استفاده از خودروهای خودران در آینده نزدیک

توجه به خودروهای خودران مسئله ای است که چندی است مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. خودروهای خودران مورد نظر در واقع خودروهای سطح پنج می باشند که در آن ها نیازی به هوشیاری راننده و مسافران نمی باشد و حتی در آن ها فرمان […]

توجه به خودروهای خودران مسئله ای است که چندی است مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. خودروهای خودران مورد نظر در واقع خودروهای سطح پنج می باشند که در آن ها نیازی به هوشیاری راننده و مسافران نمی باشد و حتی در آن ها فرمان و گاز و ترمز نیز وجود ندارد و خود خودرو مانند یک وسیله نقلیه کاملا هوشمند مسیر خود را پیدا کرده و راه را طی می کند. این قبیل خودروها حتی در خصوص حمل و نقل های عمومی نیز مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و برخی پیش بینی می کنند که آینده حمل و نقل عمومی تا سال 2025 استفاده از این قبیل وسایل نقلیه خودران می باشد.

به گزارش سرویس اخبار علمی تک نیوز، وسایل نقلیه هوشمند از قبیل خودروها، در سطوح مختلفی از میزان هوشمندی قرار می گیرند؛ به طوری که خودروهای سطح یک همین خودروهای مورد استفاده در حال حاضر می باشند که اگرچه برخی از وسایل را جهت رانندگی سهل تر در اختیار راننده قرار می دهند اما به صورت خودران نمی باشند و راننده موظف است تا به طور کامل وظیفه رانندگی را بر عهده گیرد. به همین ترتیب هرقدر از سطح یک فاصله می گیریم قابلیت خودرانی خودروها بیش تر می شود و مثلا خودروهای سطح چهارم در اکثر شرایط به تعامل انسانی احتیاج نخواهند داشت و انسان به‌عنوان یک عامل بیرونی این گزینه را دارد که به‌صورت دستی اختیار خودرو را به دست بگیرد. هرچند خودروهای سطح چهار از خودکارسازی بالایی برخوردارند، اما تنها مجاز به تردد در مناطق جغرافیای خاص (Geofencing) دارای زیرساخت و قانون‌گذاری خاص این حوزه هستند. خودروهای سطح پنجم که مورد نظر می باشند، به گونه ای هستند که حتی مسیرهای خاصی نیز جهت تردد آن ها وجود نداشته و می توانند در تمام مسیرها تردد کنند.

خودروهای خودران مزیت های بسیاری به نسبت خودروهای سطوح یک تا چهار دارند که از جمله آن ها می توان به کاهش چشمگیر انتشار گاز CO2، کاهش محسوس گره‌های ترافیکی، کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل از قبیل استهلاک خودرو، مصرف انرژی و سوخت و نگهداری زیرساخت‌ها، آزادسازی پارکینگ‌ها برای کاربردهای دیگر و کاهش تصادفات اشاره کرد. استفاده از این قبیل خودروها دارای چالش هایی نیز می باشد که تا مرتفع نکردن آن ها استفاده از این قبیل خودروها به تاخیر می افتد. در زمینه چالش ها می توان به مواردی از جمله گران بودن برخی از تجهیزان این خودروها، ایجاد تداخل های فرکانسی در مسیرهای پرتردد شهری، ایجاد مشکلات فرکانسی در شرایط آب هوایی متغیر و… اشاره کرد. جهت مشاهده دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی فناوری مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال