ستاره شناسان درخشان‌ترین سیاه‌چاله کیهان را با سریع‌ترین رشد کشف کردند

محققان یک سیاه‌چاله و اختروش جدید کشف کرده‌اند که یکی از سریع‌ترین سیاه‌چاله‌های شناخته شده از نظر رشد محسوب می‌شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سیاه چاله کشف شده به عنوان درخشان‌ترین اختروش حدود ۱۷ میلیارد برابر خورشید بوده و سریع‌ترین رشد را در بین سیاه‌چاله‌های کشف شده کنونی دارد. سیاه چاله […]

محققان یک سیاه‌چاله و اختروش جدید کشف کرده‌اند که یکی از سریع‌ترین سیاه‌چاله‌های شناخته شده از نظر رشد محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سیاه چاله کشف شده به عنوان درخشان‌ترین اختروش حدود ۱۷ میلیارد برابر خورشید بوده و سریع‌ترین رشد را در بین سیاه‌چاله‌های کشف شده کنونی دارد. سیاه چاله کنونی با نام J0529-4351 به شدت درخشان بوده و از نظر درخشان بودن در نوع خود بی‌نظیر است و تاکنون در میان تمامی اجرام کشف شده کیهانی سیاهچاله ای به این درخشانی وجود نداشته است.

هنوز ماهیت این اختروش به درستی تشخیص داده نشده اما سیاهچاله قرار گرفته در مرکز کهکشان از نوع پرجرم می‌تواند باعث درخشش شدید آن شود. جرم سیاهچاله کشف شده حدود ۱۷ میلیارد برابر خورشید بوده و جرم آن به صورت روزانه به اندازه یک خورشید اضافه می‌شود. به گفته ستاره شناسان این سیاهچاله در نوع خود سریع‌ترین رشد است. طبق مقاله‌ای که در این مورد منتشر شده است محققان با کمک تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا توانستند این اختر وجه درخشان را کشف کنند.

فاصله این اختر وش ۱۲ میلیارد سال نوری از زمین است و ۱۷ میلیارد برابر خورشید جرم دارد. معمولاً رشد سیاهچاله‌ها به دلیل کشش گرانشی بسیار زیاد از طریق بلعیدن ستارگان سیارات و مواد مجاور آنها است. سیاه چاله کشف شده نیز سریعترین رشد را تا به امروز در بین سیاه‌چاله‌ها داشته است.

سیاهچاله‌ها می‌توانند باعث انرژی رسانی به اختروش‌ها شوند. در واقع این سیاهچاله‌ها با جرم کلان خود و با کمک جمع آوری مواد محیط اطراف نور زیادی ساطع می‌کنند. بدین ترتیب می‌توانند از درخشان‌ترین اجرام آسمانی محسوب شوند که حتی امکان رصد آنها از زمین نیز وجود دارد. سیاه چاله‌های دارای سریع‌ترین رشد باعث ایجاد درخشان‌ترین اختروش‌ها خواهند شد. با رصد بسیار دقیقی از مناطق وسیع آسمان می‌توان به یافتن اختروش‌ها کمک کرد. محققان معمولاً از مدل‌های یادگیری ماشین تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برای تشخیص اختروش‌ها استفاده می‌کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال