دوربین عکاسی DSLR چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر علاقه‌مند به عکاسی هستید و نیز فرصت کمی برای یادگیری دانش و مهارت عکاسی دارید، با ما در مجموعه نکات عکاسی برای تازه‌کارها همراه باشید. تک نیوز در مجموعه‌ای جدید قصد دارد تا نکات و مقالاتی آموزشی برای علاقه‌مندان و تازه‌کارهای عکاسی منتشر کند، با ما همراه باشید تا نکات عکاسی را از ابتدا […]

اگر علاقه‌مند به عکاسی هستید و نیز فرصت کمی برای یادگیری دانش و مهارت عکاسی دارید، با ما در مجموعه نکات عکاسی برای تازه‌کارها همراه باشید. تک نیوز در مجموعه‌ای جدید قصد دارد تا نکات و مقالاتی آموزشی برای علاقه‌مندان و تازه‌کارهای عکاسی منتشر کند، با ما همراه باشید تا نکات عکاسی را از ابتدا باهم مرور کنیم. قطعا اگر سراغ تهیه دوربین رفته باشید یا حتی در جمع عکاسان و دوست‌داران عکاسی نشسته باشید حتما اصطلاح DSLR را شنیده‌اید. در این یادداشت جزییاتی را در مورد اصطلاح DSLR بررسی خواهیم کرد.

DSLR مخفف اصطلاح Digital Single Lens Reflex است، به عبارت ساده‌تر DSLR دوربینی است که از آینه‌ها جهت هدایت نور از لنز به منظره یاب استفاده می‌کند. منظره یاب دریچه‌ایست که در قسمت بالا و وسط یا سمت چپ دوربین قرار دارد، و ما هنگام عکاسی، منظره را از درون آن مشاهده می کنیم. در واقع اصلی ترین تفاوت دوربین های DSLR با دوربین‌های دیجیتالی در نحوه‌ی کار منظره‌یاب آنهاست.

یک دوربین DSLR از چه اجزایی تشکیل شده‌است؟

dslr

دوربین‌های DSLR چگونه کار می‌کنند؟

وقتی شما در قسمت پشتی دوربین به داخل منظره یاب نگاه می‌کنید، تصویری که مشاهده می‌کنید درست همان تصویری است که قرار است ثبت شود. منظره‌ای که شما از آن عکس می‌گیرید به شکل نور از راه لنز به آینه بازتاب برخورد می‌کند، آینه بازتاب با زاویه 45 درجه درون محفظه دوربین قرار گرفته است. آینه بازتاب نور را به صورت عمودی به عدسی متمرکزساز هدایت می‌کند، این عدسی با هدایت نور به دو آینه جداگانه نور عمودی را به افقی تبدیل می کند و در نهایت به دریچه منظره یاب می‌فرستد. با این فرآیند شما تصویر را در منظره یاب می بینید.

اما وقتی عکس بگیرید، آینه بازتاب حول یک محور بالا می‌آید و مسیر عمودی را میبندد و نور را مستقیم به داخل راه می‌دهد. سپس شاتر باز می‌شود و نور به سنسور می‌رسد. شاتر تا زمانی که سنسور برای ثبت عکس نیاز دارد باز می‌ماند و پس از بسته شده آینه بازتاب به موقعیت 45 درجه بازمی‌گردد و مجدد نور را به سمت منظره‌یاب هدایت می‌کند.

طبیعتا فرآیند ثبت عکس با همین چند حرکت ساده به اتمام نمی‌رسد، ادامه این فرآیند پردازش‌های پیچیده روی عکس است. پردازنده دوربین اطلاعات را از سنسور دریافت کرده و به فرمتی مناسب تبدیل می‌کند و برروی کارت حافظه به ثبت می‌رساند. این فرآیند زمان کمی می‌گیرد، حتی برخی از دوربین‌های DSLR 11 بار در ثانیه عکس میگیرند، یعنی تمامی این فرآیند 11 بار در ثانیه رخ می‌دهد.

مطالب بالا، مفاهیم اولیه در ارتباط با دوربین‌های DSLR بود، در مقاله بعدی تفاوت دوربین‌های DSLR و کامپکت، معایب و مزایای آنها را بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال