تصاویر جدید نپتون و اورانوس رنگ واقعی آنها را نشان می‌دهد

تصاویر جدیدی که از نپتون و اورانوس منتشر شده است نشان می‌دهد رنگ این دو سیاره بسیار شبیه به یکدیگر بوده و نسبت به تصاویر متداول بسیار روشن‌تر است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این سیاره نپتون با رنگ آبی پررنگ و اورانوس با آبی روشن و متمایل به سبز […]

تصاویر جدیدی که از نپتون و اورانوس منتشر شده است نشان می‌دهد رنگ این دو سیاره بسیار شبیه به یکدیگر بوده و نسبت به تصاویر متداول بسیار روشن‌تر است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این سیاره نپتون با رنگ آبی پررنگ و اورانوس با آبی روشن و متمایل به سبز نشان داده شده بود. اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد این دو سیاره از نظر رنگ بسیار شبیه به یکدیگر هستند و هر دو رنگی آبی روشن متمایل به سبز دارند.

آخرین تصاویر مربوط به این دو سیاره توسط فضاپیمای وویجر ۲ و در قرن بیستم تهیه شد. این فضاپیما تصاویر مربوط به این دو سیاره را در رنگ‌های جداگانه ثبت کرد. تصاویر تک رنگ ترکیب شده و تصاویر رنگی مربوط به این دو سیاره به دست آمد. البته در این تصاویر ترکیب درست رنگ‌ها انجام نشده و بدین ترتیب رنگ واقعی دو سیاره نشان داده نمی‌شد. در نهایت سیاره نپتون نیز بسیار پررنگ‌تر از رنگ واقعی مشاهده می‌شد. دلیل اصلی دستکاری رنگ این سیاره‌ها نیز ارائه وضوح بیشتر برای جزئیاتی از قبیل ابرها بادها و نواحی اتمسفری روی این سیاره‌ها بوده است.

اخترشناسان پیش از این نسبت به تغییرات رنگی این سیاره‌ها آگاه بوده تصاویر اولیه آنها نیز با توضیحاتی مربوط به جزئیات دستکاری شده ارائه می‌شد. اما توضیحات مربوط به این عکس‌ها و دستکاری رنگ سیاره‌ها در طول زمان حذف شد.

اکنون پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در مطالعه جدید خود یک مدل سازی برای رنگ واقعی این دو سیاره توسعه دادند. در این روش از داده‌های مربوط به ابزار طیف نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی هابل و کاوشگر طیف سنجی تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا استفاده شد. هر پیکسل به صورت یک طیف پیوسته رنگی در این ابزارها ذخیره می‌شود. بنابراین این امکان به دانشمندان داده شد تا با پردازش هر پیکسل رنگ واقعی اورانوس و نپتون را شناسایی کنند. در این تحقیق مشخص شد این دو سیاره شباهت بسیاری در رنگ آبی متمایل به سبز دارند. البته نپتون کمی آبی‌تر بوده و دلیل آن نیز وجود لایه مه نازک تر در اتمسفر این سیاره است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال