پادشاهان بی‌رقیب یا متهمان دادگاه؟

اپل و متا در آستانه جریمه سنگین اروپا بعلت انحصارطلبی

اتحادیه اروپا برای اعمال محدودیت بر قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری، کمپانی‌های اپل و متا را بر مبنای قانون بازارهای دیجیتال (DMA) مورد بررسی قرار داده و به احتمال زیاد قبل از فصل تابستان با آن‌ها برخورد قانونی خواهد کرد. به گزارش سرویس حقوقی رسانه اخبار فناوری تکنا، این خبر بر اساس اظهارات سه منبع آگاه […]

اتحادیه اروپا برای اعمال محدودیت بر قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری، کمپانی‌های اپل و متا را بر مبنای قانون بازارهای دیجیتال (DMA) مورد بررسی قرار داده و به احتمال زیاد قبل از فصل تابستان با آن‌ها برخورد قانونی خواهد کرد.

به گزارش سرویس حقوقی رسانه اخبار فناوری تکنا، این خبر بر اساس اظهارات سه منبع آگاه منتشر شده است. کمیسیون اروپا، مسئول تنظیم مقررات اتحادیه اروپا، تحقیقات علیه این دو شرکت و همچنین گوگل متعلق به آلفابت را در ماه مارس آغاز کرد. بر اساس DMA، غول‌های فناوری ملزم هستند تا با باز کردن فضای رقابت برای بازیگران کوچک‌تر و تسهیل جابه‌جایی کاربران بین سرویس‌های آنلاین رقیب، از انحصارطلبی خود بکاهند. این سرویس‌های رقیب می‌توانند شامل پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، مرورگرهای وب و فروشگاه‌های اپلیکیشن باشند.

منابع مذکور اعلام کرده‌اند که سازمان‌های تنظیم مقررات اتحادیه اروپا پیش از تعطیلات تابستانی در ماه آگوست، یافته‌های اولیه‌ای را مشابه با اتهامات ضد انحصار علیه این شرکت‌ها صادر خواهند کرد. به نظر می‌رسد اپل اولین شرکتی باشد که با این اتهامات مواجه می‌شود و متا پس از آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هر دو شرکت از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده‌اند. اپل به بیانیه ماه مارس خود ارجاع داده است که در آن بر انطباق برنامه‌هایش با DMA و ادامه تعامل سازنده با کمیسیون اروپا تاکید کرده بود.

شرکت‌های مذبور می‌توانند برای رفع نگرانی‌های مطرح شده در یافته‌های اولیه، پیش از تصمیم نهایی کمیسیون اروپا که انتظار می‌رود قبل از خروج مارگرته وستاگر، رئیس بخش ضد انحصار اتحادیه اروپا در ماه نوامبر صادر شود، اقدامات اصلاحی ارائه دهند. این اقدامات می‌تواند شامل جریمه‌هایی تا سقف ۱۰ درصد از کل درآمد سالانه جهانی شرکت برای نقض قوانین باشد. تحقیقات اتحادیه اروپا بر دو محور اصلی متمرکز است. محور نخست، قوانین هدایت‌کننده اپل است که به گفته تنظیم‌کنندگان، مانع از اطلاع‌رسانی رایگان توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به کاربران در خصوص پیشنهادات خارج از اپ استور می‌شود. همچنین، هزینه‌های جدید اعمال شده بر توسعه‌دهندگان توسط اپل، مورد دومین محور تحقیقات قرار گرفته است.

انتظار می‌رود اتحادیه اروپا اپل را در ارتباط با موضوعات مذکور جریمه کند. به گفته منابع آگاه، تحقیقات دوم بر روی صفحه انتخاب مرورگر وب سافاری این شرکت تمرکز دارد و به احتمال زیاد زمان بیشتری را به طول خواهد انجامید. بر اساس گزارش اولیه روزنامه فایننشال تایمز، متا نیز به دلیل مدل جدید پرداخت یا رضایت خود که در آن کاربران برای داشتن فیسبوک و اینستاگرام بدون تبلیغات، هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند، مورد بررسی اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.