علت بروز بیماری مرموز پوستی در دلفین‌ها شناسایی شد

در سال ۲۰۰۵ دانشمندان متوجه یک وضعیت عجیب پوستی در جمعیت دلفین‌های ساحلی شدند. دانشمندان به زودی دریافتند که این وضعیت ۷۰ درصد بدن دلفین‌ها را در بر می‌گیرد و کشنده محسوب می‌شود. اکنون مطالعات جدید نشان می‌دهد افزایش مستمر و شدید طوفان‌ها که در نتیجه تغییرات آب و هوایی است؛ نقش اصلی در شکل‌گیری […]

در سال ۲۰۰۵ دانشمندان متوجه یک وضعیت عجیب پوستی در جمعیت دلفین‌های ساحلی شدند. دانشمندان به زودی دریافتند که این وضعیت ۷۰ درصد بدن دلفین‌ها را در بر می‌گیرد و کشنده محسوب می‌شود. اکنون مطالعات جدید نشان می‌دهد افزایش مستمر و شدید طوفان‌ها که در نتیجه تغییرات آب و هوایی است؛ نقش اصلی در شکل‌گیری این بیماری جدید را ایفا می‌کند. با شور شدن هرچه بیشتر آب‌ها و موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند، شدت این قضیه بیشتر می‌شود.

به گزارش سرویس اخبار زیست محیطی تکنا به نقل از روزنامه Scientific Reports، تغییرات آب و هوایی در حال تغییر شکل سیستم آبرسانی کره زمین هستند و تقویت طوفان‌ها یکی از پیامد‌هایی دنیایی جدیدی است که ما در حال زندگی در آن هستیم. تحقیقات نشان داده است که چگونه افزایش دما در سطح فوقانی اقیانوس‌ها منجر به تقویت طوفان‌ها شده است. در حالی که گزارش‌های سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد حوادث عجیب و خطرناک آب و هوایی همانند طوفان‌ها و باران‌های شدید چگونه در سراسر جهان در حال شکل گیری است.

یکی از پیامد‌های این موضوع، ریختن مقادیر گسترده‌ای از آب شیرین در دریاها و دریاچه‌های آب شور است و این مورد باعث کاهش شوری این آب‌ها می‌شود و برای مدت زمانی چند ماهه باقی خواهد ماند. برای دلفین‌ها که در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند، این موضوع بدین معنا است که شرایط محیطی و زندگی آنان با تغییر ناگهانی مواجه شده و با شرایطی نامساعد و بیگانه دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند اشتراکی میان تغییرات آب و هوایی و سلامت دلفین‌ها پیدا کنند.

البته این زمانی بود که اتفاقات جدید در استرالیا رخ نداده بود. طبق دو رویداد اخیر و مشابه در جمعیت دلفین‌های ساحلی که در دو منطقه مختلف کشور استرالیا به وقوع پیوست، می‌توان دو نمودار متوازی از مرگ و میر در جمعیت این دلفین‌ها رسم کرد. در هر دو گروه ۷۰ درصد پوست و ضایعات بدن‌شان به صورت تکه تکه شده است و عامل آن گونه‌ای قارچی و باکتریالی می‌باشد و سبب تغییر رنگ در پوست‌شان شده است. شیوع این بیماری در هر دو منطقه زمانی اتفاق افتاده که شوری آب به علت بارندگی در آبگیر‌های اطراف کاهش یافته و این شرایط هفته‌ها و ماه‌ها برقرار مانده است.

ترکیب عوامل محیطی و شناخت آسیب‌های آن، نویسندگان را قادر ساخته تا مطالعات جدیدی را در پیش گیرند و تعاریف اولیه را برای بیماری پوستی آب شیرین ایجاد کنند و طبق سخنان آنان، پیوندی میان این وضعیت و تغییرات آب و هوایی وجود دارد. این امید وجود دارد که مطالعات به دست آمده اخیر بتواند به متخصصان کمک کند تا دلفین‌های مبتلا به این بیماری را تشخیص دهند و آنان را درمان کنند. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، شیوع این بیماری به زودی بیشتر خواهد شد.

دکتر پاداریگ دیوگنان، آسیب شناس متخصص در حوزه پستانداران دریایی در این باره گفته است: «این بیماری مرگبار پوستی از زمان طوفان کاترینا باعث مرگ و میر دلفین‌ها شده است و ما بسیار خرسند هستیم که توانسته‌ایم علت این بیماری را پیدا کنیم. با وجود یک فصل طوفانی بی‌سابقه در خلیج مکزیک که در سال جاری به وقوع پیوست و طوفان‌های بسیار شدید در سراسر جهان به علت تغییرات آب و هوایی، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شیوع‌های مرگبار بیشتری در میان دلفین‌ها ظهور کند و باعث مرگ و میر بیش از پیش آن‌ها شود. برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی و یا اخبار تکنولوژی روز جهان مراجعه کنید.