بعلت اعتیاد بشر به سوخت‌های فسیلی

سازمان جهانی هواشناسی: شروع بحران آب و هوایی نزدیک است

سازمان جهانی هواشناسی (WHO) در گزارشی اینچنین بیان کرده است: «علم واضح و روشن است؛ وقتی صحبت از تغییرات آب و هوایی می‌شود، باید گفت که ما در مسیر غلطی گام برداشته‌ایم». نسبت به سال‌های قبل، گرمایش کره زمین در سال جاری از قبل از همه‌گیری ویروس کرونا نیز بالاتر رفته است. به گزارش سرویس […]

سازمان جهانی هواشناسی (WHO) در گزارشی اینچنین بیان کرده است: «علم واضح و روشن است؛ وقتی صحبت از تغییرات آب و هوایی می‌شود، باید گفت که ما در مسیر غلطی گام برداشته‌ایم». نسبت به سال‌های قبل، گرمایش کره زمین در سال جاری از قبل از همه‌گیری ویروس کرونا نیز بالاتر رفته است.

به گزارش سرویس اخبار زیست محیطی آژانس خبری تکنا، در حال حاضر مردم در سراسر جهان دارند با عواقب وخیم ناشی از گرمایش ۱.۲ درجه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. این گرمایش ناشی از فعالیت‌های انسانی است که از زمان انقلاب صنعتی ایجاد شده است. آنتونیو گوترش (António Guterres) دبیر کل سازمان ملل در بیانیه مطبوعاتی گفته است که موج گرما در اروپا، سیل عظیم در پاکستان، خشکسالی‌های طولانی و شدید در چین، منطقه هورن آفریقا و ایالات متحده بهایی است که بشر باید بخاطر اعتیاد به سوخت‌های فسیلی پرداخت کند.

طبق بررسی‌ها و تحقیقات علمی ای که انجام شده است، باید برای جلوگیری از این وضع نامناسب و نگران‌کننده، هرچه زودتر در چند دهه آینده انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را متوقف کنیم. این مسأله‌ای است که امکان ندارد یک شبه اتفاق بیفتد. باید انتشار جهانی گاز‌های گلخانه‌ای تقریباً در سال به میزان ۸ درصد کاهش یابد. با این میزان می‌توان گرمایش جهانی را به حدود ۱. ۵ درجه سانتیگراد محدود کرد. این چیزی است که ۱۹۶ کشور در توافقنامه آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ با آن موافقت کردند.

اما بر اساس گزارشی که از سازمان هواشناسی با عنوان «متحد در علم» منتشر شد، برعکس این قضیه در حال حاضر دارد اتفاق می‌افتد. اطلاعات موجود برای سال ۲۰۲۲ بوده و نشان می‌دهند که انتشار دی اکسید کربن در جهان در مسیری قرار دارد که حتی از قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ نیز بیشتر شده است. در سال ۲۰۲۰، به دلیل وجود ویروس کرونا، بسیاری از کارخانه‌ها میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خود را کاهش داده یا متوقف کرده بودند. همین کاهش سرعت باعث کم شدن مختصری در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای شد. سپس جهان در سال ۲۰۲۱ دوباره به منوال قبل برگشت و شروع به تولید همان میزان آلودگی کرد که قبل از اپیدمی ویروس کرونا وجود داشت.

اطلاعات پنج ماهه اول سال اینچنین نشان می‌دهد که انتشار جهانی گاز کربن دی اکسید ۱.۲ درصد بیشتر از مدت مشابه آن در سال ۲۰۱۹ شده است. بر اساس بیانیه‌ای که از سازمان هواشناسی منتشر شد، ایالات متحده، هند و اکثر کشور‌های اروپایی مسئول این افزایش گرمایش زمینی هستند.

با بدتر شدن وضعیت هنوز هم احتمال اینکه جهان از آستانه ۱.۵ درجه گرم شدن عبور کند، وجود دارد. طبق گزارش منتشر شده، ۴۸ درصد احتمال وجود دارد که میانگین دمای سالانه حداقل در پنج سال آینده به این اندازه افزایش یابد. اما اگر بر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به همین منوال افزوده شود، این افزایش دما دائمی می‌شود.

در حقیقت باید گفت که اگر کشور‌ها همچنان به سیاست‌هایی که اکنون دارند اجرا می‌کنند ادامه دهند، جهان قرن حاضر را در مسیر افزایش دمای ۲. ۸ درجه سانتی‌گراد قرار خواهند داد. در این زمان، نابودی تقریباً کامل صخره‌های مرجانی جهان به دست بشر امری بعید و دور از انتظار به نظر نخواهد رسید. حدود ۱۳ درصد از سرزمین‌های موجود در کره زمین به طور کامل از یک اکوسیستم به اکوسیستم دیگری تبدیل می‌شوند (مثلاً اکنون این خطر وجود دارد که جنگل‌های بارانی سرسبز آمازون به ساوانا تبدیل شود).

طبق گزارش سازمان جهانی هواشناسی، برای حفظ گرمایش تا ۱. ۵ درجه سانتی گراد، کشور‌ها باید برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در این دهه هفت برابر بیشتر متعهد باشند. تاکنون پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه به چشم می‌خورد. به عنوان مثال، ایالات متحده آمریکا در سال جاری موفق شد که سیاست‌های انرژی پاک و آب و هوایی را تصویب کند؛ این سیاست‌ها قرار است تا سال ۲۰۳۰ میزان آلودگی گرمایش جهانی کره زمین را به نصف برساند. برای دیدن دیگر خبرها میتوانید به صفحه اخبار علمی فناوری مراجعه کنید.