ورقه کریستال شیشه ای کوچکترین دستگاه هدایت نور 

پژوهشگران موفق به ساخت کوچکترین دستگاه هدایت نور شده اند. برای این کار ورقه ای از کریستال شیشه ای با ضخامت تنها چند اتم مورد استفاده قرار گرفت. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر انتقال داده ها در جهان از طریق انتقال نور صورت می‌گیرد. کابل های فیبر نوری می […]

پژوهشگران موفق به ساخت کوچکترین دستگاه هدایت نور شده اند. برای این کار ورقه ای از کریستال شیشه ای با ضخامت تنها چند اتم مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر انتقال داده ها در جهان از طریق انتقال نور صورت می‌گیرد. کابل های فیبر نوری می توانند از زیر اقیانوس ها گذشته و اطلاعات را از قاره ای به قاره دیگر منتقل کنند. پروفسور جیوونگ پارک از دانشگاه شیکاگو در پروژه خود از رشته های نازک تر و مسطح تر برای هدایت نور استفاده کرد. وی قصد داشت بداند در صورتی که رشته ها بسیار نازک شده و حالت دو بعدی پیدا کنند انتقال نور به چه صورت خواهد بود.

در این پژوهش مشخص شد نور می تواند با کمک یک ورقه کریستال شیشه ای که تنها چند اتم ضخامت دارد حمل شود. انجام این عمل نه تنها کارآمد بود بلکه توانست پارک و گروهش را نیز به هدف برساند. همچنین نور با کمک این ورق مسافت طولانی تری را طی کرده که در دنیای محسابات نوری می توان عنوان بسیار دور را به آن اطلاق کرد. طبق گفته این پژوهشگران مدارهای فوتونیکی دو بعدی می توانند در آینده به عنوان فناوری های جدید مورد استفاده قرار بگیرند. 

سیستم جدید با نام موج بر روش جدیدی در هدایت نور شناخته شده و دو بعدی است. طبق اعلام محققان منشورها، عدسی ها و سوئیچ ها همگی می توانند در امتداد یک تراشه باعث هدایت نور شوند.