نقد و بررسی گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ – بزرگ‎اندیشی

مقدمه تمامی سخنران‎های بزرگ و مهم با یادداشت‎هایی شروع می‎شوند که با دقت آماده شده‎اند. برای یک سال دیگر سامسونگ نقش یک سخنران مدرن روز را بر عهده گرفته است، تا کاربران تشویق شوند به سمت استفاده از دست‎خط‎های شخصی در عوض استفاده از متون دیجیتالی، برگردند. این قلم S Pen است که باعث می‎‌شود […]

مقدمه

تمامی سخنران‎های بزرگ و مهم با یادداشت‎هایی شروع می‎شوند که با دقت آماده شده‎اند. برای یک سال دیگر سامسونگ نقش یک سخنران مدرن روز را بر عهده گرفته است، تا کاربران تشویق شوند به سمت استفاده از دست‎خط‎های شخصی در عوض استفاده از متون دیجیتالی، برگردند.

این قلم S Pen است که باعث می‎‌شود گوشی گلکسی نوت 7 و نسل‎های قبلی آن هویت بی‎همتایی داشته باشند و نوشتن بر روی نمایشگر این گوشی با قلم جدید S Pen هم‎چنان به طبیعی‎ترین شکل ممکن صورت می‎گیرد. با نسل جدید این قلم، شما حتی می‎توانید زمانی که صفحه‎ی نمایش خاموش است یادداشت‎‎های خود را بنویسید و این قلم ماجراجویی‎های خود را به محلی انتقال می‎دهد که اکثر وسایل الکترونیکی جرات آن را حتی ندارند، یعنی محیط زیر آب.

نوت 7 هم‎چنین نماینده‎ی اولین تغییر مهم در بحث طراحی سری گوشی‎های پرچم‎دار گلکسی سامسونگ از زمان گلکسی اس 6 (گوشی گلکسی اس 7 تنها نسخه‎ی ضخیم‎تری از اس 6 به شمار می‎رفت) محسوب می‎شود. استفاده از طراحی متقارن دو لبه خمیده باعث می‎شود صفحه‎ی نمایش زیبای این گوشی بدون لبه به نظر آید و بزرگی این گوشی از چیزی که است کوچکتر حس شود.

خصوصیات کلیدی گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ:

  • قلم S Pen، 4096 سطح فشار، امکان استفاده از آن در زیر آب،
  • صفحه نمایش خمیده 5.7 اینچی از نوع Super AMOLED با رزولوشن 1440p، تراکم پیکسلی 518ppi، قابلیت‎های همواره روشن بودن صفحه نمایش، HDR، استفاده از محافظ گوریلا گلس 5 در پنل‎های جلویی و پشتی، بدنه فلزی
  • گواهینامه‎ی IP68. مقاومت نسبت به آب و غبار (اولین گوشی از سری نوت با این گواهینامه)
  • دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی ، زاویه‎ی بازشدگی دیافراگم f/1.7، فوکوس خودکار پیکسل دوتایی، رفع لرزش اپتیکال تصویر، فلش ال‎ای‎دی
  • قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 2160p و نرخ 30 فریم بر ثانیه، کیفیت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه، کیفیت 720p با نرخ  240 فریم بر ثانیه، HDR
  • دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی، زاویه‎ی بازشدگی دیافراگم f/1.7، قابلیت ضبط ویدئو کیفیت 1440p و نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • مدل مخصوص بازار آمریکای شمالی: چیپست اسنپ‎دراگون 820، پردازنده 4 هسته‎ای Kryo (2 هسته با سرعت کلاک 2.15 گیگاهرتز و 2 هسته با سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز)، پردازنده‎ی گرافیکی Adreno 530، 4 گیگابایت رم
  • مدل بین‎المللی: چیپست اگزینوس 8890، پردازنده‎ی هشت هسته‎ای با 4 هسته‎ی Mongoose و سرعت کلاک 2.6 گیگاهرتز و 4 هسته‎ی Cortex-A53 با سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز، پردازنده‎ی گرافیکی Mali-T880 MP12، 4 گیگابایت رم
  • سیستم‎عامل آندروید 6.0.1 مارشملو به هنگام عرضه، اندروید 7.0 نوقا بعدا عرضه می‎شود
  • حسگرهای اثرانگشت و عنبیه‎ی چشم، قابلیت پوشه‎ی امن و Knox، سرویس Samsung Pay
  • حافظه‎ی داخلی 64 گیگابایتی (52 گیگابایت در اختیار کاربر) پشتیبانی از درگاه میکرو‎ اس‎دی تا 256 گیگابایت (درگاه هیبریدی)
  • وجود مدل دو سیم کارته، پشتیبانی از شبکه‎ی 12 4G LTE (سرعت دانلود تا 600 مگابیت در ثانیه)، Wi-Fi a/b/g/n/ac، بلوتوث 4.2، ANT+، NFC، جی‎پی‎اس، سرویس GLONASS و Beidou
  • پورت یو‎اس‎بی Type-C، پشتیبانی از OTG
  • باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 3500 میلی‎آمپر ساعت، فناوری شارژ سریع (بی‎سیم، سیمی)، شارژ بی‎سیم (فناوری‎های Qi/PMA)
  • حسگر ضربان قلب، فشارسنج، سنسور SpO2

معایب اصلی گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ:

  • اگر قصد استفاده از قلم S Pen را ندارید گوشی گلکسی اس 7 اج را می‎توانید با هزینه‎ی کمتر ولی با همین قابلیت‎ها خریداری کنید
  • برای استفاده از حسگر عنبیه‎ی چشم باید گوشی را به شکل نامطبوعی نزدیک به صورت خود نگه دارید

با آن‎که قلم S Pen بدون شب در قلب تجربه‎ی استفاده از سری نوت سامسونگ قرار دارد، ولی صفحه‎ی نمایش می‎تواند در مقام دوم قرار گیرد. قابلیت‎های اج که معرفی آن در گوشی Note Edge در سال 2014 بود در سال‎های بعدی در گوشی‎های اس 6 اج و اس 7 اج به کمال رسید. حتی قابلیت همیشه روشن بودن صفحه‎ی نمایش بهبود یافت، با آ‎ن‎که از معرفی آن‎ تنها چند ماه می‎گذرد (شاید در انتظار قلم S Pen بود، تعامل بین این دو بهترین قابلیت جدید گوشی‎های سری نوت سامسونگ است).

بعضی چیزها ممکن است به خصوص هیجان‎انگیز به نظر نیایند، ولی کاربران مدت زمان طولانی منتظر آن‎ها بوده باشند. گوشی اس 5 ضد آب بود، ولی تا قبل از نوت 7، گوشی در بین سری نوت دیده نمی‎شود که ضد آب باشد. بعد از تنها یک سال غیبت شاهد برگشت درگاه میکرو‎ اس‎دی هستیم ولی برای برخی از کاربران نوت 3 که به دنبال یک آپگرید بوده‎اند این یک سال، بسیار طولانی بوده است.

سپس ویژگی‎هایی به چشم می‎خورند که کاملا برای گوشی‎های سامسونگ جدید هستند یعنی اسکنر عنبیه‎ی چشم، پورت یو‎اس‎بی Type-C، صفحه‎ی نمایش توانا با قابلیت HDR video. ما فکر می‎کنیم حداقل دو مورد از این ویژگی‎ها به قابلیت‎های اصلی گوشی‎های پرچم‎دار تبدیل شوند.

شاید در بررسی نوت 7 ما زیاد به نوت 6 اشاره کرده‎ایم. ولی باید توجه داشته باشیم که نوت 5 کودک مسئله‎دار خانواده بود که در پوچی رها شد، به خصوص در اروپا که گلکسی اس 6 اج پلاس مجبور به گرفتن جایگاه آن بوده است.

جعبه فروش گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ

گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ دارای یک جعبه‎ی فروش جوهری مشکی رنگ است (بخواهیم دقیق بگوییم از جوهر سویا که برای محیط زیست ضرری ندارد استفاده شده است) با حروف براق که بر روی آن خودنمایی می‎کنند. درون این جعبه یک شارژر سریع (9 ولت در 1.67 آمپر = 15 وات)، یک کابل یو‎اس‎بی (کابل تمام اندازه‎ی یو‎اس‎بی A به Type-C)، دو رابط (پورت Type-C به پورت تمام اندازه‎ی یو‎اس‎بی A و Type-C به پورت میکرو یو‎اس‎بی 2.0)، تعدادی نوک قلم S Pen یدکی و ابزاری برای این‎که خودتان آن‎ها را عوض کنید و ابزار در آوردن سیم‎کارت نیز در جعبه‎ای که دفترچه راهنمای گوشی قرار گرفته است، به چشم می‎خورد.

سامسونگ هدست بسیار جالبی را در این جعبه‎ی فروش قرار داده است که در عرضه‎ی پرچم‎دارهای اخیر این شرکت شاهد آن بوده‎ایم (هدست EO-EG920BW). هدست پرمیومی با داشتن تو گوشی‎های شبه کانالی، درایورهای 12 میلی‎متر، کابل‎های مقاوم نسبت به تا خوردن و یک میکروفون با حفاظت از صدا در برابر پارازیت ناشی از وزش باد.

نمایی 360 درجه از گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ

گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ دارای ابعادی برابر با 153.5 در 73.9 در 7.9 میلی‎متر است که به نسبت نوت 5 بلندتر و ضخیم‎تر می‎باشد. و با این ‎وجود، طراحی آن به نحوی است که کوچکتر حس می‎شود. یقینا این گوشی به نسبت آیفون 6 اس پلاس جمع و جورتر است. و به همان میزان باریک بودن یقینا باعث می‎شود در کارهای روزمره به خوبی در دست جا گیرد.

این گوشی اندکی به نسبت گلکسی اس 7 اج 5.5 اینچی اندکی بزرگتر است (اگر این دو را در کنار هم مقایسه کنید متوجه‎ی این امر می‎شوید، در غیر این صورت مشخص نیست).

سخت‎افزار

یک مجسمه‎ساز مشهور به شما می‎تواند بگوید که زیبایی در تقارن نهفته و سامسونگ به توصیه‎ی او توجه نشان داده است. گلکسی نوت 7 متقارن است یعنی جناحین چپ و راست این گوشی به شکل مشابهی در پشت و جلو خمیده‎اند. و اگر نظر ما را بخواهید بدانید این دستگاه زیباترین قطعه‎ی سخت‎افزاری است که سامسونگ تا به حال ساخته است.

خمیدگی‎های صفحه‎ی نمایش به آشکاری گلکسی اس 6 اج نیستند، آن‎ها شعاع کوچکتری‎ دارند. بعضی از کاربران نگران این بودند که خمیده بودن صفحه‎ی نمایش در عملکرد قلم S Pen تداخل ایجاد کند، ولی شما طبیعتا در زمان نوشتن بی‎خیال حاشیه‎ها می‎شوید، بنابراین لبه‎های خمیده‎ی نمایشگر نوت 7 مشکل‎آفرین نیستند.

این خمیدگی‎ها هم‎چنان آن‎قدر هستند که باعث شوند که این گوشی در مقایسه با نوت 5 باریکتر حس شود، حتی در بحث قرار گرفتن در جیب از نظر اندازه نظیر اس 7 اج حس می‎شود (گرچه به آن جمع و جوری نیست). گوشی جدید گلکسی نوت 7 می‎تواند نظر بسیاری از افرادی که نگران گوشی‎های بزرگتر بوده‎اند را به خود جلب کند.

جناحین خمیده‎ی این گوشی کمک به پوشاندن لبه‎‎های اطراف صفحه‎ی نمایش می‎کنند که حالا تقریبا نامرئی هستند تا یک ظاهر بی‎همتا به گوشی داده شود. نگران اعمال تصادفی فشار بر روی گوشی نباشید، نوت 7 می‎تواند محلی که کف دست شما صفحه‎ی نمایش را لمس می‎کند را کشف کند و به آن واکنش نشان نخواهد داد.

با توجه به این مقدار شیشه در ساخت این گوشی، سامسونگ از محافظ صفحه‎ی نمایش جدید و سخت‎تر گوریلا گلس 5 برای محافظت از بخش بیرونی گوشی استفاده کرده است (اولین گوشی که از گوریلا گلس 5 استفاده می‎کند).

شیشه هم جلو و هم عقب این گوشی را می‎پوشاند، بدنه‎ی فلزی بین این دو صفحه قرار گرفته است. در طرفین، قالب این گوشی بسیار نازک است ولی در بالا و پایین برای جا دادن پورت‎ها، درگاه‎ها و سایر قابلیت‎های سخت‎افزاری ضخیم‎تر می‎شود.

با وجود فلزی بودن جناحین این گوشی و شیشه‎ای بودن پشت آن، این گوشی به شکل شگفت‎‎انگیزی به خوبی در دست جفت و جور می‎شود، البته در این زمینه بهترین نیست.

اسکنر عنبیه چشم گلکسی نوت 7 سامسونگ

بخش جلوی این گوشی اندکی متفاوت، به علت اضافه شدن حسگر عنبیه‎ی چشم در سمت راست earpiece در مجاورت دوربین معمولی سلفی، به نظر می‎آید. این سنسور الزاما یک دوربین جلوی دوم است، ولی قادر به دیدن نور مادون سرخ است. به منظور کمک به عملکرد آن در محیط تاریک یک ال‎ای‎دی مادون قرمز در سمت چپ earpiece دیده می‎شود. (زمانی که فعال است می‎توانید شاهد به رنگ قرمز در آمدن آن باشید).

در سمت ال‎ای‎دی مادون سرخ یک چراغ اعلان با اندازه‎ی مناسب دیده می‎شود (در هنگام خاموشی نامرئی است).

زیر صفحه‎ی نمایش سنسور بیومتریک دیگری قرار گرفته است یعنی حسگر اثرانگشت که در کلید home واقع شده است. در طرفین آن کلیدهای خازنی (App Switcher و برگشت به عقب) دیده می‎شوند که در هنگام خاموشی نامرئی هستند و نور پشتی آن‎ها سریعا خاموش می‎شود.

نوت 7 سامسونگ (11)

این نوع طراحی نشان می‎دهد که سامسونگ خواهان داشتن ظاهر شیکی است که در آن دکمه‎ها‎ی کمی به چشم بخورد، ولی این شرکت به استفاده از دکمه‎های روی صفحه‎ی نمایش هم رو نمی‎آورد.

کلیدهای فیزیکی این گوشی یعنی پاور در سمت راست و دکمه‎های تنظیم حجم صدا در سمت راست قرار دارند. آن‎ها نازک هستند ولی به راحتی پیدا و لمس می‎شوند و بدون زحمت می‎توان آن‎ها را فشار داد.

جناح بالایی گلکسی نوت 7 به نوعی عریان است، خبری از پورت IR نیست و تنها یک میکروفون و یک جایگاه برای سیم‎کارت دیده می‎شود. درگاه هیبریدی که دو سیم‎کارت را در خود جا می‎دهد یک سیم‎کارت با قطع میکرو و دیگری کارت حافظه‎ی خارجی ولی در مدل‎های دو سیم‎کارته شما می‎توانید به جای کارت حافظه‎ی خارجی از سیم کارت دومی استفاده کنید.

با توجه به میزان حافظه‎ی داخلی (64 گیگابایت) اکثر افراد از دو سیم‎کارت استفاده خواهند کرد.

میکرو اس دی 256 گیگابایتی سامسونگ

پایین این گوشی کاملا شلوغ است. چیزی که تازه است و توجه را به خود جلب می‎کند پورت جدید یو‎اس‎بی Type-C است، یک کانکتور برگشت پذیر که برای اهداف زیادی از آن می‎توان استفاده کرد. این اولین باری است که سامسونگ از آن استفاده می‎کند و در ادامه به عملکرد آن می‎پردازیم.

هم‎چنین قلم S Pen به چشم می‎خورد که نظیر علامت تجاری برای سری نوت سامسونگ است. شما باید آن را با انگشت خود فشار دهید تا صدای “تیک” آن را بشنوید (نظیر یک قلم) و قسمت بالایی بیرون می‎زند و به شما اجازه‎ی بیرون کشیدن قلم را می‎دهد. احتمال افتادن تصادفی آن وجود ندارد و شما نمی‎توانید نظیر نوت 5 آن را از سمت عقب داخل محل خود قرار دهید.

قابلیت جدید دیگری که برای اولین بار در سری نوت دیده می‎شود ضدآب بودن نوت 7 سامسونگ است. این گوشی دارای گواهینامه‎ی IP68 است و به صورت رسمی می‎تواند تا حداکثر 30 دقیقه زیر آب باقی بماند.

ضد آب بودن نوت 7 سامسونگ

پورت یو‎ا‎س‎بی پوشانده شده نیست، ولی جای نگرانی نیست، این گوشی اگر داخل این پورت رطوبتی را کشف کند به شما هشدار می‎دهد و تا زمانی که خشک نشده است گوشی شارژ نخواهد شد.

امکان برداشت پنل پشتی و در نتیجه دسترسی به باتری وجود ندارد. از زمان نوت 4 این قضیه پا برجا بوده است و فکر نمی‎کنیم که تغییری در آن ایجاد شود.

دوربین پشتی این گوشی تقریبا به صورت یکدست با پشت قرار دارند و سنسورهای سامسونگ در محل آن قرار گرفته‎اند یعنی حسگر ضربان قلب و اکسیژن خون. این دوربین عالی را در گلکسی اس 7 هم دیده بودیم ولی بخش نرم‎افزاری آن تغییری داشته و در نتیجه باید انتظار بهبود را داشته باشیم.

واقعا باید رنگ جدید خانواده‎ی نوت را تحسین کرد یعنی آبی مرجانی. سری گوشی‎های نوت شروع کننده‎ی تولید گوشی‎های تجاری بودند و رنگ‎هایی در این زمینه به خود گرفتند (جدا از رنگ صورتی که گاهی اوقات مخصوص فصل ولنتاین عرضه می‎شد).

این رنگ جدید و در قالب ترکیب دو رنگ دیده می‎شود. قسمت‎های فلزی و بخش‎های خاصی از گوشی به رنگ طلایی هستند و نواحی که زیر شیشه قرار دارند (در جلو و عقب) به رنگ آبی. ظاهر این گوشی در این رنگ عالی است و امیدواریم سامسونگ در ماه‎های آتی گوشی‎های بیشتری به این رنگ وارد بازار کند).

 

صفحه‎ی نمایش گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ

بعد از نشان دادن ابتکار در تولید گوشی به صورت لبه خمیده با گوشی گلکسی نوت اج، سامسونگ تمرکز اصلی خود را معطوف سری گوشی‎های اس کرد و نوت 5 در این زمینه از قلم افتاد. امسال، با گوشی جدید نوت به صورت ویژه رفتار شده است و حالا شاهد استفاده از نمایشگر دو لبه خمیده در آن هستیم. اگر بتوان به شایعات استناد کرد باید بگوییم که سامسونگ از این به بعد گوشی‎های پرچم‎دار خود را به صورت لبه خمیده ارائه خواهد کرد.

ابعاد این گوشی هم‎چنان 5.7 اینچ است ولی طرفین چپ و راست آن به سمت پایین آمده‎اند. این امر، الزاما باعث وارونه شدن طرفین نمایشگر برای عملکردهای خاصی می‎شود.

پشت تمامی این‎ها، پنل AMOLED عالی سامسونگ با رزولوشن QHD (1440 در 2560 پیکسل) دیده می‎شود.

در حالت دستی میزان حداکثر روشنایی صفحه‎ی نمایش به 430nits می‎رسد. در حالت خودکار این مقدار حتی بیشتر هم می‎شود، یعنی 650nits که بالاترین مقداری است که ما مشاهده کرده‎ایم.

نقد و بررسی گوشی Samsung Galaxy Note7 - صفحه نمایش گلکسی نوت 7 سامسونگ

رندرسازی رنگ‎ها نیز اندکی تغییر داشته است، در حالت Basic، حالتی که برای دقت رنگی طراحی شده است، میانگین مقدار deltaE برابر با 2.7 و حداکثر 4.4 است. با این‎وجود عملکرد اس 7 اج در این بخش به ترتیب برابر با 0.8 و 1.5 بوده است، حتی نوت 5 مقدار میانگین deltaE برابر با 1.1 و 2.2 داشت.

حالت پیش‎فرض Adaptive display است و بر اساس محتویات صفحه‎ی نمایش تنظیمات آن را تغییر می‎دهد. کانال‎های رنگ قرمز بیش‎ از حد اشباع شده و حداکثر deltaE را به 12.3 افزایش می‎دهد. کانال رنگ سبز نیز تغییر خواهد داشت و تعادل سفید اندکی به سمت رنگ آبی می‎رود (حقه‎ی متداولی تا رنگ سفید، سفیدتر به نظر آید).

حالت AMOLED photo نیز دیده می‎شود که رنگ‎ها را بیش از حد اشباع کرده و کنتراست را افزایش می‎دهد ولی این مقدار در مقایسه با Adaptive display کمتر است. حالت AMOLED Cinema باعث می‎شوند اوضاع حتی به حالت دقیق Basic نزدیکتر باشد. این حالت‎ها نسبتا دقیق هستند ولی باعث برجسته شدن تصویر می‎شوند.

زمان تکان دادن صفحه‎ی نمایش خبری از تغییر رنگ، حتی در طرفین خمیده (آن‎ها از زاویه‎ای متفاوت نور را منعکس می‎کنند ولی رنگ یکسان باقی می‎ماند)، نیست. ما شاهد این بوده‎ایم که بعضی از صفحات نمایش 2.5 بعدی (صفحه‎ی نمایش تخت، شیشه‎ی خمیده در بالا) یک نوع افکت‎های منشوری ایجاد می‎کنند، ولی هیچ‎کدام از آن‎ها این‎جا دیده نمی‎شوند (یکی از مزایای نمایشگر خمیده).

نسبت کنتراست به نور خورشید

نسبت کنتراست به نور خورشید صفحه نمایش گلکسی نوت 7 سامسونگ

سامسونگ گلکسی نوت 7 یکی از اولین دستگاه‎های موبایلی است که از HDR video پشتیبانی می‎کند. این حالت شبیه به حالت HDR دوربین نیست. این قابلیت دارای رنگ 10 بیتی به جای 8 بیتی است، یعنی تعداد سایه‎ها 4 برابر بیشتر است. این امر جلوی گروه‎بندی شدن رنگ (color banding ) را می‎گیرد و صحنه‎های پر جزئیاتی را به وجود می آورد که هم دارای مناطق بسیار روشن و هم بسیار تاریک هستند.

محتوای HDR video در حال حاضر نسبتا محدود است، ولی شبکه‎های نتفلیکس و آمازون ویدئو اندکی از این نوع محتوا را دارند. هم‎چنین اخیرا ایکس‎باکس وان با این قابلیت رونمایی شد که یکی از عوامل کلیدی در بحث فروش آن خواهد بود که میزان تقاضا برای آن را بالا خواهد برد.

نقد و بررسی گلکسی نوت 7 سامسونگ - صفحه نمایش نوت 7 سامسونگ

در نوت 7 تاگل دیگری برای بالا بردن کیفیت تصاویر به اسم Video Enhancer دیده می‎شود. این قابلیت در تمامی اپلیکیشن‎های ویدئویی (حتی اپلیکیشن‎های شخص ثالث) کار می‎کند و تصویر را روشن و باعث می‎شود که رنگ‎ها زنده‎تر باشند (قابلیت HDR video را شبیه‎سازی می‎‎کند). به یاد داشته باشید که این قابلیت باعث افزایش کیفیت صدا نیز می‎شود.

قابلیت جدید دیگری که دیده می‎شود فیلتر نور آبی است، شاهد استفاده از آن قبلا در سایر دستگاه‎های اندرویدی بوده‎ایم (ولی برای سری گوشی‎های گلکسی اولین بار است که استفاده می‎شود). ایده‎ی پشت این فیلتر این است که نور طبیعی در طول روز آبی است و در شب به رنگ زرد می‎گراید. نگاه کردن به نور آبی، حتی از یک صفحه‎ی نمایش کوچک، می‎تواند ساعت داخلی بدن شما را بهم ریخته و فکر ‎کند که روز است. این فیلتر را می‎توان به صورت دستی فعال کرد، ولی بهتر است به منظور روشن شدن در شب و خاموش شدن در روز زمان‎بندی شود.

قابلیت‎های ارتباطی و پشتیبانی از شبکه‎ها، غزلی در وصف پورت یو‎اس‎بی Type-C

گلکسی نوت 7 سامسونگ اولین گوشی این شرکت با داشتن یک پورت دو طرفه یو‎اس‎بی Type-C است. با این وجود حتی، این شرکت مایل به فراموشی پورت یو‎اس‎بی 2.0 نبوده است و دو رابط در جعبه‎ی فروش این گوشی قرار داده است یکی Type-C به یو‎اس‎بی 2.0 تمام اندازه و یکی به میکرو یو‎اس‎بی 2.0.

پورت یو‎اس‎بی Type-C در گلکسی نوت 7 سامسونگ

رابط بزرگ داخل جعبه‎ی این گوشی به شما اجازه می‎دهد هر لوازم جانبی با پورت یو‎اس‎بی را به این پورت همه کاره وصل کنید. شما حتی می‎توانید گوشی قدیمی خود را وصل و تمامی اطلاعات خود را انتقال دهید.

به یاد داشته باشید که سرعت عملکرد هر دو رابط (حتی یکی بزرگتر) نسبتا آهسته‎ و با سرعت یو‎اس‎بی 2.0 است.

برخلاف استانداردهای قدیمی‎تر یواس‎بی، پورت Type-C دارای یک پورت استاندارد Tv-Out یعنی DisplayPort است. بنابراین شما با استفاده از یک پورت اچ‎دی‎ام‎آی بر روی مانتیور خارجی یا تلویزیون خود می‎توانید گوشی خود را به آن‎ها وصل کنید. ولی در عصر بی‎سیم، این قابلیت به نظر کم کم به تاریخ بپیوندد. از اتصال سیمی می‎توان در ماشین تا زمانی که هد یونیت (head unit) ماشین شما از MirrorLink پشتیبانی می‎کند، استفاده کنید. این استاندارد صفحه‎ی نمایش گوشی (از جمله امکان لمسی بودن آن را) در هد یونیت منعکس می‎کند. از بخش تنظیمات، شما به سادگی یک لانچر جایگزین با داشتن آیکون‎های ساده و بزرگ می‎توانید پیدا کنید.

شبکه‎ی وای‎فای نیز سریع است، با وجود شبکه‎ی 2×2 MIMO و 802.11ac می‎توان سرعت دانلودی تا 620 مگابیت در ثانیه داشت. آخرین استاندارد بلوتوث یعنی بلوتوث 4.2 به همراه پروتکل ANT+ نیز دیده می‎شوند. در بحث موقعیت‎یابی سرویس‎های جی‎پی‎اس، GLONASS و Beidou را داریم.

سرویس Samsung Pay یا از ترمینال‎های پرداخت بدون قرارداد مبتنی بر NFC یا از شبیه‎سازی فناوری قدیمی MST، ضرورتا برای کارت‎های اعتباری قدیمی‎تر که تنها تکیه به استفاده از نوارهای مغناطیسی دارند، استفاده می‎کند.

باتری گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ

این گوشی دارای یک باتری مهر و موم شده با ظرفیت 3500 میلی‎آمپر ساعت است. به نسبت نوت 5 قدیمی 500 میلی‎آمپر ساعت گنجایش باتری افزایش یافته ولی به نسبت گلکسی اس 7 اج 100 میلی‎آمپر ساعت کمتر است.

ما با توجه به صفحه‎ی نمایش و چیپست استفاده شده انتظار نتایج عالی را داریم.

سامسونگ یک سیستم جدید Power saving نیز طراحی کرده که قوی و انعطاف‎پذیر است. این سیستم دارای دو حالت است یعنی Mid و Max و هر کدام از آن‎ها میزان عمر باقی‎مانده از باتری را تخمین می‎زنند.

این دو حالت کاملا سفارشی می‎شوند. شما می‎توانید میزان روشنایی صفحه نمایش و عملکرد گوشی را محدود کنید، هم‎چنین جلوی استفاده از اینترنت در پس زمینه را بگیرید (هم اینترنت سیم‎کارت و هم وای‎فای). شما هم‎چنین می‎توانید رزولوشن را به 1080p و حتی 720 کاهش دارید تا میزان فشار بر روی چیپست کمتر شود. به این طریق شما می‎توانید بهترین‎ها را در دو حوزه داشته باشید یعنی شارپ بودن یک نمایشگر QHD و کارآیی توان یک صفحه‎ی نمایش با رزولوشن پایین.

 

ابزار بازی در این گوشی دارای قابلیت Power saving جداگانه‎ای است. زمانی که خاموش است، بازی‎ها با رزولوشن کامل و با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‎شود. استفاده از حالت ‘Save power’ باعث افت رزولوشن (به نظر به 1080p) خواهد شد. حالت ‘Save maximum power’ باعث افت بیشتر رزولوشن (شاید 720p چون به صورت واضحی مشخص نشده است) می‎شود و نرخ تصویر به 30 فریم بر ثانیه می‎رسد.

باتری گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (1)

حالت‎های جدید سامسونگ در بحث صرفه‎جویی در میزان مصرف باتری واقعا شگفت‎انگیز است. آن‎ها گزینه‎های پیش‎فرض خوبی دارند ولی میزان سفارشی شدن آن‎ها باعث می‎شود کاربران حرفه‎ای فرصت بهینه‎سازی عمر باتری را به صورت کامل داشته باشند. حتی ابزار شخص ثالثی که نیازمند دسترسی روت هستند از این نظر مجموعه‎ای غنی از قابلیت‎ها را ندارند و درک اینترفیس آن‎ها ساده نیست.

مدت زمان دوام باتری در مدل دارای چیپست اگزینوس 8890 به مقدار 90 ساعت و در مدل دارای چیپست اسنپ‎دراگون 820 به میزان 81 ساعت بود (دو مدل گلکسی اس 7 و اس 7 اج نیز امتیازهای مشابهی نشان دادند). فعال بودن قابلیت Always on Screen به میزان 30% میزان دوام باتری را در هر دو مدل کاهش داد.

امتیازها اندکی به نسبت امتیازهای گلکسی اس 7 اج بدتر بود. شاید بزرگتر بودن صفحه‎ی نمایش در این قضیه دخیل باشد، تفاوت 100 میلی‎آمپر ساعتی در بحث گنجایش باتری تغییر چندانی ایجاد نکرده است.

تست باتری گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ مدل دارای چیپست اگزینوس

مدل دارای چیپست اگزینوس ثابت می‎شود که کارآمدتر است و در هر دو تست‎های مربوط به پخش ویدئو و گردش در وب 1 ساعت بهتر و در بحث مدت زمان گفتگو 3 ساعت بهتر بود.

تست باتری گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ مدل دارای چیپست اسنپ دراگون

ما با استفاده از شارژر سریع این گوشی (9 ولت در 1.67 آمپر = 15 وات) سرعت شارژ آن را اندازه گرفتیم. ابتدا با باتری خالی شروع کردیم و بعد از گذشت نیم ساعت میزان شارژ به 38 درصد رسید (گوشی روشن بود ولی در حالت انتظار قرار داشت و قابلیت Always On Screen نیز فعال شده بود. یک ساعت و 35 دقیقه طول کشید تا میزان شارژ به 100 درصد برسد، واقعا سریع است.

قلم S Pen گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ

در جهانی که افراد به ندرت از قلم‎های واقعی استفاده می‎کنند، سامسونگ از آن‎ها می‎خواهد از یک قلم دیجیتالی استفاده کنند. و بسیاری از افراد پاسخ مثبت می‎دهند!

قلم S Pen برای این‎که حس و حال طبیعی‎تری داشته باشد به‎روزرسانی شده است. نوک آن‎ بسیار نازک‎تر است تا شبیه به یک قلم واقعی باشد. دکمه‎ی آن به سمت بالا انتقال داده شده است تا جلوی فشار دادن‎های تصادفی را بگیرد.

قلم S Pen گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ-

میزان دقت این قلم به نسبت قبلا واقعا بیشتر است. می‎تواند 4096 سطح مختلف از فشار را کشف کند (در مقایسه با نسل قبلی خود دو برابر بیشتر) و موقعیت آن 360 بار در یک ثانیه دنبال می‎شود.

سامسونگ در هر نسل قابلیت‎های قلم خود را بیشتر کرده است و به نظر ما با بهترین آن‎ها روبرو هستیم.

جالب‎ترین قابلیت این قلم امکان نوشتن در محیط زیر آب است. نه این‎که اصلا نیازی به این کار باشد، ولی جالب است که شما صفحه‎ی نمایش خیسی داشته باشید که در کاری که انجام می‎دهید تداخل ایجاد نمی‎کند.

قلم S Pen گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ_

گرچه مفیدترین قابلیت امکان نوشتن در زمان خاموش بودن صفحه‎ی نمایش است. فقط کافی است که قلم S Pen را در زمان قفل بودن گوشی در آورید و شروع به نوشتن کنید. بر روی گزینه‎ی Save آهسته ضربه بزنید تا یادداشت شما در اپلیکیشن Memo سامسونگ قرار گیرد. این فرآیند بسیار طبیعی است، به زودی شما از نوت 7 نظیر یک دفترچه یادداشت معمولی استفاده خواهید کرد.

شما می‎توانید یک یاداشت را روی صفحه‎ی نمایش در زمان فعال بودن Always on screen سنجاق کنید تا بدون نیاز به از حالت قفل خارج کردن گوشی در دید شما باشد (مجددا باید گفت نظیر یک دفترچه یادداشت!). قسمت سخت ماجرا دیدن این یادداشت است که شما باید دو بار بر روی آیکون کوچکی آهسته ضربه بزنید تا ظاهر شود.

این قلم توانایی‎های دیگری نیز دارد. می‎تواند نقش یک ذره‎بین را برای بزرگنمایی متن در هنگام خواندن داشته باشد و حتی آن را از زبانی به زبان دیگر ترجمه کند (ولی به صورت کلمه به کلمه).

از آن می‎توانید برای کارهای دیگری نظیر گرفتن تصویر از نمایشگر گوشی (حتی اگر نیاز به اسکرول کردن باشد)، ایجاد فایل‎های پویای GIF و موارد متعدد دیگر استفاده کنید.

این قابلیت‎ها از منوی Air Command فعال می‎شوند. این منو را می‎توان از یک آیکون کوچک و شفاف که در گوشه نمایشگر گوشی شما قرار دارد یا با آهسته ضربه زدن بر روی دکمه‎ی قلم S Pen فعال کرد. شما می‎توانید میانبرهایی را به هر اپلیکیشنی که می‎خواهید اختصاص دهید، تا تنها به اپلیکیشن‎های سامسونگ محدود نباشید.

قابلیت Always on screen

قابلیت Always on screen گوشی اس 7 تا حدی محدود بود و با آن‎که این قابلیت در نوت 7 عملکرد جدیدی ندارد، ولی به آن تنوع اضافه می‎کند. شما امکان انتخاب از بین 13 طرح ساعت مختلف، 2 تقویم مختلف و 4 تصویری دارید که می‎توانید بر روی صفحه‎ی نمایش نشان داده شوند. حتی جنبه‎ی بهتر ماجرا این است که اپلیکیشن‎های شخص ثالث نیز می‎توانند نوتیفیکیشن‎های خود را بر روی این صفحه نشان دهند به نحوی که آیکون آن‎ها به نمایش گذاشته می‎شود و یک ضربه‎ی آهسته بر روی آن شما را مستقیما به اپلیکیشن مربوطه هدایت می‎کند.

قابلیت Always on screen

این قابلیت را در صورتی که در تمام طول روز به آن نیاز ندارید، می‎توانید زمان‎بندی کنید. شما می‎توانید از قابلیت Night clock استفاده کنید که حتی در اتاق کاملا تاریک، سطح روشنایی کمی دارد و به چشم آزار نمی‎رساند. به یاد داشته باشید که اگر هر دوی این قابلیت‎ها فعال باشند، Night clock برتری جسته و جای قابلیت Always on screen را می‎گیرد و شما نمی‎توانید هر دو را داشته باشید.

Edge screen

Edge screen میانبری برای بسیاری از قابلیت‎ها است. شما آن را به سوایپ از سمت راست صفحه‎ی نمایش بیرون می‎کشید (می‎توانید این امکان را به سمت چپ انتقال دهید).

به صورت پیش‎فرض دارای 4 صفحه است که شما می‎توانید با سوایپ کردن از بین آن‎ها رد شوید یعنی: Apps edge (محبوب‎ترین و آخرین اپلیکیشن‎ها)، People Edge (لیست مخاطبین تماس محبوب)، Tasks edge (میانبرهای مختلف به عنوان مثال گرفتن تصویر سلفی یا ایجاد یک رویداد در تقویم) و My places. مورد آخر به شما اجازه می‎دهد محتویات سایر پنل‎ها را بر اساس موقعیت سفارشی کنید یعنی Home، Work یا در شرایط معمولی.

شما می‎توانید پنل‎های اج که نمی‎خواهید غیرفعال و سایرین را فعال کنید (از جمله دانلود پنل‎های اضافی).

امکان استفاده از پنل‎های اج در قفل صفحه‎ی نمایش وجود دارد، ولی نه زمانی که نمایشگر گوشی خاموش است. برای این‎طور مواقع باید Edge Feeds را فعال کنید.

Edge feeds را با “مالش” لبه‎ی گوشی فعال می‎شود. دو فید از قبل نصب ‎شده‎اند یعنی: نوتیفیکیشن‎ها و S Health. فید نوتیفیکیشن‎ها اعلانات اپلیکیشن‎های شخص ثالث را نشان می‎دهد.

شما می‎توانید با یک سوایپ بین فیدها جابجا شوید، که اگر بیشتر از یک فید استفاده می‎کنید به خصوص مفید است (شما می‎توانید فیدهای بیشتری نیز دانلود کنید ولی در حال حاضر فید‎های RSS و CNN وجود دارند).

سومین و آخرین قابلیت Edge screen عبارت از Edge lighting است. زمانی کار می‎کند که نمایشگر گلکسی نوت 7 رو به زمین است و از جناحین صفحه‎ی نمایش برای ایجاد یک هاله‎ی رنگین اطراف گوشی استفاده می‎کند.

اسکنر عنبیه‎ی چشم گلکسی نوت 7 سامسونگ و بحث امنیت

سامسونگ اولین شرکتی نیست که از یک اسکنر عنبیه‎ی چشم در یک گوشی استفاده می‎کند (مایکروسافت این کار را انجام داده است و حالا می‎خواهد آن را در کامپیوترهای شخصی نیز داشته باشد)، ولی اولین شرکتی است که آن را محبوب کرده است (این روزها گوشی‎های لومیا از اسب‎های تک شاخ نیز نایاب‎تر هستند).

اسکنر عنبیه‎ی چشم در حوزه‎ای مشابه با حسگر اثرانگشت عمل می‎کند، در حقیقت به زودی این دو ممکن است به جای همدیگر استفاده شوند. یعنی استفاده از این قابلیت برای امن‎سازی قفل صفحه‎ی نمایش، سرویس Samsung Pay و Knox، پوشه‎ی امن جدید و حتی لاگین کردن‎ها به وب‎سایت‎ها.

اسکنر چشم گلکسی نوت 7 سامسونگ

اسکنر عنبیه‎ی چشم به نظر امن‎تر باشد، انگشت‎‎ها را می‎توان برای ثبت اثرشان بلند کرد، ولی عنبیه‎ی چشم را نمی‎شود. و حتی زمانی که انگشتان شما خیس است امکان استفاده از اسکنر عنبیه‎ی چشم وجود دارد.

یقینا نکات منفی خودش را نیز دارد. این قابلیت همیشه روشن نیست، شما می‎توانید با یک حرکت با اثرانگشت خود گوشی را از حالت قفل خارج کنید ولی در رابطه با اسکنر عنبیه‎ی چشم این‎طور نیست. باید ابتدا گوشی را از حالت خواب خارج کنید، سپس گوشی را در سطح چشم‎های خود به منظور اسکن شدن قرار دهید.

این اقدام آخر کمی سخت است چون باید گوشی نسبتا نزدیک به صورت نگه داشته شود و موقعیت‎یابی آن باعث می‎شود اندکی نشان دادن واکنش از سوی آن آهسته باشد.

اسکنر چشم گلکسی نوت 7

ما پیش‎بینی می‎کنیم که حسگر اثرانگشت هم‎چنان برای امن کردن قفل صفحه‎ی نمایش استفاده خواهد شد. مزیت افزوده‎ی اسکنر عنبیه‎ی چشم برای کارهای حساس‎تری ذخیره خواهد شد (اگر اصلا استفاده شود) نظیر پوشه‎ی امن.

پوشه‎ی امن چه چیزی است؟ همان‎طور که اسم آن اشاره می‎کند یک پوشه‎ی خاص در دستگاه شما است که می‎تواند به صورت امن فایل‎ها، یادداشت‎ها و اپلیکیشن‎ها را در خود نگه دارد. قفل آن مستقل از قفل صفحه‎ی نمایش است و می‎توان آن را با اثرانگشت یا عنبیه‎ی چشم امن کرد.

شما حتی می‎توانید دو نسخه از یک اپلیکیشن را نصب کنید، یکی در دید همه و یکی در پوشه‎ی امن. و می‎توانید این پوشه را نیز مخفی کنید، تا افراد فضول هرچه‎قدر می‎خواهند بگردند ولی چیز مشکوکی پیدا نکنند.

سامسونگ می‎گوید که پوشه‎ی امن نظیر داشتن یک گوشی دوم است. شما می‎توانید از این‎جا دوربین را باز و مستقیما وارد یک گالری امن شوید. لیست مخاطبین تماس امنی نیز دیده می‎شود، برقرار کردن تماس با آن‎ها به صورت گزارشی در لیست تماس‎ها ثبت نمی‎شود.

این گوشی نیز دارای آخرین نسخه سیستم‎عامل اندروید گوگل یعنی 6.0.1 مارشملو است. آپدیت به اندروید نسخه‎ی 7.0 یعنی نوقا نیز برنامه‎ریزی شده است ولی باید چند ماهی طول بکشد.

حسگر اثرانگشت این گوشی همانی است که در اس 7 دیده می‎شود. زیر یک ثانیه یک انگشت را شناسایی می‎کند، بسیار سریع است گرچه سریع‎ترین نیست. تنها برای از حالت قفل خارج کردن گوشی باید انگشت خود را بر روی کلید home قرار دهید و اندکی بیشتر انگشت خود را رها کنید تا حسگر کار خود را انجام دهد. اسکنر عنبیه‎ی چشم نیز دیده می‎شود، زمانی که به آن عادت کردید، نظیر حسگر اثرانگشت می‎تواند سریع باشد.

رابط کاربری گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ

این گوشی نیز دارای آخرین نسخه سیستم‎عامل اندروید گوگل یعنی 6.0.1 مارشملو است. آپدیت به اندروید نسخه‎ی 7.0 یعنی نوقا نیز برنامه‎ریزی شده است ولی باید چند ماهی طول بکشد.

رابط کاربری گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ

حسگر اثرانگشت این گوشی همانی است که در اس 7 دیده می‎شود. زیر یک ثانیه یک انگشت را شناسایی می‎کند، بسیار سریع است گرچه سریع‎ترین نیست. تنها برای از حالت قفل خارج کردن گوشی باید انگشت خود را بر روی کلید home قرار دهید و اندکی بیشتر انگشت خود را رها کنید تا حسگر کار خود را انجام دهد. اسکنر عنبیه‎ی چشم نیز دیده می‎شود، زمانی که به آن عادت کردید، نظیر حسگر اثرانگشت می‎تواند سریع باشد.

در گلکسی نوت 7 سامسونگ تغییراتی در رابط کاربری تاچ‎ویز صورت گرفته، ولی بیشتر مجموعه‎ای از تغییرات کوچک است تا تغییرات بزرگی در بحث عملکرد یا طراحی آن‎.

بسته به موقعیت جغرافیایی شما، آخرین صفحه‎ی سمت چپ home برای Flipboard یا Upday خواهد بود. عملکرد هر دو به یک نحو است یعنی هر دو بر اساس لیست از قبل تعیین شده‎ای از علاقه‎مندی‎ها اخبار را جمع‎آوری می‎کنند.

ناحیه نوتیفیکیشن یک لایه‎بندی اصلاح شده دارد. اسلایدر میزان روشنایی صفحه‎ی نمایش دیگر با اولین سوایپ دیده نمی‎شود. به جای آن، به بخش تاگل‎های سریع انتقال داده شده است.

و هم‎چنین یک کادر جستجوی جدید به چشم می‎خورد. کادر جستجوی Google Now نیست، به جای آن در فایل‎های محلی و اپلیکیشن‎ها جستجو می‎کند و حتی به دنبال دستگاه‎های مجاور برای برقراری ارتباط به صورت بی‎سیم خواهد گشت.

پشتیبانی از تم نیز دیده می شود ولی ما تنها یک تم از پیش نصب شده در اختیار داشتیم، ولی از تم استور می توان تم های بیشتری را دانلود کرد. در هر صورت، گزینه‎ای هم برای غیرفعال کردن کشوی اپلیکیشنی دیده می‎شود، بنابراین شاید خواسته باشید آن را یک امتحانی بکنید.

قابلیت تقسیم کردن صفحه نمایش (split screen) برای انجام چندین کار نیز دیده می‎شود و صفحه‎ی نمایش 5.7 اینچی به همین منظور زاده شده است. حتی در نصفی از صفحه‎ی نمایش، اپلیکیشن‎های جای کافی دارند. همانند با همیشه تنها اپلیکیشن‎هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‎کنند امکان استفاده از آن را دارند (شما آن‎ها را توسط دکمه‎ای که در app switcher در کنار X دیده می‎شود، خواهید شناخت).

پنجره‎ها‎ی Floating app برای بعضی از اپلیکیشن‎ها نیز پشتیبانی می‎شود. دقتی که در نوک قلم S Pen لحاظ شده است (در مقایسه با انگشت شما) باعث می‎شود استفاده از اپلیکیشن‎ها حتی در اندازه‎ی کوچک مثل آب خوردن باشد.

نوت 7 دارای قابلیت‎های جالبی نیز است، شما می‎توانید برای بی‎صدا کردن گوشی آن را برعکس کنید، با کف دست خود به منظور گرفتن عکس سوایپ کنید، دوبار آهسته بر روی دکمه‎ی home برای دسترسی به دوربین، ضربه بزنید، به همراه کارهای متعدد دیگر.

مدل بین‎المللی گلکسی نوت 7 تحت تست ما فاقد بلوت‎ویر است، ولی یک سری اندک از اپلیکیشن‎های مایکروسافت به صورت پیشفرض نصب شده هستند (نظیر MS Office، وان‎درایو با داشتن 100 گیگابایت به مدت 2 سال، اسکایپ). شما می‎توانید آن‎ها را غیرفعال کنید، ولی امکان پاک کردن کامل آ‎ن‎ها نیست.

سرویس ابری سامسونگ (Samsung Cloud)

در رویداد معرفی نوت 7، سامسونگ از سرویس ابری خود رونمایی کرد و نوت 7 اولین گوشی است که از آن پشتیبانی می‎کند. شما 15 گیگابایت فضای ابری برای گرفتن نسخه‎های پشتیبان در اختیار خواهید داشت.

رابط کاربری تاچ‎ویز می‎تواند لیست مخاطبین تماس، رویدادهای تقویم، مواردی که توسط قلم S Pen ایجاد شده را از اپلیکیشن نوت سامسونگ به همراه موارد دیگر بیرون کشیده و در فضای ابری ذخیره کند.

تصاویر، ویدئوها و داستان‎ها نیز از بخش گالری ذخیره می‌‎شوند (گرچه 15 گیگابایت اگر ویدئوها را با کیفیت 4K می‎گیرید ممکن است کم باشد) . تب‎های مرورگر (در اپلیکیشن اینترنت، نه کروم) نیز همگام می‎شوند.

شما می‎توانید انتخاب کنید که محتویات خاصی تنها به دنبال استفاده از شبکه‎ی وای‎فای همگام شوند. یعنی یادداشت‎های کم حجم تقویم همواره به روز خواهند بود، ولی فایل‎های بزرگ بخش گالری حجم اینترنت سیم‎کارت شما را مصرف نخواهند کرد.

به یاد داشته باشید که سرویس Samsung Cloud رقیبی برای دراپ‎باکس یا گوگل درایو نیست. تمرکز آن بر بحث گرفتن نسخه‎ی پشتیبانی است و گزینه‎ای برای به اشتراک‎گذاری فایل‎ها با سایر افراد/ دستگاه‎ها به چشم نمی‎خورد.

گیم لانچر (Game Launcher)

گیم لانچر نشان می‎دهد که سامسونگ در بحث تسلط بر بازار بازی‎های موبایل بسیاد جدی است. این گیم لانچر‎های شما را در یک مکان قرار می‎دهد تا در کشوی شلوغ اپلیکیشنی شما گم نشوند.

ولی این فقط برای راحتی کار است، چون گیم لانچر دارای قابلیت‎های دیگری هم است. شما می‎توانید در طول یک بازی نوتیفیکیشن‎ها را غیرفعال و کلیدهای App Switcher و برگشت به عقب را قفل کنید تا دیگر در طول بازی اختلالی ایجاد نشود یا در لحظه‎ی نامناسبی از بازی به اپلیکیشن دیگری سوئیچ نکنید!

این کار از طریق کلید ابزار بازی (Game Tools) صورت می‎گیرد، یک کلید شناور مجازی کوچک که تقریبا آن را هر جای صفحه می‎توان قرار داد. به دنبال آهسته ضربه زدن بر روی آن، منوی ظاهر می‎شود که بسیار شبیه به منوی Air Command برای قلم S Pen است.

این روزها بسیاری از افراد بازی کردن افراد دیگر را (افرادی که بازی کردن خود را استریم می‎کنند) مشاهده می‎‎کنند. گلکسی نوت 7 نمی‎تواند به صورت زنده بازی‎ کردن شما را استریم کند، ولی می‎تواند آن را برای شما ضبط کند. و می‎تواند فید ویدئو از دوربین سلفی را اضافه کند، چیزی که در وب‎سایت‎های Twitch و سایر مکان‎هایی که نحوه‎ی انجام باز‎ی‎ها به اشتراک‎ گذاشته می‎شوند یک امر متداول به شمار می‎رود. طبیعتا، می‎توانید از طریق میکروفون صحبت‎ها و نظرات خود را نیز اضافه کنید (ولی هر دو قابلیت را اگر خجالتی هستید می‎توانید غیرفعال کنید).

گیم لانچر هم‎چنین دارای تب‎های Top Charts و Featured Videos است که در آن شما می‎توانید آمار بعضی از بازی‎ها را بررسی کنید و ویدئوهای گیم‎پلی را بر اساس چیزی که نصب کرده‎اید پیدا کنید.

گیم لانچر - گوشی نوت 7 سامسونگ (1)

عملکرد گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ و تست‎های بنچمارک

شرکت سامسونگ گوشی گلکسی نوت 7 خود را در دو مدل ارائه خواهد داد، مدل بین‎المللی با داشتن چیپست اگزینوس 8890 و مدلی برای قاره‎ی آمریکای شمالی و بازار کشور چین با داشتن چیپست اسنپ‎دراگون 820. هر دو مدل 4 گیگابایت رم خواهند داشت، یقینا عملا به نسبت گلکسی اس 7 و اس 7 اج موردی تغییر نیافته است.

ما هر دو مدل را برای تست در اختیار داریم. آن‎ها نوید عملکرد مشابهی را می‎دهند گرچه در چند جا با هم تفاوت دارند. این تفاوت آن‎قدر نیست که قصد وارد کردن و خریداری مدلی را داشته باشید که در منطقه‎ی جغرافیایی شما به چشم نمی‎خورد. هم‎چنین به یاد داشته باشید که بازار چین یک مدل با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‎ی داخلی در اختیار خواهد داشت، ولی هنوز برنامه‎ای در رابطه با ارائه‎ی آن برای بازار بین‎المللی دیده نمی‎شود.

گوشی گلکسی نوت 7

سال گذشته سامسونگ به راحتی تاج پادشاهی در دنیای عملکرد گوشی‎ها را به دنبال تزلزل چیپست اسنپ‎دراگون کوالکام مدعی شد و چیپست اگزینوس این شرکت در این حوزه سلطنت خود را شروع کرد. امسال اسنپ‎دراگون 820 بسیار عملکردی عالی دارد و بسیاری از گوشی‎ها از آن استفاده می‎کنند، بنابراین نوت 7 از نظر عملکرد نظیر نوت 5 یک پیشرو به شمار نخواهد رفت.

در اولین تست بنچمارک یعنی تست ترکیبی AnTuTu 6 گوشی‎های Moto Z Droid موتورولا و وان‎پلاس 3 در صدر قرار می‎گیرند. وان‎پلاس 3 دارای 6 گیگابایت رم است ولی یقینا این عامل تنها باعث قرار دادن آن‎ها در صدر نشده است.

تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (2)

تست بنچمارکBasemark OS 2.0  نشان می‎دهد که گوشی Moto Z Droid با یک اختلاف اندک صدر را حفظ می‎کند. به نظر می‎رسد که چیپست اگزینوس گلکسی نوت 7 به نسبت گلکسی اس 7 اج عملکرد بهتری دارد. سامسونگ یقینا تغییراتی انجام داده است، البته بعضی از بنچمارک‎ها تحت تاثیر آن قرار نگرفته‎اند و بعضی دیگر بهبودهایی را نشان می‎دهند.

تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (3)

تاکنون چیپست‎های اسنپ‎دراگون 820 و اگزینوس 8890 نوت 7 عملکرد نسبتا مشابهی داشته‎اند. ولی تفاوت‎ها به دنبال بررسی دقیق‎تر جزئیات مشخص می‎شود.

چیپست اگزینوس در تست‎های چند رشته‎ای برنده می‎شود چون دارای 8 هسته است در حالی‎که اسنپ‎دراگون 4 هسته دارد. گوشی P9 پلاس هوآوی نیز 8 هسته دارد ولی به نسبت نوت 7 دارای سرعت کلاک بالاتری هستند و بنابراین در صدر قرار می‎گیرند.

چیپست 820 هنوز از رقابت خارج نشده است، در تست تک هسته پردازنده امتیاز لازم را به دست می‎آورد. هسته‎های پردازنده‎ی Kryo حتی به نسبت هسته‎های سفارشی Mongoose سامسونگ در چیپست اگزینوس سریع‎تر هستند.

نکته: هسته‎های Mongoose پاسخ سامسونگ به هسته‎های Cortex-A72/A73 است. چیپست اگزینوس 8890 دارای 4 عدد از آن‎ها در یک تشکیلات بزرگ LITTLE به همراه 4 هسته‎ی استاندارد A53 است. Kryo یک هسته‎ی کاملا سفارشی است که توسط شرکت کوالکام طراحی شده است.

بنابراین کاربران باید انتخاب کنند، چند هسته‎ی بزرگ یا هسته‎های کوچک‎تر بیشتر. در دنیای واقعی، خارج از محیط بنچمارک، ممکن است تفاوتی را متوجه نشوید.

تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (5) تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (4)

محلی که اسنپ‎دراگون 820 یقینا برگ برنده را در اختیار دارد، تست‎های گرافیک است. کوالکام تیم داخلی آدرنوی خود را به عمل فرا خوانده و پردازنده‎ی گرافیکی Adreno 530 برای خود هیولایی به شمار می‎رود. سامسونگ در همین حین تکیه به استفاده از بخش Mail شرکت ARM دارد و چیپست اگزینوس 8890 دارای 12 هسته از پردازنده‎ی گرافیکی Mali-T880 است. در مقایسه با گوشی Huawei P9 Plus باید گفت که Kirin 955 در محصول هوآوی تنها 4 هسته دارد.

این تفاوت به شکل واضحی در تست‎های 1080p offscreen به نسبت تست‎های full QHD on-screen نشان داده می‎شود. به یاد داشته باشید که با استفاده از گیم لانچر شما می‎توانید هر بازی را مجبور کنید با رزولوشن پایین‎تری اجرا شود.

تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (6) تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (7)

آخرین تست جی‎اف‎ایکس بنچ یعنی Car Scene یک تفاوت واقعا بارز بین این دو حتی در تست onscreen نشان می‎دهد.

تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (9) تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (8)

در تست Basemark ES 3.1 Metal، چیپست اگزینوس به نسبت S820 بالاتر قرار می‎گیرد.

تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (10)

تنظیمات نیز مهم است، اگزینوس به نسبت اسنپ‎دراگون در تست Basemark X سریع‎تر است ولی تنها زمانی که تنظیمات گرافیکی در سطح متوسط قرار داده شود.

تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (1) تست های بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ (11)

گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 سامسونگ یکی از سریع‎ترین گوشی‎های موجود در بازار است، به نحوی که دائما در نزدیک به راس نمودارها و آمار قرار می‎گیرد. رقبای زیادی با داشتن چیپست S820 دیده می‎شوند ولی باید اشاره داشت که امسال گلکسی نوت به طور کامل نمی‎تواند در دنیای عملکرد پادشاهی کنند.

ما فکر نمی‎کنیم که فرق زیادی داشته باشید که این گوشی را با کدام چیپست تهیه کنید. درست است اسنپ‎دراگون در بعض از بازی‎ها چند فریم در ثانیه‎ای بیشتر لحاظ می‎کند ولی در سایر تست‎ها اگزینوس بهتر است.

قابلیت برقراری تماس و بلندگو

گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ در قالب یک گوشی تک سیم‎کارته وجود دارد ولی مدل دو سیم‎‎کارته نیز با پشتیبانی از یک درگاه هیبریدی در بازار موجود است.

شماره گیر و دفترچه تلفن این گوشی تا حد زیادی چیزی است که در رابط کاربری تاچ‎ویز همواره دیده‎ایم. خبری از ترفندهای خاصی که قلم S Pen بتواند انجام دهید نیست، ولی هم‎چنان استفاده از آن برای یادداشت برداشتن در طول تماس مفید است.

حالت Do Not Disturb را می‎توان طبق یک جدول زمانی فعال کرد. در زمان فعال بودن آن، تنها نوتیفیکیشن‎هایی که اولویت داده شده‎اند می‎توانند دریافت شوند و شما این “اولویت” را مشخص خواهید کرد، هر چیزی می‎تواند باشد از تماس از سوی لیست منتخب تماس شما تا یادآورهایی از اپلیکیشن‎های مهم شما.

گلکسی نوت 7 امتیازی خوب در تست بلندگوی ما به دست آورد و نسل قبلی خود را شکست داده و هم طراز گلکسی اس 7 اج قرار گرفت. تک بلندگوی این گوشی خروجی صدای شفافی حتی در بالاترین حجم صدا تولید می‎کند و عملکرد یکسانی در انواع تست‎های صدا، موزیک، تماس‎ با هندزفری، زنگ تماس‎ها از خود نشان می‎دهد.

تست بلندگوی گلکسی نوت 7 سامسونگ

وارد کردن متن

نوشتن در نوت 7 طبیعتا شامل قلم S Pen می‎شود. شما می‎توانید دست‎خط خود را به همان شیوه‎ای که است رها کنید، یا اگر می‎خواهید افکار خود را با سایرین به اشتراک‎ بگذارید و نگران خوانا بودن آن هستید، می‎توانید تکیه بر قابلیت شناخت دست‎خط این گوشی داشته باشید.

نوت 7 هم‎چنین دارای آخرین نسخه از صفحه‎کلید سامسونگ است. کیبوردی که مملو از قابلیت است، با داشتن یک ردیف اختصاصی از اعداد، یک ردیف در بالا برای کلماتی که پیشنهاد می‎شوند و کرکترهای اضافی که بر روی هر کلید دیده می‎شود (با یک فشار طولانی می‎توان به آن‎ها دسترسی داشت).

حتی در زمان تایپ، قلم S Pen می‎تواند مفید باشد، شما می‎توانید نشان‎گر را جابجا کنید و متن را با دقت یک موس انتخاب کنید (انجام همین کار با انگشت با دقت پایینی همراه است).

اگر کیبورد از نظر شما زیادی بزرگ است، می‎توانید اندازه‎ی آن را کاهش دهید (یا بالا ببرید اگر کلیدهای بزرگتری می‎خواهید). کلید اسپیس در اس 7 جمع‎ و جورتر بود و در اس 7 اج بزرگتر، ولی در نوت 7 بزرگ و فشار دادن آن آسان است.

ابزار اضافی که در بحث تایپ دیده می‎شود شامل سوایپ‎کردن برای وارد کردن متن، My Hot Keys (اصطلاحات از پیش تعیین شده‎ای که می‎توان با یک فشار طولانی بر روی یک کلید عددی آن‎ها را تایپ کرد) و دیکته کردن متن توسط صدا.

سایر اپلیکیشن‎های گلکسی نوت 7 سامسونگ

شرکت سامسونگ در این گوشی هوشمند به طور پیشفرض پوشه‌ای به نام  Microsoft App(برنامه‌های مایکروسافت) را قرار داده است که با گشودن آن شاهد قرار گیری یکسری از برنامه‌های کاربردی شرکت مایکروسافت هستیم. اپلیکیشن‌های ورد، اکسل، پاور پوینت، وان نوت و اسکایپ از آن جمله می‌باشند.

از طرفی این گوشی دارای برنامه گوگل درایو نیز بوده که البته به طور پیشفرض بر روی دستگاه نصب شده است. اگرچه برنامه ویرایشگر اسناد این طور نبوده و نصب نمی‌باشد. البته امکان دانلود و نصب رایگان آن وجود دارد.

علاوه بر تمامی این موارد گوشی مزبور دارای برنامه مرورگر مخصوص به شرکت سامسونگ بوده که دارای بخشی به منظور ورود می‌باشد. در این بخش از کاربر پسورد خواسته می‌شود که البته کاربر نیز می‌تواند درست همانند زمان باز کردن قفل گوشی، بوسیله حسگر اثر انگشت دستگاه، آن را بگشاید.

برنامه اختصاصی S Health نیز در این گوشی موجود می‌باشد که البته به دلیل وجود حسگرهای پیشرفته در این گوشی (مانند سنجش‌گر ضربان قلب و SPO2) استفاده زیادی از آن خواهد شد. از طرفی این برنامه می‌تواند میزان پیاده روی و همچنین دویدن و دوچرخه‌سواری شما را تعقیب کرده و آنها را محاسبه نماید. از طرفی امکان درج میزان مصرف غذاها و دیگر موارد این چنینی نیز در این برنامه وجود دارد.

یکی دیگر از برنامه‌های پیشفرض موجود در این گوشی هوشمند، اپلیکیشن Smart Manager است که بر روی بسیاری از بخش‌های کلیدی و مهم گوشی نظارت دارد.  میزان مصرف انرژی باتری، رم  گوشی، حافظه داخلی و امنیت دستگاه از جمله این موارد می‌باشند. از طرفی این برنامه در اختیار شما ابزاری قرار می‎دهد تا بررسی کنید کدام اپلیکیشن‎ها بیشتر باتری یا رم مصرف می‎کنند و فایل‎های غیرضروری را پاک کنید. دکمه‎هایی برای انجام هرکدام از این کارها وجود دارد ولی دکمه‎ی بزرگ Optimize now تمامی این‎ کارها را انجام می‎دهد.

جالب است بدانید که سرویس KNOX این دستگاه را در زبانه Device Security موجود در این گوشی می‌توانید بیابید و فعال نمایید. این برنامه به منظور امنیت بیشتر دستگاه در برابر دزدیده شدن و هر گونه حمله به گوشی یا سیستم عامل آن طراحی گردیده است که البته در صورت فعال بودن آن، گذشتن از سد امنیتی بیشتر طول خواهد کشید. جستجوی بدافزارها از جمله دیگر فعالیت‌های این برنامه می‌باشد. از طرفی برنامه My KNOX موجود در این گوشی این اجازه را می‌دهد که با بوجود آوردن فضایی خاص در گوشی، برنامه‌های شخصی و کاری خود را از یکدیگر جدا نمایید.

اپلیکیشن مرورگر فایل‌های پیشفرض موجود در این گوشی نیز برنامه My Files می‌باشد. برنامه گوگل درایو، نه سرویس Samsung Cloud،  با این برنامه ادغام شده است. در این برنامه امکان ZIP کردن پوشه‌ها وجود داشته و البته با استفاده از این قابلیت‌ می‌توانید به سادگی فایل‌های بسیار زیادی را در یک تک فایل ارسال نموده و به اشتراک گذارید. از طرفی امکان انجام عملیات گروهی در این برنامه نیز وجود دارد.

در نهایت، برنامه Galaxy Apps در این گوشی موجود می‌باشد که به عنوان فروشگاه اختصاصی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های شرکت سامسونگ تلقی می‌شود. در بخش Galaxy Essentials این برنامه می‌توانید ابزار‌های بسیار مفیدی را بیابید (همانند حالت دسترسی بچه‌ها) اما برای خرید معمولی از فروشگاه و حتی دانلود ساده و راحت اپلیکیشن‌ها شاید بهتر باشد به برنامه بسیار با ارزش و کاراتر گوگل پلی نیز سری بزنید.

اپلیکیشن گالری گلکسی نوت 7 سامسونگ

اپلیکیشن گالری تاچ‎ویز تغییراتی داشته تا تمرکز بیشتر بر قابلیت Stories شود. Stories به اشتراک گذاشته می‎شوند، آن‎ها آلبوم‎های اشتراکی محسوب میشوند، یعنی دوستان شما می‎توانند تصاویر خود را یا داستانی بر اساس موضوع مشترکی به آن اضافه کنند (به عنوان مثال موضوع غروب آفتاب).

برای دوستانی که گوشی گلکسی ندارند این داستان‎ها با پیامک با لینکی به وب‎سایت SamsungCloud.com به اشتراک‎ گذاشته می‎شود. یک فرایند تایید ساده (و نه بسیار امن) استفاده خواهد شد به نحوی که فردی که لینک را دریافت می‎کند باید 4 رقم گوشی همراه خود را تایپ کند (نه شماره‎ی ارسال کننده). در هر صورت، از این وب‎سایت افراد امکان دانلود داستان مورد نظر، و نه اضافه کردن چیزی به آن، را دارند.

چندین ابزار ویرایش تصویر نیز دیده می‎شود از برش زدن ساده‎ی تصویر تا ایجاد تصاویر ترکیبی تا یک ادیتور تواناتر (که از امکان اصلاح عکس، افکت‎ها و نوشتن طرحی بر روی تصویر پشتیبانی می‎کند).

با استفاده از قلم S Pen، شما می‎توانید فایل‎های GIF کوتاهی به وجود آورید. شما یک قسمت از صفحه را انتخاب و دکمه‎ی ضبط را فشار می‎دهید. شما می‎توانید هر چیزی را ضبط کنید، قسمتی از یک ویدئو یا فقط رابط کاربری خود گوشی. از این کار می‎توانید به خوبی استفاده کنید (نظیر نشان دادن نحوه‎ی انجام چیزی به دوستان خود) یا هر گونه کار خنده‎داری که می‎تواند به فکر شما خطور کند.

اپلیکیشن گالری - گلکسی نوت 7 سامسونگ (1)

اپلیکیشن گوگل پلی‎ موزیک با داشتن قابلیت‎های AQ سامسونگ پیشرفته شده است

اپلیکیشن Google Play Music پلیر پیشفرض برای فایل‎های صوتی شما در گلکسی نوت 7 است. این برنامه می‎تواند فایل‎های محلی را پخش و هم‎چنین موزیک را از فضای ابری استریم کند و قابلیت‎های پیشرفته‎ی صوتی سامسونگ در آن لحاظ شده است.

شاهد قرار گیری ابزار SoundAlive هستیم که بوسیله رابط کاربری بسیار زیبای خود، می‌توان از طریق آن به تنظیم و دستکاری اکولایزر این پلیر اقدام کرد. از جهاتی این برنامه دارای یک اکولایزر هفت بانده برای کاربران حرفه‌ای‌تر نیز می‌باشد.

البته جالب است بدانید که برقراری و ایجاد تطابق اصوات آهنگ‌ها در این گوشی کار بسیار ساده‌ای بوده و تنها کافیست از سرویس EQ موجود در آن استفاده نمایید. در طی این پروسه، برنامه اصوات مختلفی با فرکانس‌های متفاوت را بر روی هدفون شما پخش خواهد نمود و از شما در مورد شنوایی‌تان خواهد پرسید. از طرفی با استفاده از سرویس Smart Volume، بلندی صدای موزیک‌های مختلف که از منابع مختلفی پخش‌ می‌شوند به طور خودکار قابل تطبیق و تنظیم خواهد بود. از طرفی این برنامه دارای سرویس UHQ به منظور افزایش رزولوشن اصوات بوده و در کنار آن سرویس‌های Surround sound emulation و Tube Amp Pro  simulator  نیز به طور پیشفرض در این بخش حضور دارند.

اپلیکیشن گوگل پلی‎ موزیک گلکسی نوت 7 سامسونگ (6) اپلیکیشن گوگل پلی‎ موزیک گلکسی نوت 7 سامسونگ (7) اپلیکیشن گوگل پلی‎ موزیک گلکسی نوت 7 سامسونگ (8) اپلیکیشن گوگل پلی‎ موزیک گلکسی نوت 7 سامسونگ (1)

اگر دلتان واقعا برای پلیر خود سامسونگ تنگ شده است در گلکسی‎اپ استور دیده می‎شود (در زیر زبانه‎ی For Galaxy).

اپلیکیشن ویدئو پلیر گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ

اپلیکیشن ویدئو پلیر پیشفرضی بر روی این گوشی نصب نشده است و اپلیکیشن گالری به صورت پیشفرض ویدئو را پخش خواهد کرد. نظیر مویک پلیر شما می‎توانید اپلیکیشن سنتی تاچ‎ویز برای پخش ویدئو را از گلکسی‎اپ استور دهیه کنید (اپلیکیشن Video Editor نیز در آن‎جا دیده می‎شود).

در هر صورت، اپلیکیشن گالری قابلیت‎هایی بیشتر از حد کافی دارد. به طور کامل از پخش زیرنویس پشتیبانی می‎کند و قابلیت‎های پیشرفته‎ای نیز برای تغییر ظاهر آن دارد. این اپلیکیشن به شما اجازه می‎دهد تنها صدا را پخش کنید (اگر می‎خواهید به یک موزیک ویدئو گوش دهید) و صدا را از طریق بلوتوث پخش کنید (اگر یک اسپیکر بلوتوثی دارید).

شما می‎توانید پلیرهای ویدئویی شخص ثالثی را دانلود کنید و آن‎ها نیز می‎توانند از قابلیت Video enhancer بهره ببرند، برای فعال کردن آن نیازی به انجام کاری نیست. ما اپلیکیشن‎های VLC, MX و BS Player را محک زدیم و تمامی آن‎ها به درستی شناخته شدند. حتی یوتیوب نیز کار کرد.

این قابلیت سعی دارد جبرانی برای نبود نسبی محتوای HDR باشد و به صورت دیجیتالی کیفیت ویدئوی SD را به HDR افزایش می‎دهد (برای صدا نیز همین اقدام صورت می‎گیرد).

ما یک سری فایل دموی HDR دانلود و از طریق اپلیکیشن گالری نسبت به پخش آن‎ها اقدام کردیم، ولی فرقی بین چیزی که بر روی نمایشگر نوت 7 و صفحه‎ی نمایش گلکسی اس 7 اج مشاهده نکردیم. سامسونگ می‎گوید شما می‎توانید محتوای HDR را بر روی سرویس آمازون ویدئو پیدا کنید (ولی نتفلیکس نیز دارای مقداری از این نوع محتوا است).

کیفیت صدای گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ – خروجی صدای بی‎نظیر

جای تعجب ندارد که با توجه به عملکرد همیشگی سامسونگ در این بخش، گلکسی نوت 7 نیز خروجی صدای بی‎نظیری ارائه دهد. این فبلت در اولین بخش از تست کیفیت صدای ما خروجی صدای بلند به همراه کیفیت بی عیبی ارائه داد، چیزی که واقعا نمی‎شود از آن ایرادی گرفت.

اتصال یک جفت هدفون نیز هیچ‎گونه انحرافی در این عملکرد به وجود نیاورد، حتی میزان اوج‎گیری نویز القایی استریو بدون استفاده از تجهیزات اختصاصی قابل کشف نبود. و حجم صدا نیز افت نداشت تا شاهد یک عملکرد کلی بی‎نقص باشیم.

تست کیفیت صدای گلکسی نوت 7 سامسونگ پاسخ فرکانسی گلکسی نوت 7 سامسونگ

دوربین گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ

سامسونگ یک دوربین کاملا جدید برای گلکسی اس 7 طراحی کرد و از همان سخت‎افزار در نوت 7، به استثنای یکسری تغییرات جدید نرم‎افزاری، استفاده شده است.

دوربین گلکسی نوت 7 سامسونگ دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی (نسبت تصویر 4:3) با فناوری شگفت‎انگیز فوکوس خودکار پیکسل دوتایی است. این فناوری به نسبت هر سیستم دیگری سریع‎تر و دقیق‎تر است. هم‎چنین برای عملکرد بهتر در شرایط نوری کم دارای قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر (به کمک زاویه‎ی بازشدگی دیافراگم f/1.7) و قابلیت کاهش لرزش دست در هنگام ضبط ویدئوها است.

دوربین گلکسی نوت 7 سامسونگ

بارزترین تغییر در اینترفیس دوربین دیده می‎شود که ساده‎تر شده است. دکمه‎ای افکت و حالت ضبط تصویر حذف و با سوایپ به سمت راست برای حالت‎های عکاسی و سمت چپ برای افکت‎های تصویر جایگزین شده است. سوایپ به سمت بالا و پایین باعث می‎شود عکاسی با دوربین عقب به جلو یا برعکس تغییر یابد.

حالت‎های عکاسی نظیر قبل هستند، از جمله حالت Pro. شما در این حالت می‎توانید نسبت به تنظیمات دوربین کنترل داشته باشید. ویژگی Motion photo در این گوشی نیز موجود بوده و از طریق آن، سه ثانیه قبل از اینکه کلید شاتر به منظور عکاسی را فشار دهید، کلیپی در این حین ضبط خواهد شد (فرمت این فایل MP4 است تا به آسانی امکان به اشتراک‎گذاری آن باشد).

کیفیت تصویر دوربین گلکسی نوت 7 سامسونگ

سامسونگ بخش‎های داخلی دوربین را نیز تغییر داده تا فکر کنیم که کیفیت تصویر به نسبت گوشی اس 7 و اس 7 اج اندکی بهتر است.

تصاویر گرفته شده با دوربین گلکسی نوت 7 بسیار با جزئیات هستند و میزان نویز اصلا نیست یا کم است. سامسونگ فرآیند پردازش تصاویر را به نحوی تنظیم کرده تا تصاویر زنده‎ای ایجاد شود که در آن‎ها کنتراست، میزان اشباع بودن رنگ و شارپ‎بودن اندکی به نسبت سلیقه‎ی ما سنگین‎تر باشد. بدون شک، این امر باعث می‎شود تصویرهای گرفته شده بر روی نمایشگرهای معمولی نیز برجسته باشند (نمایشگرهایی که از نوع Super AMOLED نیستند) ولی ای کاش گزینه‎ای برای کم کردن شدت آن‎ها وجود داشت.

به خصوص در بحث شارپ کردن، چون باعث می‎شود در زمان زوم به داخل تصاویر بیش از حد پردازش یافته به نظر آیند. نوت 7 به نظر می‎رسد در مقایسه با دو گوشی دیگر از سری اس 7 سامسونگ محدوده پویای بهتری داشته باشد.

ما چندین تصویر بعد از تاریک شدن هوا گرفتیم. در این شرایط بهتر است مراقب باشید و برای خاطر جمعی چند عکس بگیرید و بر روی صفحه‎ی نمایش به منظور مشخص کردن فوکوس آهسته ضربه بزنید. کیفیت تصاویر گرفته شده در این حالت بی‎نظیر است.

به لطف محدوده پویای وسیع این دوربین، حالت Auto HDR خیلی کم فعال می‎شود (امکان فعال کردن دستی آن وجود دارد). عملکرد آن در بحث حفظ جزئیات در مناطق بسیار روشن عالی است ولی اندکی کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

تصاویر سراسرنمای گرفته شده با نوت 7 کیفیت بالایی دارند، در حالت عمودی رزولوشن نزدیک به 4000 پیکسل دارند و غنی از جزئیات هستند. محدوده پویای عالی باعث می‎شود که به خوبی نواحی روشن و تاریک ثبت شوند و سرهم بندی تصویر عالی است.

با آن‎که سامسونگ در بحث رزولوشن دوربین سلفی محافظ کارانه عمل می‎کند، ولی کیفیت تصویر بسیار خوب است. تصاویر مملو از جزئیات هستند ولی شاید خواسته باشید حالت Auto HDR را فعال کنید چون محدوده پویای دوربین جلو به خوبی دوربین پشتی نیست.

کیفیت دوربین جلو نوت 7 سامسونگ

سامسونگ یک پوشش لنز (Lens Cover ) برای گلکسی نوت 7 تولید کرده است. این کاور دارای دو لنز است، تله فوتو (Telephoto) (زوم 2x) و زاویه باز (110 درجه). آن‎ها لنزهای با کیفیتی هستند که برای هم تصاویر و هم ویدئوها به خوبی کار می‎کنند.

گزینه‎ی دیگر خریدن دوربین Gear 360 است، که تصاویر سراسرنمای 360 درجه در 180 درجه‎ای با یک کلیک می‎گیرد، هم برای تصاویر و هم ویدئوها! تصاویر زیر استفاده از این دوربین را نیز نشان می‎دهد.

دوربین ویدئوی گلکسی نوت 7 سامسونگ

دوربین ویدئوی گلکسی نوت 7 سامسونگ قادر به گرفتن ویدئوهایی با کیفیت 2160p و نرخ 30 فریم بر ثانیه و هم‎چنین کیفیت فول اچ‎دی و نرخ 60 فریم بر ثانیه است. فریم ریت بیشتر باعث می‎شود حرکت روان‎تر به نظر آید، افکتی که حتی در نمایاب هم دیده می‎شود. اگر می‎خواهید واقعا حالت اسلوموشن به ویدئوی خود دهید امکان گرفتن ویدئوها با کیفیت 720p و نرخ 240 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد.

دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی نوت 7 عملکرد نسبتا خوبی دارد و می‎تواند ویدئوهایی با کیفیت QHD (2560 در 1440 پیکسل) بگیرد در حالی‎که اکثر رقبا محدود به گرفتن ویدوهای 1080p در این زمینه هستند.

ویدئوهای گرفته شده با کیفیت 4k غنی از جزئیات هستند و پردازش تصویر مشابه با دوربین ثابت است، البته زمانی که زوم کنید متوجه می‎شوید در پردازش آن‎ها غلو شده است. با این وجود احتمال زوم کردن در ویدئوها به نسبت تصاویر کمتر است، بنابراین نباید این قضیه مشکل حادی به شمار رود.

ویدئوهای 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز باید در نظر گرفته شوند، سطح جزئیات در پیکسل‎ها زیاد نیست ولی تصویر به شکل بارزی روان می‎شود. شما هم‎چنین اگر می‎خواهید در فضای ذخیره‎سازی گوشی خود صرفه‎جویی کنید این ویدئوها را با نرخ 30 فریم بر ثانیه بگیرید (ویدئوهای با نرخ 60 فریم بر ثانیه با 28 مگابیت در ثانیه گرفته می‎شوند در حالی‎که انواع 30fps با 17 مگابیت در ثانیه)، ولی تغییر محسوسی در کیفیت تصویر وجود ندارد.

سخنان پایانی

بعضی‎ها می‎گویند شما نباید نسل اول هر محصولی را بخرید از ماشین گرفته تا تلویزیون و گجت‎های مختلف، چون کارخانه‎های سازنده‎ی آن‎ها هنوز در حال گرم شدن هستند. یک “تغییر کلی” تمام مشکلاتی که در نسل اول از دست در رفته است را رفع می‎کند.

گلکسی نوت 7 سامسونگ همان “تغییر کلی” است. گوشی که همان گلکسی اس 7 به شمار می‎رود ولی ایده‎های جدیدی در آن جا داده شده است. فقط این نیست، کیفیت ساخت بالایی دارد تا با یک گوشی پرمیوم نیز مواجه باشید و به آن قابلیت‎هایی اضافه شده است که سری گوشی‎های گلکسی اس تا زمان عرضه‎ی اس 8 شاهد آن نخواهند بود (اسکنر عنبیه‎ی چشم و پورت یو‎اس‎بی Type-C).

ولی این نوع نگاه به نوت 7 به صورت محدود نگاه کردن است. قلم S Pen در بحث تجربه‎ی کاربری این گوشی یک عضو حیاتی است و در بین گوشی‎های همراه نظیری برای خود ندارد. شما برای این‎که تجربه‎ی مشابهی در کار با این نوع قلم‎ها را داشته باشید باید به دنبال خرید سرفیس پرو مایکروسافت با آی‎پد پرو اپل باشید.

گوشی نوت 7 سامسونگ

سامسونگ در ابتدا از طرحی غیر متقارن در ساخت گوشی‎های پرچم‎دار خود استفاده کرد یا نمایشگر تخت با پشت خمیده و نمایشگر خمیده با پشت تخت. در گلکسی نوت 7 این شرکت تصمیم گرفت به طراحی متقارن رو آورد چون بهترین است و ما هم باید موافقت کنیم چون این گوشی حس و حال بهتری در خود دارد و بهتر هم به نظر می‎آید.

نوت 7 دارای رقیب مستقیمی برای خود نیست. اپل وارد حوزه‎ی استفاده از قلم‎های نوری شده است ولی تنها آی‎پد پرو این شرکت دارای آن نیست و مدرکی هم دال بر این وجود ندارد که مدل آیفون پرو امسال از یک قلم پشتیبانی کند. سایر رقبای اصلی سامسونگ نیز جوابی در این زمینه ندارند نه ال‎جی، نه اچ‎تی‎سی و نه سونی.

 

 

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال