نقد و بررسی تخصصی گوشی HTC ONE M9 [قسمت چهارم: بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، گالری، پلیر‌ها و کیفیت صدای گوشی]

در قسمت سوم این بررسی به معرفی گوشی HTC ONE M9 و بررسی رابط کاربری و بنچمارک‌های آن پرداختیم. هم اینک در این قسمت به منظور بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، گالری، پلیر‌ها و کیفیت صدای گوشی، با تک نیوز همراه باشید: اپلیکیشن دفترچه تلفن گوشی هوشمند HTC ONE M9 از برنامه دفترچه تلفن بسیار زیبا و کاربردی بهره می‌برد. این اپلیکیشن دارای زبانه‌های […]

در قسمت سوم این بررسی به معرفی گوشی HTC ONE M9 و بررسی رابط کاربری و بنچمارک‌های آن پرداختیم. هم اینک در این قسمت به منظور بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، گالری، پلیر‌ها و کیفیت صدای گوشی، با تک نیوز همراه باشید:

اپلیکیشن دفترچه تلفن

گوشی هوشمند HTC ONE M9 از برنامه دفترچه تلفن بسیار زیبا و کاربردی بهره می‌برد. این اپلیکیشن دارای زبانه‌های متنوع call log (تماس‌های اخیر)، dialer (شماره‌گیری)، favorites (لیست علاقه‌مندی‌ها)، contacts (مخاطبین)، People و غیره بوده و تمام این گزینه‌های قابلیت جابه‌جایی و حذف توسط کاربر را دارند. در قسمت بالا و سمت چپ این برنامه، قسمتی وجود دارد که با انتخاب و پایین آمدن و باز شدن منو آن، طریقه به نمایش در‌آمدن مخاطبین بر مبنای منبع ورودی آنها قابل انتخاب و فیلتر کردن است. منظور از منابع مخاطبین، اطلاعات مخاطبینی است که در حافظه گوشی تلفن، دفتر‌چه تلفن آنلاین و یا در شبکه‌های اجتماعی کاربر ذخیره شده باشند.

در بررسی اطلاعات مربوط به هر مخاطب و با انتخاب هر کدام از آنها، وارد صفحه جدیدی شده که هم اینک دارای 3 زبانه است. در زبانه اول، اطلاعات کلی مربوط به مخاطب مزبور قابل مشاهده بوده که وجود فیلد‌های شماره تلفن، آدرس ایمیل و اطلاعات شغلی از آن جمله‌اند. همچنین پایین‌تر از آن و در قسمت options، شاهد وجود بخش‌هایی مربوط به ringtones (صدای زنگ اختصاصی مربوط به مخاطب)، blocking (به منظور مسدود‌سازی ارتباط با این مخاطب) و add to Private contacts (اضافه کردن مخاطب به لیست مخفی) هستیم. بخش Private contacts، قسمتی مجزا به حساب می‌آید و وظیفه آن، مخفی‌سازی نام و تصویر مخاطب در هنگام بر‌قرار تماس ورودی (incoming call) با آن است.

زبانه دوم با عنوان Thread، تمامی مکالمات و ارتباط بین شما و مخاطب مورد نظر اعم از تماس‌ها، پیام‌ها و ایمیل‌ها را به نمایش می‌گذارد. زبانه سوم نیز، وظیفه نمایش آخرین بروزرسانی مربوط به شبکه‌های اجتماعی مخاطب مزبور را برای دسترسی راحت‌تر به آنها، بر عهده دارد. تمام زبانه‌های موجود در این قسمت، قابل مدیریت (اضافه کردن یا مخفی‌سازی) هستند.

اپلیکیشن شماره‌گیری

بخش شماره‌گیری این برنامه در HTC One M9، ابتدا به نمایش آخرین تماس‌های بر‌قرار شده به همراه عکسی از مخاصب مورد نظر، اقدام می‌کند. بنابراین انتخاب و تماس دوباره با آن، بسیار آسان‌تر می‌شود. همچنین بخش هوشمندی نیز وجود دارد که با ورود نام یا شماره مخاطب، به جستجوی آن در لیست مخاطبین می‌پردازد. در کنار آن و برای جستجویی خاص‌تر، امکانی فراهم شده است که با صفحه کلید QWERTY، کاربر به جستجوی مخاطب مورد نظر خود بپردازد. البته برای فعال کردن این گزینه، می‌بایست در هر بار ورود به این بخش، این ویژگی را فعال کنید. گرچه استفاده از صفحه کلید شماره‌گیری مرسوم، بسیار سریع‌تر عمل کرده و کاربردی‌تر است.

همچنین حالتی با نام Large dial pad mode نیز وجود دارد که وظیفه آن، بزرگ‌تر کردن دکمه‌های موجود بر روی صفحه کلید شماره‌گیری مخاطبان است، اما با وجود این، لیست آخرین تماس‌ها، همچنان بر جای خود باقیست. (در عوض فیلد مربوط به هر مخاطب، کوچکتر شده است). یکی از قسمت‌های جالب این ویژگی، مخفی شدن خودکار صفحه کلید شماره‌گیری اپلیکیشن در هنگام پایین کشیدن صفحه تماس‌های اخیر (Last Call) است و به همین دلیل، استفاده از این حالت را در برابر حالت استاندارد آن ترجیح می‌دهیم. این ویژگی، بسیار کاربر‌ پسندانه‌تر است.

هم اینک حالت Do not disturb، نام خود را به Interruptions تغییر داده که این خصوصیت، از ویژگی‌های اندروید لالی‌پاپ است. در ابتدا می‌توانید از طریق Priority mode و به طور خودکار، این ویژگی را فعال یا غیر فعال کنید. همچنین امکان فعال کردن آن از طریق صفحه شناور تنظیم صدای سیستم نیز قابل انجام است.همچنین تنظیم این حالت بر روی تمامی تماس‌ها و پیام‌ها و یا تماس‌ها و پیام‌های مربوط به مخاطبی خاص نیز قابل اجرا است.(فونت درشت به معنای وجود ویژگی مزبور، تنها در نسخه هفتم رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی است).

همچنین در صورت عدم استفاده از بعضی مخاطبین و مزاحمت تماسی آنها، امکان اضافه کردن آنها به blocked list نیز وجود دارد. با شماره‌گیری عددی ناشناخته، به طور خودکار پیامی مربوط به ثبت شماره جدید ظاهر می‌شود و البته این ویژگی بطور پیشفرض غیر‌فعال است.

گوشی One M9 اچ‌تی‌سی، بلندگوی‌های استریو بسیار قدرتمند خود را از گوشی One M8 این شرکت به ارث برده و با وجود تکنولوژی BoomSound و اکولایزر‌های آن، امکان انتخاب حالات Music Mode و Theater وجود دارند. مود Theater آن، صدای بلند‌تری دارد اما حالت Music، کیفیت صدای بهتری را ارائه می‌دهد. امتیاز کارایی بلندگوی جلویی این گوشی، میانگین (Average) و برابر با امتیاز کسب شده توسط وان ام8 است. با این اوصاف، خطر از دست دادن هشدار‌هایی در مکان‌های شلوغ و پُر‌ سر و صدا وجود دارد.

Untitled

اپلیکیشن پیام‌رسانی

HTC One M9 از طراحی مرسومی جهت به نمایش گذاشتن مکالمات پیام‌ها(SMS و MMS)ی کاربر استفاده می‌کند و صفحه نوشتن پیام آن نیز بسیار ساده و کاربردی طراحی گشته است. امکان انتقال بعضی از این مکالمات به قسمت secure box نیز وجود دارد و البته برای گشودن این قسمت، نیاز به وارد کردن رمز ورود آن نیز می‌باشد. همچنین بطور پیشفرض، بخشی برای مسدود‌سازی دریافت پیام از شماره‌های موجود در لیست مسدود‌سازی (Block box) وجود دارد و با ورود به آن بخش و در صورت وجود علاقه به خواندن پیام‌های وارد شده به آن، پیام‌های مذکور در این قسمت ذخیره خواهند شد. همچنین گزینه‌ای برای حذف سریع این پیام‌ها در صورت دریافت آنها نیز وجود دارد.

از گزینه‌های دیگر پیش روی شما، امکان تنظیم رنگ پوسته و تصویر پیش‌زمینه، ابعاد نوشته (font size) و تعداد خطوط در نمایش مکالمات متنی کاربر، هستند.

همچنین این برنامه بطور پیشفرض، قابلیت backup (نسخه پشتیبان) و restore پیام‌های کاربر را نیز دارد و از این نظر، نیازی به نصب برنامه‌های فعال در این زمینه نیست.

گوشی HTC One M9 به همراه 2 اپلیکیشن پیشفرض در حیطه پیام‌رسانی با ایمیل، از بسته خود بیرون می‌آید. برنامه email همیشگی اندروید به همراه اپلیکیشن اختصاصی Gmail، دو برنامه مربوط به این موضوع می‌باشند. برنامه Gmail دارای صندوق inbox ترکیب شده‌ای بوده و در نار آن از گزینه‌هایی برای تنظیم فعال بودن انتقال اطلاعات (syncing) بهره می‌برد. هر دو برنامه دارای ویژگی خاصی به منظور چک کردن ایمیل‌های کاربر طی مدت زمان خاصی را بوده و از طریق گزینه Smart Sync، برنامه طبق عادات کاربر عمل کرده و آنها را فرا گرفته و به طور خودکار و در فاصله زمانی خاصی به بروزرسانی لیست ایمیل‌ها اقدام خواهد کرد.

صفحه کلید پیشفرض این گوشی، بسیار راحت بوده و دکمه‌های آن، بزرگ و کاربردی طراحی شده‌اند. البته در صورت نارضایتی از اندازه کلید‌ها، امکان تغییر اندازه آنها نیز وجود دارد. همچنین گزینه‌ای جهت استفاده از این کیبورد به شکل Swiping نیز وجود دارد. حدث کلمات (prediction) دو زبانه از دیگر خصوصیات این قسمت است (به همراه بسیاری از اصطلاحات محاوره‌ای در زبان انگلیسی و بسیاری از زبان‌های زنده دنیا).

گزینه انتخابی دیگر، مربوط به گزینش نوع چینش دکمه‌های صفحه کلید و جابه‌جایی میان آنها است (برای مثال QWERTY یا AZERTY ) و دیگری مربوط به افزودن دکمه‌ی جهت‌ها (تنها از طریق portrait keyboard) می‌باشد. ویژگی جالب دیگر، امکان افزودن دیکشنری شخصی کاربر به این صفحه کلید است و اطلاعات آن در حافظه microSD یا ایمیل کاربر نیز قابل ذخیره‌سازی می‌باشد.

ایپلیکیشن HTC Zoe

HTC Zoe از برنامه‌های فعال در زمینه شبکه‌های اجتماعی بوده و وظیفه آن، به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئو‌های کاربران است. landmark از ویژگی‌های جالب این برنامه بوده و این سرویس به طور خودکار به ساختن کلیپی از تصاویر مربوط به یک آلبوم اقدام می‌کند.

برای وارد شدن به برنامه و استفاده از امکانات آن، لازم است که ابتدا از طریق وارد کردن اکانت مربوط به اچ‌تی‌سی خود، به آن متصل شوید. سپس می‌توانید از برنامه Zoe استفاده کرده و عکس‌ها، فیلم‌ها و کلیپ‌های ساخته شده توسط تصاویر عکاسی شده خود را، میان مخاطبین خود به اشتراک بگذارید.

همچنین امکان ارسال تصاویر اختصاصی برای مخاطبین خاص نیز وجود دارد. در کنار این امکانات، قابلیت ساختن ویدئو‌هایی از تصاویر انتخابی کاربر به طور دستی نیز وجود دارد و در این روند تنها کافیست که عکس‌های دلخواه خود را انتخاب کرده و سپس تم و صدای مربوط به آن گزینش شود. در انتها می‌توانید به تماشای آن بپردازید.

اپلیکیشن Gallery

برنامه Gallery این گوشی از طراحی زیبای نسخه لالی‌پاپ اندروید به منظور تقسیم‌بندی نوع نمایش تصاویر در نمای بند‌انگشتی پیروی می‌کند. در حالت Timeline، تصاویر بر اساس زمان ثبت شده فایل و در حالت location، بر مبنای مکان ثبت آن، تصاویر مورد نظر گروه‌بندی می‌شوند. Albums نیز وظیفه دسته‌بندی تصاویر بر اساس نام پوشه ذخیره شده در حافظه گوشی را بر عهده دارد. همچنین امکان ساخت آلبوم نیز در این برنامه وجود داشته و در صورت ایجاد آن، اپلیکیشن در مورد کپی یا انتقال تصاویر به آلبوم مورد نظر از کاربر سوال خواهد کرد.

در مورد انتخاب گروهی تصاویر (Mass selection) نیز باید گفت که از نظر ما، این سرویس خیلی راضی‌کننده نبوده و کار کردن با آن، نسبتا آزار دهنده و سخت است.

از ویژگی‌های نسبتا جدید این اپلیکیشن، اضافه شدن ویژگی جستجوی تصاویر آن است. جالب است بدانید که جستجوی تصاویر آن، تنها به نام و اطلاعات فایل مورد نظر ختم نمی‌شود و در زمینه یافتن تصاویری مشابه عکس مورد نظر کاربر نیز کاربرد دارد.

تمامی آلبوم‌های موجود در این برنامه، حاوی کلیپی کوتاه از تصاویر موجود در آن بوده و در حالت دستی، می‌توان در مورد تصاویر بکار رفته در این کلیپ، تصمیم‌گیری کرده و آنها را انتخاب کرد. همچنین ترتیب قرار‌گیری آنها، انتخاب موزیک پیش‌زمینه و افکت‌های تصویری از دیگر ویژگی‌های این سرویس است. همچنین اگر قصد برگشت به تنظیمات پیشفرض قبلی ترتیب‌بندی، موزیک و تم را داشته باشید، این امکان برای شما محیا است. در کنار آن، اگر قصد ساختن عنوان یا لیست اسامی یا دست اندکاران را در درون این کلیپ داشته باشید، قابلیت دسترسی به ابتدا و انتها کلیپ نیز وجود دارد.

در زمینه ویرایش تصاویر، امکانات این اپلیکیشن از سطح مبتدی شامل برش عکس، چرخش آن و درج قاب تا ایجاد افکت‌های متنوعی نظیر افزودن نور‌های مصنوعی و زیبا‌سازی صورت و چشم‌های افراد در سطح پیشرفته وجود دارند.

همچنین امکان انتخاب عکسی خاص از برنامه گالری به منظور ساختن پوسته (تِم) مورد نظر نیز وجود دارد. برنامه ساخت تم در طی این عملیات، افکت‌های نوری خاصی را پیشنهاد داده و کامل کردن ساخت و تولید یک تِم، تنها مدت زمانی چند ثانیه‌ای را می‌طلبد. البته اگر نظرتان نسبت به طراحی آن تغییر کند، امکان ویرایش دوباره آن از طریق برنامه Themes گوشی نیز وجود دارد.

از فرمان‌های لمسی جالب و مفید اپلیکیشن گالری و پلیر‌های ویدئو‌یی و موزیک این گوشی، حرکت 3 انگشت به سمت بالای نمایشگر است که در این حالت، فایل چند رسانه‌ای مزبور از طریق سرویس DLNA به دستگاه‌های پخش کننده چند رسانه‌ای و پشتیبانی کننده از این سرویس منتقل خواهند شد.

اپلیکیشن پخش ویدئو

متاسفانه در گوشی HTC One M9، خبری از ویدئو پلیر اختصاصی این شرکت نبوده و فایل‌های ویدئویی از طریق گالری یا برنامه مدریت فایل‌ها (File Manager) گشوده می‌شوند. ویدئو پلیر موجود در این گوشی، بسیاری از فرمت‌های رایج دنیا را پشتیبانی می‌کند.  AVI و MP4 و همچنین XviD و MKV و حتی WMV از جمله این دسته هستند. اما پشتیبانی از کدک‌ها خیلی استاندارد نبوده زیرا فیلم‌هایی با فرمت DivX، توانایی نمایش توسط این پلیر را نداشته و از فرمت صوتی AC3 نیز پشتیبانی نمی‌شود. فایل‌هایی با فرمت MOV نیز از طرف این پلیر، غیر قابل پخش هستند.

رابط کاربری این پلیر بسیار ضعیف بوده و دارای صفحه کنترل بسیار ساده و مبتدی است. همچنین گزینه‌ای برای عکس‌برداری از تصاویر فیلم در حال پخش نیز وجود دارد. خبر بد دیگر، عدم پشتیبانی این پلیر از زیر‌نویس فیلم است. با این اوصاف، اچ‌تی‌سی با زبان خاصی، کاربر را به جستجوی و دانلود ویدئو پلیری مجهز‌تر سوق می‌دهد.

اپلیکیشن پخش موزیک

رابط کاربری HTC Sense 7، با برداشتن قدمی رو به جلو، اقدام به تغییر در طراحی ظاهری این برنامه کرده است اما همچنان طراحی کاربری آن بدون تغییر مانده و از زبانه‌های مختلفی بهره می‌برد. همانند آنچه که قبلا گفته شد، امکان جابه‌جایی، اضافه کردن یا مخفی‌سازی زبانه‌ها نیز وجود دارد. زبانه‌های مورد نظر، موزیک‌های شما را با عنوان‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند. عنوان‌هایی نظیر نمایش آنها بر اساس محل قرار‌گیری آنها در پوشه‌(فولدر)ای خاص و یا بر اساس نام آلبوم موزیک و یا خواننده آن، از این نوع هستند.

در هنگام گشودن این اپلیکیشن برای اولین بار، ابتدا برنامه درخواستی مبنی بر دانلود تصاویر مربوط به آلبوم، خواننده و لیریک‌های آهنگ (متن شعر آهنگ) را نمایش می‌دهد و درکنار آن، تنظیماتی برای دانلود این اطلاعات، تنها از طریق وای‌فای نیز وجود دارد.

در برنامه پیشفرض موزیک پلیر HTC One M9، خبری از اکولایزر اختصاصی نبوده و تمام آن چیزی که به کاربر ارائه می‌شود، صدای BoomSound بلندگو‌های آن با تنظیمات Dolby Audio است و این تنظیمات در بلندگو‌های استریو گوشی و هدفون‌های آن کاربرد دارد. همچنین امکان انتخاب صدای بهبود یافته BoomSound وجود دارد و در این حالت از مود‌های جدید HTC Pro Studio و HTC in-ear و یا HTC regular earbuds استفاده می‌شود. در غیر این صورت، می‌بایست از گزینه Other استفاده کرده و امیدوار باشید که در این حالت به بهترین کیفیت صدای مورد نظر خود دست یابید. برای آزمایش این حالت، از هدفون‌های متنوعی استفاده کردیم و در نتیجه این تست‌ها، متوجه کیفیت صدای خروجی بسیار بالای آنها شدیم. بنابراین استفاده از این مود‌ها باعث بهبود کلی کیفیت صدا گشت. 

علاقه‌مندان دو آتیشه موسیقی مطمئنا از شنیدن این خبر خوشحال خواهند شد که گوشی وان ام9 از فرمت FLAC درحالات 16 و 24 بیتی پشتیبانی خواهد کرد.

طبق گفته‌های قبلی، با اشاره 3 انگشت خود می‌توانید پخش موسیقی را از طریق دستگاه‌های پشتیبانی کننده از سرویس DLNA دنبال کنید. از دیگر سرویس‌های پخش بی‌سیم این گوشی، پشتیبانی از بلوتوث با تکنولوژی aptX است.

گوشی One M9 دارای رادیو FM نیز هست، گرچه این سرویس از RDS پشتیبانی نمی‌کند. خروج صدای آن از طریق بلندگوی‌های جلوی گوشی بسیار لذت‌بخش خواهد بود، گرچه هنوز هم برای پخش رادیو، نیاز به اتصال هدفون (به عنوان آنتن) به گوشی می‌باشد. 

کیفیت صدای خروجی گوشی

شرکت اچ‌تی‌سی همیشه در تلاش بوده تا هر ساله در زمان رونمایی از پرچمدار جدید خود از بهترین بلندگو‌های استریو در بین گوشی‌های هوشمند نیز رونمایی کند. One M9 در بنچمارک مربوط به کیفیت صدای خروجی از گوشی، به امتیاز بسیار خوبی دست پیدا کرده و راه را برای رسیدن دیگر رقبا به نزدیکی جایگاه خود، بسته نگه داشته است.

بلندگو‌های استریو این گوشی، صدای بسیار با‌کیفیتی را از خود خارج می‌کنند و این مورد در هنگام اتصال هدفون‌ها به گوشی نیز صادق است. در زمینه stereo crosstalk نیز این گوشی بسیار عالی عمل کرده و در هنگام اتصال هدفون‌های استاندارد ما به آن، به امتیاز بالایی که تا به حال هیچ گوشی هوشمندی به آن دست پیدا نکرده بود، رسیده است.

میزان بلندی صدای گوشی نیز بسیار زیاد و شگفت‌انگیز بوده و One M8 در کنار آن نسبتا ضعیف‌تر بنظر می‌آید. گوشی‌های بسیار کمی هستند که بلندی صدایی همانند M9 داشته باشند و مطمئنا هیچکدام از آنها، کیفیت صدایی بالایی همانند آنچه در بلندگو‌های استریوی ام9 دیده می‌شود را ارائه نمی‌دهند. آنچه که در تست‌ها دیده می‌شود، امتیازات بالای ثبت شده توسط گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی است و مطمئنا این کمپانی در سال جاری به اهداف خود در ارائه بلندگو‌هایی مناسب و رضایت‌بخش دست یافته است.

Untitled

جمع‌بندی این قسمت: اپلیکیشن‌های مربوط به شماره‌گیری و پیام‌رسانی این گوشی هم اینک از ویژگی‌های بسیار جدیدی بهره‌مند بوده و حالات مسدود‌سازی مخاطبین خاص، طراحی صفحه کلید و حالت Interruptions آن، در نسخه جدید، بهبود چشمگیری یافته است. اپلیکیشن HTC Zoe نیز بسیار ساده بوده و تنها برای گوشی‌های این شرکت بسیار کاربردی است. اپلیکشن گالری و ویدئو پلیر آن بسیار نا‌امید کننده ظاهر شدند و می‌بایست در مورد این قسمت، به طور جدی تصمیم‌گیری شود. موزیک پلیر گوشی نیز از حالات متنوع پخش صدا پشتیبانی می‌کند و در پایان، کیفیت و میزان بلندی صدای بلندگو‌های استریو این گوشی، بسیار خیره کننده بود.

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی دوربین و اپلیکیشن‌های مرورگر وب و دیگر اپلیکیشن‌های پیشفرض رابط کاربری سنس 7 موجود در  گوشی HTC One M9 خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال