ساخت سیستم پیش بینی رعدوبرق توسط مهندسین ایرانی در سوئیس

رعدوبرق می تواند بسیار مخرب و کشنده باشد اما اگر بتوانیم مشخص کنیم که در چه زمان و چه مکانی این رویداد طبیعی قرار است به وقوع بپیوندد، می توانیم خسارت های احتمالی آن را کاهش دهیم. در همین راستا یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است که می تواند با استفاده از […]

رعدوبرق می تواند بسیار مخرب و کشنده باشد اما اگر بتوانیم مشخص کنیم که در چه زمان و چه مکانی این رویداد طبیعی قرار است به وقوع بپیوندد، می توانیم خسارت های احتمالی آن را کاهش دهیم. در همین راستا یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است که می تواند با استفاده از داده های ساده ی هواشناسی، مکان و زمان وقوع رعدوبرق را مشخص کند.

به گزارش اطلاع رسانی اختراعات تکنولوژی نیوز به نقل از موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس، این سیستم که توسط پژوهشگران “آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیس” موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس طراحی شده است، به نحوی آموزش دیده است که بتواند با استفاده از چهار داده ی پایه ی هواشناسی یعنی فشار اتمسفر، دمای هوا، رطوبت نسبی و سرعت باد وقوع رعدوبرق را پیش بینی کند.

پژوهشگران با جمع آوری داده های 10 ساله 12 ایستگاه هواشناسی واقع در شهر ها و مناطق کوهستانی سوئیس و مشخص کردن زمان و مکان وقوع رعدوبرق توانستند این الگوریتم را بوجود آورند. سپس از طریق الگوریتم هوش مصنوعی به سیستم یاد داده می شود که چه شرایطی در چه مکان هایی باعث بوجود آمدن رعدوبرق می شود.

این سیستم که توسط پژوهشگران سوئیسی طراحی شده است، قادر است تا با دقت 80 درصدی، محل وقوع رعدوبرق در شعاع کمتر از 30 کیلومتری و 10 تا 30 دقیقه قبل از وقوع آن را پیش بینی کند. به گفته ی پژوهشگران، با توسعه ی این سیستم عدد های ذکر شده در بالا قابلیت بهبود یافتن نیز دارند.

امیرحسین مستجابی، دانشجوی دکترای موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس می گوید: “سیستم های کنونی بسیار آهسته و پیچیده می باشند و به داده های بسیار گرانی که توسط رادار ها و ماهواره ها تهیه می شود نیاز دارند. اما در روش ما تنها از داده های ساده ای که توسط ایستگاه های هواشناسی تهیه می شود استفاده می شود. این بدان معنی است که ما می توانیم مناطقی را نیز که از محدوده ی رادار و ماهواره ها خارج هستند و شبکه ای در آن وجود ندارد نیز تحت پوشش قراردهیم.” دیگر خبرهای جذاب را در صفحه اخبار علمی دنبال کنید.