شناخت انواع کانکس در بازار کشور

صنعت کانکس در کشور ما صنعتی زنده است و سازندگان فراوانی مشغول تولید این دسته از محصولات هستند. البته شاید نتوان کانکس را یک محصول و یا حتی یک دسته از محصول دانست. شاید بهترین عبارت برای این گونه از تولیدات خانواده کانکس باشد. کانکس‌ها خانواده‌ای گسترده و بسیار متنوع از محصولات هستند. این محصولات […]

صنعت کانکس در کشور ما صنعتی زنده است و سازندگان فراوانی مشغول تولید این دسته از محصولات هستند. البته شاید نتوان کانکس را یک محصول و یا حتی یک دسته از محصول دانست. شاید بهترین عبارت برای این گونه از تولیدات خانواده کانکس باشد.

کانکس‌ها خانواده‌ای گسترده و بسیار متنوع از محصولات هستند. این محصولات آن قدر تنوع دارند که گاهی در مورد این که یک محصول جز این خانواده هست یا خیر هم توافقی بین متخصصان وجود ندارد. در واقع یافتن تعریفی واحد برای کانکس کمی دشوار است.

در یک تعریف کلاسیک کانکس سازه‌ای قابل حمل است؛ یعنی وجه ممیز کانکس از سازه‌های سنتی قابلیت حمل آن است. لازم به ذکر است که قابلیت حمل به معنای چرخدار بودن کانکس نیست، بلکه به هر نوعی که بتوان سازه را از محلی به محل دیگر انتقال داد مورد پذیرش است. البته همانطور که گفتیم این تعریفی کلاسیک است و شاید در همه موارد صدق نکند.

با توجه به گسترده بودن خانواده کانکس، دسته‌بندی‌های مختلفی هم برای آن ارائه شده است. از جمله مهمترین دسته بندی‌ها می‌توان به دو دسته‌بندی قابلیت حرکت و نوع کاربری اشاره کرد.

انواع کانکس بر اساس قابلیت حرکت

گرچه طبق تعریف، کانکس سازه‌ای است که امکان جابجایی دارد، اما اینجا منظور ما بیشتر چرخدار بودن یا نبودن سازه است. بسیاری از کانکس‌ها دارای چرخ هستند و می‌توان آنها را با یک کشنده جابجا کرد.

در بین همین کانکس‌های متحرک هم می‌توان دسته‌بندی‌هایی انجام داد. به طور مثال، برخی از کانکس‌های متحرک ساخته شده‌اند که در حرکت باشند؛ مثل کانکس کاروان یا فست‌فود‌های متحرک. اما برخی گرچه چرخدار هستند، اما استفاده از آنها زمانی است که در جایی نصب می‌شوند و به تعبیری لنگر می‌اندازند؛ مثل کانکس هلال احمر.

انواع کانکس بر اساس کاربری

کانکس‌ها را می‌توان بر اساس نوع کاربری به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. در ادامه به توضیحاتی در این باره خواهیم پرداخت.

کانکس با کاربری شخصی

برخی از معروف‌ترین انواع کانکس، برای کاربری‌های شخصی ساخته می‌شوند. خانه پیش‌ساخته و کانکس کاروان از مهمترین اعضای این دسته هستند.

خانه پیش‌ساخته: یکی از پرفروش‌ترین انواع کانکس در ایران است که با نام کانکس مسکونی هم شناخته می‌شود. این کاربری خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. یکی از این انواع ویلای پیش‌ساخته است. ویلاهای پیش‌ساخته برخلاف تفکر رایج در مورد کانکس‌ها، معمولا به صورت آماده جابجا نمی‌شوند؛ بلکه اجزا در محلی ساخته شده و برای نصب به محل اصلی منتقل می‌شوند.

کانکس کاروان: از معروف‌ترین انواع کانکس است که هر کسی حداقل یک بار رویای داشتن آن را داشته است. خانه‌ای سیار که به پشت خودرو شما وصل می‌شود و همه امکانات خانه را در سفر همراهتان می‌کند. گرچه کانکس مسافرتی گزینه جذابی است اما به نظر می‌رسد وضعیت صدور مجوز استفاده از آن در ایران چندان مساعد نیست و نمی‌توان امیدوار بود که به این زودی‌ خیابان‌ها پر از کاروان شود.

کانکس با کاربری صنعتی

شاید بیشترین انواع کانکس در این دسته‌بندی قرار بگیرند. در ادامه برخی از انواع کانکس با کاربری صنعتی را معرفی خواهیم کرد.

کانکس کشاورزی: کانکس کشاورزی خود انواع مختلفی دارد و به صورت‌های مختلفی در کشاورزی به کار گرفته می‌شود. به طور مثال، گاهی از این نوع کانکس برای فرآوری محصولات کشاورزی استفاده می‌شود و گاهی نیز از آن برای خشک کردن محصول بهره می‌گیرند.

کانکس کارگاهی: این نوع کانکس از جمله معروف‌ترین و پرکاربردترین محصولات در این دسته است. بسیاری از کارگاه‌ها در کنار خود از این نوع کانکس استفاده می‌کنند و گاهی حتی یک کارگاه کوچک در خود کانکس برپا می‌شود.

کانکس رستوران: کانکس رستوران برای طبخ غذا و ارائه خوراکی به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد مشتریان در بیرون کانکس و در فضای باز می‌نشینند، اما گاهی نیز کانکس را بزرگتر در نظر می‌گیرند تا مشتریان بتوانند غذای خود را در خود کانکس میل نمایند.

کانکس با کاربری خدمات عمومی

کانکس همان طور که در خدمت صنعت کشور است، خدمات زیادی را هم به عموم مردم کشور ارائه می‌کند و عرضه بسیاری از خدمات بدون استفاده از انواع کانکس امکان‌پذیر نیست. در ادامه برخی از این کاربردها را برمی‌شماریم:

کانکس اورژانس: خدمات‌رسانی پزشکی از جمله خدماتی است که می‌بایست در تمام جغرافیای کشور وجود داشته باشد. اما ساخت بنا و احداث ساختمان در هر جایی ممکن نیست و ضمن این که ساخت‌و‌ساز در بسیاری از مناطق دشوار است، امکان جابجایی خدمات را هم به حداقل ممکن می‌رساند. استفاده از کانکس اورژانس باعث می‌شود تا از یک سو بتوان در هر نقطه‌ای از کشور خدمات درمانی ارائه کرد و از سوی دیگر در صورت رفع نیاز یک بخش و یا ایجاد نیاز فوری در منطقه‌ای دیگر، کانکس را جابجا نموده و منطقه دیگر را هم از خدمات لازم بهره‌مند ساخت.

کانکس ATM: کانکس عابربانک از دیگر انواع کانکس خدمات عمومی است. این نوع کانکس معمولاً مقاومت بالایی در برابر ضربه و خرابکاری دارد تا بتواند به خوبی از پولهای موجود در دستگاه حفاظت کند.

کانکس پلیس: نصب کانکس پلیس در مناطق مختلف باعث می‌شود تا به سادگی امنیت یک منطقه را تأمین کرد و بدون فوت وقت خدمات امنیتی را به محل ارائه نمود.

کانکس بازیافت: یکی دیگر از کانکس‌های ارائه دهنده خدمات به مردم، کانکس بازیافت زباله است. این کانکس‌ها که معمولاً تحت مالکیت شهرداری‌ها هستند، زباله‌های تفکیک‌شده را از مردم دریافت و در محل مناسب ذخیره‌سازی می‌کنند.

کانکس سرویس بهداشتی: توالت‌های پیش‌ساخته هم در جاده‌ها و هم در مناطقی نظیر شهربازی‌ها کاربرد فراوانی دارند. این نوع کانکس هم انواع مختلفی دارد و البته پیش از هر چیز بر اساس تعداد چشمه، دسته‌بندی می‌شود. گاهی کانکس حمام و سرویس بهداشتی به صورت ترکیبی ساخته می‌شود تا کاربرد مضاعفی پیدا کند.