سرس، بزرگترین جرم در کمربند سیارکی

قشر بیرونی سیاره کوتوله سرس از یک اقیانوس یخ‌زده تشکیل شده است

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که قشر بیرونی سیاره کوتوله سرس، بزرگترین جرم در کمربند سیارکی، احتمالاً از یک اقیانوس یخ‌زده تشکیل شده است. این یافته بر اساس مدل‌سازی‌های کامپیوتری دقیق و داده‌های جمع‌آوری شده توسط فضاپیمای داون ناسا به دست آمده است. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، ویژگی‌های سطحی سرس مانند دهانه‌ها، […]

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که قشر بیرونی سیاره کوتوله سرس، بزرگترین جرم در کمربند سیارکی، احتمالاً از یک اقیانوس یخ‌زده تشکیل شده است. این یافته بر اساس مدل‌سازی‌های کامپیوتری دقیق و داده‌های جمع‌آوری شده توسط فضاپیمای داون ناسا به دست آمده است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، ویژگی‌های سطحی سرس مانند دهانه‌ها، گنبدها و رانش‌های زمین نشان از وجود مقادیر قابل توجهی یخ در زیر سطح آن دارد. علاوه بر این، داده‌های طیف‌سنجی نیز وجود یخ زیر لایه سطحی را تأیید می‌کند. همچنین، اندازه‌گیری‌های میدان گرانشی سرس، چگالی مشابه یخ را برای این سیاره کوتوله نشان می‌دهد.

با وجود این شواهد، وجود اقیانوس یخی در سرس تا پیش از این به دلیل وجود دهانه‌های بزرگ و عمیق در سطح آن مورد تردید بود. زیرا در دیگر اجرام آسمانی یخی مانند قمرهای اروپا و گانیمد، دهانه‌ها به دلیل خاصیت جاری شدن یخ، با گذشت زمان تغییر شکل می‌دهند.

اما شبیه‌سازی‌های کامپیوتری جدید نشان داد که حتی در حضور مقدار قابل توجهی یخ، دهانه‌های سرس می‌توانند در طول میلیاردها سال حفظ شوند. این شبیه‌سازی‌ها حاکی از آن است که قشر بیرونی سرس ترکیبی از یخ، گرد و غبار و سنگ است و به دلیل گرانش کم این سیاره، قابلیت جاری شدن چندانی ندارد.

محققان بر این باورند که سرس در گذشته دور، مانند قمر اروپا، دارای یک اقیانوس جهانی بوده است. با گذشت زمان، این اقیانوس یخ زده و پوسته‌ای یخی بر روی آن تشکیل شده است. وجود این اقیانوس یخ‌زده در گذشته و احتمال وجود آب در زیر سطح سرس در حال حاضر، این سیاره کوتوله را به یکی از جذاب‌ترین اهداف برای مطالعات آتی تبدیل کرده است. نزدیکی سرس به زمین و نبود تشعشعات شدید، آن را به مقصدی مناسب برای انجام مطالعات بیشتر و نمونه‌برداری تبدیل کرده است. محققان امیدوارند با مطالعه دقیق سرس بتوانند به سوالات اساسی درباره منشاء و تکامل منظومه شمسی پاسخ دهند.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.