باتری لیتیومی جدید محققان آتش ایجاد شده را خاموش می‌کند

دانشمندان برای ساخت باتری لیتیومی جدید طرحی را توسعه داده‌اند که به نوعی باتری خود خاموش شونده است. این باتری می‌تواند زمانی که دچار آتش گرفتگی شد به طور خودکار آن را خاموش کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان برای ساخت باتری قابل شارژ جدید از طرحی به عنوان خود خاموش […]

دانشمندان برای ساخت باتری لیتیومی جدید طرحی را توسعه داده‌اند که به نوعی باتری خود خاموش شونده است. این باتری می‌تواند زمانی که دچار آتش گرفتگی شد به طور خودکار آن را خاموش کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان برای ساخت باتری قابل شارژ جدید از طرحی به عنوان خود خاموش شونده استفاده کردند که در آن از آتش سوزی و انفجار به دلیل گرمای بیش از حد جلوگیری خواهد شد. در این طرح از یک الکترولیت ترکیبی با مواد موجود در کپسول آتش نشانی به جای الکترولیت قابل احتراق استفاده شد.

در حالت عادی در الکترولیت از نمک لیتیوم و حلال عالی استفاده می‌شود که بسیار قابل اشتعال بوده و مستعد فرار حرارتی است. این ماده می‌تواند در اثر یک واکنش زنجیره‌ای گرما تولید کرده و از طریق تجزیه شیمیایی منجر به آتش سوزی یا انفجار شود

اکنون محققان از خنک کننده‌های تجاری با هزینه اندک برای سرکوب شعله‌ها در باتری استفاده کردند. ترکیبات جدید می‌توانند به عنوان الکترولیت باتری مورد استفاده قرار بگیرند. ماده الکترولیت جدید غیر قابل اشتعال بوده و در برابر حرارت مقاوم است و می‌تواند با هر نوع شیمی باتری نیز سازگار باشد.

محققان ماده جدید خود را در آزمایشگاه و در شرایط مختلف تست کردند و متوجه شدند الکترولیت جدید می‌تواند در دماهای بین منفی ۷۵ تا مثبت ۸۰ درجه سانتیگراد عملکرد خوبی از خود نشان دهد. همچنین باتری‌های ساخته شده با این الکترولیت امکان انتقال گرما را از باتری داشته و میتواند باعث جلوگیری از آتش گرفتگی‌های داخلی شود.

همچنین برای ارزیابی ایمنی باتری‌های لیتیوم یونی از آزمایش نفوذ میخ رایج استفاده شد. نفوذ میخ فولادی ضد زنگ درون باتری باعث ایجاد اتصال کوتاه داخلی شده که به دنبال آن آتش سوزی یا انفجار رخ خواهد داد. اما در این آزمایش مشاهده شد پس از فرو کردن میخ در این باتری‌های جدید علاوه بر مقاومت در برابر ضربه هیچگونه آتش گرفتگی ایجاد نخواهد شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال