مطالعه ایزوتوپ‌های روی در شهاب‌سنگ‌ها

تحقیقات جدید: منشأ آب و مواد حیاتی زمین در خارج از منظومه شمسی است

دانشمندان دانشگاه کمبریج و کالج امپریال لندن با بررسی ایزوتوپ‌های روی در شهاب‌سنگ‌ها، به این نتیجه رسیده‌اند که بخش قابل توجهی از آب و مواد حیاتی زمین از خارج منظومه شمسی آمده است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که شرایط لازم برای شکل‌گیری حیات در زمین، تنها به فاصله مناسب از خورشید بستگی ندارد و وجود […]

دانشمندان دانشگاه کمبریج و کالج امپریال لندن با بررسی ایزوتوپ‌های روی در شهاب‌سنگ‌ها، به این نتیجه رسیده‌اند که بخش قابل توجهی از آب و مواد حیاتی زمین از خارج منظومه شمسی آمده است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که شرایط لازم برای شکل‌گیری حیات در زمین، تنها به فاصله مناسب از خورشید بستگی ندارد و وجود مواد حیاتی در سیاره نیز اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، یکی از سوال‌های بنیادی در مورد منشأ حیات، این است که مواد مورد نیاز برای تکامل حیات از کجا آمده‌اند. دانشمندان در این مطالعه با بررسی ایزوتوپ‌های روی در شهاب‌سنگ‌ها، به دنبال پاسخ این سوال بودند. روی یک عنصر شیمیایی است که هنگام تشکیل در شهاب‌سنگ‌ها، ترکیبی منحصر به فرد دارد که می‌توان از آن برای شناسایی منشأ مواد فرار استفاده کرد.

مواد فرار، عناصر یا ترکیباتی هستند که در دمای نسبتاً پایین به بخار تبدیل می‌شوند. این مواد برای موجودات زنده بسیار مهم هستند، زیرا شامل شش ماده شیمیایی رایج حیاتی برای موجودات زنده، از جمله آب، هستند. تیم تحقیقاتی، ایزوتوپ‌های روی را در یک نمونه بزرگ از شهاب‌سنگ‌ها که از سیارک‌های مختلف منشأ گرفته‌اند، بررسی کردند. سپس آن‌ها ورود انواع مختلف روی را در طول ده‌ها میلیون سال که سیاره‌ی ما در حال جمع شدن مواد بود، ردیابی کردند.

آن‌ها دریافتند که سیارک‌های ذوب شده حدود 70% از کل جرم سیاره‌ی ما را تشکیل می‌دهند، اما تنها حدود 10% از محتوای روی آن را تحویل داده‌اند. این بدان معناست که 90% روی زمین از سیارک‌های “ناذوب” با مقادیر بالاتری از مواد فرار دست نخورده آمده است. نتیجه این است که این سنگ‌های فضایی ناذوب نیز باید مقدار زیادی از مواد فرار را به زمین در حال شکل‌گیری تحویل داده باشند. مارتینز افزود: “ما می‌دانیم که فاصله بین یک سیاره و ستاره آن یک عامل تعیین‌کننده در ایجاد شرایط لازم برای آن سیاره برای حفظ آب مایع روی سطح آن است. اما نتایج ما نشان می‌دهد که هیچ تضمینی وجود ندارد که سیارات در وهله اول مواد کافی برای داشتن آب و سایر مواد فرار را داشته باشند – صرف نظر از حالت فیزیکی آن‌ها.”

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.