آموزش: چگونه در منوی استارت ویندوز 10 کاشی‌های سفارشی ایجاد کنیم؟

با آنکه ویندوز 10 پر از گزینه‎های مختلف برای سفارشی‎ کردن تجربه‎ی کاربری است، اکثر کاربران بعضی از قابلیت‎های آن را نادیده می‎گیرند. منوی استارت ویندوز 10 نمونه‎ی کاملی در این رابطه است، بخشی که به منظور جا دادن ویژگی‎های خاصی از تم متروی ویندوز 8 سابق طراحی شده است، منوی استارت جدید ویندوز 10 […]

با آنکه ویندوز 10 پر از گزینه‎های مختلف برای سفارشی‎ کردن تجربه‎ی کاربری است، اکثر کاربران بعضی از قابلیت‎های آن را نادیده می‎گیرند.

منوی استارت ویندوز 10 نمونه‎ی کاملی در این رابطه است، بخشی که به منظور جا دادن ویژگی‎های خاصی از تم متروی ویندوز 8 سابق طراحی شده است، منوی استارت جدید ویندوز 10 قابلیت‎ کاشی‎ها و موارد دیگری را در اختیار دارد که اغلب اوقات اصلا توجهی به آن نمی‎شود.

در این پست آموزشی، ما نکات مفیدی در اختیار شما می‎گذاریم که منوی استارت ویندوز 10 شما را به یک کنسول فرمان زیبا و جالب تبدیل می‎کنند.

1- سفارشی سازی تنظیمات سیستم

بعضی از بهترین قابلیت‎های سفارشی سازی منوی استارت  در بخش تنظیمات سیستم به چشم می‎خورند. قبل از اینکه به سفارشی‎ سازی کاشی‎ها برسیم، با یک سری تغییرات ساده آشنا شوید.

تنظیمات پیشفرض منوی استارت  را می‎توان در بخش Start > Settings > Personalization > Start پیدا کرد. بعضی از این تنظیمات، نظیر استفاده از منوی استارت به صورت فول اسکرین، اگر از ویندوز 10 بر روی تبلت استفاده کنید، گزینه‎های عالی هستند. همچنین گزینه‎ی نشان دادن آیکون‎‎های بیشتر به چشم می‎خورد، که مقدار برنامه‎هایی که شما می‎توانید به ردیف حصار اضافه کنید از 3x به 4x افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر از اینکه دائم باید برای دسترسی به پوشه‎ی دانلود خود فایل اکسپلورر را باز کنید خسته شده‎اید، روی گزینه‎ی کدام فولدرها در منوی استارت نمایان باشند کلیک کنید تا پوشه‎های خاصی مستقیما به داخل منوی استارت شما اضافه شوند.

add_folders_gif

اگر دوست دارید کاشی‎هایی را به منوی استارت اضافه کنید، روی هر برنامه‎ای که می‎خواهید کلیک راست کنید و گزینه‎ی سنجاق کردن به منوی استارت را انتخاب کنید. زمانی که برنامه‎ی مورد نظر به منوی استارت اضافه شد، شما می‎توانید با کلیک راست کردن روی آیکون نسبت به تغییر اندازه‎ی کاشی‎ انتخاب شده اقدام کنید.

pin_to_start

برنامه‎هایی نظیر اپلیکیشن‎های هواشناسی که از طریق ویندوز استور دانلود می‎شوند حتی قابلیت‎های کاشی زنده را در خود دارند. اپلیکیشن‎های کروم و اپلیکیشن‎های جهانی ویندوز را نیز می‎توان به منوی استارت اضافه کرد، همراه با هر برنامه‎ای که در کامپیوتر شخصی شما به چشم بخورد.

به صورت پیشفرض، شما می‎توانید قابلیت حصار را در ویندوز 10 با کشیدن یک کاشی به زیر یا بالای کاشی‎ دیگر برای ایجاد یک قسمت، فعال کنید. شما می‎توانید گروه کاشی‎هایی که به وجود آمده‎اند را نیز عنوان گذاری کنید.

fence_feature_fig

اینها ساده‎ترین و مفیدترین تغییرات پیش فرضی هستند که شما می‎توانید بر روی منوی استارت خود اعمال کنید. پیشنهاد ما این است که منوی استارت خود را با بیشترین اپلیکیشن‎های استفاده شده و آن‎هایی که بیشتر از همه محبوب هستند شلوغ کنید، تا بتوانید سپس شروع به سفارشی کردن کنید!

2- برنامه‎ی Better StartMenu را امتحان کنید

Better StartMenu یک برنامه‎ی بسیار برتر و محبوب در رابطه با سفارشی سازی منوی استارت است، که برای برنامه‎های محبوب شما امکان آسان سفارشی سازی کاشی‎ها را فراهم می‎کند. این نرم افزار در دو بخش است: Better StartMenu و StartMenu Helper. برنامه‎ی کمک کننده (Helper) داده‎های مربوط به کاشی‎ها را ذخیره می‎کند، از جمله نام، آیکون، و مسیر برنامه، در حالیکه یکی دوم کاشی را به منوی استارت شما اضافه می‎کند.

better_startmenu

گرچه این برنامه قیمتی برابر با 2.99 دلار را دارد، ولی نسخه‎ی آزمایشی آن محدودیتی ندارد. زمانی که شما برنامه را باز می‎کنید، یک صفحه با سه قسمت ظاهر می‎شود.

better-startmenu

اولین قسمت به شما می‎گوید که StartMenu Helper را دانلود کنید. کلیک کردن روی این بخش شما را به وب‎سایتی هدایت می‎کند که می‎توانید این اپلیکیشن را از آنجا دانلود کنید. این اپلیکیشن در قالب یک فایل زیپ دانلود می‎شود، بنابراین فایل زیپ را برای شروع کردن باز کنید. روی فایل قرار گرفته در پوشه‎ دوبار کلیک کنید تا این برنامه باز شود.

برای ایجاد یک کاشی جدید، گزینه‎ی کاشی جدید را انتخاب کنید، سپس روی گزینه‎ی “به صورت خودکار تمامی کاشی‎ها را از یک تصویر ایجاد کن” کلیک کرده تا تصویر کاشی خود را انتخاب کنید. این گزینه به صورت خودکار اندازه‎ی تصویر را تغییر می‎دهد، اگر دوست دارید برای کاشی‎هایی با اندازه‎های مختلف آیکون متفاوتی را داشته باشید، روی اندازه‎ی تصویر کلیک و تصویر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

select_image

راه‎های گوناگونی برای پیدا کردن تصاویر برای کاشی شما وجود دارد. ساده ترین راه پیدا کردن مجموعه‎ی بزرگی از آیکون‎های با کیفیت در وب سایتی نظیر Flaticons است، که مجموعه‎های قابل دانلودی از آیکون‎ها را به منظور استفاده گرد هم آورده است.

نکته: نرم افزارهای دیگر سفارشی سازی برای کار نیاز به فرمت‎های متفاوت عکس دارند، در رابطه با برنامه‎ی StartMenu این برنامه برای ایجاد کاشی‎های سفارشی شده برای منوی استارت  نیاز به فایل‎هایی با فرمت PNG دارد.

زیر گزینه‎ی Other نامی که می‎خواهید را برای کاشی خود برگزینید. شما همچنین می‎توانید اگر از یک آیکون با پس زمینه‎ی شفاف استفاده می‎کنید رنگ پس زمینه را تغییر دهید، به همراه اضافه کردن عناوین پیشرفته یا ساده.

other_options

قسمت Action مسیر برنامه‎ی شما را مشخص می‎کند. منوی کشویی Action Type نوع فایل یا پوشه‎ای که دوست دارید باز کنید را مشخص می‎کند. چنین چیزی به عنوان مثال اگر یک ادیتور فایل‎های ویدیویی هستید بسیار باعث راحتی کار می‎شود، چون به عنوان چنین شخصی شما نیاز به دسترسی به پوشه‎ی خام ویدیو یا هارد درایو اکسترنال دارید. بخش Select جایی است که شما کاشی را به مسیر یا برنامه‎ای که دوست دارید باز شود، مرتبط می‎کنید.

ساده ترین راه برای لینک دادن به یک مسیر، استفاده از کاشی‎ای است که از قبل به منوی استارت شما سنجاق شده است. به مسیر فایل از طریق مسیر Start > right-click tile > More > Open file location دسترسی داشته باشید. سپس روی برنامه راست کلیک کنید و گزینه‎ی Properties را انتخاب کنید تا به مسیر فایل مورد نظر دسترسی داشته و مکان Target را کپی کنید. این مکان را به داخل بخش Select برنامه‎ی Better StartMenu Helper پیست کنید.

2016-03-24_15h28_48

روی گزینه‎ی داده‎های کاشی را ایجاد کن کلیک کنید تا کاشی شما در برنامه‎ی Better StartMenu ظاهر شود.

بعد از اینکه داده‎های کاشی را به وجود آورید، برنامه‎ی Better StartMenu را باز کنید، روی کاشی به تازگی ایجاد شده در قسمت دوم کلیک کنید و روی گزینه‎ی “کاشی انتخاب شده را به منوی استارت  سنجاق کن” کلیک کنید تا کاشی سفارشی شده به منوی استارت شما اضافه شود.

adobe_photoshop_edited

در پایان، موقعیت کاشی خود را مشخص کنید و از کاشی کاملا سفارشی شده و قابل استفاده‎ی خود لذت ببرید. پتانسیل کار با این برنامه بی نهایت است، بنابراین در کار با این برنامه برای داشتن کاشی‎های کامل منوی استارت برای کامپیوتر شخصی خود، احساس راحتی داشته باشید.

3- اضافه کردن کاشی‎های بازی‎های استیم

یکی از بهترین قابلیت‎هایی که شما می‎توانید برای منوی استارت خود فراهم کنید اضافه کردن کاشی‎های بازی است. اپلیکیشن Steam Tile برای این کار در ویندوز استور به چشم می‎خورد.

steam_tile

تنها چیزی است که شما برای این برنامه باید فراهم کنید شناسه‎ی استیم شما است. شما می‎توانید به شناسه‎ی استیم خود با باز کردن مسیر Steam > Account Name > Profile > Edit Profile > Custom URL دسترسی داشته باشید. URL مخصوص خود را اضافه کنید و بر روی ذخیره‎ی تغییرات کلیک کنید.

steam_ID

زمانی که شناسه‎ی استیم خود را ایجاد کردید، آن را درصفحه‎ی خوش آمدگویی برنامه‎ی Steam Tile وارد و شما می‎توانید بازی‎های استیم خود را به منوی استارت خود اضافه کنید.

start_menu_games

تفاوت بین به سادگی اضافه کردن برنامه‎های بازی به منوی استارت شما و استفاده از Steam Tiles فاحش و چشمگیر است. چنین چیزی به شما اجازه می‎دهد به بازی بدون نیاز به باز کردن کتابخانه‎ی استیم دسترسی داشته باشید.

اگر از بیش از یک کلاینت مخصوص بازی استفاده می‎کنید، برنامه‎ی Pin More (که آن هم در ویندوز استور وجود دارد) را مد نظر داشته باشید. این برنامه قابلیت‎هایی مشابه با Steam Tile در اختیار شما می‎گذارد، ولی طیف وسیع تری از کلاینت‎های بازی و سفارشی شدن را در بر می‎گیرد.

استفاده از این برنامه‎ها نه تنها باعث می‎شود که منوی استارت شما مخزنی از برنامه‎ها باشد، بلکه آن را به یک کنسول فرمان بازی نیز تبدیل می‎کند!

شما با استفاده از این برنامه‎ها می‎توانید در نهایت پتانسیل منوی استارت خود را آزاد کنید و از ویژگی ظریف و پویای دیگری بر روی کامپیوتر شخصی خود بهره‎ی لازم را ببرید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال