چین با کمک بزرگترین آزمایشگاه دنیا رازهای ماده تاریک را کشف می‌کند

چین با احداث یک آزمایشگاه با متراژ ۲۴۰۰ متر در زیر زمین به کشف رازهای ماده تاریک خواهد پرداخت. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، چین آزمایشگاه عمیق زیرزمینی منطقه ژینپینگ با نام CJPL-II را با هدف کشف رازهای ماده تحریک احداث کرده است. با استفاده از این آزمایشگاه محققان می‌توانند شناسایی بهتری […]

چین با احداث یک آزمایشگاه با متراژ ۲۴۰۰ متر در زیر زمین به کشف رازهای ماده تاریک خواهد پرداخت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، چین آزمایشگاه عمیق زیرزمینی منطقه ژینپینگ با نام CJPL-II را با هدف کشف رازهای ماده تحریک احداث کرده است. با استفاده از این آزمایشگاه محققان می‌توانند شناسایی بهتری نسبت به ماده تاریک پیدا کنند. دانشمندان در دهه‌های گذشته به کشف اسرار نیروهای نامرئی جهان پرداختند اکنون این آزمایشگاه می‌تواند با روش‌ها و تجهیزات پیشرفته این کار را بهتر انجام دهد.

طبق گزارشی که در این مورد در مجله نیچر منتشر شده است آزمایشگاه زیرزمینی CJPL-II در چین به صورت توسعه یافته از عمیق‌ترین و عظیم‌ترین آزمایشگاه زیرزمینی در جهان محسوب می‌شود. پنانسیل و تجهیزات پیشرفته به کار رفته در این آزمایشگاه می‌تواند در شناسایی علوم ناشناخته به دانشمندان کمک کند. ماده تاریک حدود ۸۰ درصد از جهان را تشکیل می‌دهد اما با وجود اکتشافات علمی هنوز شناسایی کاملی روی این ماده انجام نشده است.

این آزمایشگاه در زیر کوه شینپینگ استان لیانگشان یی سیچوان ساخته شده و حدود ۲۴۰۰ متر زیر بنا دارد. دلیل ساخت این آزمایشگاه در زیر زمین محافظت از آن در برابر پرتاب‌های کیهانی و دیگر نویزها بوده است. بنابراین دانشمندان می‌توانند با دقت بالا به تجزیه و تحلیل داده‌های ماده تاریک بپردازند.

هدف اصلی از ساخت این آزمایشگاه شناسایی ماده تاریک بوده است. به گفته دانشمندان این ماده می‌تواند بدون ارتباط با نور از ماده معمولی نیز عبور کند. به همین دلیل دو دستگاه آشکارساز در این آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از آنها دستگاه زنون ذرات و اختر فیزیک بوده و دیگری دستگاه ماده تاریک چین است.

دستگاه اول برای تشخیص ذرات تاریک بالقوه از زنون مایع استفاده می‌کند. در صورت برخورد اتم‌های زنون با این ذرات رها می‌توانند فلش‌های نور را دریافت و بدین ترتیب داده‌های مهمی را برای دانشمندان جمع آوری کنند. دستگاه دیگر یک آشکارساز ژرمانیوم با حساسیت بالاتر است که می‌تواند به ثبت سیگنال‌های الکتریکی هنگام برخورد با ذرات تاریک بپردازد. بدین ترتیب با استفاده از این دو آزمایش می‌توان شانس به دام انداختن ذرات ماده تاریک گریزان را افزایش داد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال