با استفاده از روش جدید می‌توان سموم دارویی را در آب تشخیص داد

دانشمندان برای تشخیص سموم دارویی در آب یک دستگاه جدیدی ابداع کردند که تنها به اندازه یک سکه بوده و می‌تواند غلظت‌های پایین سموم را نیز تشخیص دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فدراسیون آکادمی‌های پزشکی اروپا اعلام کرد سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن فرآورده‌های دارویی در جهان مصرف میشود و […]

دانشمندان برای تشخیص سموم دارویی در آب یک دستگاه جدیدی ابداع کردند که تنها به اندازه یک سکه بوده و می‌تواند غلظت‌های پایین سموم را نیز تشخیص دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فدراسیون آکادمی‌های پزشکی اروپا اعلام کرد سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن فرآورده‌های دارویی در جهان مصرف میشود و استفاده و دفع این محصولات می‌تواند مواد فعال دارویی و مواد شیمیایی را در محیط آزاد کند.

در حال حاضر روش‌های کنونی اغلب برای رسیدگی به این مواد شیمیایی ناکافی هستند. از این رو وجود این مواد تهدیدی مستقیم و یا غیر مستقیم برای سلامتی و محیط زیست خواهند داشت. طبق گزارش دفتر محیط زیست اروپا افزایش مقاومت ضد باکتریایی  از نظر تلفات جانی، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، زیان‌ها و هزینه‌های زیادی به دنبال دارد.

پژوهشگران دپارتمان شیمی دانشگاه بار ایلان و موسسه نانووتکنولوژی در مطالعه اخیر خود روش جدیدی را برای تشخیص شیمیایی در آب ابداع کردند. در این روش پژوهشگران با استفاده از یک میکروسکوپ یونی متمرکز سوراخ‌هایی را به اندازه نانومتر روی سطح فلز یک آشکارساز حفر کردند که مبتنی بر پلاسمونیک بسیار حساس و به اندازه یک سکه بوده است. همچنین از یک برنامه رایانه سفارشی برای برنامه‌ریزی پرتو های کوچکتر از طول موج نور مرئی ایجاد کردند که با استفاده از آن امکان افزایش میدان الکتریکی روی سطح وجود داشته و در نهایت به تمرکز نور در مناطق بسیار کوچک منجر شد.

پروفسور ادی سالومون پژوهشگر ارشد در گروه شیمی موسسه نانو تکنولوژی در این مورد می‌گوید: با استفاده از سطوح فلزی و الگوی نانو، امکان تشخیص غلظت‌های پایین سموم شیمیایی در آب فراهم شد. همچنین با استفاده از اپتیک‌های مقرون به صرفه توانستیم یک راه حل امیدوار کننده برای تنظیمات تحلیلی محیطی ارائه دهیم. محققان آشکارسازهای مبتنی بر پلاسمونیک می‌توانند در نظارت بر محیط زیست مانند تشخیص ضایعات دارویی یک انقلاب بالقوه ایجاد کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال