پیشرفته‌ترین دماسنج فضایی جهان دوربین خود را از دست داد

ماهواره هات ست ۱ مجهز به یک دوربین بسیار حساس بوده است که با ارسال نخستین تصاویر باعث هیجان دانشمندان شده بود. اما اکنون این دوربین ابداعی نابود شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماهواره هات ست به عنوان پیشرفته‌ترین دماسنج فضایی جهان مورد استفاده قرار گرفته بود. این ماهواره حدود […]

ماهواره هات ست ۱ مجهز به یک دوربین بسیار حساس بوده است که با ارسال نخستین تصاویر باعث هیجان دانشمندان شده بود. اما اکنون این دوربین ابداعی نابود شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماهواره هات ست به عنوان پیشرفته‌ترین دماسنج فضایی جهان مورد استفاده قرار گرفته بود. این ماهواره حدود دو ماه پیش و در اوایل ماه اکتبر اولین تصاویر خود را منتشر کرد. در این تصاویر جزئیات بی‌سابقه‌ای از تغییرات دما در سطح زمین ارائه شده بود. حساسیت بالای دوربین این ماهواره به گونه‌ای بود که از روی آن می‌توانستند امضای حرارتی قطارها را روی زمین پیدا کنند.

در حال حاضر و پس از ۶ ماه فعالیت این فضاپیما اکنون از کار افتاده است. طبق اعلامیه شرکت سازنده و اپراتور این فضاپیما، این ماهواره دچار یک ناهنجاری شده و ممکن است مشکل ایجاد شده روی فعالیت های جاری آن نیز تاثیر بگذارد. طبق بیانیه منتشر شده هنوز نوع این ناهنجاری مشخص نشده است. اما طبق گفته خبرگزاری های مختلف از جمله بی بی سی، مشکل مربوط به دوربین حرارتی فوق حساس این فضاپیما است که اوایل همین هفته به طور کامل از کار افتاد. مهندسان بخش پشتیبانی هنوز در با این فضاپیما در ارتباط هستند. اما احتمال بازیابی آن اندک است.

اولین تصاویر ثبت شده توسط این فضاپیما توسط شرکت سازنده و در اوایل ماه اکتبر منتشر شده بود. همچنین در این تصاویر دقیق ترین نگاه به نحوه توزیع گرما در زمین انجام گرفته بود. به علت ثبت جزئیات دقیق توسط دوربین این فضاپیما دانشمندان قادر بودند حتی اثر پارکینگ های شهری روی ساختمان های اطراف را نیز مشاهده کنند. این نحوه نگرش به خروج گرما روی مدیریت شهری تاثیر داشته و بهبودهایی را روی آن ایجاد خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال