مرورگر “اسپارتان”: میراث مایکروسافت همراه با ویژگی های جدید

مراسم معارفه ی ویندوز 10 شرکت مایکروسافت فقط به ویندوز 10 ختم نشد! یکی از جالبترین بخش های این مراسم، معرفی پروژه ی اسپارتان، مرورگر پیش فرض ویندوز 10 بود که این نرم افزار هم مانند ما بقی نرم افزارها به صورت همگانی بوده و برای همه ی دستگاه هایی که از ویندوز 10 استفاده […]

مراسم معارفه ی ویندوز 10 شرکت مایکروسافت فقط به ویندوز 10 ختم نشد!

یکی از جالبترین بخش های این مراسم، معرفی پروژه ی اسپارتان، مرورگر پیش فرض ویندوز 10 بود که این نرم افزار هم مانند ما بقی نرم افزارها به صورت همگانی بوده و برای همه ی دستگاه هایی که از ویندوز 10 استفاده می کنند در دسترس خواهد بود، تلفن های هوشمند، تبلت ها، و کنسول های Xbox از این مرورگر بی بهره نخواهند ماند.

gsmarena_001 (5)

مایکروسافت، در مطلبی برای شبکه ی توسعه دهندگان این پروژه، به برخی از ویژگی های منحصر به فرد این مرورگر اشاره کرده است.

شما می توانید با استفاده از صفحه کلید و ماوس، لمس، حرکات دست، فرمان های صوتی و کنترل کننده و حسگر ها، از این مرورگر استفاده کنید! این مرورگر همچنین با دستیار صوتی “کورتانا” ادغام گردیده است تا برای شما سادگی و سهولت استفاده را به ارمغان بیاورد!

برای مرورگر اسپارتان یک موتور جدید با نام edge برای نمایش صفحات تعبیه شده است. این تغییر موتور، از اینترنت اکسپلورر نسخه ی 5.5 تا کنون انجام نشده بود، اما اینبار به کلی دستخوش تغییر شده است. به علت اینکه برخی وب سایت ها با موتور نمایش دهنده ی  قبلی طراحی شده اند، در صورت نیاز، اسپارتان از موتور نمایش دهنده ی قبلی استفاده خواهد کرد.

متاسفانه برخی از وب سایت ها به علت تغییر نکردن موتور اینترنت اکسپلورر، سالیان سال است که تغییری نکرده اند و در قالب سنتی خود مانده اند. امیدواریم این مسئله به کمک اسپارتان حل شود!

gsmarena_002

از دیگر تغییرات اسپارتان می توان به پلاگین های بهتر برای اجرای ویدئو های تحت وب، اشاره کرد.

همچنین در اسپارتان شما میتوانید از دسته ی بازی خود برای لذت بردن از بازی های تحت وب، استفاده کنید! اسپارتان از فرمت صدای WAV نیز پشتیبانی میکند که باعث فعال شدن صدا، در برنامه ی تحت وب می شود. برنامه های تحت وب نیز در اسپارتان مانند دیگر مرورگر های مدرن امروزی، از زبان مدرن و جدید “JavaScript ES6” بهره خواهند برد.