دستکاری ژنتیکی به ساخت چیپس‌های سیب زمینی غیر سرطان زا منجر شد

محققان با استفاده از روش‌های جدید توسعه یافته سیب زمینی‌هایی را کشت کردند که در سرما شیرین نشده و می‌تواند باعث بهبود کیفیت غذاهای مبتنی بر سیب زمینی در جهان شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان با استفاده از یک دستاورد جدید که می‌توان آن را خدمت بزرگی به تغذیه مردم […]

محققان با استفاده از روش‌های جدید توسعه یافته سیب زمینی‌هایی را کشت کردند که در سرما شیرین نشده و می‌تواند باعث بهبود کیفیت غذاهای مبتنی بر سیب زمینی در جهان شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان با استفاده از یک دستاورد جدید که می‌توان آن را خدمت بزرگی به تغذیه مردم در نظر گرفت سیب زمینی‌ها را دستکاری ژنتیکی کردند. با استفاده از این تغییر پس از ذخیره سرد دیگر ماده سرطان زای آکریل آمید در این سیب زمینی ها تولید نمیشود.

دستکاری ژنتیکی انجام شده باعث خواهد شد تا ریسک سرطان در مواد غدایی نظیر چیپس و سیب زمینی‌های سرخ شده تیره در مقیاس بزرگ از بین برود. محققانی از دانشگاه ایالتی میشیگان به نام جیانگ و دوشس در این مورد می‌گویند: این کشف می‌تواند در سلامت تغذیه و کیفیت غذاها پیشرفت‌های امیدوارکننده را به دنبال داشته باشند. این سیب زمینی‌ها چیپس‌های درون بسته‌ها را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده و ممکن است آن را به یک میانوعده سالم تبدیل کند.

در حال حاضر صنعت سیب زمینی در ایالات متحده سالانه درآمدی معادل ۲۴۰ میلیون دلار دارد و هیچگونه کاهشی در تقاضا برای این محصول در غذا و شکل‌های مختلف ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل برخی از شکل‌های مختلف آن برای پاسخگویی به تقاضا به صورت سرد ذخیره می‌شود. این اقدام به دلیل وجود عملکردهای زیستی متقابل باعث فعال شدن مکانیزمی در آنها خواهد شد که نشاسته را به قند تبدیل می‌کند. در اثر شیرین شدن سیب زمینی در اثر سرما رنگ آنها در زمان پخت و پز تیره خواهد شد. ایجاد تیرگی روی سطح آن در واقع به دلیل وجود بالای آکریل آمید بوده و این ماده به دلیل وجود خواص سرطان زا می‌تواند ریسک سرطان را در افراد افزایش دهد.

به گفته محققان ژن کشف شده می تواند در اثر کاهش دما تولید قند را در این سیب زمینی‌ها قطع مکند. بدین ترتیب می‌توان به راحتی آنها را در سردخانه انبار کرد. همچنین دیگر تجمع آکریل امید در آنها انجام نشده و تولید کنندگان می‌توانند در زمان و هزینه خود برای جلوگیری از این تجمع صرفه‌جویی کنند. این محققان بیش از دو دهه مطالعه روی سیب زمینی‌ها موفق به شناسایی این ژن‌های خاص شده‌اند که در اثر سرما مسئول شیرین شدن آنها خواهند بود. سپس عنصر روشن کردن این ژن در دمای پایین را نیز شناسایی کرده‌اند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال