واکسن‌ها در طول عمر ۵۰ ساله خود باعث نجات جان ۱۵۴ میلیون انسان شده‌اند

حدود ۵۰ سال از ساخت و استفاده واکسن‌ها می‌گذرد با این حال هنوز برخی بیماری‌های عفونی در برخی کشورها باعث مرگ انسان‌ها می‌شوند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تحقیقات جدید مربوط به سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد برنامه گسترده ایمن سازی در این سازمان از سال ۱۹۷۴ راه‌اندازی شده و همچنان ادامه […]

حدود ۵۰ سال از ساخت و استفاده واکسن‌ها می‌گذرد با این حال هنوز برخی بیماری‌های عفونی در برخی کشورها باعث مرگ انسان‌ها می‌شوند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تحقیقات جدید مربوط به سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد برنامه گسترده ایمن سازی در این سازمان از سال ۱۹۷۴ راه‌اندازی شده و همچنان ادامه دارد. از آن زمان تاکنون حدود ۱۵۴ میلیون انسان واکسینه شده و جان آنها از مرگ حتمی نجات پیدا کرده است. موضوع نشان دهنده ایمن سازی سیستم دفاعی بدن از طریق واکسیناسیون و تاثیر فوق العاده آن است.

طبق گزارش‌های موجود تلاش‌های پایداری برای واکسیناسیون وجود داشته است اما هدف این برنامه در دسترس قرار گرفتن واکسن‌ها برای کودکان بوده است. در دهه ۶۰ میلادی و یا قبل از آن به دلیل عدم واکسیناسیون بسیاری از کودکان زیر ۵ سال جان خود را از دست می‌دادند. اکنون ۵۰ سال است که با گسترش برنامه وسیع واکسیناسیون جان کودکان از مرگ حتمی نجات پیدا کرده است.

اندرو شاتوک پزشک بیماری‌های عفونی در موسسه تلتون در کیدز استرالیا در این مورد می‌گوید: حدود ۶۰ درصد از کل سود واکسیناسیون در دوره ۵۰ ساله به واکسن سرخک اختصاص داده شده است زیرا این واکسن از بزرگترین عوامل نجات جان انسان‌ها در این دوره محسوب می‌شود. مطالعات این چنینی نشان دهنده فواید واکسیناسیون برای نسل بشر هستند. واکسن‌ها نه تنها در کودکان بلکه افراد مسن و دارای نقص ایمنی را نیز در برابر بیماری‌های عفونی مقاوم خواهند کرد.

البته با وجود افزایش جمعیت کره زمین نرخ واکسیناسیون در سال‌های اخیر افزایشی نداشته است. به عنوان مثال این نرخ در ایالات متحده به حدی پایین آمده که افراد واکسینه نشده توسط جامعه واکسینه شده محافظت نخواهند شد. پایین بودن نرخ ایمن سازی می‌تواند باعث ایجاد مرگ‌های قابل پیشگیری در این کشور شود. این موضوع در مورد روندهای جهانی نیز به صورت نگران کننده وجود دارد. در سال ۲۰۲۱ عداد کودکان واکسینه نشده در برابر سرخک بسیار بی‌سابقه بوده و به همین دلیل شیوع متعدد این بیماری عفونی در سراسر جهان از جمله آمریکا دیده شد.

واکسن‌ها در برخی موارد قربانی موفقیت‌های خود شده‌اند زیرا واکسینه شدن اکثر افراد یک جامعه منجر به کاهش خطر یک بیماری در آن جامعه خواهد شد کاهش ابتلا به این بیماری خاص باعث می‌شود تا افراد رغبتی برای واکسیناسیون نداشته باشند. زیرا خطری را در این زمینه احساس نمی‌کنند. سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته از برنامه‌های واکسیناسیون برای ریشه کن کردن ویروس فلج اطفال وحشی در افغانستان و پاکستان خبر داده بود. در این دو کشور فلج اطفال هنوز به صورت بومی وجود دارد و چالش‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده است.