فرش دستباف مدرن؛ ترکیبی جذاب از سنت و مدرنیته!

طی چند سال اخیر تعداد علاقه‌مندان به دکورهای مینیمال و مدرن افزایش پیدا کرده و طراحی محصولات دکوراتیو نیز در همین مسیر تغییر و تحولات قابل توجهی داشته ‌است؛ یکی از این محصولات فرش دستباف است. سبک طراحی فرش‌های دستباف در حال تکامل است و از آنجایی که این روند تحت ‌تأثیر سبک‌های مدرن و […]

طی چند سال اخیر تعداد علاقه‌مندان به دکورهای مینیمال و مدرن افزایش پیدا کرده و طراحی محصولات دکوراتیو نیز در همین مسیر تغییر و تحولات قابل توجهی داشته ‌است؛ یکی از این محصولات فرش دستباف است. سبک طراحی فرش‌های دستباف در حال تکامل است و از آنجایی که این روند تحت ‌تأثیر سبک‌های مدرن و مینیمال دکوراسیون داخلی قرار دارد، نسل جدید فرش‌های دستباف در قالب فرش دستباف مدرن تولید می‌شود.

فرش دستباف مدرن برای سلیقه نسل جدید و متناسب با ذائقه بازار طراحی شده و نسبت به نسل قبلی خود کاملاً متفاوت است. اگر تصمیم دارید دکوراسیون جدید منزل خود را با فرش‌های مدرن کامل کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم درباره فرش‌های دستباف مدرن صحبت کنیم.

به کدام فرش‌های دستباف مدرن گفته ‌می‌شود؟

اغلب ما فرش‌های دستباف را با نقوش اصیل و کلاسیک مانند لچک ترنج، شکارگاه، شاه عباسی و… می‌شناسیم، ولی نسل جدید فرش‌های دستباف که با نام فرش‌های مدرن شناخته می‌شوند، اساساً از نظر طرح و رنگ با فرش‌های دستباف کلاسیک تفاوت دارند. سبک طراحی فرش‌های مدرن ساده و مینیمال است و در آنها اثری از تنوع رنگ بندی فرش‌های کلاسیک دیده نمی‌شود.

فرش‌های دستباف مدرن مناسب دکوراسیون مینیمال و مدرن خانه‌های امروزی هستند، چون اکثراً طرح‌های ساده و خلوتی دارند و در تناژ رنگ‌های ملایم بافته شده‌اند. قیمت فرش دستباف مدرن تفاوتی با فرش کلاسیک ندارد، مگر اینکه در بافت آنها از الیاف ابریشم طبیعی استفاده شده باشد یا طرح خاص و منحصر به فردی داشته باشند. این فرش‌ها تنوع رنگی بالایی ندارند و اغلب در 2 یا نهایتاً 3 رنگ ملایم و خنثی بافته می‌شوند. در بخش بعدی درباره طرح‌های فرش مدرن بیشتر توضیح می‌دهیم.

بهترین فرش دستباف ایرانی

برای بزرگنمایی کلیک کنید

انواع طرح‌های فرش دستباف مدرن

همان طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، وجه تمایز فرش دستباف مدرن نسبت به فرش‌های کلاسیک در سبک طراحی و سادگی این فرش‌ها است. به طور کلی اغلب فرش‌های مدرن در نقشه‌های زیر بافته می‌شوند:

✔ طرح هریس

نقشه هریس یکی از جذاب‌ترین نقشه‌های فرش دستباف تبریز است که شهرت جهانی دارد. این نقشه روی فرش‌های مدرن هم اجرا می‌شود، با این تفاوت که در فرش‌های کلاسیک نقشه هریس در رنگ بندی متنوع بافته می‌شود، اما در فرش‌های دستباف مدرن فقط با دو رنگ خنثی و ملایم (مانند صورتی و خاکستری، خاکستری و آبی یا کرم و آبی و…) اجرا می‌شود.

✔ طرح افشان

نقشه بعدی، طرح افشان است. طرح افشان نیز یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین طرح‌های فرش دستباف است که مانند طرح خطیبی و طرح اسلیمی ترکیبی از گل، بوته، شاخ و برگ گیاهان است و برعکس طرح لچک و ترنج مرکزیت ندارد. فرش‌های دستباف مدرن با طرح افشان نیز بافته می‌شوند، ولی در بافت آنها از دو یا نهایتاً سه رنگ خنثی و ملایم استفاده می‌شود؛ مانند ترکیب کرمی، سبز تیفانی و شیری یا ترکیب صورتی، خاکستری و طوسی روشن.

✔ طرح لچک و ترنج

نقشه بعدی، طرح رایج لچک و ترنج است. لچک و ترنج تقریباً قدیمی‌ترین طرح در فرش‌های دستباف ایرانی است که در بافته‌های اغلب شهرها می‌توان آن را دید. این طرح در فرش‌های مدرن هم تا حدودی اجرا می‌شود. قیمت انواع فرش دستباف با طرح لچک و ترنج در نوع کلاسیک یا مدرن تفاوتی ندارد، تنها تفاوت آنها در شلوغی یا خلوتی طرح و رنگ بندی آن است. طرح لچک و ترنج در فرش‌های کلاسیک شلوغ نیست و در دو رنگ خنثی و ملایم بافته می‌شود. نمونه این فرش را می‌توانید در فروشگاه آنلاین فرش آریاس ملاحظه کنید.

✔ طرح سرو باغی

نقش درخت سرو در فرش‌های دستباف ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و به همین دلیل از آن در فرش‌های دستباف مدرن هم استفاده می‌شود. سرو نماد زندگی است و در فرش‌های کلاسیک رنگ سبز دارد، ولی در فرش‌های مدرن با توجه به تناژ رنگی خنثی فرش‌ها، به رنگ‌های دیگری بافته می‌شود. این طرح نیز مانند سایر طرح‌ها در 2 رنگ بافته می‌شود.

خرید متنوع ترین فرش های دستباف اصل

برای بزرگنمایی کلیک کنید

علاوه بر طرح‌هایی که معرفی کردیم، فرش‌های دستباف مدرن با طرح‌های دیگری هم بافته می‌شوند، مانند طرح‌های مینیاتوری، عروسکی، گل و بوته و طرح‌های انتزاعی.

مقایسه فرش دستباف مدرن با فرش دستباف کلاسیک

احتمالاً با توضیحاتی که تا این بخش از مطلب درباره فرش‌های دستباف مدرن ارائه کردیم، تا حدودی متوجه تفاوت‌های بین فرش دستباف مدرن و کلاسیک شده‌اید. ولی در ادامه به طور مفصل درباره آنها صحبت می‌کنیم:

1.    طرح و نقشه فرش

اولین و بارزترین تفاوت بین فرش‌های مدرن و دستباف، تفاوت ظاهری یا همان طرح و نقشه این فرش‌ها است. تنوع طرح و نقشه در فرش‌های دستباف کلاسیک و آنتیک بسیار بالاتر از فرش‌های مدرن است. فرش‌های مدرن طرح و نقشه خاص و یکسانی ندارند و دست طراح در نقشه و طرح آنها باز است. ولی طراحی فرش‌های کلاسیک کاملاً قاعده‌مند است و براساس اصول خاصی انجام‌ می‌شود.

2.    تنوع رنگ بندی فرش

موضوع بعدی تفاوت در رنگ بندی و تنوع رنگ فرش‌ها است. فرش‌های کلاسیک همان طور که می‌دانید تنوع رنگ بالایی دارند. تعداد رنگ‌های به کار رفته در بعضی از فرش‌های کلاسیک بین 10 تا 25 رنگ مختلف است، در حالی که فرش‌های مدرن در 2 یا نهایتاً 3 رنگ خنثی یا کاملاً ملایم بافته می‌شوند. اساساً یکی از دلایل اصلی شهرت فرش‌های مدرن همین موضوع استفاده از رنگ‌های محدود و خنثی است که باعث می‌شود به ‌راحتی با المان‌های یک دکوراسیون مدرن و مینیمال ست شوند.

3.    نوع بافت فرش

فرش‌های مدرن و کلاسیک از نظر نوع بافت با هم تفاوت ندارد، چون جنس الیاف، ابعاد و اندازه، تراکم شانه فرش، نوع نخ و… در آنها یکسان است. در برخی از فرش‌های مدرن مانند فرش‌های کلاسیک از نخ ابریشم خالص هم استفاده می‌شود. این فرش‌ها نیز مانند فرش‌های کلاسیک با بهترین نخ بافته می‌شوند.

4.    ظرافت بافت فرش

منظور از ظرافت بافت فرش، ریز بافت یا درشت بافت بودن فرش است که در این مورد بین فرش‌های مدرن و کلاسیک تفاوت خاصی وجود ندارد، چون در فرش‌های هر دو دسته انواع فرش‌های ریز بافت و درشت بافت وجود دارند. ریز بافت‌ترین نوع فرش‌های کلاسیک و مدرن، فرش‌های ابریشم خالص هستند.

از کجا فرش دستباف مدرن بخریم؟

اگر تصمیم دارید برای زیبایی بیشتر دکوراسیون خانه خود از فرش‌های مدرن کمک بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه آنلاین فرش آریاس مراجعه کنید. آریاس یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین مراکز خرید اینترنتی فرش دستباف در ایران است. با خرید فرش دستباف از این فروشگاه دیگر لازم نیست نگران اصالت و قیمت فرش باشید، زیرا آریاس تمامی فرش‌های دستباف خود را با بهترین کیفیت و بدون واسطه به مشتریان عرضه می‌کند.

یکی از جذاب‌ترین انواع فرش‌های دستباف، فرش دستباف مدرن است که می‌توانید انواع مدل‌های آن را در فروشگاه اینترنتی فرش آریاس پیدا کنید. برای بررسی طرح‌ها و اطلاع از قیمت فرش‌ها، فقط کافی است به نشانی arias.ir مراجعه کنید.