دانشمندان ناسا شواهدی مبنی بر زنده بودن وویجر ۱ یافتند

جدیدترین بررسی دانشمندان ناسا نشان می‌دهد هم اکنون سیگنالی در داده‌های فضاپیمای ویجر ۱ وجود دارد که نشان از زنده بودن این فضاپیما است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به نظر می‌رسد فضاپیمای وویجر ۱ متعلق به ناسا هنوز زنده است. طبق گزارش های  منتشر شده این فضاپیما حدود ۵۰ سال پیش […]

جدیدترین بررسی دانشمندان ناسا نشان می‌دهد هم اکنون سیگنالی در داده‌های فضاپیمای ویجر ۱ وجود دارد که نشان از زنده بودن این فضاپیما است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به نظر می‌رسد فضاپیمای وویجر ۱ متعلق به ناسا هنوز زنده است. طبق گزارش های  منتشر شده این فضاپیما حدود ۵۰ سال پیش تاکنون در فضا مشغول به کاوش بوده و از اواخر سال گذشته مشکلاتی مبنی بر ارسال پیام‌های بی‌معنی به زمین در این فضاپیما مشاهده شد.

لیندا اسپیلکر دانشمند پروژه مربوط به ماموریت ویجر در این مورد می‌گوید: در اثر مشکلات ایجاد شده در این فضاپیما گفتگوهای حاوی داده‌های علمی به صدای شماره‌گیری تبدیل شد.

این گروه از محققان در تلاش‌های اخیر خود موفق به مشاهده نشانه‌ای از حیات در این فضاپیما به شکل سیگنال شدند. این سیگنال به حافظه زیر سیستم داده‌های پرواز در این فضاپیمای قدیمی تعلق داشته که در آنجا بازخوانی می‌شود. این زیر سیستم همان رایانه آن برد است که وظیفه انتقال داده‌های پرواز به زمین را بر عهده داشت.

این داده‌ها در قالب‌های نامناسبی انتقال یافته بودند. اما حداقل امکان ارائه اطلاعات را داشتند. بنابراین با وجود عدم تضمین در مورد سلامت این فضاپیما این شواهد می‌تواند یک نشانه امیدبخش از زندگی وویجر باشد که نشان می‌دهد ممکن است این ماموریت در آینده نیز ادامه پیدا کند. جو استلیک مدیر بخش هلیوفیزیک در ناسا در این مورد می‌گوید: این یک پیام امیدبخش و یک پیشرفت عالی برای فضاپیمای وویجر محسوب خواهد شد.

طبق اعلام ناسا این فضاپیما در حافظه خود داده‌های زیادی در مورد وضعیت و یا داده‌های علمی و مهندسی دارد. اکنون مهندسان تلاش دارند تا بازخوانی های قبلی را با داده‌های کنونی مقایسه کرده و اختلاف میان آنها را پیدا کنند. از این طریق می‌توان به علت عملکرد عجیب این فضاپیما پی برد. البته ممکن است این اقدام زمان زیادی نیاز داشته باشد تا به نتیجه نهایی برسد.

ناسا در بیانیه خود اعلام کرد در حال حاضر گروه عملیاتی در حال تحلیل بازخوانی داده‌ها هستند. اطلاعات به دست آمده در این بازخوانی می‌تواند یک راه حل بالقوه را ابداع کند. البته عملی کردن آن به زمان بیشتری نیاز دارد. در حال حاضر فضاپیمای وویجر دوران چالش برانگیزی را طی می‌کند. مشکلات این فضاپیما از منابع تغذیه رو به کاهش تا مشکلات نرم‌افزاری کشنده همچنان ادامه دارد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال