک می‌کند تا گرافیک مناسب و دقیق و تجربه‌ی کاربری روان و سریع داشته باشید، این دقیقا همان چیزی است که وقتی در حال انجام کار خود مانند ویرایش ویدئو یا برنامه نویسی هستید، نیاز دارید.

کارت گرافیک قدرتمند

یک نکته جالب در مورد لپتاپ گیمینگ کارت گرافیک آن‌ها است. این کارت‌ها کیفیت بالایی دارند و تضمین می‌کنند که بازی‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی به‌طور یکپارچه و بدون هیچ گونه اشکال یا فریز اجرا می‌شوند. نه تنها این، بلکه در هنگام استفاده از آن تصاویر را با کیفیت بالایی مشاهده خواهید کرد و تجربه فوق‌العاده‌تری را خواهید داشت.

کیفیت صدای خروجی

لپتاپ‌های گیمینگ در مقایسه با لپتاپ‌های معمولی کیفیت صدای بالاتری را ارائه می‌دهند. به لطف بلندگوها و جک‌های صوتی داخلی آن‌ها، می‌توانید از سیستم صوتی DTS با پخش صوتی استثنایی لذت ببرید.

اجزای بهبود یافته و قابل ارتقا

اکثر این سیستم‌ها در حال حاضر با اجزای قابل ارتقا ارائه می‌شوند. این بدان معناست که شما می‌توانید بدون زحمت SSD، رم و سایر اجزای دستگاه را بدون نگرانی در مورد خرید یک لپ تاپ جدید در صورت لزوم جایگزین کنید.

دوام و قابل حمل بودن

به لطف تکنولوژی‌های جدید، لپتاپ‌های گیمینگ با دوامی بی‌نظیر ساخته شده‌اند و از لپتاپ‌های معمولی و عادی موجود در بازار به شکل قابل توجهی بادوام‌تر و ماندگارتر هستند.

بدیهی است که با داشتن چنین مزایاهای قابل توجهی با خرید لپتاپ‌های گیمینگ به عبارتی شما دارای یک لپتاپ همه کاره هستید که همزمان می‌توانید با آن بازی هم بکنید اما با خرید لپتاپ‌های عادی نمی‌توانید چنین مزیت‌هایی داشته باشید. به همین دلیل هر لپتاپی برای بازی مناسب نیست!

تا این لحظه تنها از مزایاهای لپتاپ گیمینگ گفتیم، بهتر است برای واقع‌بینانه بودن مطلب به بررسی بدی‌های این لپتاپ‌ها هم بپردازیم.

کارا، اما بزرگ و سنگین

لپتاپ‌های بازی به دلیل سخت‌افزار قدرتمندی که دارند، گرمای زیادی تولید می‌کنند و همزمان کمی وزین‌تر و بزرگ‌تر از لپتاپ‌های معمولی هستند. این بدان معنی است که آن‌ها به فضای اضافی برای تهویه مناسب نیاز دارند. به علاوه، اکثر این لپتاپ‌ها از نظر اندازه هم بزرگتر هستند و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

باتری‌های کم عمر

هنگام انتخاب این لپتاپ‌ها، توجه به عمر باتری بسیار مهم است. این دستگاه ها معمولاً مقدار قابل توجهی انرژی مصرف می‌کنند و در نتیجه عمر باتری ضعیفی دارند که ممکن است قابلیت حمل را محدود به اماکن دارای پریز کند. اگر دستگاه به برق وصل نباشد، ممکن است کاربر نتواند برای مدت طولانی کار کند.

چگونه یک لپتاپ استوک گیمینگ را تبدیل به یک لپتاپ نو کنیم؟

در اینجا چند توصیه برای افزایش عملکرد کاری لپتاپ استوک شما وجود دارد:

سیستم خود را بهینه کنید

تمیز کردن لپتاپ از فایل‌های غیر ضروری یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در حق یک لپ تاپ استوک انجام دهید. این یکی از ساده ترین و در عین حال موثرترین راه ها برای اجرای روان سیستم شما است. به همین سادگی و تنها با خلاص شدن از شر هر چیزی که فقط فضا را اشغال می‌کند می‌توانید سرعت سیستم را چند برابر کنید.

به روز رسانی سیستم عامل

به روز رسانی منظم سیستم عامل برای حفظ عملکرد بالا برای کارهای مرتبط با شغل ضروری است. پس از پاک کردن فایل‌های غیر ضروری می‌توانید سیستم عامل را رفرش کنید، مهم است که اطمینان حاصل شود که همه به‌روزرسانی‌های اخیر بلافاصله نصب می‌شوند، زیرا اغلب شامل رفع اشکال هستند که عملکرد کلی سیستم را بهبود می‌بخشد

تنظیمات برق را تغییر دهید

تغییر تنظیمات برق خود را برای بهبود کارایی آن در هنگام استفاده برای کارهای مربوط به کار در نظر بگیرید. لپتاپ‌های گیمینگ معمولاً به انواع پاور سیستم مجهز هستند که به کاربر اجازه می‌دهد مصرف انرژی را بر اساس ماهیت کار به صورت کاستومایز تنظیم کند، چه برای انجام بازی یا کارهای اداری. با جابه‌جایی بین این موارد، می‌توانید عملکرد بهینه دستگاه را حفظ کنید و در عین حال در مصرف انرژی نیز در صورت امکان صرفه‌جویی کنید.

چرا هر لپتاپی برای بازی مناسب نیست؟

این قصه چه چرا با نوت‌بوک‌های عادی و لپتاپ‌های مالتی مدیا نمی‌توان بازی کرد سری دراز دارد اما به صورت خلاصه می‌تواند این داستان را به ویژگی‌های سخت‌افزاری این لپتاپ‌ها ربط داد. لپ‌تاپ‌های گیمینگ تجمعی از قطعات سنگین و کارآمد هستند پس جای تعجب نیست که توانایی تحمل حجم زیادی از کارهای سنگین را هم داشته باشند اما انتظار چنین چیزی از یک لپتاپ غیر گیمینگ کمی بی‌رحمانه است.

سازش حرارتی کم‌تر

لپتاپ‌های عادی به دلیل فضای محدود برای خنک‌سازی و پردازنده‌های متوسط به سرعت با مشکل افزایش دما مواجه می‌شوند، حتی اگر یک لپ‌تاپ عادی را مجهز همان پردازنده گرافیکی لپتاپ گیمینگ کنیم، میزان گرمای تولید شده چنان زیاد خواهد بود که نمی‌توانید با همان سرعتی که در لپتاپ گیمینگ دارید با آن کار کنید. بدیهی است که با داغ شدن لپتاپ به قطعات داخلی آسیب می‌رسد.

گرافیک محدود

نرخ فریمی که در لپتاپ‌های گیمینگ می‌بینید به طور معناداری بیشتر از لپتاپ‌های عادی است به همین دلیل حتی با ارتقای پردازنده و بهبود فن هم نمی‌توانید همان تجربه روان بازی را بر روی لپتاپ عادی داشته باشید و قطعا با فریز شدن صفحه مواجه می‌شوید.

عمر باتری ضعیف و ضعیف‌تر

در لپتاپ‌های گیمینگ عمر باتری ضعیف است اما در لپتاپ‌های عادی در صورت وجود بازی عمر باتری بسیار ضعیف‌تر از لپتاپ‌های گیمینگ خواهد شد چرا که دستگاه توانایی تحمل فشار وارده به قطعات را نخواهد داشت.

قابلیت ارتقای محدود

در لپتاپ‌های غیر گیمینگ، گزینه‌های کاستومایز و ارتقاء وجود ندارد. و به سختی می‌توانید هر قطعاتی را بر روی آن‌ها نصب کنید.

صفحه نمایش غیر استاندارد

صفحه نمایش در لپ تاپ‌های عادی نیز کوچکتر از گیمینگ خواهد بود و همچنین پیکسل‌های صفحه نمایش هم کم‌تر است و همچنین قابلیت تفکیک رنگ کمتری هم خواهد داشت، بنابراین با بازی کردن بر روی لپتاپ غیر گیمینگ متوجه خواهید شد که رنگ‌ها اصلا زنده و گیرا نیستند.

کیبورد نامناسب

کیبوردهای سفت و نامناسب برای بازی یکی از دلایل دیگر نامناسب بودن لپتاپ عادی برای بازی است.

به همین دلیل بازی کردن با لپتاپ‌های غیر گیمینگ هم تجربه نامناسبی را از بازی در اختیار شما می‌گذارد و هم همزمان می‌تواند به قطعات دستگاه آسیب برساند.

دهید.

به طور کلی، لپ‌تاپ گیمینگ می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که می‌خواهند بازی کنند و در عین حال کارهای دیگری مانند ادیت ویدئو، ادیت تصویر، کارهای گرافیکی را انجام دهند. با این حال، این لپتاپ‌ها سنگین و گران هستند و بسیاری ممکن است لپتاپ‌های عادی را ترجیح بدهند. اگر بودجه نگرانی شما باشد و همزمان دستگاهی نیاز داشته باشید که قابلیت حمل بالا و کابری متوسط و مناسب داشته باشد لپتاپ‌های عادی هم می‌توانند گزینه بسیار مناسبی باشند و اگر باز هم قصد بازی دارید خرید یک کنسول گیمینگ بسیار کم‌هزینه‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

نکته نهایی، مزایا و معایب

اگر تا این قسمت مقاله آمدید بهتر است جمع‌بندی مزایا و معایب و نکات مثبت و منفی‌ای که درباره خرید لپتاپ گیمینگ و عادی وجود دارد را در نظر بگیرید تا بتوانید خریدی عاری از هرگونه ناآگاهی یا ریسک‌های غیر منطقی داشته باشید، پس حتما از آخرین قسمت این مطلب غافل نشوید.

مزایای لپتاپ گیمینگ

می توان از آن برای اهداف متعدد فراتر از بازی استفاده کرد.

گزینه‌های اتصال و ارتباط بالا برعکس کنسول‌های بازی

سخت افزار سطح بالا که ارزش هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید را دارد.

زیبایی در طراحی ظاهری

باکیفیت از هر نظر

معایب لپتاپ گیمینگ

قابلیت حمل کم

قیمت بالا

عمر باتری کم

مشکلات در خنک شدن

مزایای لپتاپ عادی

قابلیت حمل بالا

سبک و در طرح‌های متنوع و بی نظیر

مناسب برای کار و وبگردی‌های روزانه

قیمت مناسب در کنار کارایی معقول

تحمل مناسب گرما در صورت کاربری عادی

معایب لپتاپ عادی

صفحه نمایش کوچکتر نسبت به مدل گیمینگ

پتانسیل ارتقای کم نسبت به مدل‌های بازی

قدرت کمتری نسبت به لپتاپ‌های مخصوص بازی

خرید لپ تاپ گیمینگ

اگر خوره بازی های کامپیوتری باشید حتما اسم لپ تاپ های گیمینگ رو شنیده‌اید. این نوع لپ تاپ ها جهت اجرای بازی‌های سنگین کامپیوتری طراحی شده‌اند. یک لپ تاپ استوک گیمینگ می‌تواند شما را از خرید هر نوع لپ تاپ دیگری جهت انجام بازی‌های روز دنیا بی‌نیاز کند.
ذکر این نکته لازم است که لپ تاپ  گیمینگ علاوه بر اجرای بازی‌های کامپیوتری توانایی رندر و اجرای هر گونه نرم‌افزار طراحی صنعتی و معماری را دارد.

اگر می‌خواهید با بودجه نامحدود بهترین لپ تاپ را برای هر کاری و بازی بخرید، هیچ کمبودی در گزینه‌های موجود وجود ندارد. MSI، Acer ، Razer ، Asus و فروشگاه لپتاپیفای همگی لپ‌تاپ‌های گیمینگ سطح بالایی را با ویژگی‌های ذکر شده ارائه می‌دهند و دست شما برای انتخاب از میان برندهای متنوعی باز است.

salb-techna