آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه

در مکان‌های مختلف، براساس انتظارات و نوع کاربری محل، از تجهیزات و سیستم‌های نظارتی و حفاظتی استفاده می‌شود. در صورتی که شما هم قصد راه‌اندازی سیستم‌های حفاظتی یا دوربین مدارسته در محل کار و زندگی خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از مجله آریاهوشمند را تا آخر بخوانید تا با طریقه نصب دوربین های مداربسته […]

در مکان‌های مختلف، براساس انتظارات و نوع کاربری محل، از تجهیزات و سیستم‌های نظارتی و حفاظتی استفاده می‌شود. در صورتی که شما هم قصد راه‌اندازی سیستم‌های حفاظتی یا دوربین مدارسته در محل کار و زندگی خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از مجله آریاهوشمند را تا آخر بخوانید تا با طریقه نصب دوربین های مداربسته آشنا شوید.

آموزش کامل نصب دوربین مداربسته تحت شبکه

نصب یک سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه از نظر خیلی‌ها، کاری پرخرج به‌نظر می‌رسد. البته که با خرید پکیج دوربین مداربسته می‌توان تمام تجهیزات برای راه‌اندازی سیستم نظارتی را با بهترین قیمت بدست آورد. اما در این مطلب سعی داریم آموزش نصب دوربین مداربسته را به طور ساده و روان برای شما بیان کنیم. با دنبال کردن این مراحل می‌توانید خودتان به راحتی دوربین مداربسته خود را نصب کنید.

مهمترین جنبه‌ی نصب یک سیستم دوربین مداربسته، انتخاب نقاط مناسب برای دوربین و دستگاه دی‌وی‌آر است. این کار را با هدف به حداکثر رساندن پوشش دوربین و به حداقل رساندن طول کابل انجام دهید.

همین امر به نوبه‌ی خود باعث کاهش از بین رفتن سیگنال در خط می‌شود که بر کیفیت فیلم بسیار تأثیر‌گذار است.

مثلاً برای نصب داخلی دوربین مداربسته در منزل، گوشه‌ای از اتاق را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید آن نقطه باید بیشترین دید را به نقاط ورود به اتاق داشته باشد. گاهی حتی یک پریز برق برای تأمین برق دوربین مداربسته هم باید در نزدیکی آن باشد. البته این نکته تنها زمانی صدق می‌کند که بخواهید برق دوربین مداربسته را از طریق آداپتور مستقل تأمین کنید.

آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه

شروع به کار نصب دوربین مداربسته

آماده‌سازی دوربین مداربسته جهت نصب در کمترین زمان انجام می‌شود. در اغلب موارد دوربین‌های مداربسته دارای دو کابل هستند که یکی برای اتصال به آداپتور و منبع تغذیه است و دیگری برای اتصال به دستگاه ضبط و انتقال داده که از نظر ظاهری و نوع کانکتور در دوربین تحت شبکه (IP) و دوربین آنالوگ (AHD) تفاوت وجود دارد.

یونیت دوربین را در محل مورد نظر قرار دهید تا بتوانید جای پیچ‌ها را علامت بزنید. محل‌های مشخص شده را رول‌پلاک (Rawlplug) کنید و دوربین را در جای خود محکم پیچ کنید.

جهت دوربین را تنظیم کنید. یک سمت آداپتور به کابل دوربین متصل شده و دو شاخه آن به پریز وصل می‌شود. در دوربین‌های تحت شبکه، پورت شبکه و ورودی یا همان برق ۱۲V وجود دارد. این دو کابل در اغلب دوربین‌ها وجود دارد. برخی از انواع دوربین به علت قابلیت اتصال میکروفن، خروجی صدا و دریافت فرمان ممکن است پورت‌های دیگری هم داشته باشند.

بیشتر بخوانید : دزدگیر منزل چی بخرم؟ معرفی انواع دزدگیر اماکن

نصب دستگاه DVR /NVR

با توجه به این که دستگاه‌های ضبط از جمله دی‌وی‌آر (DVR) و اِن‌وی‌آر (NVR) دوربین مداربسته محل دریافت اطلاعات و ذخیره‌سازی آنهاست، باید در نگه داری آن دقت زیادی داشت. شما برای حفظ امنیت دستگاه می‌توانید از رک استفاده کنید. رک کمک می‌کند تا دستگاه به راحتی قابل دسترس نبوده و از جهت آسیب نیز در‌ امان بماند. برای ذخیره اطلاعات و تصاویر دوربین‌های مداربسته، نیاز به حافظه داریم. این حافظه به صورت هارد دیسک مجزا تهیه و روی دستگاه ضبط نصب می‌شود.

نصب هارد بر روی دستگاه ضبط

برای نصب هارد دوربین مداربسته، ابتدا کاور دستگاه را بردارید. با باز کردن پیچ‌های کاور و برداشتن آن، پنل داخلی دستگاه نمایان می‌شود. کابل ساتا و برق هارد را به آن متصل کنید. سپس هارددیسک را در جایگاه مخصوص آن قرار داده و با پیچ ثابت کنید. کاور را مجدداً روی دستگاه قرار داده و پیچ کنید.

حال نوبت به اتصال دوربین ها می‌رسد. یکی از پورت‌های دوربین مداربسته برای اتصال دوربین به آداپتور و برق و پورت دیگر دوربین مداربسته برای اتصال به دستگاه ضبط است. بسته به اینکه دوربین شما از کدام نوع تکنولوژی است، این پورت هم متفاوت است.

پورت اترنت (Ethernet) یا شبکه برای دوربین‌های IP و پورت کواکسیال برای دوربین‌ مداربسته آنالوگ است. دوربین را توسط کابل مناسب (کواکسیال یا شبکه) به دستگاه متصل کنید. در پکیج دوربین مداربسته 2 عددی اقتصادی کابل در نظر گرفته شده کواکسیال بوده و به ازای هر دوربین به متراژ 15 متر ارائه می‌شود.

مدیریت کابل‌ها

مسیر تمام کابل‌ها از دوربین‌ها تا دستگاه NVR یا DVR را مشخص کنید. این عمل کمک می‌کند تا بتوانید به میزان تجهیزات مورد نیاز بیشتر اشراف داشته باشید.

همچنین انتخاب مناسب‌ترین راه کمک می‌کند تا در برخی از هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. در ضمن، در صورتی که یک مسیر طولانی انتخاب کنید، روی کیفیت سیگنال‌های ارسالی تاثیر منفی می‌گذارید.

برای مدیریت و ایمن نگه داشتن سیم و کابل می‌توانید از لوله فلکس (Flex) و داکت (Duct) کمک بگیرید. این تجهیزات برای جلوگیری از تأثیرات نویز بر روی داده‌ها و همچنین زیبایی و تمیزی کار مؤثر است. آشنایی با انواع کابل دوربین مداربسته کمک می‌کند تا بتوانید کابل مناسبی را برای دوربین خود انتخاب کنید.

اتصال سیم‌ها

برای اتصال سیم‌ها و کابل‌ها حتماً به کانکتور و فیش نیاز دارید. اما سوال اینجاست که چه فیشی برای چه کابلی مناسب است؟

  • در دوربین‌های آنالوگ HD، اچ‌دی‌سی‌وی‌آی (HDCVI)، و اِی‌اچ‌دی (AHD) برای انتقال تصاویر از کابل کواکسیال و خیلی وقت‌ها هم RG۵۹ استفاده می‌شود. برای اتصال این نوع کابل به دستگاه‌ها از فیش بی‌ان‌سی (BNC) استفاده می‌شود. در پکیج دوربین مداربسته که توسط آریاهوشمند طراحی و ارائه شده است نوع فیش BNC پرسی بوده که برای نصب به هیچگونه تجهیزاتی نیاز نداشته و از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • در دوربین‌های IP یا تحت شبکه از کابل شبکه و برای اتصال آن از سوکت شبکه استفاده می‌شود.

مراحل اتصال کانکتور BNC

حدود ۱.۵ سانتی‌متر از پوشش خارجی کابل ویدیو را بردارید. فیش بی‌ان‌سی (BNC) را به گونه‌ای بر روی کابل کواکسیال قرار دهید که مغزی کابل در بخش مرکزی فیش قرار بگیرد. پوشش چین‌دار فیش را بر روی کابل با قطر بیشتر رو به انتهای کابل بکشید.

اکنون عایق سفید رنگی را که داخلی‌ترین کابل را می‌پوشاند بردارید. حالا این کابل‌های در معرض دید را وارد درگاه بی‌ان‌سی کنید و آن را پیچ کنید. به این ترتیب می‌توانید از طریق کابل فیش‌زده شده، دوربین را به دستگاه متصل کنید. در دوربین‌های تحت شبکه می‌توانید از کابل‌های پچ کورد (Patch Cord) هم استفاده کنید.

مانیتورینگ دوربین مداربسته

بعد از اتصال دوربین‌های مداربسته به برق و دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته ، باید حتما تصاویر در یک نمایشگر (مثل مانیتور) مشاهده شود. ‌مانیتور را از طریق کابل اچ‌دی‌ام‌آی (HDMI) یا ای‌وی‌جی (AVG) می‌توانید به پورت مربوطه دستگاه متصل کنید و تصاویر را مشاهده کنید.

حتماً بخوانید: اتاق مانیتورینگ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

سیستم را روشن کنید

سیستم مداربسته و نظارتی خود با روشن کردن دوربین‌ها و سپس نمایشگر و دی‌وی‌آر تست کنید. دی‌وی‌آر را مطابق دفترچه راهنمای کاربری ارائه شده تنظیم کنید. به بخش هر دوربین بروید تا مطمئن شوید که هر دوربین به درستی کار می‌کند و زاویه دید مورد نظر را ارائه می‌دهد.

نکات مهم در نصب دوربین مداربسته

برای نصب دوربین مداربسته به نکات زیر دقت کنید:

در هنگام نصب دوربین مداربسته، کابل‌کشی باید به نحوی انجام شود که سیم و کابل‌ها در معرض دید نباشند. برای این منظور می‌توان از لوله فلکسی دوربین مداربسته استفاده کرد. لوله فلکسی یک باکس پلاستیکی یا فلزیست که می‌توان کابل‌ها را به طوری که کابل بیرون نزده و دیده نشود، درون آن قرار داد. لازم به ذکر است که یکی از راه‌های از کار انداختن دوربین مداربسته صدمه به کابل‌های آن بوده بنابراین بهتر است از آن‌ها به خوبی مراقبت شود.

در هنگام جایگذاری دوربین در نقاط تعیین شده باید به این نکته توجه کنید که دوربین‌ها در زاویه‌ای درست نصب شوند تا در معرض تابش نور مستقیم خورشید نباشند.

در هنگام نصب دوربین مداربسته دقت شود که مانعی (مثلا ستون، گلدان، آویز و…) بر سر راه آن نباشد تا دید دوربین مختل نشود.

بهتر است دوربین مداربسته در جایی نصب شود که در معرض دید نباشد، چرا که ممکن است باعث ایجاد حساسیت دیگران شود.

بهتر است دوربین‌هایی را که در فضای خارجی نصب کرده‌اید تا حد امکان مستقیماً در معرض وزش باد و بارش باران قرار نگیرند.

دوربین مداربسته باید در ارتفاع مناسبی قرار بگیرد تا در دسترس سارقین و افراد خرابکار نباشد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از مجله آریاهوشمند تلاش کردیم تا نصب دوربین مداربسته را به شما به صورت کامل توضیح بدهیم. طبق دستورالعمل‌های بالا پیش بروید و به نکات مهم توجه کنید. اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را با دیگر دوستان‌ان به اشتراک بگذارید.

منبع : ariahoshmand.com