نقد و بررسی تخصصی گوشی HTC ONE M9 [قسمت سوم: بررسی رابط کاربری و بنچمارک‌ها]

در قسمت دوم این بررسی به معرفی گوشی HTC ONE M9 و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری و قابلیت‌های ارتباطی آن پرداختیم. هم اینک در این قسمت به منظور بررسی رابط کاربری و بنچمارک‌های این گوشی، با تک نیوز همراه باشید:   رابط کاربری گوشی هوشمند وان ام9 اچ‌تی‌سی از آخرین نسخه اندروید با کد 5.0.2 برخوردار بوده و این ویرایش جدید، به […]

در قسمت دوم این بررسی به معرفی گوشی HTC ONE M9 و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری و قابلیت‌های ارتباطی آن پرداختیم. هم اینک در این قسمت به منظور بررسی رابط کاربری و بنچمارک‌های این گوشی، با تک نیوز همراه باشید:

 

رابط کاربری

گوشی هوشمند وان ام9 اچ‌تی‌سی از آخرین نسخه اندروید با کد 5.0.2 برخوردار بوده و این ویرایش جدید، به رابط کاربری زیبای Sense 7.0 انحصاری این کمپانی مزین گشته است. نگارش هفتم رابط کاربری اچ‌تی‌سی، از ویژگی‌هایی بسیار زیادی بهره می‌برد که یکی از آنها، استفاده از حالت بهبود یافته Blinkfeed بوده و دیگری، پشتیبانی از تم‌های گوناگون است. اچ‌تی‌سی قول تجربه جدید کاربران از رابط کاربری جدید خود را داده و به همین دلیل، انتظار عملکردی بسیار روان را از آن داریم.

 ویژگی‌های جدیدی که به رابط کاربری سنس 7 اضافه گشته و هم اکنون در گوشی وان ام9 قابل استفاده است، با فونت درشت نشان داده می‌شوند.

طرح قفل صفحه (lockscreen) این گوشی نسبت به رابط کاربری سنس 6، تغییرات زیادی را به خود نگرفته و در نگاه اول به ویجتی از زمان ساعت گوشی و وضعیت آب و هوا مجهز گشته است. همچنین در پایین آن، 4 آیکون میانبر نیز مشاهده می‌شود. این صفحه، قابلیت نمایش تماس‌های از دست رفته (Missed calls) و پیام‌های دریافتی را نیز دارد، اگرچه هنوز هم اجازه دسترسی به ویجت‌ها داده نشده است.

در قفل صفحه جدید رابط کاربری سنس 7، شاهد اعلاناتی جدید از Blinkfeed آن هستیم. بلینک‌فید در زمینه صرف نهار و شام، پیشنهاداتی داشته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جستجو و ارائه نزدیک‌ترین رستوران می‌پردازد.

gsmarena_001

gsmarena_004

gsmarena_005

گوشی هوشمند One M9 از هر دو فرمان لمسی کشیدن انگشت بر روی صفحه (swipe up) و دو بار زدن بر روی آن (double tap) به منظور روشن نمودن نمایشگر پشتیبانی می‌کند و از این لحاظ، وابستگی کاربر به دکمه سخت‌افزاری پاور گوشی را کم کرده است.

gsmarena_006

gsmarena_007

gsmarena_008

Sense 7 homescreens

gsmarena_014Editing homescreens

آخرین قاب (pane) صفحه اصلی (homescreen) این گوشی از سمت چپ، همچنان و مثل نسخه‌ها قبلی، به نرم‌افزار بلینک‌‌فید اچ‌تی‌سی اختصاص یافته است، ولی با این تفاوت که هم اکنون این برنامه بسیار قدرتمند‌تر گشته و مجهز به ابزار‌های جدید‌تری می‌باشد.

همانند قبل، بلینک‌فید از روی شبکه‌های اجتماعی شما (Flickr, Foursquare, Google+, Instagram, LinkedIn, Tumblr, Twitter, Zoe)، بسیاری از موضوعات و علاقه‌مندی‌های خبری و متنی شما را انتخاب کرده و آنها را از بین منابع عظیم خبری خود بر می‌گزیند. همچنین با انتخاب دستی موضوع مورد علاقه خود، بلینک‌فید به طور خودکار موضوعات شبیه به آن را نیز به شما پیشنهاد خواهد داد. همچنین قابلیت جستجوی موضوعات خاص نیز وجود دارد.

gsmarena_009

gsmarena_010

gsmarena_011

gsmarena_012Blinkfeed combines social updates with news articles

سرویس بسیار مجهز بلینک‌فید، هم اینک به بخشی در زمینه پیشنهاد مکانی مناسب جهت صرف غذا مجهز گشته و هم اکنون از بسیاری از عادات غذاییتان آگاهی دارد و به طور خودکار، قبل از زمان صرف غذا یا بعد از زمان ترک محل کارتان، شروع به ارائه پیشنهادات رستوران‌هایی بر روی قفل صفحه گوشیتان می‌کند و چناچه یکی از دوستان شما، محلی خاص و مشابه را برای صرف غذای خود انتخاب کرده باشد، وان ام9 شما را از این موضوع مطلع خواهد کرد. از دو سرویس ادغام شده Yelp و Foursquare  به منظور ارائه این خدمات تشکر می‌کنیم.

صفحه اصلی این گوشی کاملا قابل ویرایش بوده و هم اکنون قابلیت دسترسی به لینک‌ها و ویجت‌ها وجود دارد. اگر سرویس بلینک‌فید این گوشی، از نظر شما مفید نبوده و از کاربری و دیگر قابلیت‌های آن ناراضی هستید، می‌توانید آن را غیر فعال کرده و از ویجت‌های دیگر استفاده کنید.

از ویجت‌ها صحبت شد، پس بهتر است، ویجت جدید و پیشفرض سنس 7 با نام Sense Home را به شما معرفی کنیم. این ویجت جدید دارای 8 اپلیکیشن معمولی گوشی بوده که 6‌تای آنها از میانبر‌های برنامه‌های دیگر می‌باشند و دو آیکون دیگر، مربوط به پوشه‌های آخرین اسناد و برنامه‌های استفاده شده و اپلیکیشن‌های پیشنهادی جهت دانلود می‌باشند. 

gsmarena_017

gsmarena_022

gsmarena_023

متاسفانه کاربر قادر به ویرایش این ویجت نمی‌باشد و Home Sense خود به انتخاب برنامه‌ها اقدام می‌کند، اما خوشبختانه قابلیت حذف پوشه‌های هوشمند از ویجت وجود دارد. بعد از اینکه ویجت مورد نظر را فعال کرده و موقعیت مکانیتان در این سرویس وارد شد، این ویجت به طور خودکار و بر اساس محل حضورتان، میانبر‌های این ویجت را بر اساس نیاز احتمالیتان انتخاب خواهد کرد (در شرایط خانه، محل کار یا بیرون از آن دو). این گوشی از برنامه‌ها و سرویس‌هایی که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید، آگاه بوده و آنها را بیشتر جلوی چشمتان قرار می‌دهد. سرویس مکان‌یابی Home Sense در بلینک‌فید این گوشی نیز استفاده شده و به منظور ارائه پیشنهادات صرف غذا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

gsmarena_018Configuring Sense Home

gsmarena_019

gsmarena_020setting locations, folders

gsmarena_021

همچنین از طریق منویی خاص، تصویر پس‌زمینه، طراحی‌های قفل صفحه، صدای زنگ، صدای هشدار‎ها و اعلانات گوشی قابل تنظیم بوده و در کنار آن، دسترسی به تم‌ها (Themes) گوشی نیز وجود دارد که از همیشه متنوع‌تر و بهتر شده است.

اچ‌تی‌سی از تم‌ها و قابلیت‌های آنها بسیار تعریف و تمجید کرده است و در ظاهر اینطور نیز بنظر می‌رسد. در این گوشی، یک تم، قابلیت تغییر تصویر پس‌زمینه قفل صفحه و صفحه اصلی گوشیتان را داشته و در کنار آن، تصویر زمینه کشوی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ پیشفرض پیام‌رسانی گوشی، رنگ طرح کلی سیستم، شکل آیکون‌ها و تنظیمات آنها، تمامی صداهای زنگ و هشدار‌ها و فونت سیستم گوشی، تغییر خواهند کرد.

gsmarena_024

gsmarena_025

gsmarena_034

همچنین سرویس خاصی به نام Themes Store به منظور دانلود و دریافت تم‌های بیشتر نیز وجود دارد، گرچه گزینه‌های انتخابی آن تنها به دریافت فونت‌ها، تصاویر و صداهای زنگ محدود می‌شوند و می‌بایست تمامی آنها را بصورت مجزا دانلود کرده و آنها را بر روی تم کنونی خود فعال سازید. قابلیت جالب دیگر این رابط کاربری، توانایی ساخت تم مورد علاقه خود بوده و این کار بسیار آسان و دلپذیر است. البته اگر از ساخته خود بسیار راضی هستید، می‌توانید آن را برای استفاده عموم در store  این گوشی آپلود کنید.

gsmarena_026

gsmarena_028

gsmarena_031

gsmarena_032

همانند قبل، در فضای صفحه اصلی با کشیدن انگشت خود از بالا به پایین، نوار اعلانات (notification area) گوشی ظاهر خواهد شد که در نسخه 5.0 اندروید، ظاهری ساده و تمیزی پیدا کرده است. اگر با انگشت خود برای بار دوم از بالای صفحه به پایین بیایید، فضای quick toggles (آیکون‌های کوچک تنظیمات سریع گوشی) نمایش داده خواهد شد و در این قسمت شاهد آیکون‌های  Wi-Fi, Bluetooth, Airplane mode, screen auto-rotate, flashlight, location on/off و همچنین گزینه‌ای مربوط به اشتراک صفحه نمیش (cast the screen) خواهید بود. همچنین این آیکون‌ها قابلیت جابه‌جایی و حذف توسط کاربر را نیز دارند.

gsmarena_039

gsmarena_040

gsmarena_041

gsmarena_042

کشوی برنامه‌ها به طور پیشفرض دارای ابعادی برابر 4 × 5 اپلیکیشن بوده و در کنار آن از اندازه 3 × 4 اپلیکیشنی نیز پشتیبانی می‌شود، گرچه انجام این عمل، هدر دادن فضای 5 اینچی نمایشگر گوشی است. ترتیب‌بندی برنامه‌ها نیز بر اساس حروف الفبا، ترتیب زمانی و یا حالت دستی انجام می‌گیرد و قابلیت مخفی سازی برنامه‌ها در صورت عدم نیاز به آنها، از دیگر ویژگی‌های جالب این رابط کاربری است.

gsmarena_044

gsmarena_045

gsmarena_046

gsmarena_047

در گوشی وان ام9، اچ‌تی‌سی اقدام به باز طراحی رابط کاربری task switching (جابه‌جایی بین برنامه‌ها) این گوشی کرده است و هم اینک برنامه‌ها در نمای بند‌انگشتی با ابعاد 3 × 3 به نمایش در می‌آیند. در قسمت recent apps و بر خلاف گذشته، تنها 9 برنامه در یک صفحه قابل نمایش است و اگر تعداد برنامه‌ها بیش از 9 اپلیکیشن باشد، بقیه آنها در صفحه‌ای جدید نمایش داده خواهند شد. همچنین اگر از این طراحی راضی نبوده و تقاضای نمایش برنامه‌ها به شکل کارتی و تخت (همان چیزی که در نسخه لالی‌پاپ اندروید مشاهده می‌شود) را داشته باشید، به منو تنظیمات در Task switching رفته و گزینه نمایش آن را فعال کنید.

همچنین در این قسمت به گزینه‌ی جالبی بر می‌خورید که در صورت فعال‌سازی آن، برنامه دلخواه شما به این صفحه Pin شده و هنگامی که این صفحه باز می‌‌شود، آن برنامه به عنوان برنامه‌های اخیر نمایش داده می‌شود.

gsmarena_048

gsmarena_051

gsmarena_050

رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی به سرویس مخصوصی به نام Car mode نیز مجهز است که در صورت فعال کردن این حالت، به محض اتصال گوشی به بلوتوث ماشین، این مود به طور خودکار فعال خواهد شد.

gsmarena_053

gsmarena_054

gsmarena_055

gsmarena_057

 

گوشی وان ام9 دارای برنامه‌ای جالب به نام Zoodles نیز هست که هدف آن، برآورده کردن نیاز کودکان در زمان دسترسی آنها به گوشی بوده و در حقیقت نوعی  Kid mode است. در این برنامه، برای هر یک از بچه‌ها، یک پروفایل مخصوص ساخته شده و به همراه آن، عکس و تاریخ تولد کودک نیز وارد می‌شود. سپس باید انتخاب کنید که کودک مورد نظر، به چه برنامه‌هایی دسترسی داشته باشد. همچنین قابلیت دانلود و تماشای فیلم‌ها و بازی‌های مخصوص سن کودک بطور مستقیم از طریق این برنامه وجود دارد.

gsmarena_058

gsmarena_060

gsmarena_059

 

 

قدرت سخت‌افزاری

گوشی هوشمند HTC One M9 از آخرین پردازنده قدرتمند کمپانی کوآلکام با نام اسنپدراگون 810  بهره می‌برد که این تراشه منحصر به فرد هشت هسته‌ای دارای چهار هسته Courtex A57 با فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز به همراه چهار هسته Cortex A53 با فرکانسی معادل 1.5 گیگاهرتز بوده و واحد گرافیکی (GPU) آن نیز آدرنو 430 است و در کنار آن، 3 گیگابایت حافظه RAM از نوع DDR4 برای راحتی در اجرای برنامه‌ها، بر روی این گوشی قرار گرفته‌اند.

htc one m9

 

گوشی وان ام9، اولین گوشی مجهز به تراشه بحث برانگیز اسنپدراگون 810 کوآلکام نیست. تا جایی که خبر دارید، تراشه اسنپدراگون 810، متهم به داغ شدن در هنگام اجرای سنگین برنامه‌ها بوده و متاسفانه گوشی وان ام9 در تشدید این حس به کمک این تراشه می‌آید. این گوشی بدلیل به همراه داشتن بدنه‌ای کاملا فلزی، گرمای حاصل از اجرای اپلیکیشن، بازی‌های بسیار سنگین و بنچمارک‌ها را به دست کاربر منتقل نموده و در تشدید این حس بد موثر است. حتی در هنگام مرورگری اینترنت نیز انتقال این گرما از دستگاه گزارش شده است. این گرمای اضافی از نظر کارایی سخت‌افزاری نیز باعث اختلالاتی در دستگاه شده و کمی از امتیازات تست‌های بنچمارک گوشی را پایین آورده است.

کمپانی اچ‌تی‌سی نیز در پاسخ به اتهام پیش رو، این مورد را اذعان داشته است که هم اکنون نرم‌افزار‌های موجود بر روی این گوشی از نوع آخرین نسل در نظر گرفته شده نبوده و مطمئنا در مورد آنها اصلاحاتی انجام خواهد گرفت.

این موضوع تا حدی مهم شد که شرکت اچ‌تی‌سی، هفته پیش و زمانی که در حال نوشتن این بررسی بودیم، با ارسال بروزرسانی جدیدی برای این گوشی از نوع OTA update، در سدد رفع مشکلات آن بر آمده و مطمئنا فریم‌ور جدید این گوشی، از ایجاد گرمای بیش از حد آن جلو‌گیری می‌کند. برای ما که بسیار شگفت‌انگیز بود. تمام امتیازات درج شده از تست این گوشی در این بررسی، مربوط به زمان بعد از آپدیت جدید گوشی می‌باشند.

اگر توجه کرده باشید، به این موضوع اشاره کردیم که این گوشی بعد از دریافت آپدیت جدید، بسیار بهبود یافته و تغییرات جدیدی در روند کارایی سخت‌افزاری آن مشاهده گردید. اما باید گفت که تنها، مدت زمان رسیدن به گرمای مورد نظر طولانی‌تر شده و برای گرم شدن آن به مدت زمان بیشتری نیاز است و این گوشی همانند قبل داغ می‌شود.

نکته جالب دوم که قابل اشاره است، تغییر امتیاز این گوشی بعد از دریافت آپدیت جدید آن است. قبل از آپدیت گوشی، وان ام9 در بنچمارک مربوط به تست GeekBench  عدد 4020 را کسب کرده بود اما بعد از دریافت آپدیت، این عدد به 3761 کاهش یافت. همچنین در تست بنچمارک AnTuTu، امتیاز این گوشی به 57900 رسیده بود، اما بعد از دریافت آپدیت جدید، امتیاز آن به 51727 کاهش یافت. همچنین امتیازات این گوشی در تست‌های تک‌ هسته‌ای و چند هسته‌ای بنچمارک BaseMark OS II 2.0 در زمان قبل از آپدیت کمی بیشتر از این مقدار در زمان بعد از آپدیت گوشی بود. از طرفی دیگر، بنچمارک‌های مربوط به کارایی گرافیکی این گوشی، هیچگونه تغییر خاصی نکرده‌اند و از این نظر، تنها مشکوک به تغییراتی در مورد سیستم گرمایی CPU این تراشه هستیم.

همانطور که در تمام این مدت به آن مشکوک بودیم، مشکل حرارتی این تراشه که توسط گوشی وان ام9 به نمایش گذاشته شد، با یک آپدیت ساده قابل حل بود، گرچه رسیدگی به این موضوع به کاهش کارایی پردازشی و امتیازات گوشی منجر شد. مطمئنا حل این مشکل، یکی از اصلی‌ترین عوامل ارائه اولین آپدیت OTA این گوشی بوده است. البته احتمال ارائه آپدیت‌های بیشتری برای این گوشی قبل از رسیدن آن به بازار‌های فروش، وجود خواهد داشت.

خب، شاید بهتر باشد که به امتیازات این گوشی در تست‌ها و بنچمارک‌های مختلف نگاهی بیاندازیم:

مثل همیشه، بنچمارک‌های ما از تست GeekBench 3 شروع می‌شود. این تست، عملکرد چند‌ هسته‌ای CPU گوشی را مورد بررسی قرار داده و با نگاهی به امتیازات، متوجه عملکرد قابل تحسین وان ام9 می‌شوید. تنها گوشی موجود در این تست که امتیاز بالاتری را نسبت به نماینده اچ‌تی‌سی کسب کرده است، گلکسی اس6 سامسونگ بوده که با بهره‌گیری از پردازشگر ساخت خود این شرکت، بسیار قدرتمند ظاهر شده است. همچنین وان ام9 با اختلافی فاحش، در جایگاه بهتری نسبت به G Flex2 الجی قرار گرفته است.

Untitled

 

تست بعدی مربوط به نسخه 64 بیتی بنچمارک AnTuTu 5 می‌شود که نوعی تست ترکیبی بوده و عملکرد CPU و GPU و حافظه گوشی را مورد بررسی قرار می‌دهد. گوشی وان ام9 همانند تست قبلی، پیروز از میدان نبرد بیرون آمده و تنها گوشی گلکسی اس6، بالاتر از آن قرار گرفته است. البته فاصله امتیازی آن از پرچمدار جدید سامسونگ بسیار زیاد بوده و در طرف دیگر، از رقبای پایین دست خود نیز فاصله امتیازی بسیار کمی دارد.

Untitled

بنچمارک BaseMark OS II 2.0، یکی از تست‌های محبوب در زمینه بررسی عملکرد GPU، CPU و RAM گوشی‌ها می‌باشد و در کنار آنها، به بررسی کارایی گوشی در حیطه وب‌گردی و سرعت حافظه داخلی گوشی می‌پردازد. امتیاز کسب شده توسط وان ام9 را تحسین می‌کنیم، اما این امتیاز در آن حدی نیست که بتواند به جایگاه گوشی‌های G Flex2 الجی و گلکسی اس6 سامسونگ، دسترسی داشته باشد. ولی در عوض عملکرد وان ام9 از گوشی‌های گلکسی نوت4 و نکسوس6 (که از تراشه اسنپدراگون 805 کوآلکام استفاده می‌کنند) بهتر بوده است.

Untitled

 

در تست‌های تک‌ هسته‌ای و چند هسته‌ای این گوشی در بنچمارک BaseMark OS II 2.0، همانند ما بسیار شگفت‌زده خواهید شد. زیرا جایگاه این گوشی کاملا تغییر کرده و به پایین جدول رسیده است. Untitled Untitled.pngs

 

در تست بعدی تصمیم گرفتیم که در کنار آزمایش سرعت حافظه داخلی گوشی، به بررسی سرعت حافظه جانبی آن با کارت microSD نیز بپردازیم. در تست‌های انجام شده از کارت حافظه جانبی Transcend Premium 300x microSDHC UHS-1 Class 10 با حافظه 16 گیگابایت استفاده کردیم. شاید این کارت حافظه، سریع‌ترین حافظه جانبی در دنیا نباشد، اما جزو سریع‌ترین حافظه‌های در دسترس کاربران است.

با نگاهی به نتایج تست‌ها، شاهد عملکرد خوب حافظه گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی می‌شوید و با نگاهی دقیق‌تر، متوجه فاصله امتیازی کم آن با گلکسی نوت4 در تست‌ها سرعت نوشتن و خواندن ترتیبی (sequential) داده‌ها می‌شوید. البته باید این نکته مهم را نیز اضافه کرد که گوشی گلکسی اس6 سامسونگ از تکنولوژی جدید UFS 2.0 بهره می‌برد و از این نظر، قهرمان مسلم و بی‌چون و چرای این حیطه می‌باشد.

Untitled.pngs

 

در تست حافظه گوشی در زمینه خواندن تصادفی (random) داده‌ها، وان ام9 به جایگاه گوشی جی3 الجی بسیار نزدیک است و در تست دیگری مربوط به نوشتن تصادفی داده‌ها، عملکرد بسیار خوبی از وان ام9 دیده می‌شود.

Untitled.pngs

 

همانطور که مشاهده کردید، سرعت نوشتن و خواندن داده‌ها توسط حافظه microSD گوشی، بسیار ضعیف و نا‌امید کننده بود و به هیچ وجه ما را شگفت زده نکرد.

گوشی وان ام9 از واحد پردازشگر گرافیکی بسیار قدرتمند آدرنو 430 بهره می‌برد. البته با توجه به در اختیار داشتن دقت تصویر کمتر نمایشگر وان ام9 (با رزولوشن 1080p) در مقایسه با دقت تصویر بالای QHD صفحه نمایش گلکسی اس6، این طور به نظر می‌رسد که وان ام9 برای شکست دادن حریف خود در عرصه قدرت پردازش گرافیکی، کار خیلی سختی را در پیش ندارد.

در تست GFX benchmark، عملکرد واحد پردازشی آدرنو 430 وان ام9، با Mali-T760 گلکسی اس6 و G Flex2 کاملا برابر بود. البته باید گفت که این تست در حالت raw off-screen و با دقت 1080p انجام شد.

Untitled.pngs

 

در تست on-screen این بنچمارک، وان ام9 با توجه به داشتن نمایشگری با دقت کمتر، در جایگاه اول قرار می‌گیرد. در این تست، واحد پردازشگر گرافیکی وان ام9، عملکرد بهتری را در زمینه تطابق با نمایشگر گوشی خود، به ثبت می‌رساند و از این نظر بالاتر از گوشی گلکسی اس6 سامسونگ قرار می‌گیرد. همانطور که قبلا گفته شد، وجود دقت پایین‌تر نمایشگر، دراین تست یک مزیت به حساب می‌آید، زیرا واحد گرافیکی گوشی، تعداد بسیار کمتری داده را برای پیکسل‌های نمایشگر ارسال می‌کند.

Untitled.pngs

 

در پایان تست مربوط به واحد گرافیکی گوشی با نام BaseMark X را اجرا کردیم و در این بنچمارک، گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی توانست امتیازی نزدیک به گوشی‌های گلکسی نوت4 (نمایشگر با دقت QHD و واحد گرافیکی آدرنو 420)، G Flex2 (نمایشگر با دقت 1080p و واحد گرافیکی آدرنو 430) و Nexus 6 (نمایشگری با دقت QHD و واحد گرافیکی آدرنو 420) را بدست آورد.

Untitled.pngs

 

متاسفانه وان ام9 در تست‌های مربوط به مرورگری وب، خیلی سربلند بیرون نیامده و بسیار نا‌امید کننده ظاهر شد. عملکرد وان ام9 در زمینه‌های JavaScript و web script، بسیار بد و غیر قابل قبول بود و بسیاری از پرچمداران کمپانی‌های دیگر براحتی گوی سبقت را از آن ربودند.

Untitled.pngs

 

گوشی هوشمند HTC One M9، بسیار سریع و قدرتمند بوده و این ادعا با نگاهی به تست‌های مربوط به CPU، واحد گرافیکی، حافظه داخلی و بنچمارک‌های مربوط به کل سیستم آن، قابل اثبات است. اما امتیاز بسیار پایین آن در تست وب‌گردی، باعث کاهش امتیاز کلی آن در بین دیگر رقبا شده است و وان ام9 در این زمینه کمی ضعیف ظاهر شد.

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، بدنه این گوشی در هنگام اجرای برنامه‌های سنگین، نسبتا داغ می‌شد، اما با دریافت آخرین آپدیت خود، شروع این روند کمی به تاخیر افتاد. در حقیقت باید گفت که گرمای ایجاد شده توسط آن فعلا خیلی به چشم نمی‌آید، زیرا هنوز هوا کمی سرد بوده و با آمدن فصل تابستان، مطمئنا توجه به این مسئله کمی بیشتر خواهد شد.

اینطور به نظر می‌رسد که تراشه اسنپدراگون 810 شرکت کوآلکام بدلیل ایجاد گرمای بیش از حد، در حال لغو تولید بوده و کمپانی کوآلکام به تازگی اقدام به معرفی تراشه جدید خود با نام اسنپدراگون 815 کرده است و در دنباله آن، اینطور اضافه کرده است که تراشه جدید این شرکت، از نسل قبلی آن در زمینه کارکرد پردازشی، خنک‌تر بوده و گرمای کمتری را تولید می‌کند.

البته استفاده گوشی‌های پرچمدار سال 2015 از تراشه جدید شرکت کوآلکام، اصلا غیر منتظره نبوده و مطمئا در هنگام تولید و بهره‌برداری از این تراشه، کمپانی‌های مختلف، نسخه‌ای از گوشی خود حاوی این تراشه را به بازار عرضه خواهند کرد.

نتیجه‌گیری این قسمت: در بخش رابط کاربری گوشی وان ام9، اچ‌تی‌سی دست به تغییر طراحی آن زده و با تطبیق آن با آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید، باعث زیبایی نرم‌افزاری هرچه بیشتر آن شده است. همچنین این کمپانی اجازه استفاده از طراحی تخت اندرویدی را در کنار طراحی خاص خود داده و تمام این موارد توسط کاربر قابل انتخاب است. سرویس بلینک‌فید گوشی نیز نسبت به نسل قبلی تغییراتی را داشته و بسیار توانمند‌تر شده است. در زمینه قدرت‌سخت افزاری گوشی باید گفت که وان ام9، با توجه به در اختیار داشتن آخرین و بهترین سخت‌افزار‌های حال حاضر دنیا، توانست بهترین امتیازات را در بنچمارک‌ها نصیب خود کند. البته بیشتر این جایگاه‌ها در زیر سایه قدرت سخت‌افزاری بسیار بالای گلکسی اس6 سامسونگ قرار گرفت که این سخن، خود نشان برتری تراشه‌های ساخت کمپانی سامسونگ نسبت به شرکت کوآلکام در این برهه زمانی است. البته تولید گرمای بیش از حدِ حاصل از پردازش اطلاعات توسط تراشه کوآلکام موجود در بدنه فلزی ام9 از دیگر مشکلات موجود بر سر راه این گوشی بود.

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی کیفیت صدا و دیگر برنامه‌های پیشفرض رابط کاربری سنس 7 موجود در  گوشی HTC One M9 خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال