مدیاتک چیپست 10 نانومتری Helio X30 را معرفی کرد؛ پردازشگر گرافیکی PowerVR 7XT در کنار پردازنده 10 هسته‌ای

شب گذشته شرکت مدیاتک یک سیستم روی چیپ جدید از خانواده‌ی سری Helio را با نام Helio X30 معرفی و اعلام کرد که قصد دارد آن را از سال آینده در اختیار سازندگان قرار دهد. این چیپ جدید، ساختاری مشابه با چیپ‌های Helio X20 و Helio X25 داشته و در آن، از سه دسته هسته‌های […]

شب گذشته شرکت مدیاتک یک سیستم روی چیپ جدید از خانواده‌ی سری Helio را با نام Helio X30 معرفی و اعلام کرد که قصد دارد آن را از سال آینده در اختیار سازندگان قرار دهد.

این چیپ جدید، ساختاری مشابه با چیپ‌های Helio X20 و Helio X25 داشته و در آن، از سه دسته هسته‌های پردازشگر با مجموع 10 هسته، استفاده شده است. همچنین محصول جدید مدیاتک توسط شرکت تایوانی TSMC و با فناوری ساخت 10nm FinFET تولید شده که می‌تواند سرعت بالای این چیپ را تضمین کند. در مورد آرایش هسته‌ها، باید گفت که در این سه دسته به ترتیب شاهد وجود چهار هسته‌ی Cortex A-73 با کلاک 2.8 گیگاهرتز (برای انجام کارهای سنگین) چهار هسته‌ی Cortex A-53 با کلاک 2.2 گیگاهرتز و دو هسته‌ی Cortex A-35 با کلاک 2 گیگاهرتز برای انجام کارهای سبک‌تر، بوده و به نظر می‌رسد که مدیاتک از این چینش، نتایج خوبی را گرفته است چرا که پیشتر نیز شاهد به کارگیری سازندگان از این سبک طراحی بوده‌ایم.

چیپ Helio X30 از دوربینی با سنسور 40 مگاپیکسلی پشتیبانی کرده و قادر خواهد بود تا ویدئوها را با سنسوری با دقت 24 مگاپیکسلی ضبط کند. یک دوربین 16 مگاپیکسلی در حالت عادی می‌تواند ویدئوها را با نرخ فریم 60 ضبط کرده و یک سنسور 8 مگاپیکسلی نیز امکان ضبط ویدئوها با نرخ فریم 120 را میسر می‌کند، پس می‌توان عملکرد یک سنسور 40 مگاپیکسلی را در مقایسه با این سنسورها، مشاهده نمود. به علاوه، این چیپ تا 8 گیگابایت حافظه‌ی رم را نیز پشتیبانی می‌کند که البته در این حالت باید دو حافظه‌ی 4 گیگابایتی LPDDR4 POP با فرکانس 1600 مگاهرتز مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر، پردازشگر گرافیکی قدرتمند PowerVR 7XT با چهار هسته‌ی پردازشگر، می‌تواند امکان اجرای محتوای واقعیت مجازی برای این چیپ را فراهم کرده و حتی در آینده نیز به سادگی از رده خارج نشود.

در رابطه با مودم، این چیپ با پشتیبانی از تمامی نسل‌های شبکه، از شبکه‌ی پر سرعت LTE Cat. 12 نیز پشتیبانی می‌کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، این چیپ قدرت بسیار زیادی دارد و از آنجایی که بسیاری از سازندگان اصلی و بزرگ همچون سامسونگ، ال‌جی، سونی و … از محصولات مدیاتک برای گوشی‌های هوشمند رده‌بالا و پرچم‌داران خود استفاده نمی‌کنند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این جیپ از سال 2017 در اختیار سازندگان بزرگ کشورهای آسیایی قرار بگیرد. البته معنای این موضوع این نیست که چیپ‌های مدیاتک قدرت لازم و کافی را برای رقابت با دیگر سازندگان همچون چیپ‌های کوآلکام و سامسونگ را ندارد، بلکه ممکن است در مواردی محصولات این شرکت عملکرد بهتری نیز داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال