برنامه سامسونگ برای تولید نمایشگر‌هایی با دقت 11K به منظور استفاده در گوشی‌های هوشمند

کمپانی بزرگ سامسونگ به تازگی در حال تولید صفحه نمایشی با دقت 11K به منظور استفاده در گوشی‌های هوشمند می‌باشد. تولید این نمایشگرها با همکاری دیگر کمپانی‌های داخلی و خارجی کُره انجام خواهد گرفت و حتی جالب است بدانید که بر اساس گزارشات منتشر شده از منبع خبری Electronic Times، دولت کرُه جنوبی نیز در امر تولید این […]

کمپانی بزرگ سامسونگ به تازگی در حال تولید صفحه نمایشی با دقت 11K به منظور استفاده در گوشی‌های هوشمند می‌باشد. تولید این نمایشگرها با همکاری دیگر کمپانی‌های داخلی و خارجی کُره انجام خواهد گرفت و حتی جالب است بدانید که بر اساس گزارشات منتشر شده از منبع خبری Electronic Times، دولت کرُه جنوبی نیز در امر تولید این محصول جدید، شریک شده است.

این نمایشگر زمانی بر روی یک گوشی هوشمند، ارزشمند خواهد بود که دستگاه مورد نظر مجهز به دوربینی با دقت بسیار بالا بوده و همچنین پردازنده گوشی نیز جزو قدرتمندترین تراشه‌های ساخته شده در دنیا باشد. در این حالت می‌توان این گوشی را به عنوان گجتی تمام عیار و کاملا حرفه‌ای از فروشگاه‌ها خریداری کرد. هم اکنون و تا به امروز، بالاترین میزان چگالی تصویر ثبت شده برای گوشی‌های هوشمند به کمک دقت تصویر Quad HD بوده که وضوح تصویری برابر 2,560 × 1,440 پیکسل را ارائه می‌دهد. (برای مثال برای صفحه نمایشی با ابعاد 5.5 اینچ، چگالی تصویری برابر 534 پیکسل در هر اینچ تولید می‌شود).

قدم بعدی به منظور افزایش چگالی تصویر نمایشگرها، استفاده از دقت تصویر 4K می‌باشد. (میزان تفکیک پذیری در این حالت برابر 3,840 × 2,160 پیکسل بوده و در صورت قرار گیری آن بر روی نمایشگری با ابعاد 5.5 اینچ، چگالی تصویری معادل 800 پیکسل در هر اینچ تولید خواهد شد). اما با کمی دقت و مقایسه بر روی این نمایشگرها خواهید فهمید که دقت تصویر Quad HD نیز به اندازه کافی شارپ و واضح بوده و مسلما تمامی نیازهای یک کاربر را رفع خواهد کرد. اما با این تفاسیر، دقت تصویر بسیار بالای 11K چه حسی را به کاربر خود منتقل خواهد کرد؟

2015-07-12-image-28

با فرض 5.5 اینچ بودن صفحه نمایش یک گوشی، در صورت 11K بودن دقت تصاویر آن، یعنی مجهز بودن نمایشگر این گوشی به دقت تصویر 11,000 × 6,000 پیکسل، نمایشگر این گوشی، چگالی تصویری برابر 2250 پیکسل در هر اینچ را تولید خواهد کرد. اگر با استانداردهای امروزی بخواهیم مسئله پیشرویمان را حل کنیم، باید گفت که با نگاهی به بهترین و قوی‌ترین تراشه‌های ساخته شده توسط شرکت‌های بزرگ و پیشرفته دنیا، به راحتی به پاسخ سوال خود خواهیم رسید که هیچ تراشه‌ای توانایی پردازش اطلاعات گرافیکی این نمایشگر و دیگر مسائل مربوط به آن را ندارد. همچنین در صورت تولید و استفاده از این چنین تراشه‌ای در آینده، فعلا دانش و صنعت تولید باطری آنچنان پیشرفت خاصی نداشته است که بتواند این چنین مصرف انرژی عظیمی ناشی از پردازش اطلاعات نمایشگر را تحمل کند.

اشاره به این موضوع خود می‌تواند موجب طرح سوال و حتی ایجاد حرکتی به منظور پیشرفت سریعتر دانش به همراه تولید گسترده در زمینه‌های باطری‌سازی و صنعت تولید تراشه در سال‌های نه چندان دور آینده شود. اما موضوع ارزشمندی که اشاره به آن می‌تواند جالب باشد، تفاوت بصری میان نمایشگری با دقت Quad HD و دیگر صفحه نمایش‌ها با دقت‌های بالاتر بر روی نمایشگری با ابعاد 5.5 اینچ می‌باشد.

اگر بخواهیم واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم، تولید این گونه نمایشگرها، نیاز به وجود دلیلی مناسب از طرف تولیدکنندگان آنها دارد. همچنان که طراحان و تولیدکنندگان این گونه نمایشگر‌ها نیز برای صنعتی کردن محصول خود دلایل نسبتا مناسبی دارند. چو های یونگ، مدیر اجرایی بخش نمایشگر‌های کمپانی سامسونگ در مورد ایجاد کارگاه و خط تولیدی جدید به منظور خلق این چنین نمایشگر‌هایی در کُره جنوبی این طور اضافه می‌کند که “نمایشگر‌هایی با دقت بسیار بالا یا همان سوپر رزولوشن که نمایشگر 11K جدید نیز در این دسته قرار می‌گیرد، توهمات بصری خاصی ایجاد می‌کند. طوری که انگار در حال خیره شدن به محتوایی سه‌ بعدی هستیم.”

2015-07-12-image-29

همانطور که اخیرا شاهد آن هستیم، رغبت مصرف‌کنندگان برای خرید دستگاه‌هایی با نمایشگرهای سه بعدی بسیار پایین بوده و این موضوع با نگاهی اجمال به میزان فروش تلویزیون‌های سه بعدی یا گوشی هوشمند فایرفون آمازون به سهولت قابل فهم است. برای مثال گوشی هوشمند شرکت آمازون از تکنولوژی “Dynamic Perspective” استفاده می‌کند و این مورد موجب خلق افکت‌های سه بعدی بسیار خوبی می‌شود (تصویر بالا). اما با تمام این گفته‌ها صنعت واقعیت بصری پیش‎روی در حال تکمیل می‌باشد و به زودی مورد استفاده همگان قرار خواهد گرفت. اما شاید فعلا سخن گفتن از پایان استفاده از تکنولوژی سه بعدی کار بسیار سنجیده‌ای نباشد.

شرکت سامسونگ اعلام کرده است که امیدوار است تا سال 2018 بتواند نمونه‌ای آزمایشی و قابل استفاده از این نمایشگرها را تولید کند.

با تمام این تفاسیر، آیا تولید گوشی هوشمندی با دقت تصویر 11K می‌تواند صنعت تولید دستگاه‌هایی با نمایشگر سه بعدی را به خطر بیاندازد، یا اینکه به دلیل بالا بودن دقت تصویر آن، همانند آن چیزی که امروزه شاهد آن هستیم (عدم رغبت شرکت‌ها برای استفاده از نمایشگرهایی با دقت بالا بدلیل مصرف بالای آنها)، مانند تکنولوژی سه بعدی منزوی خواهد شد؟!

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال