نقد و بررسی تخصصی نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ

شرکت سامسونگ در سال 2016 اقدام به معرفی دوباره و البته بروز شده سری گوشی‌های هوشمند A خود نمود. طراحی و ظاهر این تولیدات شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های پرچمدار سال 2015 این شرکت داشته و در واقع تلفن‌های هوشمندی با ظاهر بسیار لوکس و البته قیمت منصفانه و تقریبا مقرون به صرفه به حساب […]

شرکت سامسونگ در سال 2016 اقدام به معرفی دوباره و البته بروز شده سری گوشی‌های هوشمند A خود نمود. طراحی و ظاهر این تولیدات شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های پرچمدار سال 2015 این شرکت داشته و در واقع تلفن‌های هوشمندی با ظاهر بسیار لوکس و البته قیمت منصفانه و تقریبا مقرون به صرفه به حساب می‌آیند. نسخه 2016 گلکسی A7 سامسونگ (Samsung Galaxy A7 2016) از جمله گوشی‌های معرفی شده در این رده می‌باشد که در ادامه به بررسی جامع و تخصصی تمامی ابعاد آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

gsmarena_0 04

در واقع باید گفت که نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ، همان گوشی گلکسی A5 جدید این شرکت است که کمی بیشتر کشیده شده است و در واقع نمایشگر آن بزرگتر بوده و برابر 5.5 اینچ می‌باشد. این میزان از ابعاد نمایشگر باعث می‌شود که گلکسی A7 جدید در سطح فبلت‌ها قرار بگیرد. به این دلیل که گوشی گلکسی A5 جدید از نظر ابعاد شباهت بسیار زیادی به گوشی گلکسی اس 6 داشت، آن دو را با یکدیگر مقایسه کردیم. این در حالی است که گلکسی A7 جدید سامسونگ به هیچ وجه با گوشی‌هایی همچون گلکسی اس 6 اج پلاس یا نوت 5 برابری نکرده و به همین دلیل مجبوریم این گوشی را با فبلت‌های چینی موجود در بازار مقایسه کنیم.

gsmarena_001

مشخصات فنی نسخه 2016 گلکسی A7 سامسونگ

– دارای نسخه دو سیم کارت هیبریدی (شیار سیم کارت دوم و کارت حافظه جانبی دستگاه مشترک می‌باشند)

– مجهز به فریم فلزی و مستحکم که در میان دو لایه شیشه‌ای محافظ گوریلا گلس نسل 4 به همراه تکنولوژی 2.5D قرار گرفته است

– دارای نمایشگر 5.5 اینچی از نوع سوپرامولد با دقت تصویر 1,080 × 1,920 پیکسل، میزان چگالی تصویر 401 پیکسل در هر اینچ

– مجهز به چیپ اسنپدراگون 615 شرکت کوالکام (اگزینوس 7580 در بعضی دیگر از نسخه‌ها)؛ شامل هشت هسته کورتکس A53 در بخش CPU، میزان حافظه RAM سه گیگابایت  واحد گرافیکی آدرنو 405

– دارای نسخه 5.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری انحصاری سامسونگ با نام تاچ‌ویز به طور پیشفرض به همراه قابلیت پشتیبانی از تم

– دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با عدد دیافراگم f/1.9 به همراه سیستم لرزشگیر اپتیکال (OIS)، قابلیت فیلم‌برداری با دقت 1080p

– دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی و قابلیت فیلم‌برداری با دقت 1080p

– دارای میزان حافظه داخلی 16 گیگابایت که 11 گیگابایت آن در دسترس کاربر خواهد بود

– دارای حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت به همراه قابلیت Samsung Pay

– دارای قابلیت‌های ارتباطی LTE Cat.4، وای‌فای با استاندارد a/b/g/n به همراه GPS/GLONASS، نسخه 4.1 بلوتوث به همراه +ANT و NFC در کنار رادیو FM

– باتری ثابت با ظرفیت 3300 میلی‌آمپر ساعت

gsmarena_002

بزرگترین معایب نسخه 2016 گلکسی A7 

– عدم پشتیبانی از قابلیت ضبط فیلم با دقت 4K یا 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه

– میزان حافظه‌ داخلی در دسترس دستگاه محدود بوده و هیچ گونه نسخه 32 گیگابایتی نیز از آن در بازار وجود ندارد

– این دستگاه از قابلیت MHL پشتیبانی نمی‌کند (اما خوشبختانه ویژگی USB OTG را تحت پوشش خود قرار می‌دهد)

gsmarena_003

تفاوت قابلیت‌ها و ویژگی‌های میان این گوشی و نسل قبلی آن بسیار زیاد می‌باشد. البته می‌بایست به این نکته نیز اشاره کرد که تفاوت قیمتی این دو سری از گوشی‌ها نیز بسیار چشمگیر می‌باشد. اما در هر حال نسخه 2016 این گوشی دارای مشخصات فنی بسیار خوبی بوده و البته اکثر آنها را می‌توان در گوشی پرچمدار سال 2015 این شرکت نیز به سادگی یافت. البته تفاوت میان این دو سری از گوشی‌ها برای گلکسی A5 جدید و نسل قبلی آن بیشتر صدق خواهد کرد. در واقع گلکسی A7 جدید تقریبا خیلی با نسل پیشین خود تفاوت بزرگ و شگفت‌آوری ندارد.

gsmarena_004

با توجه به قابلیت‌ها و مشخصات فنی این گوشی جدید، می‌توان به سادگی این فبلت را در دسته گوشی‌های میان‌رده حرفه‌ای و از بهترین‌های معرفی شده در سال 2016 قرار داد. از طرفی گلکسی A7 جدید دارای حسگر بسیار سریع و دقیق تشخیص دهنده اثر انگشت و همچنین سرویس Samsung Pay می‌باشد که مسلما کاربران نمی‌توانند این ویژگی‌ها را در گوشی‌های ارزان قیمت و پایین رده بیابند.

gsmarena_005

علاوه بر آن با نگاهی به مشخصات فنی دوربین اصلی این گوشی به سادگی متوجه مِی‌شویم که حداقل بر روی کاغذ و از نظر تئوری، این دوربین پتانسیل ثبت هر چه باکیفیت‌تر تصاویر را دارد. زیرا عدد دیافراگم f/1.9 و همچنین سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) آن ما را به یاد گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ می‌اندازد. البته در این میان نباید از نمایشگر بسیار باکیفیت AMOLED این گوشی نیز غافل شویم که رنگ‌ها به صورت بسیار دقیق و طبیعی به نمایش می‌گذارد.

gsmarena_006

مطمئنا در بخش‌های بعدی این موارد را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. در این حال بهتر است ابتدا به سراغ طراحی این گوشی بریم. طراحی منحصر به فردی که از شیشه محافظتی 2.5D نسل چهار گوریلا گلس در دو سمت تشکیل شده است. در ادامه با ما همراه باشید؛

samsunggalaxya7-1

محتویات درون جعبه

در درون بسته خرده فروشی نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ، تمامی حداقل موارد مورد نیاز مورد انتظار موجود می‌باشد.

gsmarena_019

جالب است بدانید که علاوه بر کابل استاندارد microUSB 2.0، در این بسته شاهد حضور یک آداپتور شارژ سریع (Fast Charger) با تکنولوژی Quick Charge 2.0 می‌باشیم. در کنار آن یک جفت هدفون استاندارد شرکت سامسونگ نیز در این بسته وجود دارد که به طور پیشفرض دارای سه دکمه فیزیکی می‌باشد.

gsmarena_020

ظاهر و ابعاد گوشی

نسخه 2016 گلکسی A7 سامسونگ به میزان بسیار کمی از نظر ابعادی از گوشی‌های گلکسی اس 6 اج پلاس و همچنین گلکسی نوت 5 سامسونگ کوچکتر می‌باشد. از نظر ضخامتی، این گوشی در حد فاصلی میان آن دو قرار خواهد گرفت. وزن این گوشی (172 گرم) نیز تقریبا با گوشی گلکسی نوت 5 برابری خواهد کرد. از طرفی در مقایسه با گوشی گلکسی A5 جدید سامسونگ،‌ این گوشی کمی بلندتر و عریضتر می‌باشد. این دو گوشی آنقدر به هم شبیه هستند که اگر آن دو را در کنار هم قرار ندهید، مسلما نمی‌توانید حدس بزنید که کدامیک از گوشی‌ها، دستگاه مورد نظر و خواسته شده می‌باشد. در تصویر زیر شاهد قرار گیری این دو گوشی در کنار یکدیگر هستیم:

gsmarena_005

gsmarena_006

طراحی و کیفیت ساخت

نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ نیز از زبان طراحی جدید این شرکت پیروی می‌کند. در واقع هیچ تفاوت خاصی میان این گوشی و نسخه جدید گوشی گلکسی A5 وجود ندارد و تنها تفاوت آن در تغییر مقیاس گوشی‌ها می‌باشد. اما در مورد گوشی گلکسی A7 جدید سامسونگ باید گفت که این گوشی در بخش قدامی و خلفی بدنه خود توسط دو شیشه محافظتی گوریلا گلس نسل 4 محدود شده است که البته به وسیله تکنولوژی جدید حرارتی، بخش‌های کناری این دو لایه توسط فناوری 2.5D کاملا صیقلی شده‌اند. از طرفی در انتهای این دو لایه، فریم فلزی قرار گرفته است که بسیار زیبا و لوکس برشکاری شده و در دست گرفتن گوشی را بسیار لذت بخش‌تر می‌کند. در نهایت گوشه‌های گرد شده دستگاه از جمله قابلیت‌های طراحی آن است که به ارگونومی هر چه بهتر آن کمک خواهد کرد.

gsmarena_001

از نظر فیزیکی و ابعادی، این گوشی خیلی نسبت به نسل قبلی خود تغییر نکرده است. در مقایسه این دو متوجه می‌شویم که نسخه جدیدتر به میزان بسیار کمی ضخیمتر شده و کمی نیز اضافه وزن پیدا کرده است. شاید افزایش میزان ظرفیت باتری دلیل این موضوع باشد (2600 در برابر 3300 میلی‌آمپر ساعت).

gsmarena_005

نسخه 2016 گلکسی A7 (سمت چپ) در کنار گلکسی نوت 5 سامسونگ

بهینه سازی‌های انجام شده بر روی این گوشی از بخش قدامی آن شروع می‌شود. کلید هوم گوشی هم اینک دارای حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت در درون خود بوده و به همین دلیل با یک گوشی بسیار امن‌تر روبه‌رو هستید. به همین دلیل، سرویس Samsung Pay نیز از جمله قابلیت‌های جدید این گوشی خواهد بود. در کنار کلید فیزیکی هوم گوشی و در دو طرف آن دو کلید لمسی خازنی App Switcher (جابه‌جایی میان برنامه‌ها) و Back (بازگشت) وجود دارد. خوشبختانه نور پس زمینه این دو کلید بعد از مدت زمانی محدود خاموش شده نمایی یک دست به این فضا می‌بخشند.

gsmarena_003

در بالای نمایشگر گوشی نیز شاهد حضور یک دوربین سلفی با دقت حسگر 5 مگاپیکسلی هستیم که البته در این نسخه، میزان گشودگی دیافراگم افزایش یافته و بازتر گشته است.  مسلما این موضوع به عکاسی هر چه بهتر در محیط‌های کم نور کمک خواهد کرد.

gsmarena_004

بخش پشتی این گوشی و البته دوربین اصلی آن جایی است که بهینه سازی بسیار خوبی را در آن شاهد هستیم. در واقع هم اینک این ماژول دوربین دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر بوده و از طرفی  میزان گشودگی دیافراگم نیز افزایش یافته و میدان دید بازتر گشته است. مسلما تمامی این موارد به ثبت هر چه باکیفیت‌تر تصاویر در محیط‌هایی با شرایط ضعف نوری کمک خواهد نمود.

gsmarena_017

متاسفانه دوربین اصلی این گوشی نمی‌تواند با دقت 4K و یا فول اچ‌دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم اقدام نماید. به این دلیل که این گوشی از همان تراشه موجود در نسل قبلی استفاده می‌کند و نمی‌تواند پردازش‌های مورد نیاز را برای کاربر برآورده سازد. البته این گوشی هم اینک در بخش حافظه RAM، یک گیگابایت از نسل پیشین خود جلوتر می‌باشد. ماژول دوربین اصلی این گوشی در این بخش دارای یک عدد فلاش LED نیز می‌باشد که البته در کنار آن هیچ خبری از حسگر‌های پیشرفته موجود در سری اس و یا نوت سامسونگ نمی‌باشد.

gsmarena_018

از آنجایی که مدل در حال بررسی گوشی گلکسی A7 ما،‌ نسخه دو سیم کارت بوده و دارای دو شیار سیم کارت در بخش کناری خود می‌باشد، باید گفت که کاربر می‌تواند در درون این دو شیار دو سیم کارت با ابعاد نانو قرار دهد. از طرفی امکان قرار دادن کارت حافظه جانبی در یکی از این دو شیار نیز وجود دارد که البته در این صورت می‌بایست قید یکی از سیم کارت‌ها  را زد. . البته جالب است بدانید که نسخه از گوشی گلکسی A7 جدید نیز وجود دارد (با نام مدل SM-710FD) که شیار سیم کارت اول و کارت حافظه جانبی مشترک بوده و شیار سیم کارت دوم مجزا از آنها می‌باشد. در نهایت باید گفت که در نسخه دو سیم کارت این گوشی اگر می‌خواهید از ویژگی دو سیم کارت این گوشی استفاده کنید، می‌بایست قید بهره‌مندی از قابلیت وجود کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی را بزنید. البته باید گفت که این گوشی دارای نسخه تک سیم کارت نیز می‌باشد.

gsmarena_006

نسخه 2016 گلکسی A7 (سمت چپ) در کنار گلکسی نوت 5 سامسونگ

در کناره سمت راست این گوشی شاهد حضور کلید فیزیکی پاور گوشی به همراه پوششی هستیم که از دو شیار مربوط به سیم کارت‌هایی با ابعاد نانو و کارت حافظه جانبی محافظت می‌کند.

gsmarena_008 gsmarena_009

در کناره سمت چپ این گوشی نیز شاهد حضور کلیدهای کنترل صدای دستگاه می‌باشیم.

gsmarena_010 gsmarena_011

بخش پایینی این گوشی میزبان یک درگاه استاندارد microUSB 2.0 می‌باشد. از طرفی بلندگوی گوشی نیز در پشت حفره‌های فلزی دریل شده موجود در این بخش پنهان گشته است. در این بخش شاهد حضور میکروفون اصلی دستگاه نیز می‌باشیم.

gsmarena_014 gsmarena_015

علاوه بر آن یک میکروفون دیگر نیز در بخش فوقانی دستگاه قرار گرفته است که به منظور حذف صدای نویز محیط و همچنین ضبط استریو فیلم‌ها به کار گرفته خواهد شد.

gsmarena_012 gsmarena_013

قاب پشتی این گوشی در نسخه‌های مختلف این گوشی دارای مدل‌های رنگی مختلفی می‌باشد. نسخه‌های رنگی مشکی و سفید و طلائی و صورتی از این دسته می‌باشند. این در حالی است که بجز نسخه سفید رنگ، دیگر مدل‌های آن در بخش جلویی گوشی دارای پنلی با رنگ مشکی می‌باشند.

gsmarena_016

در نهایت باید گفت که نسبت به گوشی گلکسی A5 جدید، گلکسی A7 سال 2016 در هنگام قرار گیری در دست بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر بوده و به هیچ وجه سنگینی بیشتر وزن آن و همچنین ابعاد بزرگتر این گوشی را احساس نخواهید کرد. در واقع در زمان بررسی این دو گوشی، هر دو نسخه طلائی آن را در اختیار داشتیم که البته در هنگام کار کردن با آنها هیچ گونه تفاوت فیزیکی خاصی را در میان آن دو احساس نکردیم.

نمایشگر

نسخه 2016 گوشی هوشمند گلکسی A7 سامسونگ دارای نمایشگری از نوع سوپرامولد است. این صفحه نمایش دارای ابعاد 5.5 اینچ بوده و دقت تصویری برابر با 1080p را ارائه می‌دهد. با توجه به این مشخصات، میزان چگالی تصویر نمایشگر این گوشی برابر با 401 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. با توجه به این موضوع، باید گفت که از نظر تئوری این گوشی را نسل قبلی خود تفاوتی ندارد اما باید گفت که تغییرات در ماتریس و آرایش پیکسل‌ها اعمال شده و هم اینک شاهد افزایش کیفیت تصاویر هستیم.

gsmarena_001

جالب است بدانید که در هنگام بررسی نمایشگر این گوشی شاهد آن بودیم مربوط به روشن و خاموش شدن بسیار سریع (flicker) صفحه نمایش این دستگاه است که البته بسیار ناچیز است. این پدیده اغلب در پنل‌های نمایشی امولد و حتی در بعضی از LCD‌ها نیز دیده می‌شود. اما این مورد در گوشی گلکسی A7 جدید سامسونگ بیشتر نمایان است. شاید با چشم غیر مسلح این مورد خیلی آشکار نباشد اما در کل بهتر است بدانید که این مشکل اثر خیلی خاصی بر روی نمایش اطلاعات بر روی نمایشگر گوشی نمی‌گذارد و در واقع مورد نگران کننده‌ای نمی‌باشد. البته ممکن است بعضی از کاربران در حین کار کردن با گوشی و به همین دلیل دچار سردرد شوند. از طرفی با بیشتر کردن روشنایی نمایشگر گوشی، این مشکل ناپدید خواهد شد. در واقع این پدیده زمانی پدیدار می‌شود که حداکثر روشنایی نمایشگر بر روی عددهایی بالاتر از 40 درصد تنظیم شده باشد.

در ابتدا باید گفت که نمایشگر این گوشی از نسل پیشین خود روشن‌تر می‌باشد. در حالت دستی، می‌توان در بهترین حالت بیشتر میزان روشنایی نمایشگر گوشی را بر روی عدد 425 نیت تنظیم کرد. این مورد یک بهینه سازی بسیار خوب به حساب می‌آید. گرچه در حالت خودکار این میزان حداکثری را می‌توان بر روی عدد 536 نیت نیز تنظیم کرد که با مقایسه آن متوجه می‌شویم که تقریبا 200 نیت بیشتر از حالت معمولی در نسل قبلی است. نمایشگر نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ قادر است روشنایی خود را در تاریک‌ترین حالت از عدد 2.1 نیت (مناسب برای مطالعه در حین شب و تاریکی) تا میزان بسیار بالایی تغییر دهد.

Untitled

در آزمایش و تست مربوط به میزان خوانایی نمایشگر گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب، این گوشی توانست امتیازات بسیار خوبی را از آن خود کند. در واقع در حالت دستی، میزان روشنایی برای خواندن یک متن بسیار رضایت‌بخش است، حال اگر این عدد بر روی حالت خودکار قرار گیرد، مسلما بسیار بهتر خواهد بود. شاید این میزان به عدد ثبت شده توسط گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس نرسد اما در سطح گوشی‌های میان رده بسیار عالی می‌باشد.

Untitled

قابلیت‌های ارتباطی

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ دارای نسخه‌های تک و دو سیم کارت می‌باشد. بسته به محل عرضه هر یک از نسخه‌ها، می‌توانید آنها را خریداری نمایید. از طرفی این گوشی دارای ویژگی LTE Cat. 6 به منظور رد و بدل کردن بسیار سریع اطلاعات نیز می‌باشد. از نظر قابلیت‌های ارتباطی نزدیک برد این گوشی به وای‌فای با استاندارد a/b/g/n مجهز شده است که البته در این بخش خبری از استاندارد 802.11ac نمی‌باشد. از طرفی این گوشی دارای نسخه 4.1 بلوتوث به همراه +ANT (به جهت ارتباط با گجت‌ها ورزشی و سلامتی با کمترین میزان مصرف انرژی) نیز می‌باشد. علاوه بر آن این گوشی دارای قابلیت‌های NFC و MST (تکنولوژی سامسونگ به جهت خواندن اطلاعات مربوط به قطعات مغناطیسی موجود در کارت‌ها اعتباری) برای استفاده در ویژگی Samsung Pay نیز می‌باشد. این ویژگی‌ها با حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت گوشی یکی شده‌اند و کاربر می‌تواند به سادگی اقدام به پرداخت الکترونیکی در محل‌های پرداخت تعیین شده نماید. درگاه استاندارد microUSB 2.0 این گوشی فاقد قابلیت MHL می‌باشد اما از ویژگی پرطرفدار USB On-The-Go (به جهت پشتیبانی از لوازم جانبی همانند کیبورد و موس  و یا حافظه فلش) پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر آن این درگاه از تکنولوژی شارژ سریع Quick Charge 2.0 (برای آداپتور 15 واتی دستگاه) نیز پشتیبانی کرده و البته متاسفانه هیچ گونه فناوری مربوط به شارژ بی‌سیم دستگاه در این گوشی یافت نمی‌شود. در کنار آن این گوشی دارای سخت افزار مربوط به رادیو FM نیز بوده که البته این ویژگی هم اینک در بسیاری از گوشی‌های حرفه‌ای و بالارده موجود در بازار فراموش شده است.

باتری

نسخه 2016 گلکسی A7 دارای یک باتری با ظرفیت 3300 میلی‌آمپر ساعت می‌باشد که با توجه به ابعاد 5.5 اینچی نمایشگر و دقت تصویر آن بسیار راضی کننده خواهد بود. البته می‌بایست به این نکته نیز توجه کرد که میزان ظرفیت باتری گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ برابر با 2,550 میلی‌آمپر ساعت می‌باشد.

برنامه Smart Manager نیز در این گوشی وجود دارد که در زمینه مصرف انرژی باتری توسط برنامه‌های موجود در گوشی فعالیت داشته و تمامی اپلیکیشن‌های موجود در دستگاه را تحت نظر قرار خواهد داد. از طرفی فعالیت هر یک از آنها را با در نظر گرفتن آمار مصرفی آنها بهینه سازی خواهد نمود (در واقع ز مصرف و هدر دادن انرژی باتری گوشی به صورت اتفاقی جلوگیری خواهد کرد). در این سرویس دو حالت متفاوت با نام‌های Power saving mode و Ultra power saving mode وجود دارند. با فعال سازی هر یک از آنها، میزان صرفه جویی در مصرف انرژی را به صورت زنده خواهید دید و می‌توانید به سادگی در این مورد تصمیم درستی بگیرید.

در مقایسه با گوشی گلکسی A5، این گوشی توانست امتیاز بهتری را در تست‌های باتری استاندارد ما کسب نماید. امتیاز مقاومت کلی باتری گلکسی A7 جدید زمانی که یک سیم کارت در درون گوشی فعال بود،‌معادل 96 ساعت شد که عدد بسیار بالایی به حساب می‌آید. از طرفی در هنگام قرار دادن هر دو سیم کارت در درون گوشی، این میزان به عدد 77 نزول پیدا کرد. لازم به ذکر است که این دو گوشی به میزان 400 میلی‌آمپر ساعت تفاوت ظرفیت در باتری دارند. با توجه به این موضوع کاربران می‌توانند با شارژ گوشی خود هر سه روز یک بار (علاقه‌مندان به بازی و فیلم هر دو روز یک بار)، به تمامی نیازهای خود پاسخ دهند. عملکرد گوشی در زمان تست مرحله‌ای باتری آن بسیار شگفت‌آور بود. در واقع با یکبار شارژ کامل گوشی می‌توانید به مدت 26 ساعت به مکالمه صوتی تحت شبکه 3G بپردازید. از طرفی این میزان برای وب‌گردی برابر با 12 ساعت خواهد بود. برای تماشای فیلم نیز شارژ باتری این گوشی به میزان 13 ساعت عمر خواهد کرد. در مقایسه با گلکسی اس 6 اج پلاس، امتیاز کلی این گوشی کمی بیشتر بود. این در حالی است که امتیاز‌های هر مرحله شباهت بسیار زیادی به موارد یافت شده در تست گلکسی اس 6 اج پلاس دارد.

galaxy-a7

لازم به ذکر است که در حین تست باتری از نسخه اسنپدراگون 615 گوشی گلکسی A7 استفاده کردیم. لازم به ذکر است که در تست‌های به عمل آمده بر روی این گوشی از میزان روشنایی نمایشگر 200 نیت استفاده کردیم.

رابط کاربری

شرکت سامسونگ هنوز نتوانسته است نسخه ششم سیستم عامل اندروید را برای گوشی‌های میان رده خود عرضه نماید. بنابراین نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ به نگارش 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ مجهز گشته است. البته هم اینک بسیاری از گوشی‌های حرفه‌ای تولید شده از سوی این شرکت قرار است به نسخه 6.0 موسوم به مارشملو بروزرسانی گردند. از طرفی رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ، قابلیت‌های بسیار زیادی را به کاربر خود ارائه می‌دهد اما با این حال این رابط نرم افزاری فاقد بعضی ویژگی‌های کلیدی همچون برنامه میزان دسترسی اپلیکیشن‌های موجود در گوشی می‌باشد.

gsmare na_009

گوشی مزبور دارای حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت بسیار پیشرفته‌ای می‌باشد. این قابلیت به منظور عبور کردن از صفحه لاک اسکرین یا همان قفل صفحه گوشی به خوبی قابل استفاده خواهد بود. کار کردن با آن بسیار راحت و آسان بوده و عملکرد آن بسیار سریع است (همانند حسگر اثر انگشت گلکسی اس 6). مخصوصا زمانی که می‌خواهید گوشی را از حالت صفحه خاموش، روشن نمایید شاهد سرعت بسیار بالای آن خواهید بود. در واقع تمامی این پروسه در کسری از ثانیه رخ خواهد داد. در واقع این موضوع از گوشی مزبور و حسگر آن، یک دستگاه بی‌نقص و عالی می‌سازد.

صفحه اصلی این گوشی (یا همان هوم اسکرین) دارای طراحی معمولی و استاندارد رابط کاربری تاچ‌ویز انحصاری سامسونگ می‌باشد. قاب‌های Briefing از جمله این موارد می‌باشد. قابلیت و سرویس Flipboard نیز در این بخش وجود دارد که البته در این نسخه کمی تغییر کرده است و البته در صورت عدم احساس نیاز می‌توانید آن را از این بخش حذف نمایید.

این بخش از گوشی (کشوی برنامه‌ها) شباهت بسیار زیادی به بخش نرم افزاری در گلکسی A5 جدید دارد با این تفاوت که در A5، تعداد ستون آیکون‌ها برابر 4 عدد بوده و این میزان در A7 جدید معادل 5 عدد می‌باشد.

صفحه اعلانات (یا همان Notification area) موجود در این گوشی دارای ردیفی از تاگل‌ها (آیکون‌های تنظیم سریع یک ویژگی) بوده و کلیدهای S Finder و Quick connect نیز در این بخش به طور پیشفرض فعال هستند و در این ناحیه دیده می‌شوند. البته به منظور جلوگیری از شلوغ بود فضای این بخش می‌توانید این سرویس‌ها را غیر فعال و پنهان نمایید.

تم‌ها (Themes) در رابط کاربری تاچ‌ویز جدید سامسونگ قابلیت جای گذاری داشته و در واقع این رابط کاربری به صورت کامل از آنها پشتیبانی می‌کند. مسلما این مورد یکی از شگفتی‌های جالب سری A‌ گوشی‌های سامسونگ به حساب می‌آید. با استفاده از تم‌ها در این بخش می‌توانید نسبت به تغییر تصویر پس زمینه، آیکون‌ها و همچنین ظاهر تعدادی از اپلیکیشن‌های پیشفرض اقدام نمایید.

علاوه بر آن این گوشی دارای تعدادی از برنامه‌ها است که به طور پیشفرض بر روی دستگاه نصب شده‌اند. البته به همین دلیل است که فضای داخلی حافظه گوشی کاهش پیدا کرده است. در واقع از میزان حافظه داخلی 16 گیگابایتی این گوشی، کاربر تنها می‌تواند از 11 گیگابایت آن استفاده نماید. البته این میزان ممکن است در بعضی مناطق عرضه شده کمتر یا بیشتر می‌باشد. البته قابلیت جای گذاری کارت حافظه جانبی، یک خبر بسیار خوب برای علاقه‌مندان به این گوشی می‌باشد.

بهتر است بدانید که این گوشی مجهز به سرویس بسیار کاربردی Split Screen Multitasking (به منظور کار کردن همزمان با چندین برنامه در یک صفحه نمایش) نیز می‌باشد. البته همان طور که می‌دانید مسلما این ویژگی در یک نمایشگر بزرگتر مانند تبلت یا فبلت مناسبتر خواهد بود که البته به دلیل نمایشگر نسبتا بزرگ گوشی،‌ کاربردی خواهد بود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید به صورت همزمان با دو دوست خود چت نمایید و یا زمانی که یک سند یا کتابی را باز کرده‌اید، متنی دیگر را در برنامه ایمیل خود تایپ کنید. البته تمامی برنامه‌های موجود در این گوشی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. اما با این حال تعداد بسیاری از برنامه‌های کلیدی، این ویژگی را پوشش خواهند داد. بهتر است بدانید که در این گوشی از قابلیت شناور سازی یک پنجره یا برنامه (floating window) خبری نخواهد بود و به این ویژگی دسترسی نخواهید داشت.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت افزاری

گوشی گلکسی A7 جدید سامسونگ (نسخه تحت بررسی ما) دارای تراشه اسنپدراگون 615 می‌باشد. این چیپ در بخش CPU خود دارای هشت هسته کورتکس A53 بوده و میزان حافظه RAM سه گیگابایت نیز آن را همراهی می‌کند. البته واحد گرافیکی این تراشه، آدرنو 405 نام دارد که در مقایسه با قیمت نهایی گوشی، خیلی مناسب کاربران نبوده و نمی‌تواند بازی‌های سنگین و گرافیکی و سه بعدی را بصورت روان اجرا نماید. البته همان طور که گفته شد این گوشی دارای نسخه دیگری از نظر سخت افزاری نیز هست که تراشه اگزینوس 7580 در آن قرار دارد. این تراشه شباهت بسیار زیادی به چیپ گفته شده داشته و دارای همان هشت هسته کورتکس A53 می‌باشد. اما واحد گرافیکی این تراشه Mali T720MP نام دارد. البته این مدل از گوشی، دستگاهی نیست که آن را بررسی کرده باشیم. در ادامه به منظور بررسی بنچمارک‌های نسخه اسنپدراگون 615 نگارش 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ با ما همراه باشید.

gsmarena_001

در ابتدای کار به سراغ تست بسیار مشهور و ترکیبی آنتوتو 5 رفتیم. در طی این بنچمارک و با مشاهده نتایج بدست آمده به این نتیجه رسیدیم که این گوشی از نظر قدرت سخت افزاری نسبت به نسل پیشین خود خیلی تفاوت ندارد. از طرفی امتیاز این گوشی به دستگاه Moto X Play که دارای تراشه‌ای مشابه نیز می‌باشد بسیار نزدیک است. این در حالی است که دو گوشی Lenovo K3 Note و Sony Xperia C4 با وجود در اختیار داشتن تراشه MediaTek MT6752 (مشابه تراشه Exynos 7580) امتیازات بسیار بهتری را از آن خود نمودند.

Untitled

از طرفی به منظور بررسی و تست عملکرد خام بخش CPU تراشه موجود در این گوشی به سراغ بنچمارک گک بنچ 3 نیز رفتیم. در این بخش گوشی Redmi شیائومی با وجود در اختیار داشتن تراشه‌ای مشابه امتیاز بسیار بهتری را از آن خود کرده و حتی توانست از گوشی جی 4 ال‌جی نیز پیشی بگیرد.

Untitled

در ادامه کار به سراغ بررسی بنچمارک‌های مربوط به عملکرد واحد گرافیکی تراشه موجود در این گوشی رفتیم. در این بخش و با مشاهده امتیازات بدست آمده متوجه شدیم که این گوشی مسلما نمی‌تواند از پس اجرای بسیار روان بازی‌های گرافیکی و سنگین بر آید.

Untitled 22 33

شاید کاربران با استفاده از نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ نتوانند بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی و سه بعدی و سنگین را به شکلی روان و یکنواخت اجرا نمایند اما مسلما با دستکاری تنظیمات مربوط به گرافیک بازی‌ها و یا با فریم ریت پایین‌تر می‌توانند از انجام آنها لذت ببرند. در نهایت باید گفت که با این که ممکن است امتیازات بنچمارک این گوشی با گلکسی اس 6 اج پلاس و این چنین گوشی‌هایی قابل مقایسه نباشد اما مطمئنا کاربران با پرداخت هزینه‌ای پایین‌تر، یک گوشی بسیار مقرون به صرفه را خواهند خرید که می‌تواند در انجام کارهای روزمره و همچنین اجرای بازی‌های سبک بسیار کارا باشد. علاوه بر آن به دلیل وجود میزان حافظه RAM سه گیگابایت، مطمئنا کاربران این گوشی می‌توانند به دلیل بزرگتر بودن نمایشگر گوشی،‌ به خوبی از قابلیت split-screen multitasking موجود در این گوشی استفاده نمایند.

برنامه‌های دفترچه تلفن و برقراری تماس

نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ دارای نسخه‌های تک و دو سیم کارت می‌باشد. با استفاده از سرویس SIM card manager موجود در این گوشی می‌توانید در مورد عملکرد سیم کارت‌های موجود در گوشی تصمیم گرفته و ترجیح دهید که کدام سیم کارت برای برقراری مکالمه صوتی، ارسال پیام یا رد و بدل کردن اطلاعات و دیتا مورد استفاده قرار گیرد.

این گوشی (تحت بررسی ما)، یک دستگاه دو سیم کارت است که البته هر دو سیم کارت به طور هم زمان آماده به کار می‌باشند. از طرفی اگر بر روی یکی از سیم کارت‌های شما تماسی بر قرار گردد، سیم کارت دیگر به طور خودکار دور از دسترس خواهد بود و دیگر کسی نمی‌تواند با آن تماس بر قرار نماید. البته با استفاده از قابلیت فوروارد کردن تماس‌ها این مشکل قابل حل خواهد بود. در بخش شماره‌گیری این گوشی شاهد حضور دو کلید سبز برای بر قراری تماس هستید که مربوط به هر کدام از دو سیم کارت گوشی می‌شود. بنابراین امکان ایجاد تماس با هر کدام از آنها به طور انتخابی وجود دارد. لیست تاریخچه تماس گوشی نیز می‌تواند بر اساس تماس‌های هر یک از سیم کارت‌ها و حتی تماس‌های از دست رفته یا صرف نظر شده، فیلتر یا اَلَک شود.

علاوه بر آن در سرویس Do Not Disturb موجود در گوشی مزبور، می‌توانید با استفاده از تقویم موجود در این بخش، دستگاه خود را در زمان‌های تعیین شده به حالت بی‌صدا در آورده و تمامی اعلانات جدید را به این شکل ساکت سازید. در زمان فعال بودن این قابلیت تنها اعلانات بسیار ضروری تحت توجه قرار گرفته و اولویت قرار داده می‌شوند. البته این اولویت را خود شما در تنظیمات مربوطه تعیین خواهید کرد. در بخش اولویت‌ها می‌توانید از مخاطبین خاص خود گرفته تا یادآورها و حتی برنامه‌های خاصی را در این لیست قرار دهید.

صفحه کلید مجازی

این گوشی هوشمند از برنامه کیبورد مجازی بروز شده رابط کاربری سامسونگ استفاده خواهد نمود. این سرویس هم اینک دارای قابلیت‌های بسیار زیادی بوده و در کنار تمامی این موارد شاهد حضور ردیف اعداد در بخش بالایی آن می‌باشیم. در بخش بالاتر از اعداد نیز ردیفی به منظور پیشنهاد کلمات وجود داشته و هر کلید نیز دارای کاراکتری ثانویه می‌باشد که با فشار طولانی مدت روی هر کدام از آنها فعال خواهد شد.

در صورتی که با مشاهده این سرویس به این فکر می‌افتید که صفحه کلید مجازی موجود در این گوشی خیلی بلند بوده و بیشتر فضای نمایشگر را اشغال می‌کند می‌توانید از قابلیت جالب آن استفاده کرده و ابعاد و سایز آن را به سادگی کاهش دهید. از طرفی امکان افزایش ابعاد آن نیز وجود دارد. به نظرمان ابعاد کوچک کلید Space، یکی از معایب این صفحه کلید مجازی به حساب می‌آید. ویژگی‌های swipe input و My Hot Keys (عبارات خاصی که با فشار طولانی مدت بر روی یکی از اعداد قابل درج خواهد بود و البته تنظیمات آن قبلا می‌بایست توسط کاربر دستکاری شده باشد) به همراه voice dictation از جمله دیگر سرویس‌های این برنامه می‌باشد.

دیگر برنامه‌های پیشفرض موجود در گوشی

شرکت سامسونگ در این گوشی به طور پیشفرض پوشه‌ای به نام Microsoft app (برنامه‌های مایکروسافت) را قرار داده است که با گشودن آن شاهد قرار گیری یکسری از برنامه‌های کاربردی شرکت مایکروسافت هستیم. اپلیکیشن‌های ورد، اکسل، پاور پوینت، وان نوت و اسکایپ از آن جمله می‌باشند. البته لازم به ذکر است که تمامی این موارد موجود، تنها آیکون برنامه‌ها بوده و برای استفاده از آنها می‌بایست آنها را از Galaxy Apps دانلود نمایید (خوشبختانه در صورت عدم نیاز هر کدام از آنها به دلیل عدم وجودشان، هیچ فضای خاصی اشغال نشده است).

گوشی مزبور دارای برنامه Drive کمپانی گوگل نیز هست که به طور پیشفرض بر روی دستگاه نصب شده است. اگرچه برنامه ویرایشگر اسناد این طور نبوده و نصب نمی‌باشد. البته امکان دانلود و نصب رایگان آن وجود دارد.

علاوه بر آن این گوشی دارای برنامه مرورگر مخصوص به شرکت سامسونگ بوده که دارای بخشی به منظور ورود می‌باشد. در این بخش از کاربر پسورد خواسته می‌شود که البته کاربر نیز می‌تواند درست همانند زمان باز کردن قفل گوشی، بوسیله حسگر اثر انگشت دستگاه، آن را بگشاید.

gsmarena_036

اپلیکیشن S Health نیز در این گوشی موجود می‌باشد که البته به دلیل عدم وجود حسگرهای پیشرفته در این گوشی (مانند سنجشگر ضربان قلب و SPO2) تقریبا و عملا بدون استفاده خواهد ماند. اما با این حال این برنامه می‌تواند میزان پیاده روی و همچنین دویدن و دوچرخه‌سواری شما را تعقیب کرده و آنها را محاسبه نماید. از طرفی امکان درج میزان مصرف غذاها و دیگر موارد این چنینی نیز در این برنامه وجود دارد.

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پیشفرض موجود در این گوشی، برنامه Smart Manager است که بر روی بسیاری از بخش‌های کلیدی و مهم گوشی نظارت دارد. میزان مصرف انرژی باتری، RAM گوشی، حافظه داخلی و امنیت دستگاه از جمله این موارد می‌باشند. از طرفی این برنامه امکان دسترسی کاربر به جهت کاستن از فعالیت برنامه‌های مزبور را نیز داده تا از ایجاد ضرر به این گونه بخش‌ها جلوگیری به عمل آید.

سرویس KNOX این دستگاه را در زبانه Device Security موجود در این گوشی می‌توانید بیابید و فعال نمایید. این برنامه به منظور امنیت بیشتر دستگاه در برابر دزدیده شدن و هر گونه حمله به گوشی یا سیستم عامل آن طراحی گردیده است که البته در صورت فعال بودن آن، گذشتن از سد امنیتی بیشتر طول خواهد کشید. جستجوی بدافزارها از جمله دیگر فعالیت‌های این برنامه می‌باشد. از طرفی برنامه My KNOX موجود در این گوشی این اجازه را می‌دهد که با بوجود آوردن فضایی خاص در گوشی، برنامه‌های شخصی و کاری خود را از یکدیگر جدا نمایید.

علاوه بر آن اپلیکیشن مرورگری فایل‌های پیشفرض موجود در این گوشی نیز برنامه My Files می‌باشد. برنامه Google Drive با این برنامه یکپارچه شده است. در این برنامه امکان ZIP کردن پوشه‌ها وجود داشته و البته با استفاده از این قابلیت‌ می‌توانید به سادگی فایل‌های بسیار زیادی را در یک تک فایل ارسال نموده و به اشتراک گذارید.

از طرفی جالب است بدانید که با استفاده از برنامه Smart Switch موجود در این گوشی، می‌توانید اطلاعات خود را از گوشی‌ دیگری، به این دستگاه منتقل نمایید. شاید در کل تنها یک بار از این برنامه استفاده نمایید. اما با این حال این برنامه در آن زمان بسیار کاربردی خواهد بود. از طریق این برنامه می‌توانید به سادگی اطلاعات خود را از گوشی‌های اندروید، iOS و یا بلک بری به این گوشی منتقل نمایید. برای iOS، این برنامه از فضای ابری iCloud استفاده خواهد نمود. برای دیگر پلتفرم‌ها موجود در بازار، این برنامه از طریق بی‌سیم یا با استفاده از کابل USB عمل خواهد کرد که البته بسیار سریع‌تر خواهد بود.

اما در پایان کار، برنامه Galaxy Apps در این گوشی وجود دارد که به عنوان فروشگاه اختصاصی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های شرکت سامسونگ تلقی می‌شود. در بخش Galaxy Essentials این برنامه می‌توانید ابزار‌های بسیار مفیدی را بیابید (همانند حالت دسترسی بچه‌ها) اما برای خرید معمولی از فروشگاه و حتی دانلود ساده و راحت اپلیکیشن‌ها شاید بهتر باشد به برنامه بسیار باارزش و کاراتر Google Play نیز سری بزنید.

اپلیکیشن گالری

بهتر است بدانید که در رابط کاربری تاچ‌ویز جدید سامسونگ، تصاویر بر اساس زمان مرتب خواهند شد. اما در عین حال امکان تغییر آنها به نمایش آلبوم‌ها در حالت پوشه‌ای نیز وجود دارد. گزینه‌هایی به منظور به اشتراک گذاری تصاویر نیز وجود دارد که پرینت بی‌سیم، Android Beam و همچنین Wi-Fi Direct از جمله این موارد می‌باشند. جالب است بدانید که در این بخش خبری از سرویس DLNA نمی‌باشد (و البته هیچ راهی دیگری نیز به جهت ارسال و نمایش تصاویر در تلویزیون وجود ندارد).

سرویس ویرایشگر تصویر این برنامه نیز دارای ابزارهای بسیار زیادی می‌باشد. از برش ساده تصاویر موجود در گوشی گرفته تا ایجاد کلاژ، یا دیگر موارد پیشرفته‌تر از جمله این دسته می‌باشند (مثل تصحیح تصاویر و درج افکت‌های مختلف در کنار نقاشی کردن بر روی تصاویر). با استفاده از یکی دیگر از ابزارهای موجود در این بخش می‌توانید تصاویر مختلف را به یکدیگر متصل نموده و یک تصویر انیمیشنی با فرمت GIF ایجاد نمایید.

برنامه موزیک پلیر

نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ دارای برنامه پخش کننده موزیک بسیار پیشرفته این شرکت نیز می‌باشد. در درون این برنامه شاهد قرار گیری ابزار SoundAlive هستیم که بوسیله رابط کاربری بسیار زیبای خود، می‌توان از طریق آن به تنظیم و دستکاری اکولایزر این پلیر اقدام کرد. از جهاتی این برنامه دارای یک اکولایزر هفت بانده برای کاربران حرفه‌ای‌تر نیز می‌باشد.

برقراری و ایجاد تطابق اصوات آهنگ‌ها در این گوشی کار بسیار ساده‌ای بوده و تنها کافیست از سرویس EQ موجود در آن استفاده نمایید. در طی این پروسه، برنامه اصوات مختلفی با فرکانس‌های متفاوت را بر روی هدفون شما پخش خواهد نمود و از شما در مورد شنوایی‌تان خواهد پرسید. از طرفی با استفاده از سرویس Smart Volume، بلندی صدای موزیک‌های مختلف که از منابع مختلفی پخش‌ می‌شوند به طور خودکار قابل تطبیق و تنظیم خواهد بود. این برنامه دارای رابط کاربری و طراحی و ظاهر بسیار ساده‌ای بوده و تقریبا تمامی ابزارهای کاربردی آن بر روی صفحه در حال پخش (Now Playing) قابل مشاهده خواهد بود. امکان انتخاب آهنگ‌ها از طریق پوشه‌ها نیز وجود دارد.

رادیو FM

جالب است بدانید که این گوشی به طور پیشفرض دارای برنامه رادیو FM نیز می‌باشد (موردی که در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار قابل مشاهده نمی‌باشد) که البته دارای قابلیت‌های بسیار کاربردی همانند ضبط اصوات و کانال‌های آن نیز هست (گرچه این مورد در نسخه بعضی از منطقه‌ها غیر فعال می‌باشد). با این وجود در این برنامه خبری از ویژگی RDS نبوده و به همین دلیل برنامه نمی‌تواند نام و اطلاعات مربوط به ایستگاه‌های رادیویی موجود را به نمایش بگذارد.

ویدئو پلیر

از طرفی جالب است بدانید که برنامه پخش کننده فایل‌های ویدئویی موجود در این گوشی تنها اپلیکیشنی در این دستگاه است که می‌تواند در یک پنجره شناور باز گردد. این قابلیت قبلا در گوشی گلکسی اس 3 سامسونگ قابل مشاهده بود. پشتیبانی از درج و نمایش زیر نویس بر روی نمایشگر گوشی از دیگر قابلیت‌های کاربردی این برنامه می‌باشد. از طرفی این برنامه دارای قابلیت‌هایی به منظور تغییر ظاهر آنها نیز می‌باشد. اگر تنها می‌خواهید به موزیک و آهنگ یک موزیک ویدئو گوش فرا دهید، این امکان از طریق این برنامه فراهم شده است. علاوه بر آن اگر صاحب یک بلندگوی بلوتوثی نیز باشید، با استفاده از این برنامه می‌توانید با آن ارتباط برقرار کرده و موزیک‌های خود را بر روی آن پخش کنید.

یک قابلیت و سرویس دیگر به نام Editor یا همان ویرایشگر نیز در این برنامه وجود دارد که البته کمی در مورد نام آن اغراق شده است زیرا تنها قادر به برش فیلم‌ها و کلیپ‌ها خواهد بود. در این برنامه نیز خبری از سرویس DLNA یا هیچ گونه سرویس پخش بی‌سیم تصاویر دیگری به منظور ارسال و نمایش فیلم‌ها بر روی نمایشگر بزرگتر نیست. البته این مورد در زمینه کابلی و با سیم نیز امکان پذیر نخواهد بود.

کیفیت صدای خروجی گوشی

در ابتدای کار و اولین بخش تست مربوط به کیفیت صدای خروجی دستگاه، این گوشی را یک پخش کننده خارجی متصل نمودیم و شاهد کسب امتیازات بسیار خوبی توسط گلکسی A7 جدید سامسونگ بودیم. در واقع صدای خروجی این گوشی در این حالت بسیار شفاف بود. در حقیقت این گوشی توانست در تمامی سطوح امتیازات بسیار رضایت بخشی را از آن خود کند. در کنار عملکرد خوب گوشی در این بخش، میزان بلندی صدای نیز در حد بسیار خوبی قرار دارد. در ادامه کار و هنگامی که گوشی را به یک جفت هدفون استاندارد این تست متصل کردیم، شفافیت صدای قبلی دچار کاستی شد. بلندی صدای گوشی نیز در حد متوسط و میانگینی قرار گرفت. در پایان باید گفت که با اینکه عملکرد آن کمی در این بخش افت کرد اما هنوز هم قابل تحسین می‌باشد.

Untitled

دوربین

ماژول دوربین اصلی گوشی گلکسی A7 سال 2016 شرکت سامسونگ شباهت بسیار زیادی به گوشی گلکسی اس 6 این کمپانی دارد. دقت سنسور موجود در دوربین اصلی این گوشی برابر 13 مگاپیکسل است که نسبت به گلکسی اس 6 میزان کمتری به حساب می‌آید. از طرفی نسبت حسگر آن نیز چهار به سه می‌باشد (در اس 6 این میزان برابر 16 به 9 است). علاوه بر آن این گوشی دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) نیز بوده و عدد دیافراگم آن نیز معادل f/1.9 می‌باشد که بسیار فوق العاده است. درست همانند گوشی گلکسی اس 6، در این دستگاه نیز با دو بار لمس متوالی و سریع کلید هوم گوشی می‌توانید به سرعت برنامه دوربین گوشی را باز نموده و عکاسی نمایید.

samsung_galaxy_a5_2016_white_rear_camera

در بخش نرم افزاری باید گفت که برنامه دوربین پیشفرض این گوشی دارای بخشی به نام Pro mode است که شباهت بسیار خاصی به مورد یافت شده در گوشی گلکسی اس 6 ندارد. در واقع تنها موارد موجود در این بخش مربوط به تنظیمات تراز سفیدی، ایزو (میزان حساسیت سنسور) و همچنین میزان جبران نوردهی می‌شود. دیگر موارد موجود در بخش تنظیمات دوربین گوشی، همان مواردی ضروری و خاصی است که در دیگر گوشی موجود در بازار نیز یافت می‌شود.

در برنامه دوربین پیشفرض موجود در این گوشی، حالت HDR در بخشی جداگانه قرار داده شده است و دیگر همانند آنچه در گوشی اس 6 دیده می‌شود (وجود یک تاگل در بخش کناری نمایشگر)، نخواهد بود. این به آن معنا است که دیگر خبری از حالت HDR Auto mode در این گوشی نخواهد بود. علاوه بر آن با استفاده از مود Anti-fog موجود در این بخش می‌توانید کاهش کنتراست ایجاد شده در آب و هوای مرطوب و مه‌آلود را تصحیح نمایید. میدان دید لنز 28 میلی‌متری دوربین این گوشی به اندازه گلکسی اس 6، دید بازی را برای کاربر فراهم نمی‌آورد. اما با این حال به دلیل مربعی‌تر بودن تصویر (نسبت تصویر 4 به 3)، در بخش عمودی شاهد میدان دید بهتری هستیم.

عکاسی 

با توجه به تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی، شاهد گسترده دینامیکی بسیار خوب تصاویر بودیم. اما مسلما پردازش عکس‌ها و همچنین میزان جزئیات موجود در بخش‌های سایه‌ها و روشنایی‌های تصاویر در مقایسه با گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ کاملا متفاوت است. علاوه بر آن میزان نویز تصویر در این عکس‌ها نسبتا بیشتر بوده اما با این حال میزان جزئیات تصویر در حد بسیار خوبی قرار دارند. در بزرگنمایی صد در صد، میزان جزئیات قابل مشاهده در تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گلکسی اس 6 بسیار بیشتر هستند.

در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از عکس‌های ثبت شده توسط دوربین‌ اصلی نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 (در بالا) و گلکسی اس 6 (پایین) در ابعاد کوچکتر شده هستید:

بهتر است بدانید که گوشی مزبور در بخش دوربین سلفی خود دارای یک سنسور 5 مگاپیکسلی با حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/1.9 است و از این نظر شباهت بسیار زیادی به گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ دارد. در تصویر ثبت شده در این حالت به میزان کمی نویز تصویر دیده می‌شود که باعث کاستن از میزان جزئیات مناسب تصویر گشته است. البته جالب است بدانید که شارپنس کناره‌های تصاویر در مقایسه با گلکسی اس 6، بسیار عالی، مناسب و رضایت‌بخشتر می‌باشند. از طرفی این گوشی دارای سرویس عکاسی سلفی به صورت باز نیز بوده که میدان دید افزایش می‌یابد و در هنگام عکاسی سلفی گروهی بسیار مناسب می‌باشد. در حقیقت این مورد خود یک پانورامای سلفی به حساب می‌آید.

علاوه بر آن به  بررسی حالت HDR دوربین این گوشی نیز پرداختیم و از مکانی که نور در آن تابش داشت عکاسی کردیم تا نتیجه را مشاهده نماییم. با توجه به تصاویر ثبت شده نتیجه می‌گیریم که حالت HDR در کاهش میزان نور خورشید تا حدی موثر بوده است ولی عملکرد آن خیلی شگفت‌آور نبود.

در کنار تمامی این موارد، برنامه دوربین این گوشی مجهز به حالت پانوراما نیز می‌باشد که البته عملکرد آن تقریبا ناامیدکننده می‌باشد. عکس‌های ثبت شده در این حالت دارای میزان بلندی عمودی 1,200 پیکسل بوده و این در حالی است که در گلکسی اس 6 این میزان معادل  3,000 پیکسل خواهد بود. اما از طرفی دیگر در این تصویر شاهد  هم‌پوشانی‌ بسیار خوب تصاویر بوده ولی با این حال میزان دقت تصویر و یا همان رزولوشن عکس به هیچ وجه مناسب نمی‌باشد.

panaa777

تصویر پانورامای نسخه 2016 گلکسی A7 سامسونگ

panas6

تصویر پانورامای گلکسی اس 6 سامسونگ

با اینکه میزان حداکثر گشودگی دیافراگم این دو گوشی برابر است ولی مسلما ابعاد حسگر موجود در ماژول دوربین است که عملکرد آن را در محیط‌های تاریک معین  و مشخص خواهد نمود. به دلیل سنسور بزرگتر موجود در ماژول دوربین گوشی گلکسی اس 6، پرچمدار سامسونگ توانست تصاویر بسیار بهتری را در این حالت به ثبت رساند. از طرفی نویز تصویر در عکس‌های گلکسی اس 6 نیز بسیار کمتر بود. البته به دلیل پردازش تصویر و کاهش خودکار نویز آن، کمی از میزان شارپنس و همچنین جزئیات تصویر کاسته می‌شود.

در ادامه کار و به منظور بررسی هر چه دقیق‌تر تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این دو گوشی می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه نمایید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلم‌برداری

مطمئنا در این بخش نسخه 2016 گوشی گلکسی A7 سامسونگ را نمی‌توان در کنار گوشی‌هایی همچون گلکسی اس 6 این کمپانی قرار داد. زیرا گلکسی اس 6 کاملا از نظر سخت افزاری قویتر بوده و به همین دلیل می‌تواند با دقت 4K به ضبط فیلم اقدام نماید. این در حالی است که گوشی تحت بررسی ما حتی نمی‌تواند با دقت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم اقدام نماید. در هر صورت باید گفت که در هنگام بررسی تصاویر ضبط شده متوجه این موضوع شدیم که رنگ تصاویر ضبط شده کمی به رنگ‌های گرمتر تمایل داشته و البته میزان گستره دینامیکی نیز در حد بسیار خوبی قرار دارد. از طرفی دوربین اصلی این گوشی در مدت زمانی که در حال فیلم‌برداری بودیم تماما در حال انجام فوکوس دوباره بود حتی زمانی که نیاز به انجام فوکوس دوباره نبود. در مورد دوربین سلفی نیز دوباره گلکسی اس 6 کاملا برتر است. زیرا اس6 می‌تواند با دقت 1440p فیلمبرداری نماید در حالی که این گوشی تنها با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه می‌تواند در این حالت به ضبط فیلم اقدام نماید. به منظور بررسی بیشتر این دو می‌توانید به لینک‌ها و پیوندهای زیر مراجعه نمایید:

دانلود فایل ویدئویی با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه – 16 ثانیه و 32 مگابایت

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

سخن پایانی

مسلما نسخه 2016 گوشی هوشمند گلکسی A7 سامسونگ، یکی از بهترین و البته لوکس‌ترین گوشی‌های میان‌رده ساخته شده توسط این شرکت تا به امروز به حساب می‌آید. این تلفن هوشمند هم اینک از نظر ظاهری و کیفت ساخت بدنه بسیار مناسب بوده و دستگاه بسیار زیبا و لوکسی به حساب می‌اید. از طرفی به دلیل تجهیز این گوشی به دوربین اصلی بسیار جدید و باکیفیت در کنار نمایشگر بسیار خوب و باتری بسیار بادوام، این گوشی را نمی‌توان تنها یک بروزرسانی معمولی از نسل پیشین خود معرفی کرد.

DGL_1_(2400)

از نظر قیمتی نسخه دو سیم کارت این گوشی در بازارهای جهانی تقریبا 420 دلار ارزش‌گذاری شده است. اما در ایران هم اینک مدل دو سیم کارت نسخه 2016 گوشی هوشمند گلکسی A7 سامسونگ  را می‌توانید به همراه گارانتی معتبر با حداقل قیمت یک میلیون و چهار صد هزار تومان خریداری نمایید. البته مسلما قیمت آن در روزهای آینده پایین‌تر از این میزان خواهد بود. در پایان باید گفت که اگر قصد در اختیار داشتن یک گوشی کره‌ای تمام عیار، زیبا، قدرتمند به همراه آخرین تکنولوژی نرم افزاری و دوربین قوی، باتری بسیار پایدار و نمایشگر باکیفیت به همراه حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت را داشته باشید و از طرفی قصد پرداخت هزینه بسیار زیادی را برای یک گوشی قدرتمند و لوکس نداشته باشید، مسلما نسخه 2016 گوشی هوشمند گلکسی A7 سامسونگ، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما در این زمینه خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال