چگونه لکه واکس کفش خشک شده را از فرش پاک کنیم؟

واکس کفش اگرچه می تواند به حفظ ظاهر و البته دوام فرش شما کمک کند اما مسلما ظاهر بسیار زشتی برای فرش شما ایجاد خواهد کرد. لکه واکس کفش در صورتی که به سرعت پاک نشود، خشک می شود و به عمق الیاف فرش فرو می رود. به هر حال اگر در همان لحظه پس […]

واکس کفش اگرچه می تواند به حفظ ظاهر و البته دوام فرش شما کمک کند اما مسلما ظاهر بسیار زشتی برای فرش شما ایجاد خواهد کرد. لکه واکس کفش در صورتی که به سرعت پاک نشود، خشک می شود و به عمق الیاف فرش فرو می رود.

به هر حال اگر در همان لحظه پس از ریختن واکس بر روی فرش، امکان تمیز کردن آن را نداشتید یا احتمالا متوجه لکه واکس روی فرش نشده اید و پس از بازگشت به منزل بعد از یک روز سخت کاری، با یک لکه سیاه و بزرگ مواجه شدید، نگران نباشید! این مقاله ما را تا انتها دنبال کنید تا نحوه پاک کردن لکه واکس خشک شده بر روی فرش را به شما آموزش دهیم.

1.      مایع ظرفشویی و سرکه

مایع ظرفشویی و سرکه 2 نمونه از بهترین مواد برای پاک کردن لکه واکس کفش از روی فرش است، به شرطی که لکه هنوز تازه باشد. در صورتی که لکه شما خشک شده بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید و یا جهت استفاده بهتر می توانید از قالیشویی شهرک غرب استفاده نمایید.

2.      آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه یک عامل سفید کننده طبیعی است که می تواند برای روشن کردن لکه های تیره مانند لکه واکس کفش مناسب باشد. اما دقت کنید که اگر مراقب نباشید، پراکسید هیدروژن می تواند به فرش شما آسیب برساند. همچنین این ماده برای برخی از انواع فرش ها مناسب نیست. اگر قصد دارید تا از پراکسید هیدروژن برای پاک کردن لکه واکس کفش از روی فرش استفاده کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک قسمت پراکسید هیدروژن را با 3 قسمت آب ترکیب کنید.
  2. محلول را درون یک بطری اسپری بریزید یا مقداری محلول را روی پارچه سفید بمالید و از آن برای لکه زدایی استفاده کنید.
  3. پس از استفاده از محلول پراکسید هیدروژن، اجازه دهید چند دقیقه بر روی فرش بماند.
  4. اگر ناحیه لکه در معرض نور خورشید است، یک پارچه بر روی محل قرار دهید تا از واکنش پراکسید هیدروژن با نور جلوگیری کنید.
  5. سپس لکه را به آرامی با دستمال تمیز کنید تا پاک شود.
  6. پس از پاک شدن لکه، یک اسفنج مرطوب با آب سرد را بر روی محل بکشید تا آب اکسیژنه از فرش خارج شود.

اگر قبلاً از هرگونه محلول سفید کننده بر روی لکه استفاده کرده اید، از پراکسید هیدروژن استفاده نکنید زیرا احتمال واکنش با آن وجود دارد و خطرناک است. می توانید پراکسید هیدروژن را با سرکه، مایع ظرفشویی و آب ترکیب کنید تا محلول قوی تری ایجاد نمایید. همچنین می توانید از خدمات معتبرترین قالیشویی در نزدیکی خود قالیشویی سعادت آباد استفاده نمایید.

3.      آمونیاک

یکی دیگر از روش های موثر برای مبارزه با لکه لاک کفش استفاده از آمونیاک است. در این مورد نیز اگر از هرگونه محصول سفید کننده استفاده کرده اید، هرگز نباید آمونیاک را امتحان کنید، چرا که احتمال تولید گازهای خطرناک وجود دارد.

از آنجا که آمونیاک اثر سفید کنندگی دارد، بهتر است ابتدا بر روی یک نقطه کوچک خارج از دید فرش امتحان کنید. یک قاشق غذاخوری آمونیاک را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و 2 فنجان آب گرم در یک بطری اسپری ترکیب کنید.

مقدار کمی از محلول را روی لکه اسپری کنید و کمی صبر کنید. سپس با یک دستمال تمیز محل لکه را به آرامی تمیز کنید. این کار را تکرار کنید تا لکه برطرف شود. پس از اتمام کار، محل را با استفاده از یک پارچه یا حوله تمیز و مرطوب شده با آب سرد کاملاً بشویید تا امونیاک به طور کامل از فرش خارج شود.

4.      الکل ایزوپروپیل (مالیدن الکل)

الکل ایزوپروپیل یا الکل مالشی یکی دیگر از ترکیبات مفید برای پاک کردن لکه واکس کفش از فرش است. دقت کنید که اگر الکل مالشی بیش از حد به داخل الیاف فرش شما نفوذ کند، می تواند چسب متصل به فرش را از بین ببرد .

برای انجام این روش، تنها یک قطره الکل مالشی را به یک پارچه تمیز یا حوله بمالید. دستمال را به ارامی بر روی لکه بزنید و از مالش دادن فرش خودداری کنید و تنها سطح لکه را پاک کنید. پس از اتمام کار با محلول، یک پارچه آغشته به آب سرد را بردارید و روی لکه بکشید تا تمام الکل مالشی از فرش خارج شود تا از آسیب دیدن فرش جلوگیری شود.

5.      پاک کننده لاک ناخن بر پایه استون

ماده دیگری که برای استفاده جهت پاک کردن لکه واکس کفش می توانید به کار ببرید، محلول لاک پاک کن بر پایه استون است. لاک ناخن دارای ترکیب شیمیایی مشابه واکس کفش است و بنابراین استون احتمالا می تواند نتایج خوبی برای شما داشته باشد.

مقدار کمی از پاک کننده لاک ناخن را روی یک پارچه تمیز و سفید بمالید و مراحل گفته شده برای الکل مالشی را تکرار کنید. باید مراقب باشید که از استفاده زیاد استون خودداری کنید. پس از اتمام درمان لکه نیز، محل را با اسفنج مرطوب شستشو دهید. در صورتی که از هیچ کدام از مراحل ذکر شده نتیجه نگرفتید به دنبال یک قالیشویی معتبر باشید.

شستشوی فرش

شست و شوی فرش توسط قالیشویی های حرفه ای نظیر قالیشویی محدوده ونک یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن انواع لکه های فرش است. با استفاده از قالیشویی محدوده پونک شما می توانید هرگونه لکه ایجاد شده بر روی فرش خود را به راحتی پاک کنید. شستشوی فرش در قالیشویی های معتبر و مجاز همچون قالیشویی محدوده بلوار فردوس با استفاده از دستگاه های اتوماتیک و پیشرفته و به کارگیری مواد شوینده درجه یک انجام خواهد شد.

قالیشویی توحید

قالیشویی توحید شعبات مختلفی در سراسر تهران، کرج، شمیرانات و … دارد که علاوه بر شستشوی انواع فرش و موکت شما، خدمات مبل شویی در محل را نیز با سرعت و کیفیت بالا به مشتریان خود ارائه می نماید. شما می توانید با ثبت سفارش تلفنی و یا ثبت سفارش آنلاین قالیشویی توحید به راحتی خدمات مورد نظر خود را از نردیک ترین شعبه ما به خود دریافت نمایید.