استفاده از هوش طبیعی حشرات در ساخت ربات‌ها

استارتاپ بریتانیایی برای حل مشکلات مربوط به ربات‌ها از الگوریتم‌های الهام گرفته شده از رفتار حشرات استفاده کرد. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک استارتاپ مستقر در بریتانیا قصد دارد دنیای خودکار ربات‌ها را با استفاده از هوش طبیعی پیشرفته کند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها برای دستگاه‌های خودمختار […]

استارتاپ بریتانیایی برای حل مشکلات مربوط به ربات‌ها از الگوریتم‌های الهام گرفته شده از رفتار حشرات استفاده کرد.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک استارتاپ مستقر در بریتانیا قصد دارد دنیای خودکار ربات‌ها را با استفاده از هوش طبیعی پیشرفته کند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها برای دستگاه‌های خودمختار خود به دنبال استفاده از روش‌های یادگیری عمیق هستند. محققان بیش از یک دهه به درک چگونگی عملکرد مغز حشرات پرداختند. در این تحقیقات به نحوه نگرش جهان از طریق حشرات، پیدا کردن مسیر و مسیریابی و واکنش آنها پرداخته شده است.

داده‌هایی که طی یک دهه از مغز حشرات به دست آمد در نهایت به یک الگوریتم تبدیل شد که آن را هوش طبیعی می‌نامند. به گفته محققان این هوش طبیعی می‌تواند در آینده تغییر دهنده نحوه عملکرد خودمختاری بوده و باعث کاربردی‌تر و کارآمدتر شدن آن شود. دیوید راجان مدیرعامل شرکت اپتران در این مورد می‌گوید: حشراتی از قبیل زنبور عسل حدود یک میلیون نورون دارند در حالی که انسان حدود ۸۶ میلیارد نورون دارد. این نورون‌ها باعث می‌شوند که سیستم‌های عصبی مرکزی در آنها فعال شده و تا ۱۰ کیلومتر را با صرف انرژی میکرووات حرکت کنند.

تیم تحقیقاتی مورد نظر قصد دارد عملکردهای مربوط به خود مختاری را از قبیل جلوگیری از برخورد بهبود ببخشد. این فرایند تا سال آینده از طریق ادغام الگوریتم‌های تصمیم گیری و اولویت‌بندی دستگاه‌ها انجام خواهد شد.

این استارتاپ به تازگی شراکت خود را با مجموعه دیگری اعلام کرده و قصد دارد از فناوری خود در ربات‌های انبار پیشرفته استفاده کند. این فناوری می‌تواند در ربات‌های شرکت آلمانی سیف لاگ مورد استفاده قرار بگیرد. فناوری شرکت اپتران  Opteran از سیستم‌های موجود متفاوت بوده زیرا نیازی به آموزش گسترده با مجموعه داده‌های بزرگ قبل از استقرار نخواهد داشت. الگوریتم‌های مورد نظر ذاتی بوده و امکان پیمایش را به طور مستقل ایجاد خواهد کرد. بدین ترتیب بدون نیاز به جمع آوری و آموزش مداوم از طریق داده‌ها با کمک یک مرکز داده با تنوع پویا سازگاری خواهد داشت. یک ربات هدایت شونده خودکار و به کارگیری آن در یک انبار معمولاً به کار زیادی نیاز دارد. فناوری شرکت اپتران با ساده‌سازی قابل توجه این فرایند، آن را آسان‌تر خواهد کرد.