تولید صفحه‌ نمایش‌ OLED با موی انسان

با پیشرفت فناوری، بشر همواره به دنبال استفاده از منابع پایدارتر بوده است و در همین راستا پژوهشگران «دانشگاه فناوری کوئینزلند (QUT)» از یک نمونه غیر معمول از مواد بهره برده است. پژوهشگران این دانشگاه با استفاده «مو انسان» موفق به تولید صفحه‌ نمایش‌های OLED شده است. به گزارش سرویس اخبار علمی پایگاه خبری تکنا به […]

با پیشرفت فناوری، بشر همواره به دنبال استفاده از منابع پایدارتر بوده است و در همین راستا پژوهشگران «دانشگاه فناوری کوئینزلند (QUT)» از یک نمونه غیر معمول از مواد بهره برده است. پژوهشگران این دانشگاه با استفاده «مو انسان» موفق به تولید صفحه‌ نمایش‌های OLED شده است.

به گزارش سرویس اخبار علمی پایگاه خبری تکنا به نقل از دانشگاه کوئینزلند، آرایشگاه‌ها یکی از منطقی است که مو انسان به مقدار زیاد در کف سالن‌ها مشاهده‌ می‌شود اما نهایتاً تمامی این موها به مواد زاید و زباله تبدیل می‌شود. مو انسان منبع خوبی از کربن و نیتروژن می‌باشد که برای ساختن ذرات ساطع کننده نور مفید است. در این روش، موها در دمای ۲۴۰ درجه سانتیگراد سوزانده می‌شوند و ماده‌ای که حاوی نیتروژن و کربن می‌باشد را باقی میگذارند. در ادامه پژوهشگران ماده مورد نظر را به نانولوله‌های کربنی تبدیل می‌کنند که قطر آنها کمتر از ۱۰ نانومتر می‌باشد.

سپس این نانودوت‌ها با استفاده از پلیمر پراکنده می‌شوند و با جمع شدن در کنار یکدیگر «جزایر نانو» را ایجاد می‌کنند که می‌توانند در ساخت صفحه‌های OLED مورد استفاده قرارگیرند.

زمانی که ولتاژ کمی به این نانودات‌ها اعمال شود، از خود نور آبی ساطع می‌کنند که از آن می‌توان در ساخت صفحه‌های کوچک پوشیدنی‌های تصویری استفاده کرد. یکی از نویسندگان این مقاله، Prashant Sonar می‌گوید: «صفحه‌های تولید شده به دلیل غیر سمی بودن می‌توانند در ساخت ابزارهای هوشمند پزسکی نیز مورد استفاده قرار گیرند.» پژوهشگران اعلام کردن که در آینده‌ای نچندان دور از موهای حیوانات نیز قادر به ساخت دستگاه‌های مشابه خواهند بود. برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.