دانشمندان برای بایگانی نمونه‌های خون از پیله ابریشم استفاده می‌کنند

زمانی که پزشکان برای بررسی دلایل بیماری شروع به گرفتن خون می‎کنند، نمونه خون گرفته شده را یا باید فوراً بررسی و یا در یخچال‎های آزمایشگاهی قرار داد. به این دلیل که پروتئین‎هایی که قادر به مشخص‎سازی علت بیماری‎های گوناگون هستند یا توسط آنزیم‎های موجود در خون از بین می‎روند یا ساختار آن‎ها توسط گرمای […]

زمانی که پزشکان برای بررسی دلایل بیماری شروع به گرفتن خون می‎کنند، نمونه خون گرفته شده را یا باید فوراً بررسی و یا در یخچال‎های آزمایشگاهی قرار داد. به این دلیل که پروتئین‎هایی که قادر به مشخص‎سازی علت بیماری‎های گوناگون هستند یا توسط آنزیم‎های موجود در خون از بین می‎روند یا ساختار آن‎ها توسط گرمای محیطی تغییر خواهد یافت. در نتیجه اگر نمونه را به صورت عادی رها کنید سریعاً خاصیت خود را از دست داده و غیرمفید خواهد بود. با این حال تیمی از محققان دانشگاه Tufts موفق به ایجاد راهی جدید برای بایگانی نمونه‎های خونی با استفاده از پیله‎های کرم ابریشم شده‎اند تا دیگر نیاز به قرار دادن آن‎ها در محیط سرد نباشد.

نحوه‎ی عملکرد این سیستم مشابه با روش سنتی جمع‎آوری لکه‎ی خون خشک‎ شده است که در آن یک قطره از خون داخل یک تکه مقوای نازک قرار داده می‎شود تا خشک شود. ولی روش محققان Tufts تکیه به استفاده از پودر ابریشم به همراه یک محلول مجزای ساخته شده از ابریشم دارد. ترکیب این دو با یک نمونه خون و اجازه به خشک شدن نتیجه‎ی حاصل سبب می‎شود که در مقایسه با روش‎های خشک‎کردن معمولی خون و هم روش‎های قرار دادن در یخچال، پروتئین‎های حیاتی‎ بیشتری حفظ شوند.

این تیم در روز دوشنبه نتایج تحقیقات خود را در مجله‎ی علمی معتبر “پیشرفته‎های آکادمی ملی علوم” ایالات‌متحده چاپ کرد. این موفقیت هنوز در مراحل بسیار ابتدایی خود قرار دارد و هنوز مشخص نیست چه زمانی پزشکان در مطب‎های خود قادر به استفاده از این روش خواهند بود.