طراحی ربات شناگر در دانشگاه های ویرجینیا و هاروارد

اگر بخواهید وسیله ای را طراحی کند که بتواند به خوبی و به سرعت ماهی های دریا در آب حرکت کند، باید از آن ها الهام بگیرید. این دقیقا همان کاری است که پژوهشگران آمریکایی انجام داده اند و توانسته اند ربات “Tunabot” را طراحی کنند که می تواند به خوبی در آب ها حرکت […]

اگر بخواهید وسیله ای را طراحی کند که بتواند به خوبی و به سرعت ماهی های دریا در آب حرکت کند، باید از آن ها الهام بگیرید. این دقیقا همان کاری است که پژوهشگران آمریکایی انجام داده اند و توانسته اند ربات “Tunabot” را طراحی کنند که می تواند به خوبی در آب ها حرکت کند.

این ربات با همکاری مهندسان مکانیک دانشگاه های ویرجینیا و هاروارد و با الهام گیری از ماهی ‘گیدر (زردباله)” و ماهی “خال‌خالی اطلس” طراحی شده است. این ربات نسخه ی کوچک شده ی این ماهی های تن که طول آنها حتی به 2 متر نیز می رسد می باشد که 25.5 سانت طول دارد.

به گزارش سرویس خبری اختراعات جدید مجله tech-news.ir به نقل از دانشگاه دانشگاه ویرجینیا ، به نقل از زمانی که Tunabot در آب مورد آزمایش قرارگرفت، تحلیل حرکت سیال مبتنی بر لیزر نشان داد که این ربات دارای حداکثر سرعت یک ماهی زردبال با همین اندازه می باشد. این حرکت به وسیله خم شدن سریع بدنه ی انعطاف پذیر این ربات بوجود می آید. آزمایش ربات مشخص کرد که اگر این ربات به یک باتری 10 وات بر ساعت مجهز شود، می تواند با سرعت 0.4 متر بر ثانیه مسیر 9 کیلومتر و با سرعت حداکثری یعنی سرعت 1 متر بر ثانیه مسیر 4 کیلومتری را طی کند.

تحقیقات انجام شده برای ساخت Tunabot بطور کلی می تواند منجر به ساخت وسیله های نقلیه سریعتر و بهینه تر در زیر آب شود که می توانند بدون سرنشین یا با سرنشین باشند. در واقع پژوهشگران به دنبال ساخت وسایلی هستند که بتواند از ماهی ها نیز بهتر باشد.

پروفسور دانشگاه ویرجینیا و نویسنده ارشد این مقاله می گوید: “ما فرض نمی‌کنیم که زیست شناسی بهترین راه حل باشد! این ماهی ها زمان زیادی است که وجود دارند و می توانند بقیا یابند، شکار کنند، تکثیر یابند و شکار نشوند اما هدف ما بالاتر از این موارد است. ما به دنبال وسیله ای می باشیم که هم سریع‌تر، امن تر و بهینه تر باشند و مکانیزم بهتری نیز داشته باشند. در واقع هدف ما گذر از این موجودات می باشد.” دیگر خبرها را از صفحه اخبار علمی پیگیری کنید.