چگونه برای کسب و کار خود تبلیغ کنیم؟

این روزها همه از تاثیر تبلیغات بر فروش کسب و کارها با‌خبر هستند و می‌دانند تبلیغات ابزاری حیاتی برای رشد و شناخت برندشان است؛ از این رو، تمام کسب و کارها برای افزایش نمایش و شناخت محصول یا خدمات و جذب مشتریان بیشتر به تبلیغات روی آورده‌اند. روش‌های زیادی برای تبلیغات وجود دارد که به […]

این روزها همه از تاثیر تبلیغات بر فروش کسب و کارها با‌خبر هستند و می‌دانند تبلیغات ابزاری حیاتی برای رشد و شناخت برندشان است؛ از این رو، تمام کسب و کارها برای افزایش نمایش و شناخت محصول یا خدمات و جذب مشتریان بیشتر به تبلیغات روی آورده‌اند. روش‌های زیادی برای تبلیغات وجود دارد که به 2 دسته کلی تقسیم می‌شوند، تبلیغ آفلاین و تبلیغ در فضای آنلاین.

تبلیغ برای کسب و کارقبل از شروع از تبلیغات باید بدانیم هدفمان از تبلیغات چیست و باید چگونه برای کسب و کار خود تبلیغ کنیم تا بالاترین میزان بازدهی را داشته باشیم. در ادامه انواع روش های تبلیغ کسب وکار را به طور کامل معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

برای جذب مشتری چیکار کنیم؟

برای جذب مشتری، ابتدا باید تعریف دقیق از محصول یا خدمتی که ارائه می دهید داشته باشید و مخاطبان خود را کامل بشناسید، سپس نسبت به هدفی که دارید، یکی از راهکارهای زیر را برای افزایش شناخت برند و جذب مشتری انتخاب کنید.

تبلیغات محلی و آفلاین

تبلیغات از ابتدای ایجاد کسب و کارها بوده و در هر دوره ابزارهای تبلیغاتی مختلفی وجود داشته است. برای مثال همکاری با تبلیغات محلی مثل رادیو یا روزنامه های محلی، پخش تراکت، شرکت در رویدادها و نمایشگاه های محلی، استفاده از بنرها و بیلبوردهای شهری و بین شهری از روش های تبلیغاتی هستند که الان هم با وجود ابزارهای آنلاین، همچنان طرفدار دارند و برای برخی از کسب و کارها مفید است و برای برخی خیر.

تبلیغات آنلاین

درصد زیادی از صاحبان کسب و کار برای افزایش مشتریان خود، به طراحی و ایجاد وبسایت روی آوردند. اما تنها داشتن یک وبسایت کافی نیست، هر چند جذاب و به روز باشد. برای اینکه بتوانید از طریق وبسایت مشتری جذب کنید باید با استفاده از روش‌های تبلیغاتی که وجود دارد، سایت را به مشتریان خود معرفی کنید و ارزشی را برای آن‌ها به ارمغان آورید. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از پلتفرم های آنلاین تبلیغات و استفاده از تبلیغات گوگل ادز از روش‌‌های تبلیغات آنلاین هستند.

همکاری با افراد معروف و سازمان‌ها

نمونه دیگری از روش‌های تبلیغاتی که به معرفی کسب و کار شما کمک می‌کند، همکاری با افراد معروف و تاثیرگذار است. معمولا این تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و توسط بلاگرها، اینفلوئنسرها، واینرها و افرادی از این قبیل انجام می‌شود. همکاری با سازمان ها به صورت پارتنرشیپ هم نوع دیگری از تبلیغات است که بین سازمان‌ها رخ می‌دهد.

توجه داشته باشید که برای جذب مشتری فقط تبلیغات کافی نیست و با ارائه تخفیفات جذاب برای محصول و خدمات خود، برگزاری کمپین های مختلف، داشتن محتوای جذاب و ارزشمند و اهمیت دادن به بازخورد مشتری هم شما کمک خواهد کرد برند و محصولات خود را به جامعه معرفی کنید و بازار خود را گسترش دهید.

تبلیغ برای کسب و کار

چگونه در فضای آنلاین برای کسب و کار خود تبلیغ کنیم؟

تا اینجا چند نمونه از راه های تبلیغات در فضای آنلاین را معرفی کردیم و در ادامه به صورت کامل در مورد راهکارهای مهم برای تبلیغات آنلاین صحبت خواهیم کرد.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام، توییتر و … این روزها نقش پررنگی در زندگی افراد دارند و استفاده از بستر تبلیغاتی این پلتفرم می‌تواند تاثیر زیادی در جذب مشتری داشته باشد. البته نحوه فعالیت در شبکه های اجتماعی هم اصول و قواعد خاص خود را دارد. اما در کل باید بتوانید با توجه به علاقه مخاطب خود محتوای جذاب ارائه کنید.

فعالیت در شبکه های اجتماعی منجر به جذب مشتری هم می‌شود. تولید محتوای جذاب و کاربردی باعث می‌شود مخاطب به صورت ارگانیک جذب شود و پیج شما را دنبال کند. در بین محتواهایی که تولید می‌کنید می‌توانید محصولات و خدمات خود را هم معرفی کنید. روش دیگری که برای جذب مخاطب بیشتر می‌توانید انجام دهید، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. پیج‌های زیادی هستند که با دریافت هزینه، خدمت و محصول شما را معرفی می‌کنند. اما توجه داشته باشید که هر پیجی نمی‌تواند برای تبلیغات شما مناسب باشد و برای این کار ابتدا لازم است مخاطب خود را شناسایی کنید و بعد تبلیغات را انجام دهید. انتخاب محتوای مناسب برای تبلیغات هم اهمیت زیادی دارد.

تبلیغات کلیکی

یکی از متداول‌ترین شیوه های تبلیغاتی، تبلیغات کلیکی (PPC) است که انواع مختلفی هم دارد. در این شیوه از کسب و کار باید به ازای هر کلیک مبلغی را بپردازید. این مدل یکی از پربازده‌ترین روش‌های تبلیغاتی است. از انواع تبلیغات کلیکی می توان به تبلیغات در گوگل ادز، تبلیغات بنری و تبلیغات همسان اشاره کرد.

تبلیغ برای کسب و کار

تبلیغات در گوگل

تبلیغات گوگل ادز چیست؟ گوگل ادز پلتفرم تبلیغات آنلاین است که با انجام این نوع تبلیغ، سایت شما در اکثر مواقع در صفحه اول گوگل با برچسب “AD” در کنار آدرس وبسایت نمایش داده میشود. در اینجا فرد متخصص با انتخاب کلمه کلیدی مناسب، تبلیغات شما را اجرا می‌کند و مخاطبینی که به دنبال محصول شما هستند خیلی راحت‌ با شما آشنا خواهند شد.

تبلیغات بنری

بدون شک شما هم بنرهای تبلیغاتی را در سایت‌های مختلف دیده‌اید. این روش هم یکی از شیوه های تبلیغاتی برای آگاهی از برند و جذب مخاطب است.

تبلیغات همسان

تبلیغات همسان هم تقریبا مانند تبلیغات بنری است با این تفاوت که به صورت مطلب پیشنهادی یا مطلب مرتبط نمایش داده می‌شود. شیوه اجرای آن هم مشابه با مطالب سایت است و نسبت به تبلیغات بنری نرخ کلیک و تبدیل بالاتری دارد.

تبلیغات ریتارگتینگ محصول

یکی از روش‌های تبلیغات که فقط بر روی دسته خاصی از افراد صورت می‌گیرد، تبلیغات ریتارگتینگ است. بدین صورت که تبلیغات فقط برای آن دسته از مشتریانی نمایش داده می‌شود که از سایت بازدید کردند تا آن‌ها را به سایت شما برگردانند.

رپورتاژ آگهی

انجام رپورتاژ با هدف معرفی برند صورت می‌گیرد و یکی از روش‌های تبلیغاتی هوشمندانه است. بدین صورت که محتوایی را در قالب رپورتاژ آماده می‌کنید و آن را در سایت‌هایی که مخاطب شما وجود دارد، منتشر می‌کنید. از این طریق ترافیک سایت افزایش پیدا می‌کند و مخاطبین با سایت شما آشنا می‎شوند.

بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)

بازاریابی ایمیلی برای برخی از کسب و کارهای خاص جواب می‌دهد و همه کسب و کارها نمی‌توانند از آن استفاده کنند. مثلا تبلیغات گوگل ادز برای اکثر کسب وکارها مناسب است اما بازاریابی ایمیلی اغلب برای کسب و کارهایی بازدهی دارد که مخاطبین‌شان با ایمیل سروکار دارند.

تبلیغ برای کسب و کار

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن یک پیامی است که بر روی مرورگر وب، اپلیکیشن و یا سیستم عامل ارسال می‌شود و پیامی را به کاربران اطلاع می‌دهد.

تبلیغات ویدیویی

محتواهای ویدیویی این روزها طرفداران زیادی دارند و پلتفرمی مانند یوتیوب بستر خوبی برای انتشار تبلیغات است. یوتیوب ادز یا تبلیغات یوتیوب می‌تواند مخاطب زیادی را به سمت سایت شما بکشاند. به دلیل وجود تحریم‌ها، انجام تبلیغات یوتیوب برای کسب و کارهای ایرانی با وجود یک واسطه امکان پذیر است. افراک با توجه به سابقه درخشانی که در این زمینه دارد، می‌تواند به کسب و کارها در انجام این مدل تبلیغات کمک کند.

تبلیغات درون اپلیکیشنی

این روزها که تمامی کارها با اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود، بهترین روش تبلیغاتی، تبلیغات درون اپلیکیشنی است. هر فرد روزانه از تعداد زیادی اپلیکیشن استفاده می‌کند و انتشار تبلیغات در این اپ‌ها هم برای صاحب اپلیکیشن و هم برای کسب و کارها سودآوری خوبی دارد. شما به کمک آژانس تبلیغاتی افراک می‌توانید از طریق تبلیغات درون اپلیکیشنی، محتوای تبلیغاتی خود را در بهترین و پرمخاطب ترین اپلیکیشن‌ها نمایش دهید.

بازاریابی محتوا و سئو

ایجاد محتوای جذاب و ارزشمند در وبسایت خود به طور مداوم، بهینه سازی محتوا و وبسایت برای موتورهای جستجو اینترنتی به منظور افزایش رتبه در نتایج جستجو اهمیت زیادی دارد و یکی از روش‌های تبلیغات در کسب و کارها است.

تبلیغ برای کسب و کار

بهترین روش های تبلیغات کسب و کار در اینترنت

برای انتخاب بهترین روش تبلیغات برای کسب و کارها، باید به ماهیت و خصوصیات کسب و کار خود توجه کنید و شاخص‌هایی مختلفی همچون شرایط مالی، نوع بیزینس، پرسونای مخاطب، عملکرد رقبا و ، هدف بیزینس از تبلیغ را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که هیچ‌کدام از روش‌های معرفی شده به تنهایی کارساز نیستند و بسیاری از روش های تبلیغاتی مکمل هم هستند. برای مثال داشتن یک وبسایت، تولید محتوای مداوم و استفاده از تبلیغات گوگل ادز در کنار همدیگر می‌تواند موثر و مفید واقع شود.

به بیان کلی نمی‌توان یک نسخه یکسان برای همه کسب و کارها پیچید و گفت این بهترین روش تبلیغ برای تمامی کسب و کارها است. از آن‌جایی که محصول و خدمات هر سازمان متفاوت است، پس مخاطب هدف متفاوت است و نمی‌توان به طور قطع یک برنامه یکسان برای همه اجرا کرد.

موثرترین روش تبلیغات کدام است؟

به طورکلی اگر بخواهیم از بین سایر روش‌های تبلیغاتی، موثرترین روش را انتخاب کنیم که برای اکثر بیزینس‌ها و کسب و کار‌ها مفید است، تبلیغات گوگل ادز پیشنهاد می‌شود؛ چرا که به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی چندمنظوره شناخته می‌شود و با توجه به امکانات هدفمندسازی، آماردهی دقیق برای اکثر کسب و کارها مناسب خواهد بود. با توجه به نیازها و هدف‌های خاص کسب و کار خود، می‌توانید استراتژی مناسبی را با استفاده از گوگل ادز اجرا کنید.

در مرحله بعد، یوتیوب ادز هم می‌تواند با در نظر گرفتن مواردی که در بالا گفتیم و همچنین، تولید محتوای ویدیویی جذاب برای کسب و کارها بازدهی خوبی داشته باشد. این روزها یوتیوب طرفداران زیادی پیدا کرده و می‌توان از فضای آن برای تبلیغات خوب با بازدهی بالا استفاده کرد.

در مرحله بعد، برای کسب و کارهایی که اپلیکیشن دارند، تبلیغات درون اپلیکیشنی مثمرثمر خواهد بود؛ چرا که هر فرد حتما تعدادی اپلیکیشن در گوشی خود دارد که روزانه بارها از آن‌ها استفاده می‌کند؛ پس استفاده از این روش تبلیغات هم می‌تواند گزینه خوبی برای تبلیغات باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمامی روش‌های تبلیغاتی که از قدیم تا الان وجود داشته و دارد را معرفی کنیم. حتما قبل از تبلیغات فاکتورهای گفته شده را درنظر بگیرید تا بهترین بازدهی را داشته باشید. همانطور که گفتیم نمی‌توان یک نسخه یکسان برای همه کسب و کارها پیچید، اما با درنظر گرفتن زوایای مختلف هر روش تبلیغاتی، برای تبلیغات آنلاین، به‌نظر می‎رسد تبلیغات گوگل ادز و یوتیوب ادز برای اکثر کسب و کارها گزینه خوبی باشد.