ستاره شناسان علت فوران ستاره‌ها را به عنوان راز دیرینه کشف کردند

سرانجام ستاره شناسان موفق شدند راز دیرینه ستاره‌های در حال فوران را کشف کنند. از جمله این ستاره‌ها اف یو شکارچی نام دارد که حدود ۱۰۰ سال با بلعیدن مواد هنوز به فوران خود ادامه می‌دهد. اکنون محققان موفق شدند راز فوران پیوسته و بازیابی جرم این ستاره‌ها را کشف کنند. به گزارش سرویس اخبار […]

سرانجام ستاره شناسان موفق شدند راز دیرینه ستاره‌های در حال فوران را کشف کنند. از جمله این ستاره‌ها اف یو شکارچی نام دارد که حدود ۱۰۰ سال با بلعیدن مواد هنوز به فوران خود ادامه می‌دهد. اکنون محققان موفق شدند راز فوران پیوسته و بازیابی جرم این ستاره‌ها را کشف کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره‌های خاص در کهکشان راه شیری به شکلی غیر واقعی به حیات خود ادامه می‌دهند. یکی از آنها ستاره‌ها در یک منظومه دوتایی اف یو شکارچی است که وضعیت آن از سال ۱۹۳۶ در حال فوران است. این ستاره در آن زمان به شکلی ناگهانی دچار درخششی بسیار بیشتر از حالت معمول شده که برای یک ستاره جوان بی‌سابقه بوده است. این موضوع از آن زمان تاکنون باعث شد تا ذهن ستاره شناسان برای کشف این راز مشغول شود.

پژوهشگرها پس از ۸۸ سال سرانجام توانستند پاسخ این راز را کشف کنند. به گفته آنان این ستاره شکارچی به شکلی فعال از مواد تغذیه می‌کند. ستاره شناسان با همکاری آنتونیو هیلز از رصدخانه ملی نجوم رادیویی و رصدخانه ارایه میلی متری آتاکاما به عکسبرداری از جریان مواد در این ستاره پرداختند. هیلز در مورد فعالیت این ستاره گفته است: اف یو شکارچی در این مدت در حال بلعیدن مواد بوده و به این ترتیب فوران خود را ادامه داده است شواهد رصد مستقیم از این مواد چگونگی کارکرد ستاره‌های جوان در حال طغیان نشان می‌دهد که این مواد به عنوان سوخت برای فوران‌های ستاره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مواد در واقع رشته‌ای از کربن مونوکسید هستند که همانند قرقره حول ستاره مرکزی منظومه دوتایی متعلق به اف یوی شکارچی پیچیده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه رشته مورد نظر نمی‌تواند مواد کافی برای سوخت انفجار ستاره‌ای را فراهم کند اما انتهای دنباله یا بقایای بخش بزرگتری از یک دود گازی محسوب می‌شود که پیش از این توسط ستاره مصرف شده است.

اف یو شکارچی در صورت فلکی شکارچی در فاصله ۱۳۶۰ سال نوری قرار دارد. این منظومه حاوی دو ستاره نسبتاً کوچک است که سن هر کدام از آنها حدود ۲ میلیون سال است. این ستاره‌ها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند و با حلقه‌ای از گاز و غبار احاطه شده اند. رشد آنها نیز با سرعت نسبتاً ثابت انجام می‌شود. اگرچه اف یو شکارچی اولین ستاره از نوع فوران کننده بوده است اما پس از آن نیز ستاره‌های جوان و در حال رشدی کشف شد که رفتار مشابهی از خود نشان داده بودند.