ساخت حافظه جدید با قابلیت تحمل دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد

محققان موفق به ساخت یک دستگاه حافظه جدید شدند که می‌تواند تا دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. محققان ین دما حتی می‌تواند یک سنگ را ذوب کند اما حافظه جدید قابلیت تحمل این دما را خواهد داشت. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان از دانشگاه پنسیلوانیا یک حافظه مقاوم در […]

محققان موفق به ساخت یک دستگاه حافظه جدید شدند که می‌تواند تا دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. محققان ین دما حتی می‌تواند یک سنگ را ذوب کند اما حافظه جدید قابلیت تحمل این دما را خواهد داشت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان از دانشگاه پنسیلوانیا یک حافظه مقاوم در برابر دماهای بالا را توسعه دادند که می‌تواند حتی در ۶۰۰ درجه سانتیگراد گرما نیز به کار خود ادامه دهد. این حافظه می‌تواند در محیط‌های بسیار چالش برانگیز مورد استفاده قرار گرفته و حتی با کمک هوش مصنوعی در سیاره زهره نیز مورد استفاده باشد.

افزایش دما باعث اختلال در عملکرد الکترون‌های حافظه شده و بدین ترتیب گوشی‌های هوشمند اطلاعات خود را از دست داده و از کار می‌افتند. در صورتی که این گرما بیش از اندازه باشد ممکن است دستگاه هرگز مجدداً بازیابی نشود. به همین دلیل در حال حاضر هیچ دستگاه حافظه‌ای در فضاپیما یا موتور جت وجود ندارد که بتواند در سیاره زهره راه اندازی شود.

تیم تحقیقاتی دانشکده مهندسی و علوم کاربردی پنسیلوانیا یک حافظه غیر فرار توسعه داده‌اند که می‌تواند حتی در دماهای بالای ۲۰۰ درجه سانتیگراد نیز به کار خود ادامه دهد. این فناوری جدید نبوده و پیش از این نیز در دستگاه‌های ذخیره‌سازی همانند فلش مموری استفاده شده است. این حافظه ها می‌توانند بدون برق فعال به ذخیره سازی اطلاعات بپردازند. مقاومت در برابر حرارت در این فناوری به دلیل ماده‌ای به نام نیترید اسکاندیوم آلومینیوم فروالکتریک AlScN است.

دیرن پراتان محقق فوق دکترا در این مطالعه در بیانیه‌ای اعلام کرده است ساختار بلوری ماده موجود در این فناوری یعنی AlScN باعث پایداری و قوی‌تر شدن پیوندهای بین اتم‌ها خواهد شد. بدین ترتیب نه تنها در برابر حرارت مقاومت خواهد کرد بلکه بسیار با دوام‌تر خواهد شد. طراحی و ویژگی‌های دستگاه حافظه امکان سوئیچ سریع بین حالت‌های الکتریکی را فراهم کرده و می‌توان با سرعت بالا از آن برای نوشتن و خواندن داده‌ها استفاده کرد. به گفته محققان این دستگاه با ساختار فلزی-عایق-فلزی از الکترول‌های نیکل و پلاتین و یک لایه نازک ۴۵ نانومتری از ماده  AlScNتشکیل شده است.