آگهی کسب و کارها

راهنمای جامع مهاجرت به کشور پرتغال

امروزه کشور پرتغال یکی از مقاصد مهاجرتی پرطرفدار به شمار می رود که میزان ورود مهاجران به آن به صورت قابل ‌توجهی رو به افزایش است. بسیاری از افرادی که به دنبال فرصتی جهت مهاجرت به کشوری جذاب با اقتصادی پایدار، سیستم آموزشی مناسب و محیط زیستی زیبا هستند، کشور پرتغال را به عنوان گزینه […]

امروزه کشور پرتغال یکی از مقاصد مهاجرتی پرطرفدار به شمار می رود که میزان ورود مهاجران به آن به صورت قابل ‌توجهی رو به افزایش است. بسیاری از افرادی که به دنبال فرصتی جهت مهاجرت به کشوری جذاب با اقتصادی پایدار، سیستم آموزشی مناسب و محیط زیستی زیبا هستند، کشور پرتغال را به عنوان گزینه ای ایده ‌آل در نظر می گیرند. علاوه بر این آسان‌ تر بودن مهاجرت به این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نیز از دلیل مهم دیگر برای مهاجرت به این کشور محسوب می‌شوند. روش‌ های مختلفی برای مهاجرت و اقامت پرتغال وجود دارد که مهم ترین آن ها مهاجرت تحصیلی، کاری و سرمایه‌ گذاری است. در این مطلب به بررسی روش های مختلف برای مهاجرت به کشور پرتغال می پردازیم.

روش‌های مهاجرت به پرتغال

متقاضیان مهاجرت به پرتغال این امکان را دارند تا از روش ‌های مختلفی به این کشور زیبا مهاجرت کنند که این روش ها عبارتند از:

مهاجرت از طریق ویزای کاری 

کلیه متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا که مایل به کار در پرتغال هستند باید ویزای کاری این کشور را اخذ نمایند. این افراد باید در ابتدا یک پیشنهاد کاری از سمت یک کارفرما در پرتغال داشته باشند. سپس کارفرما باید درخواست مجوز کار را برای مقامات کار این کشور ارسال کند. ویزای کاری پرتغال 1 تا 2 سال اعتبار دارد و شما می ‌توانید آن را قبل از رسیدن تاریخ انقضا تمدید کنید. علاوه بر این شما می ‌توانید پس از ۵ سال زندگی و کار در این کشور برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید. روش‌ های اخذ ویزای کاری پرتغال عبارتند از:

ویزای جاب آفر پرتغال

ویزای جاب آفر مطابق با پیشنهاد شغلی شما در پرتغال صادر شده و جهت اخذ آن باید کارفرمای پرتغالی نامه پیشنهاد کار برای شما بفرستد. دریافت این ویزا برای ایرانیان سخت است. زیرا باید این اطمینان حاصل شود که شهروندان پرتغالی و کشورهای اتحادیه اروپا، نمی توانند این موقعیت شغلی را پر کنند.

ویزای جاب سیکر

با کمک ویزای جاب سیکر شما می ‌توانید مدت 6 ماه در کشور پرتغال حضور داشته و به دنبال کار بگردید. متاسفانه کشور پرتغال ویزا جاب سیکر را برای ایرانیان صادر نمی‌ کند. در نتیجه زمانی می توانید از این روش استفاده کنید که تابعیت کشور دیگری را داشته باشید.

مهاجرت از طریق سرمایه ‌گذاری

با در نظر داشتن قوانین مالیاتی پرتغال، این کشور گزینه‌ ای جذاب برای مهاجرت افرادی است که قصد سرمایه‌ گذاری یا خود اشتغالی دارند. برنامه‌ های اقامت از راه سرمایه‌ گذاری، به‌ عنوان برنامه‌ های ویزای طلایی شناخته شده و برای شما امکان سرمایه ‌گذاری و کار، تحصیل و زندگی در این کشور را  فراهم می ‌کند. این برنامه مسئولیت مالیاتی برای شما ندارد، مگر آنکه شما بیشتر از 183 روز از سال را در کشور پرتغال سپری کنید. شما می‌ توانید با سرمایه ‌گذاری ۲۵۰۰۰۰ یورو که از پایین ‌ترین نرخ ‌های سرمایه‌ گذاری در اروپا به حساب می آید، واجد شرایط اقامت شوید. انواع سرمایه‌ گذاری واجد شرایط ویزای طلایی عبارتند از:

خرید املاک و مستغلات

سرمایه‌‎ گذاری در زمینه املاک از روش ‌های سریع دریافت اقامت پرتغال است. حداقل سرمایه لازم جهت خرید ملک در پرتغال، 280 هزار یورو است. فرد متقاضی باید در مدت اعتبار ویزا، حداقل مدت 14 روز در پرتغال حضور داشته و سرمایه خود را مدت 6 ماه در این کشور حفظ نماید.

انتقال سرمایه به پرتغال

برای مهاجرت به پرتغال از این روش، لازم است که شما حداقل میزان 1.5 میلیون یورو از سرمایه خود را به کشور پرتغال انتقال دهید.

سرمایه‌ گذاری در صندوق واجد شرایط

با استفاده از این روش شما می ‌توانید با سرمایه ‌گذاری در یک صندوق سرمایه واجد شرایط به میزان حداقل 500 هزار یورو، ویزای طلایی را دریافت نمایید.

مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی

متقاضیان می توانند با کمک این روش با سرمایه ‌گذاری حداقل 250 هزار یورو در جهت حفظ منافع فرهنگی و تاریخی و حداقل 500 هزار یورو در امر تحقیقات و پژوهش، اقامت پرتغال را دریافت کنند.

مهاجرت از طریق ثبت شرکت

در روش مهاجرت از طریق ثبت شرکت در ابتدا اساس نامه شرکت بررسی شده و در صورت موافقت، ویزای فرد متقاضی و خانواده او با اعتبار ۴ ماهه صادر می گردد. برای مهاجرت پرتغال از مسیر ثبت شرکت، باید به انواع شرکت‌ ها و کلیه جزئیات حقوقی و مالیاتی آن ها واقف باشید. انواع شرکت ‌هایی که در کشور پرتغال قابل ثبت هستند به شرح زیر است:

شرکت دولتی

 شرکت دولتی برای کسب و کارهای بزرگ مناسب است و باید حداقل ۵ سهامدار و ۵۰ هزار یورو سرمایه داشته باشد.

شرکت خصوصی

این شرکت مناسب کسب و کارهای کوچک و متوسط بوده و تأسیس آن توسط ۲ بنیانگذار و با سرمایه‌ ۵۰۰۰ یورو امکان پذیر است.

شرکت انفرادی

تأسیس این شرکت نسبت به موارد دیگر آسانتر بوده و به وسیله یک نفر نیز انجام می پذیرد.

شرکت مشارکت محدود

ثبت شرکت در این قالب نیاز به وجود دو شریک دارد که یک نفر تمام مسئولیت را برعهده داشته و دیگری سرمایه گذار است.

شرکت مشارکت عمومی

 در این شرکت، مسئولیت تمامی امور عملیاتی و بدهی ‌های شرکت بر عهده شرکای بنیانگذار بوده و همگی در تصمیم گیری نقش دارند.

شرکت آنلاین

 آسان ترین روش ثبت شرکت در پرتغال، شرکت آنلاین است که تمامی مراحل آن به شکل آنلاین انجام شده و اعتبار آن ۹۰ روزه و موقتی خواهد بود.

مهاجرت از طریق تولد فرزند

مطابق با قوانین کشور پرتغال، چنانچه شما مجوز یک ساله اقامت در این کشور را دارید، فرزند متولد شده شما در این کشور نیز واجد شرایط اقامت در پرتغال خواهد بود. علاوه بر تولد فرزندان در این کشور، باید والدین تمایل خودشان را جهت کسب تابعیت از سوی فرزندان ابراز کنند. چنانچه کودکی در خارج از پرتغال متولد شده و حتی یکی از والدین او شهروند این کشور باشد، واجد شرایط اخذ اقامت پرتغال خواهد بود.

مهاجرت از طریق ازدواج

یکی از روش ‌های مهاجرت به کشور پرتغال، از طریق ازدواج یک تبعه اهل پرتغال با فرد غیر پرتغالی است. لازم است ازدواج این افراد به صورت رسمی در این کشور ثبت شده و سپس فرد مهاجر برای اخذ اقامت اقدام کند. البته این موضوع کمی زمان بر بوده و براساس قوانین مهاجرت این کشور، این ازدواج باید سه سال دوام داشته باشد. چنانچه این ازدواج کمتر از سه سال بوده و به جدایی ختم شود، اقامت شخص مهاجر نیز لغو می‌ گردد.

مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی

از بهترین روش‌ های مهاجرت به پرتغال مهاجرت از مسیر تحصیلی است. پرتغال برای مهاجران شرایط بورسیه ‌ای تعریف کرده که در صورت دریافت آن، از لحاظ مالی دغدغه کمتری را خواهند داشت. اگر شما در تمکن مالی لازم را جهت مهاجرت به کشور پرتغال داشته باشید، باید سالیانه 3500 تا 8500 یورو بابت شهریه مقطع کارشناسی، 1800 تا 3000 یورو بابت مقطع کارشناسی ارشد و 5000 تا 15000 یورو بابت مقطع دکتری پرداخت نمایید.

مهاجرت از طریق پناهندگی

در طول سال ‌های اخیر افراد زیادی به دلایل مختلف از طریق روش پناهندگی برای مهاجرت خود اقدام می‌ کنند که در واقع بدترین نوع مهاجرت به شمار می ‌آید. زیرا در این روش فرد امکان بازگشت به کشور خود را هرگز نداشته و روشی پر ریسک و خطرناک خواهد بود. چنانچه از این طریق برای اقامت خودتان در پرتغال اقدام نمایید، در مدت 20 روز نتیجه نهایی به شما اعلام می‌ گردد. اگر با درخواست تان موافقت شود، می توانید به شکل موقت در این کشور زندگی کرده و هر دو ماه مجوز اقامت تان تمدید می ‌شود.

مراحل مهاجرت به پرتغال

برای مهاجرت به پرتغال لازم است که شما ۳ مرحله زیر را طی نمایید:

  1. ویزای اقامت شینگن یا ویزای کوتاه مدت جهت اقامت حداکثر 90 روز است و برای اهداف گردشگری، کار موقت، دیدارهای خانوادگی اعطا می شود. شما می توانید با اخذ ویزای شینگن در مدت اعتبار ویزا به کشورهای منطقه شینگن سفر نمایید.
  2. ویزای اقامت موقت که ویزای ملی پرتغال است به شما امکان می ‌دهد تا یک سال در این کشور بمانید. تمام اتباع کشورهای دیگر که بیشتر از 90 روز و کمتر از مدت یک سال در پرتغال می مانند، نیاز به ویزای اقامت موقت دارند.
  3. ویزای اقامت بلند مدت جهت اقامت بیشتر از یک سال است. با داشتن این ویزا، برای اجازه اقامت پرتغال باید از SEF درخواست دهید. مهلت ارسال درخواست 60 روز بوده و دارندگان این مجوز می ‌توانند بعد از 5 سال زندگی در پرتغال جهت دریافت اقامت دائم درخواست دهند. انواع ویزای سرمایه‌ گذاری، کاری و اقامت از طریق ازدواج در این دسته قرار می ‌گیرند.

salb-techna