کسب‌وکار خود را چگونه به فضای آنلاین بیاورم؟

حضور در فضای آنلاین برای کسب‌وکارها مزایای زیادی دارد. وقتی کسب‌وکار شما آنلاین باشد، محدودیت‌های زمانی و مکانی مانع دسترسی مشتریان به شما نمی‌شوند و در نتیجه خواهید توانست خدمات خود را به مشتریان بیشتری ارائه دهید. اما سؤالی که پیش می‌آید این است: آیا حضور در فضای آنلاین حتما باید همراه با فروش آنلاین […]

حضور در فضای آنلاین برای کسب‌وکارها مزایای زیادی دارد. وقتی کسب‌وکار شما آنلاین باشد، محدودیت‌های زمانی و مکانی مانع دسترسی مشتریان به شما نمی‌شوند و در نتیجه خواهید توانست خدمات خود را به مشتریان بیشتری ارائه دهید.

اما سؤالی که پیش می‌آید این است: آیا حضور در فضای آنلاین حتما باید همراه با فروش آنلاین باشد؟ اگر بخواهیم آنلاین بفروشیم، استفاده از چه بستری برای این کار مناسب‌تر است؟ «فروش آنلاین» مفهومی بسیار گسترده است که نیاز به بررسی عمیق‌تری دارد. امروزه روش‌های نوینی برای حضور در فضای آنلاین ظهور کرده که ممکن است انتخاب بین آن‌ها برای صاحبان کسب‌وکار آسان نباشد.

به طور کلی صاحبان کسب‌وکار در فضای آنلاین از سه روش کلی استفاده می‌کنند:

۱- فروش روی پلتفرم‌ها: این روش به معنای این است که لیست محصولات و قیمت‌های خود را در اختیار یک ذی‌نفع سوم (مانند دیجی‌کالا) قرار دهید تا محصولات شما در کنار سایر محصولات مشابه به مشتریان نشان داده شود؛ در این حالت، معمولا باید درصدی از مبلغ فروش خود را به عنوان کمیسیون به پلتفرم پرداخت کنید.

۲- فروش روی وب‌سایت فروشگاهی خودتان: گزینهٔ دیگر، داشتن یک وب‌سایت به‌صورت مستقل برای خودتان است. در این حالت، مشتریان به‌صورت مستقیم از خود شما خرید می‌کنند و واسطه‌ای در کار نیست. بسیاری از کسب‌وکارها با کمک طراحی سایت فروشگاهی توانسته‌اند وارد این حوزه شده و فروش آنلاین خود را آغاز کنند.

۳- فروش غیر آنلاین: منظور این است که محصولات و خدمات خود را از کانال‌های مختلف تبلیغ کنیم اما فروش به صورت آنلاین نداشته باشیم؛ مثلا در صفحهٔ اینستاگرام خدمات و محصولات خود را معرفی می‌کنیم و مشتریان به‌صورت تلفنی یا حضوری سفارش‌های خود را ثبت می‌کنند. در این حالت، پرداخت مبلغ توسط مشتری به صورت آنلاین نیست بلکه با استفاده از دستگاه کارت‌خوان (در حالت حضوری) و یا به صورت کارت به کارت (در حالت غیر حضوری) انجام می‌شود. این روش معمولا توسط کسب‌وکارهایی استفاده می‌شود که خدمات یا محصولات‌شان به‌گونه‌ای است که مشتریان‌شان ترجیح می‌دهند خرید خود را به صورت آنلاین انجام ندهند (مانند بسیاری از انواع پوشاک) و یا اصلا امکان ارائهٔ آن خدمت به صورت آنلاین وجود ندارد (مانند آرایشگاه‌ها).

کدام روش بهتر است؟

اولین سؤالی که یک صاحب کسب‌وکار باید به آن پاسخ دهد این است که آیا می خواهید فروش آنلاین هم داشته باشید یا اینکه صرفا حضور در فضای آنلاین را کافی می‌دانید؟ پاسخ به این پرسش کاملا به این بستگی دارد که محصولات و خدمات شما از چه نوعی هستند. اگر خدمات شما به‌گونه‌ای است که امکان فروش آنلاین دارید، آیا می‌توانید مثلا با تکیه بر صفحهٔ اینستاگرامتان انتظار رشد چشمگیری داشته باشید؟ هرچند تعداد کسب و کارهای موفقی که بدون داشتن فروش آنلاین توانسته‌اند رشد کنند، کم نیست اما تجربه نشان داده است که در صورت امکان، بهترین راه حل این است که فروش آنلاین خود را آغاز کنید. برای این کار ۲ راه اساسی دارید: طراحی سایت فروشگاهی و یا فروش روی پلتفرم‌ها.

پلتفرم‌ها ۲ ویژگی مهم دارند که باید از آن‌ها مطلع باشید:

  • اول اینکه پلتفرم‌ها با استفاده از بازدیدکنندگان زیادی که دارند به شما این امکان را می‌دهند که محصولات خود را به مشتریان زیادی نمایش دهید.
  • دوم، محصولات رقبا نیز در کنار محصولات شما دیده می‌شود و گاهی ممکن است رقابت شدیدی بین فروشندگان مختلف یک محصول در گیرد.

اگر طراحی سایت فروشگاهی خودتان را انجام دهید امکان ایجاد تمایز در ذهن مشتریان از طریق تبلیغات را بیشتر در اختیار خواهید داشت. البته جذب ترافیک و افزایش مشتریان از طریق وب‌سایت کاری دشوار و زمان‌بر است.

در این نوشتار سعی می‌کنیم مزایا و معایب اصلی هر کدام از این رویکردها را بررسی کنیم تا شما بهتر بتوانید گام‌های بعدی برای موفقیت کسب‌وکار خود را طی نمایید.

فروش روی پلتفرم ها

چرا استفاده از پلتفرم‌ها برای فروش آنلاین این‌قدر محبوب شده است؟ پاسخ را در نکات زیر باید جستجو کرد.

مهم‌ترین مزیت این بسترهای فروش آنلاین این است که زیرساخت آن از قبل برای شما فراهم است و زحمت زیادی از طرف شما برای راه‌اندازی نیاز ندارد. پلتفرم با استفاده از تجربه‌ای که طی سال‌ها به دست آورده است، بهترین روش‌‌های فروش را شناسایی کرده و شما نیز از آن روش‌ها بهره‌مند خواهید شد. ضمنا با توجه به شهرتی که این پلتفرم ها برای خودشان دست و پا کرده‌اند، خریداران زیادی در آن فضا حضور دارند و می‌توانید تقریبا مطمئن باشید که محصولات شما نیز توسط مشتریان زیادی دیده خواهد شد.

تا اینجا همه چیز خوب است، نه؟ روی دیگر سکه این است که شما باید درصدی از مبلغ فروش خود را به عنوان کمیسیون پرداخت کنید. ضمنا فروشندگان زیادی هم به‌طور همزمان روی یک پلتفرم مشغول به رقابت هستند که باعث می‌شود علاوه بر اینکه جنگ قیمتی به وجود آید و حاشیه سود شما تا حدی کاهش یابد، تلاش زیادی هم برای متمایز ساختن محصولات خود نیاز داشته باشید.
از آن بدتر اینکه ممکن است مشتریانی محصولات شما را بخرند بدون اینکه حتی متوجه حضور شما شوند! معمولا در پلتفرم‌ها، ذهن مشتری بر روی محصولات متمرکز است و نه نام فروشندگان. این موضوع باعث می‌شود شما نتوانید نام برند خود را در ذهن مشتریان ماندگار کنید. علاوه بر این، تمامی اطلاعات مربوط به لیست مشتریان شما و اطلاعات خریدهای آن‌ها در اختیار پلتفرم است.

طراحی سایت فروشگاهی

هرچند استفاده از پلتفرم‌ها مزایای خاص خود را دارد، بسیاری از کسب‌وکارها در سال‌های اخیر به این سمت رفته‌اند که فروش آنلاین خود را به صورت مستقل انجام دهند. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد:

شاید مهم‌ترین دلیل برای این کار، حفظ استقلال کسب‌وکار شماست. اصولا صاحب هر کسب‌وکاری دلش می‌خواهد روی پای خود بایستد و تا حد ممکن نیازی به تکیه بر دیگران نداشته باشد. طراحی سایت فروشگاهی به شما این امکان را می‌دهد نام برند خود را به صورت مستقل در فضای آنلاین مطرح کنید و نیازی به شرکت‌های واسطه نداشته باشید. علاوه بر این، بسیاری از محدودیت‌های اشاره شده در بالا را نخواهید داشت:کمیسیون نمی‌دهید، اطلاعات تمامی مشتریان خود را خواهید داشت تا در آینده برای ارتباط با آن‌ها استفاده کنید و البته اینکه کنترل محتوا و ظاهر وب‌سایت شما نیز کاملا در اختیار خودتان است.

البته طراحی سایت فروشگاهی دشواری‌هایی نیز دارد:

راه‌اندازی اولیه آن کمی زمان‌بر است؛ مثلا باید درگاه پرداخت اختصاصی خود را تهیه کنید و محتوای جذاب و مناسبی برای جلب توجه مشتریان تولید نمایید. همچنین برای شناخته شدن در فضای آنلاین باید زمان قابل توجهی را صرف کنید تا وب‌سایت فروشگاهی شما به عنوان یک فروشگاه معتبر در حوزهٔ تخصصی خودتان شناخته شود و مشتریان به‌راحتی آن را در فضای آنلاین (هنگام جستجو در گوگل و شبکه‌های اجتماعی) پیدا کنند.

طراحی سایت فروشگاهی با ویترین دقیقا همین کار را می‌کند تا کسب‌وکارها بتوانند به‌صورت مستقل فروش آنلاین داشته باشند و روز به روز رشد کنند! برای دریافت مشاورهٔ رایگان، با شماره تلفن ۶۶۰۹۴۳۷۸ تماس بگیرید یا به https://vitrin.site سر بزنید تا راهکار اختصاصی خودتان را دریافت کنید!

فروش غیر آنلاین

کسب‌وکارهایی که به هر دلیلی نمی‌خواهند فروش آنلاین داشته باشند، باید به این مسأله فکر کنند که آیا می‌خواهند به حضور در شبکه‌های اجتماعی اکتفا کنند یا اینکه وب‌سایت مستقل خود را داشته باشند. طراحی سایت شرکتی به شما امکان می‌دهد در فضای آنلاین حرفه‌ای تر دیده شوید؛ به‌طور کلی، کاربران اینترنت وقتی می‌بینند کسب‌وکار شما وب‌سایت مستقل خود را دارد، بیشتر از یک صفحهٔ اینستاگرام به آن اطمینان می‌کنند. معرفی برند شرکت شما کار بسیار حساسی است چون مخاطبان آنلاین شما زمان اندکی برای آشنایی با برندتان صرف می‌کنند. طراحی سایت شرکتی با ویترین به شما کمک می‌کند از این زمان طلایی نهایت استفاده را ببرید و اعتبار و شایستگی خود را به رخ بکشید!

به کمک ویترین می‌توانید در فضای آنلاین حرفه‌ای‌تر دیده شوید و با استفاده از امکانات کاربردی آن، برند خود را به‌شایستگی آنلاین کنید! اگر هم کسب‌وکار شخصی خود را دارید و به‌دنبال برندسازی شخصی هستید، حتما به طراحی سایت شخصی فکر کنید!

اشخاص و برندها هم برای حضور و موفقیت در فضای مجازی ناچار به رقابت‌اند. برای اینکه طراحی سایت شخصی شما موفقیت‌آمیز باشد باید برای بالاتر دیده شدن در اینترنت برنامه داشته باشید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این راه باید انجام دهید، سئو (بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو) است تا در نتایج جستجوی گوگل رتبهٔ بهتری کسب کنید. طراحی سایت شخصی با ویترین به کمک ابزار پیشرفتهٔ سئو شما را در این راه کمک می‌کند. هرچند صبر و شکیبایی نیز برای موفقیت در این راه لازم است، اما نتایج کوتاه مدت آن نیز قابل ملاحظه خواهد بود!

برای آگاهی از جدیدترین ابزارهای ویترین، حتما از vitrin.site بازدید نمایید و یا با شماره ۶۶۰۹۴۳۷۸ تماس بگیرید تا راهکار اختصاصی طراحی سایت برای برند شخصی یا شرکتی خودتان را دریافت کنید.